Vaknar alltid för tidigt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Siris mamma

Vaknar alltid för tidigt

Inlägg av Siris mamma »

Hej!

Vi började kura vår dotter Siri för tre veckor sedan. Hon var då 8,5 månad. Vid 8 månders ålder tog vi bort nappen eftersom hon vaknade flera gånger varje natt och ville ha den. Sömnen blev något bättre men inte helt bra. Nu är nattsömnen mycket bättre! :D Efter 7 dagar in i SHN åkte vi på planerad semester 4 dagar. Dagslurarna gick då inte helt bra men har återigen blivit bättre.

Morgonen. Siri vaknar alltid för tidigt på morgonen och vi får inte riktigt bukt med det. Hon vaknar oftast mellan 05.30 och 06.30. Någon enstaka gång har jag hunnit väcka henne innan hon vaknar själv. Hon är alltid glad när hon vaknar, ligger och småpratar för sig själv. Efter 30-40 min tröttnar hon och börjar varva pratet med gnäll. Jag antar att hon hunnit bli hungrig då också. Vi har provat att ramsa men hon bryr sig inte om det. Hur gör vi?

Dagslurarna. Hon vaknar i stort sett alltid för tidigt. Jag brukar låta henne ligga kvar i sängen tills sovtiden är slut. Hon ligger och småpratar och leker. Verkar det vettigt?

Kvällarna går oftast bra, somnar oftast inom 15 min. Ibland lite smågnäll. Vi bor f.n. i en 2:a. Siri somnar i egen säng i vårt rum. Innan vi lägger oss bär vi ut henne i vardagsrummet/köket. Det är kolsvart i rummet. (Vi bor just nu i Peking men åker hem till Sverige om ca 5 veckor, kommer möjligen ha frågor kring tidsomställning då :), 6 timmar).

Så här ser Siris schema ut (eller ska se ut!)
07.00 väckning
07.15-07.45 frukost; gröt samt smörgås och kokt morot eller annan grönsak att plocka med själv
09.30-11.00 dagslur 1, 90 min
11.20-11.40 hemlagad lunch
14.15-15.00 dagslur 2, 45 min
15.15-15.35 hemlagad middag
18.00-18.30 kvällsmat; gröt samt smörgås och kokt morot eller annan grönsak att plocka med själv
19.00 natti natti

Från början hade vi dagslurarna tvärtom, vilket kanske skulle vara bättre. Anledningen till att jag ändrade var att jag kände mig så otroligt låst att behöva var hemma 1,5 timma i mitten av eftermiddagen. Som det är nu så tror jag dock att första dagsluren, som ju är lång, är lite nära efter uppvaknandet, bara 2,5 timma. Ha gärna synpunkter på schemat!

Tusen tack alla ni frivilliga som ställer upp och svarar så uppmuntrande och fint på inlägg från oss nybörjare! Vilket jobb ni gör! =D>

Med vänlig hälsning Jenny Liljedahl
Siri född 11 juli 2010. Kurad vid 8 månader.
ilindstrom

Re: Vaknar alltid för tidigt

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit!

Låter som om ni gjort ett bra jobb med sömnen. Angående tidigar morgnar så finns det tre strategier.

1. pangramsa och inget mer
2. pangramsa och klassisk musik
3. pangramsa och husljud

Om någon av dessa passar er så kör efter den en vecka så brukar det ge sig. Det som är vikigt är att inte göra morgon innan utsatt tid. Annars finns en risk att moronen blir tidigare och tidigare.

Angående lång lur påp förmiddagen så vet jag inte. Jag har alltid haft tvärt om för mina barn. Här tror jag att du får gå på din magkänsla.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Siris mamma

Inlägg av Siris mamma »

Hej och tack för svar!

Senaste tre dagarna har fröken morgonpigg vaknat 05.30, 05.30, 06.00. Första morgonen, av dessa tre, ramsade vi när hon vaknade samt ett två gånger till. Kanske vi inte skulle gjort? Hon somnade till slut om 06.40 och vi väckte henne 07.00. Först då såg vi att blöjan var full av bajs :( Andra och tredje natten har vi ramsat när hon vaknat, bytt bajsblöja i sängen efter en stund när behovet har uppstått, ramsat igen efter det. Hon har legat vaken till 07.00. Lite gnäll på slutet. Imorse spelade vi musik men verkar inte som hon brydde sig om det. Ja det är knepigt men vi får kämpa på! :D

Fundering kring dagslurarna. När hon vaknar så tidigt borde vi tidigarelägga första luren? Hon brukar vakna, i bästa fall, efter 1 timma. Eller ska vi försöka vara strikta med tiderna. Just nu får hon ju inte riktigt ihop sina 14,5 timmar..

Tusen tack igen!
Jenny
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Jenny :-)

Ang de tidiga morgnarna så är mitt bästa "råd" att bara härda ut helt enkelt. Det kan ta sina modiga veckor att bli av med det där. Bästa strategin är att låta dem vara; så länge de ligger och småpratar och har sig så klarar dom sig. Ibland somnar de om strax innan de ska upp och då kan man ju ge extrasömn m h a marginalkvarten.

Det där med bajs är ju en kluring :wink: Jag brukar ha som regel att om Sigge verkligen ROPAR och skriker och verkar vilja ngt, då går jag in. Och då har han oftast bajsat, eftersom det brukar komma som på beställning när de väl vaknat. Men annars låter jag honom som sagt vara - att komma in så nära inpå uppstigningen kan vara jätteupprörande eftersom de tror att de ska få komma upp...så just de tidiga morgnarna brukar jag hålla mig från rummet så länge det bara går. Det där får man avgöra själv och försöka bedöma när man tycker det är "skarpt" läge för ens själv och sitt eget barn :)

Jag tycker att man ska vara strikt med tiderna så långt det bara går, även fast att de vaknar för tidigt på morgonen. kroppen måste få en chans att ställa in klockan och håller man på med marginalkvartar hit och dit så rör det bara till det, iallafall sådär alldeles i början. Det tar ju ca 1 månad innan kuren/schemat satt sig oxå, så tänk på det. Inget ska vara "klart" ngn speciell dag utan man jobbar på, ständigt!

Jag kollar bara lite på ert schema...och som Ida skrivit så har jag oxå alltid haft en kortare lur på fm och den längre efter lunch, men det är såklart en smaksak. Säger inte att det är "bättre" på ngt sätt...däremot är ju 1.5-tim luren den lur man sparar till sist när barnet blir 12 mån, och då kan jag tycka att det är bra om den ligger i anslutning till lunchen, bara för sakens ordning.Men man ska konstruera schemat så det passar familjen :) . En annan sak som är bra med att ha långa luren efter lunch är att dom oftast är så trötta då så att de sover den tid man satt...en 45-minutare på fm blir som bara en liten "smakstart" dvs de får det omedelbara behovet tillfredsställt och sen så tjongar man på med det tunga artilleriet efter lunch. Är du med på hur jag tänker? :wink:

I övrigt så ser jag dock att det saknas ett melllis på em! Kan ni på ngt sätt möblera om lite så att det får plats med ett sånt?

Så, på det stora hela - håll bara ut och fortsätt ge samma besked som ni redan ger så ska ni se att hon fixar morgnarna till slut oxå.

Ha det bra! :heart: :thumbsup:
Mvh Sanna
Siris mamma

Inlägg av Siris mamma »

Hej och tack (igen) för svar!

Känner mig så tacksam att kunna ställa de frågor jag har och få så engagerade svar!! Tack!

Vi fortsätter med schemat som vanligt och lägger till ett mellanmål på eftermiddagen. Jag ska fundera igen på om jag/vi ska skifta tillbaka dagslurarna som de var från början. I väntan på att jag kan bestämma mig kör vi på som det är nu :) Senaste två dagarna har inte varit så särskilt bra alls sömnmässigt då Siri vaknat 06.00, sovit 30 av 90 min samt 30 av 45 min... (Konstigt nog har hon ändå inte varit jättegnällig). Men det innebär ju att det bara kan bli bättre nu! :)

Varma hälsningar Jenny
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"