Resa bort en vecka? Tips mottages!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
flux

Resa bort en vecka? Tips mottages!

Inlägg av flux »

Hej,

Vi är nu inne på en månad + 12 dagar av kuren och det mesta går som en dans! Dagslurarna tas i vagnen, natten i egen säng i eget mörkt rum. Vi har haft lite svåra läggningar(gråter hysteriskt i 15-20 min) till och från den senaste veckan vilket beror(tror vi) på att tänder är på väg. Vi lägger honom 19:00, oftast ligger han och sjunger och bökar runt ca. 10 min sen somnar. Kan vakna till en gång runt 21:00 - 22:00, men somnar om utan ingrepp efter nån minut. Sover till 06:20-07:00, ibland somnar han efter pangramsa(OM han vaknar ledsen tidigare) annars marginalkvartar vi bakåt.

Vi följer schemat nedan så slaviskt det bara går.

7:00 Gomorron!
7:30 1½ portion gröt + plommonpuré
9:00 Tupplur 45 min
11:00 Lunch barnmat + plommonpuré
12:30 Tupplur 1½ timme
14:00 1½ portion gröt + plommonpuré
16:00 Tupplur 20 min
17:00 Middag barnmat + plommonpuré
18:40 Välling 200 ml
19:00 Gonatt skratt

Nu till problematiken eller oron rättare sagt!
Jag och min mamma ska åka iväg 1 vecka till min moster 40 mil bort, en plats där min son aldrig varit. Han har aldrig sovit någon annanstans än hemma nattetid. Hur ska vi göra?

Schemat följer vi naturligvis även där. Vi kommer ha med en resesäng som vi ska försöka få honom att sova in sig i här hemma en vecka innan avfärd så den känns trygg. Men möjligheten till mörkt rum, där han sover ensam är omöjlig. Han kommer sova i samma rum som mig och min mamma, rummet är av öppen planlösning med vardagsrum hall och kök med stora fönster överallt. Troligtvis storstadsoljud utifrån och en snarkande mormor! :lol: Jag vet inte ens vad vi vuxna ska göra efter 19:00 i en minimal lägenhet som hellst inte ska fyllas med pladder.. :roll:

Jag är lite orolig över detta och undrar hur ni andra har upplevt nätter borta? Är det safe att tro att han sover lika bra borta när han väl somnat för natten?

Han börjar också komma i en klängig period där främligar(mormor och gammelmoster) kan tyckas farliga.
Gabriel född 100808 - Påbörjad kur 5/3 2011
Anna09

Re: Resa bort en vecka? Tips mottages!

Inlägg av Anna09 »

Hej,

först, har du Barnaboken? läs på om 8 månaders ångest, kan vara bra eftersom du upplever en klängighet, som i själva verket är insikten om att han är en egen person, skild från alla andra. Så farmor/mormor och ni andra bör respektera denna osäkerhet och inte ta det personligt, heller inte bekräfta osäkerheten genom höjda ögonbryn och en massa ojanden. :shock: Snart är tryggheten och säkerhetern tillbaka igen.

gällande resan. Mörkläggningen är A och O, och gärna att sova i eget utrymme. Man måste ju inte sova storstilat i egen kuppe, man kan lika gott sova utmärkt i en klädkammare, ett badrum eller annat utrymme där man får mörkt och eget. Bra att ni skall följa schemat och andra goda vanor, det underlättar. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"