Vi började kura vår dotter Siri för tre veckor sedan. Hon var då 8,5 månad. Vid 8 månders ålder tog vi bort nappen eftersom hon vaknade flera gånger varje natt och ville ha den. Sömnen blev något bättre men inte helt bra. Nu är nattsömnen mycket bättre!
Morgonen. Siri vaknar alltid för tidigt på morgonen och vi får inte riktigt bukt med det. Hon vaknar oftast mellan 05.30 och 06.30. Någon enstaka gång har jag hunnit väcka henne innan hon vaknar själv. Hon är alltid glad när hon vaknar, ligger och småpratar för sig själv. Efter 30-40 min tröttnar hon och börjar varva pratet med gnäll. Jag antar att hon hunnit bli hungrig då också. Vi har provat att ramsa men hon bryr sig inte om det. Hur gör vi?
Dagslurarna. Hon vaknar i stort sett alltid för tidigt. Jag brukar låta henne ligga kvar i sängen tills sovtiden är slut. Hon ligger och småpratar och leker. Verkar det vettigt?
Kvällarna går oftast bra, somnar oftast inom 15 min. Ibland lite smågnäll. Vi bor f.n. i en 2:a. Siri somnar i egen säng i vårt rum. Innan vi lägger oss bär vi ut henne i vardagsrummet/köket. Det är kolsvart i rummet. (Vi bor just nu i Peking men åker hem till Sverige om ca 5 veckor, kommer möjligen ha frågor kring tidsomställning då
Så här ser Siris schema ut (eller ska se ut!)
07.00 väckning
07.15-07.45 frukost; gröt samt smörgås och kokt morot eller annan grönsak att plocka med själv
09.30-11.00 dagslur 1, 90 min
11.20-11.40 hemlagad lunch
14.15-15.00 dagslur 2, 45 min
15.15-15.35 hemlagad middag
18.00-18.30 kvällsmat; gröt samt smörgås och kokt morot eller annan grönsak att plocka med själv
19.00 natti natti
Från början hade vi dagslurarna tvärtom, vilket kanske skulle vara bättre. Anledningen till att jag ändrade var att jag kände mig så otroligt låst att behöva var hemma 1,5 timma i mitten av eftermiddagen. Som det är nu så tror jag dock att första dagsluren, som ju är lång, är lite nära efter uppvaknandet, bara 2,5 timma. Ha gärna synpunkter på schemat!
Tusen tack alla ni frivilliga som ställer upp och svarar så uppmuntrande och fint på inlägg från oss nybörjare! Vilket jobb ni gör! =D>
Med vänlig hälsning Jenny Liljedahl