TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Låst
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du har helt rätt. Anna säger att barnet skall kunna somna vart som helst och läggas av vem som helst. OM förutsättningarna är de samma typ. Avskärmat(kolsvart) och i vagn eller med havd säng. Man är alltså inte beroende av ens eget sovrum eller så. Utan de kan sova sin lur i bilen med skynke över, eller medhavd resesäng med avskärmning eller sopsäckar för rutorna osv...

Hon säger också. det är inte ljuden som barn vaknar av, utan synintrycken. Så med det i bakhuvudet tycker inte jag att hon emotsäger sig direkt. :wink:

Jo, ATTITYDEN är ju självklart avgörande den med. Den sviktar dock hos många, allt från föräldrar till far och mor föräldrar, barnvakter osv.... Ifrågasätter man den goda sömnen, ja då är problemet snart ett faktum. Så det kommer att bli bättre för er, det kan jag garantera. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Jag menar inte att Anna emotsäger sig, utan att vi kanske inte tänker rätt om vi tror vänjer oss vid tanken att "mitt barn kan bara sova i sin säng". Men det är helt klart så att barnen vaknar av synintryck och inte av ljud!

Jag ska som sagt börja jobba nu och min man ska vara föräldraledig året ut, och sen ska jag åter vara föräldraledig igen efter jul. Min man har ett chefsjobb som omöjliggör för honom att inte va på kontoret alls så vi ska ha barnflicka två gånger i veckan medans han är föräldraledig så han kan åka in och jobba lite. Detta gör ju att jag genast börja fundera hur det då kommer att gå med lurarna. Är det nån som vet bra företag som tillhandahåller nannies/barnflickor som är "Anna Wahlgrenare" i sitt tänk? Tänk om man kunde få självaste Anna som nannie, snacka om att vinna på lotto :D
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Nej tyvärr känner jag inte till vare sig "nannys" eller barnvakter som är BB inriktade. Kanske vore något att starta? :wink:

Det finns några BB dagmammor här och där vet jag. Men det är nog allt.
Du får se till att anställa någon som läser Barnaboken och gillar att jobba på "schema". :wink: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Tack för tipsen :heart: Vi får se vad vi kan hitta!

Det nya schemat fungerar jättebra och har lett till att hon nu sover bättre om morgarna, inte alls lika mycket tidiga uppvak, kanske nåt enstaka bara, så det är ju fantastiskt! Men nu undrar jag bara hur ni tycker jag ska göra med lurarna en gång för alla. Ska vi försöka öva henne på att somna i stillastående vagn eller ska jag låta henne somna i rullande vagn istället? Jag är tveksam till om hon kommer kunna somna i stillastående vagn alltså, vad tror ni? ´Det har blivit hela havet stormar när vi försökt, jag är till och med lite tveksam till om hon kommer somna i rullande vagn :? Vad tror ni, hur skulle ni göra:?:

Vi kommer även att köpa en resesäng i helgen och öva henne på att ligga i den med svart lakan över så vi kan ha med den till folk, men man vill ju kunna vara mobil också ibland. Förresten, vart kan man köpa svart lakan?

Kram
Maria
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej MammaMary,

först vill jag be dig skriva i din signatur; dels när din dotter är född (mån och år) samt när ni började kura henne. Då blir det så mycket lättare för oss att hjälpa dig. :wink:

Gällande vagnen, det är din attityd och säkerhet som avgör ifall hon "kan" somna i stillastående vagn. Utarbeta en strategi för hur du skall förmedla budskapet åt henne. Du har många strängar på din lyra i form av sätt att svara på hennes frågor.:thumbsup:

Vår dotter har sovit alla sina lurar i sin säng alltid, och gör fortfarande. Vänd hinder till utvägar istället.

Min mamma har ofta tagit hand om Ester när jag tränar och då är borta några timmar. Jag har då sett till att träna under de tider då det är minst "schema"-mäck om man säger. Kanske kan din man också styra de tillfällen då han åker till jobbet. Min mor har fått läsa de BB avsnitt vi befunnit oss i och även fått verktyg att tillämpa vid olika typer av frågor.
Drilla bara nannyn i "frågor- och svar-tänket" så skall du se. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Hej Anna09!

Förlåt om jag var otydlig men jag forts egentligen bara på det som jag och Torsmamma pratat om där hon sa att hennes barn fått sova i stillastående vagn då vissa barn har svårt för att somna i stållastående. Vår lilla har inte regaerat bra då vi försökt söva henne i stilalstående vagn men du har ju självklart helt rätt, attityden är ju allt :thumbsup: . Men sist blev hon så arg och uppriven så hon krängde vagnen så den nästan tippade, det skärrade oss en aning tror jag. Men utifrån det vi pratade om tidigare så var jag lite osäker på om vi skulle forts öva på att försöka söva henne i stillastående eller helt enkelt låta henne somna i den rullande.

Vår dotter är född i augusti 2010 så hon är strax nio månader. Vi började kura den 25e mars.

Maria :heart:
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Jaha, i min signatur säger du, hur gör man det :? :?:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, lite som jag sagt innan. Vet man med sig att man ALLTID kan gå när hon skall sova i vagn. Så gå blir liksom inget problem. Men då får man inte sen förvänta sig att barnet skall gilla att sova stillastående. Men som sagt, en gång ingen gång.

Jag köpte ett dubbel sängs lakan på hemtex som jag använt till sängen.

(vill du köpa en begagnad resesäng med extramadrass i Stockholm Säg till. Skicka mig ett PM :wink: )

Signatur fixar du genom att gå upp till "kontrollpanelen" högst upp till vänster och där välja "signatur". :D
Tor 2006

MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Hmmm, svårt att bestämma hur vi ska göra. För när vi provat att söva henne i stillastående vagn så har det blivit så att det påverkat resten av dagen, att det blev så fel liksom. Så man är ju lite rädd att testa igen. Om jag nu provar igen tycker du att jag ska hålla ut hela luren även om hon får fnatt därinne igen och kränger vagnen eller ska jag avbryta om det inte verkar vilja funka och söva henne i sängen?

Jag kan tänla mig att köpa en begagnad resesäng om den är mycket smidig att packa ner, såpass att man kan ha den under vagnen påväg liksom. Men jag vet inte hur man skickar ett PM heller så du kanske kan förklara hur man gör det :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Skall du "lära" henne sova i stillastående vagn gäller ju samma som när du kurar. HIttar motivationen, har en plan och håller dig till den. Samma regler gäller som säng. Man tar inte upp ett barn om man inte är på väg till akuten. Då får du lunga med vagning.

Men man lugnar, GÅR med ramsan. Du väntar längre mellan vagningarna än det tar att vagna.

Jag hade tränat detta på "korta" lurar, inte den långa. Men det är jag det! Då har du hela marginalkvarten att flexa med vid behov.

Nej, jag är ledsen, min säng går nog inte att lasta under vagnen, den är ju lika stor som en spjälsäng uppfälld. :cry:

Högst upp till vänster där du hittar "Kontrollpanelen" finns även "Inga nya meddelanden" där går du in för att skicka PM. titta runt så kommer du nog på det. Annars hjälper vi dig. :D
Tor 2006

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor 2006

MammaMary

Inlägg av MammaMary »

nej, mitt inlägg försvann :(

Jag får alltså lugna med vagning?? Jag trodde nämligen att samma sak gäller för vagning som för buffning, nämligen att man bara använder det första dygnet av kurandet? Men då får jag alltså lugna henne genom att vagna? Skall jag då vagna tills hon glider in i sömn eller? Hur ska jag tänka när jag vagnar för att det inte ska vli vaggning av det hela?

Den där resesängen ser ju bra ut men jag måste ha en som blir liten och smidig när man packar ner den. Det var nån här på forumet som sa att det fanns såna som man bara packar ner i en liten väska typ och tar med sig under vagnen. Men tack ändå :D
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kanske du menar en sån här... :-k

http://www.littlekidscorner.se/sv/produ ... era-farger

Jag har en sån. Lätt och liten. :P :idea: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Ja men kanske det :D Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag är ute efter förutom att den ska vara lätt och smidig att ta med. Jag vet inte vem här på forumet som sa att det fanns resesängar som blir jättesmå när man packar ihop de så att det inte är några som helst problem att ta de under vagnen. Det kanske är en sån :) Vaddå, vill du sälja den eller :?: :mrgreen:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, den går att stoppa under vagnen fast jag själv har aldrig tänkt på det. #-o Hade den på axeln istället. :lol:

Anyways,den är superlätt och mysig så jag behåller den tills lillen inte får plats i den. Kan nog ta två år till så det blir ingen försäljning ännu. :mrgreen:

Men du kan ju fråga på Barnasaker om ngn har en sån till salu. :idea: :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "