7 månader - nu kör vi!! :-)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
KAKRI77

7 månader - nu kör vi!! :-)

Inlägg av KAKRI77 »

Hejsan!

Idag blir vår lillebror 7 månader och nu känner jag att han (eller snarare jag.... :D ) är redo att ta ett nytt tag om våra liv och få kontrollen över sömnen. Jag kurade storasyster när hon var dryga 11 månader med ett fantastiskt resultat :lol: och bestämde mig mig för att köra SM på lillebror redan från start. Jag har fått kanonutdelning på det mesta och har världens goaste och gladaste lille kille här hemma! Att han varit ledsen max 5 minuter per dag från start ser jag som "belöningen" för att jag har haft rätt tänk gällande förhållningssätt, mat och rutiner från start. Han sover och äter enligt en "mat- och sovklocka" och har egentligen haft ett schema hela sitt lilla liv även om jag låtit honom vara med och styra upp tiderna i början. Dessvärre funkar inte nätterna kanon och jag känner nu att det är dags för morsan att styra upp läget för oss här hemma. Det är med skräckblandad förtjusning jag har skrivit in i kalendern att det är kurstart för lille Kimi lördag 23/4. Det var en otroligt spännande och givande upplevelse och resa att få dela med storasyster när jag kurade henne för 1,5-2 år sen och jag tror på tankarna och tillvägagångssättet in i minsta detalj nu för lillebror. Men tänk om det inte skulle gå lika bra....? Jag vet att jag inte ska bjuda in vargen men kan ju inte rå för att jag tänker tanken....

Vad tror ni om det här schemat, han blev 7 månader idag 20/4.

07:00 Godmorgon!!
07:30 Äta //Gröt, frukt, tuttemjölk//
09:00 Sova (45min) - 09:45
11:00 Äta //Varm mat, frukt, eventuellt tuttemjölk//
12:00 Sova (1,5h) - 13:30
14:30 Äta //Frukt, tuttemjölk//
16:00 Sova (45min) - 16:45
17:00 Äta //Varm mat, frukt//
18:30 Nattslurk //Tuttemjölk//
19:00 Godnatt!!

:?: Ska jag dra ner till 20 min sista sovpasset redan nu?
:?: Ska jag försöka pressa med välling utöver tuttemjölken vid 18:30?
:?: Ser det OK för övrigt...?

//Kajsa & Kimi
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
Luvisen

Re: 7 månader - nu kör vi!! :-)

Inlägg av Luvisen »

:D Hej KAKRI77 :D Välkommen :D

Vad härligt att lille Kimi ska få deluxe sömn. :mrgreen: :thumbsup:

Schemat ser jättefint ut. Det enda är väl att middag kl 17 är lite tidigt. Jag tror att bra aptit infinner sig tidigast 17.30. Kanske ni kan ge honom middag då?

Bra tänkt där med gott om mat. :thumbsup:

Jag tror det går fin fint att amma som nattslurk. :wink:

När det gäller sista luren så tror jag bäst i att köra enligt lilla SHN-boken så jag skulle ta 20 min där.

I övrigt verkar allt finfint. Det här kommer ni kirra alla gånger!

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Nu är vi igång! Första 6 nätterna avklarade. Och dagarna med för den delen. Sammanfattningsvis kan man säga att det gått skitbra! Från att ha vaknat vem vet hur många gånger per natt, ammar x antal gånger, fått napp y antal gånger, blivit servade med sidbyten i sängen z antal gånger och "tvingat" mamma till samsovning från 19.30 på kvällarna så sover han nu 19-06.30 i eget rum, egen säng, utan napp, utan mat och utan mamma. Det är nästa lika fantastiskt som när vi kurade syrran ;-)

Lite motgångar har vi förstås haft och är det någon som orkar vore det så klart skönt med lite pepp och tips ;-)

Senaste 2 nätterna har han vid läggning kämpat emot lite och pressat upp vid tillrättaläggningen. Jag går bara snabbt ut med ramsa. Påminde ikväll men försöker hålla mig till bekräftelser. Bra plan?

Han har gått igång ordentligt runt 22 nu två nätter, jag avvaktar mycket men ger ändå påminnelse vid behov.

Vid eventuella uppvakna i vargtimmen har jag satsat på pangramsa, eventuellt max en hög påminnelse och sen tystnad.

Är jag för snål med ramsorna?? De första 4 kurnätterna gick ju så bra att jag snabbt gick från fysisk aktivitet till ramsa till avvaktan. Känns ju konstigt att börja ramsa mer nu? Eller behöver jag göra det för att hjälpa lillebror att fatta galoppen?

Nu ska jag sova :-)

/Mamma Kajsa
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Nu i natt har det varit riktig skit. Han har vänt sig till rygg, snurrat runt så fötterna hamnar på långsidan av sängen och blivit galet arg ca en gång i timmen. Han har skrikit upp sig på ramsan så jag har gått in och lagt om 3 gånger redan. Ena gången hade hans båda ben åkt ut mellan spjälorna och satt fast rätt hårt. Trots spjälskydd.

Ska jag försöka tillverka ett heltäckande spjälskydd och backa till enbart ramsorna igen? Ska jag vara mer frikostig med ramsorna nu när han går att lugna men då jag inte verkar ha förmedlat säkerheten än...? Är det någon som tror på lösningen att göra hans utrymme mindre med hjälp av långa kuddar i sängen så han inte flaxar över på rygg lika lätt?

/Trött mamma :-(
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Ville bara tala om att natten som gick, den 8:e sen starten, var den bästa hittills! Eftersom natten innan var ett sånt bakslag fixade vi ett heltäckande spjälskydd, smala kuddar fastknutna utmed ena långsidan och sist men inte minst - säkerhet och attityd till mamman ;-) Och natten blev kanon! Protester som vanligt ett par minuter vid läggning, lite gnäll efter första 45 minuterna men sen inget mer på hela natten innan 05.15. Pangramsa! Gnäll. Sen somnade han om på mindre än 10 minuter och började småprata lite vid 06.25. 5 minuter innan väckning. Inte illa va?!??! :-)

Nu ikväll, 9:e natten, var det den första läggningen utan några som helst protester. Inte nåt! Och inget gnäll efter första 45 minuterna. Helt tyst nu 2 timmar efter läggningen. Självförtroendet är på topp igen! Nu känner jag mig starkare och mer kapabel att klara eventuella motgångar igen.

Ville bara dela med mig av lite glada nyheter :-)

/Kajsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: (Det har jag nog inte sagt förut :oops: )

STRÅLANDE jobbat :lol: :heart: :lol: Pris och beröm :-({|=

Nu kan lillebror joina klubben för inbördes beundran, höll jag på att säga (och sa jag) =D>

Rena skolexemplet. Du har gjort varenda siffra rätt \:D/

Så njut, bara - njuut, alla :lol: I respekt för den Heliga Barnasömnen :sleep:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"