Kurad älskling vill inte längre sova i vagnen.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
emzter

Kurad älskling vill inte längre sova i vagnen.

Inlägg av emzter »

Hej alla glada.
Min 10 månaders har sedan några veckor tillbaka fått svårt för att somna i vagnen när vi är ute. Hon sover alltid precis som hon ska i sin säng både natt o dag.

Jag henne oftast inte alls att somna när vi är ute, och ibland om jag tagit ur henne ur vagnen o ska sätta tillbaka henne för att sova vid två tiden så blir hon helt galen och sprattlar och vägrar ligga ner, jag har en sele i vagnen men den tar hon sig ur på ett naffs. Dessutom vet jag inte riktigt om jag ska spänna fast henne på rygg när hon oftast annars sover på sidan eller mage.
Det är som att det händer alldeles för mycket ute för att hon ska kunna få ro, och jag tycker att det är jobbigt att börja buffa eller hålla fast henne om vi är ute någonstans och hon bara skriker, dessutom känner jag att jag vet inte vad som är rätt så jag har inget direkt förtroende till hur jag ska få henne att somna.

Nu börjar jag känna mig lite låst att jag inte kan gå ut bara för att hon ska sova.
Kram å tacksam för svar!
MVH Emma
schema ser ut såhär
7.30 vakna å välling
8-9egenlek i sin säng
9.00 gröt
10-11 sova
12 lunch
14-15 sova
15mellis
17.30middag
1900 välling o skratt
19.30gonatt

och e annan fråga är det ok att ha en flaska välling o frukt på mellisen?
Lunayah 2010-06-08
frk Carlsson

Re: Kurad älskling vill inte längre sova i vagnen.

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Emma :)

visst är det så att det förmodligen händer alldeles för roliga saker för att din lilla ska vilja knoppa in mitt ibland allt det där... Du säger ju själv att du inte vill stanna hemma för att du vill ut och se dig omkring :wink: Tänk vad hon ska vara sugen då!

Mina förslag ser ut som följer:

Se till att hon sover innan ni lämnar hemmet, dvs låt henne somna i vagnen medan ni är hemma.Stillastående vagn såklart, ramsa iväg och sedvanlig proecdur (på samma sätt som inomhus i sängen) och vänta sen 10 min tills hon somnat. Att söva ute bland folk, på café el på ÖF el motsvarande kanske blir för uppslitande just nu? Både för henne men ffa för dig...och då vet du hur det går...finns inte attityden och självklarheten med och man inte känner sig bekväm...då funkar det inte som det ska.

Alternativet - att ni faktiskt stannar hemma under de stunder på dagen då hon ska sova. I a f under en period.

Jag vet att det inte är ett sånt svar du vill ha säkert :wink: Samtidigt så tänker jag att funkar inte dagslurarna, då är man på väg bort från allt det goda, och det beskriver ju du oxå i o m att du så tydligt berättar om hur du börjar tveka nu. I såna tider är min erfaranhet att det bästa är att gå tillbaka till det ursprungliga, strikta upp, kör hårt några dagar på det som är menat, dvs helt och hållet efter manualen och i egen säng inomhus med få stimuli. Ge henne, och dig chansen att se att ni faktiskt kan tillsammans :thumbsup: Men förutsättningarna måste finnas! Och som du beskriver det nu så ser jag att de kanske inte gör det, inte hos dig som tvekar och inte i den omgivande miljön som blir alldeles för rolig för din dotter.

Jag säger inte att man ska sitta helt isolerad bara för att man har ett litet barn utan mer att man kanske får ta och tänka om under en lite kortare period bara för att det ska funka på det stora hela. Kanske kan du ha 1 el 2 dgr/vecka då ni är ute och rör på er mer och sen är det lugnt resten av veckan? Om ni går hem till andra kanske du kan ta med resesäng så hon kan sova i den?

Kanske kan hennes pappa ta över när han är ledig så att du kan dra iväg själv på egna aktiviteter på helger och kvällar etc så att du känner att ditt behov av att vara ute och röra på dig blir tillgodsett? I min värld så är det den som är hemma med barnen som har första tjing på att ta sig iväg när det erbjuds "fri tid". Vi som jobbar kommer ju oss faktiskt iväg hela dagarna :wink:

Funkar schemat bra tycker du? Jag ser att du har två pass á 60 min. En idé kunde vara att göra om dem till en 45-min lur samt en 1.5-tim lur. Du har säkert läst i SHN-boken om varför man rekommenderar just dessa antalet minuter/lur.

Men du gör som du känner såklart och du får ta mina "råd" som du vill :wink: Här gör alla som det passar dem själva, men med utgång i SHN-tänket.

Ha det gott :heart:
Mvh Sanna

PS. I min värld är välling och frukt helt OK som mellis. Äter hon gröt skulle jag dock kanske varva med det oxå , jag får som för mig att det mättar lite mer...Mina äldsta barn har varit vällingbarn till 100% men med den yngsta blev det nobben, så jag har fått mig en liten tankeställare nu när jag är insatt i "grötbranschen" helt plöstligt...
emzter

Inlägg av emzter »

Hej Sanna!
Tack för ditt svar.

Jag har hakat upp mig på att barnen ska komma ut en stund varje dag och kunna somna var som helst.

Men det är som du säger alldeles för spännande att vara ute. Jag ska prova att få henne att somna lite tidigare i vagnen inomhus. Jag har bara aldrig fått henne att somna i stillastående vagn :oops: och nu inte heller i rörelse, problemet är att vagnen är för tung jag får inte till nått vagnande med knyck, det blir hur jag än försöker en jämn rörelse och är hon inte fastspänd så klättrar hon ur, men jag ska prova att lägga henne i vagnen 8Fatsspänd på mage??)buffa lite å me självklarheten ramsa iväg å sen när hon somnat i 10min går vi ut.

Jag jobbar 6.30-12 och min sambo går skola mellan 12-16 så vi har typ helt delad hemma tid. Och när jag slutar jobbet kl 12 så vill jag bara hem fort få i oss lunch och ut i solen.. Funderar på om jag kan flytta fram hennes eftremiddagslur till 13.15?
Jag vet det där med lurarna 45min och 1,5h.. Men det funkar inte här, hon sover en timme alltid, varken mer eller mindre så jag slutade försöka för ganska längesen att hålla dom tiderna.
Lunayah 2010-06-08
emzter

Inlägg av emzter »

P.S :heart: hon äter alltid gröt till frukost, det är nog de bästa hon vet, särskilt med blåbär o banan till. Vanlig havregrynsgröt. Jag slopade bebisgröten då den innehåller samma som vällingen och hon ändå får välling två gånger/dygn, dessutom tyckerj ag att bebisgröten är lite söt.. D.S
Lunayah 2010-06-08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Tack, frk carlsson :heart:
emzter skrev:Jag har hakat upp mig på att barnen ska komma ut en stund varje dag och kunna somna var som helst.
Och så ska det ju vara också \:D/

Jag föreslår helt radikalt en SOVVAGN. Vagnar (liksom barnkläder och allt annat) ska förenkla barnavårdstillvaron, inte komplicera den :!:

På Blocket kan du hitta en begagnad, äldre modell som är plan och rymlig, att ha som rullande bädd över sommaren. Det är ovärderligt. De äldre vagnarna har i regel rätt höga kanter också, eftersom man inte selade små magsovare (vilket ju alla små barn var, fram till början av 90-talet). Sedan kan du sälja den vidare, när lillla barnet är nere i en lur bara, som kan tas var som helst i dunkelt rum.

Med en "sovvagn" blir livet enklare. När man är vaken ute - barnet alltså - sitter man upp, stödd på kuddar eller liknande, och njuter världen. När klockan sedan säger sovdags, blir man lagd på mage och får omvärldens alla intryck avstängda - enklast och bäst genom ett ituklippt halvt svart lakan, som är precis lagom stort att täcka hela vagnen (från den då halvt eller helt uppfällda suffletten). Då sover man, tro mig :lol:

90% av små barns alla intryck kommer genom synen, så finns minsta lilla att se sätter barnahjärnan omedelbart igång. Därför är det så viktigt med mörkläggning för den VILA vi vill uppnå - en vila som helt enkelt inte kan komma till stånd hos ett så pass stort barn som ligger på rygg i strålande dagsljus eller än värre halvsitter framåt och förväntas kunna sova på det viset. Det går liksom bara inte :roll:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen :)

Du gör ju som du vill med schemat tänker jag...huvudsaken är ju bara att det blir tillräckligt med tid mellan lur 1 och lur 2 :) I SHN-boken rek 2-2.5 tim, men jag kan tycka att 2.5 tim ibland är i minsta laget.Min Sigge som oxå är 10 mån har börjat få problem med det där, så vi kommer att göra om lite i hans schema eftersom det tar ca 30 min att somna på lur 2 som det ser ut nu...

Jag har en gammal Emmaljunga edge från 2003, den är superbra och rymlig och funkar jättebra när man vagnar, man uppnår det där knycket direkt. Dessutom fjädrar den bra. Mitt äldsta barn kunde sova i den ända fram till hon var 2.5, den är både lång och bred (och har höga kanter). Leta efter nån sån på Blocket el på ngn loppis och ha som sovvagn, precis som Anna föreslog.

Ha det bra!
Mvh Sanna
emzter

Inlägg av emzter »

Hej Anna o Sanna!
Tack för era svar. Först måste jag juh bara säga. -Anna du är min stora förebild! Det är så himla fint och läsa; både sova hela natten boken och barnaboken och hela tiden om vart annat skratta å sen jaha de är sååå det är. Man kommer liksom till insikt hela tiden och det får mig att känna mig som en väldigt bra mamma som faktiskt förstår mitt barn, tack vare dig!

Här kommer följdfrågor: Hur hög kant kan en barnvagn ha egentligen. Så länge den inte är högre än en meter så tar hon sig över. Vilken barnvagn jag än har måste hon väl vara fastspänd om jag ska lämna henne. Det där med att täcka för helt är juh bra men om hon inte är fastspänd så kommer hon sätta sig eventuellt ställa sig upp i vagnen och slita bort lakanet.
Så även om jag hittar en rymlig äldre barnvagn så måste hon spännas fast?

Tack för allt!
MVH Emma
Lunayah 2010-06-08
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

emzter skrev:Det är så himla fint och läsa; både sova hela natten boken och barnaboken och hela tiden om vart annat skratta å sen jaha de är sååå det är. Man kommer liksom till insikt hela tiden och det får mig att känna mig som en väldigt bra mamma som faktiskt förstår mitt barn, tack vare dig!
:D Underbart :wink: :lol: Tack kära, rara du för de varma - och så värmande - orden :heart:
emzter skrev:Hur hög kant kan en barnvagn ha egentligen. Så länge den inte är högre än en meter så tar hon sig över. Vilken barnvagn jag än har måste hon väl vara fastspänd om jag ska lämna henne. Det där med att täcka för helt är ju bra men om hon inte är fastspänd så kommer hon sätta sig eventuellt ställa sig upp i vagnen och slita bort lakanet.
Nu var det ju meningen att du skulle kura henne, inte sant? (Och tiden har gått - du har fått vänta på det här svaret - felåt :oops: ) Det som försvårade vagningen, eller rentav omöjliggjorde den, var den tunga vagnen du hade/har, sa du. Som väl dessutom saknade plant liggläge. Varför jag föreslog en "sovvagn". Lite extra höga kanter får man se som en bonus - de gör i alla fall ett initialt motstånd. Men förstås inte som en säkerhetsanordning :!:

Kurad efter konstens alla regler SOVER ju lilla barnet är hon "ska" sova, därför att hon vill och njuter det. Då ägnar hon sig åt sina gymnastiska övningar när hon är vaken i stället. Men säker kan man ju aldrig vara, så sela henne du, konsekevent, om det lugnar dina nerver :wink: Med nerverna i olag - vargaanfäktade :roll: - kan du ju ändå aldrig förmedla Attityden av Självklarhet.

Så lyss till den, först och främst - och pass på din lilla talang, om jag så får säga :oops: , för negativa förväntningar, där du "vet" redan på förhand hur svårt / fel / omöjligt allting kommer att bli :shock: Det är MYCKET farliga saker :shock: Negativa förväntningar är precis lika självuppfyllande som positiva :idea:
emzter skrev: Så även om jag hittar en rymlig äldre barnvagn så måste hon spännas fast?
Jag kommer osökt att tänka på en liten passus i Barnaboken:

:arrow: *En gång bodde jag åtta våningar upp. Tiomånadersbabyn skulle sova middag på balkongen. Ett ståltrådsnät hade arrangerats till två meters höjd med räcket, och därmed kände jag mig lugn. Jag la ut den lilla i insatsen på balkonggolvet, vinkade hej då och stängde balkongdörren. Det var vinter och kallt, snö på balkongen (och tidningar under madrassen).

När jag sedan tittade ut genom balkongfönstret efter några minuter, satt den lilla älsklingen i snön i sin overall och mediterade.

Jag blev förbluffad. Hon hade inte somnat! Vad skulle hända nu?

Hon satt där hon satt. När hon var färdig – med vad det nu var hon ägnade sig åt i sin stillhet – kravlade hon sig tillbaka upp i insatsen, la sig ner och somnade.*

emzter

Inlägg av emzter »

Hej! Å bättre sent än aldrig säg!=) Tack för ditt svar.

Min älsking är redan kurad hon sover efter klockan natten och båda lurarna när vi är inne.

Men om dagarna går vi gärna ut, sitter på en filt i nån park med vänner och älsklingen älskar det, hon är social mycket socialare än mig och så fort det kommer nya människor och intryck så mår hon vidundligt bra. Hon går fram och sitter en stund hos alla.
Och sen när det blir dax att sova så är hon inte riktigt med på det. Bara hon kommer i närheten av vagnen så börjar hon streta emot.
Jag är faktiskt ganska cool själv, kanske mycket för att hon också är det, lätt att ha och göra med..

Vagnen som vi har är tung, men den har liggläge så det är bara å lägga henne platt på mage men hon blir så fruktansvärt ledsen.

Nu idag så var vi ute i parken från 15.30 tills 21.00 jag gav genne välling 19 och 19.30 bäddade jag ner henne med filt och täckte för ordentligt, men hon tystnade inte av vagnandet så jag gick runt med henne i 10min så somnade hon men sen vaknade hon till igen kring halv 9 så då gick jag hem o la henne i sin säng.
jag känner att det kanske är svårt för henne att sova när det är mycket liv o rörelse runt omkring. Och därför har jag väl inte hela attityden.

Livet är fint, men jag tänker att jag kanske kan få henne att sova som en klocka utomhus också även fast det händer grejer omkring? Eller ska jag nöja mig med det vi har?

Tack tack tack Anna för att du hjälper så många, min mamma hade barnaboken när vi var små också jag tycker det är helt otroligt, så bra!
Lunayah 2010-06-08
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för dina rara ord om Barnaboken :lol: :heart: :lol:
emzter skrev:Och sen när det blir dax att sova så är hon inte riktigt med på det. Bara hon kommer i närheten av vagnen så börjar hon streta emot.---Vagnen som vi har är tung, men den har liggläge så det är bara å lägga henne platt på mage men hon blir så fruktansvärt ledsen.
Det är här det är någonting som inte stämmer. Och jag kan inte sätta fingret på vad, mer än jag försökt göra tidigare. En färdigkurad liten älskling tycker om att sova när det är dags för det och vet att allt det roliga INTE springer bort :!:

Så vad kan det vara, tror du :?: Sitter inte klockan ännu :?: Odlar du skrattet-till-go'nattet - även inför dagslurarna :?: Tar du upp henne på slaget och med återseendets enorma förtjusning, varje gång :?: Eller är det "bara" dina negativa förväntningar - din egen vargaoro - som spökar :?: Negativa förväntningar är ju lika självuppfyllande som positiva, vet du :roll:

emzter

Inlägg av emzter »

Okey, jag erkänner!
Men det är mest min sambos fel alltså pappan, han låter henne sova för länge på morgonen och då skjuts hela schemats fram en halvtimme, ibland en timme också tror jag men det vågar han inte säga till mig å jag jobbar på förmiddan så jag vet juh inte.. Men jag märker på dagar när hon börjar gnugga ögonen vid 14 och andra inte.
Sen skyller jag på migsjälv till middagen ibland hinner jag inte handla å planera allt så ibland blir den också lite sen, men gonattet är i sten, och hon skrattar som ingen annan, allvar, hon är den goaste som finns!

Vi håller för det mesta schemat, till 95% men ibland orkar jag inte planera.
Men det märkliga är ändå att det alltid funkar hemma, men ja det beror kanske på det med tiderna.
Tack för bra svar, gonatt
Lunayah 2010-06-08
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej emzter!

Tror du det finns möjlighet att du sätter dig ner tillsammans med pappan och bestämmer hur ni ska ha schemat, tillsammans? Att ni pratar om hur viktigt det är för lilla älsklingen att ni båda håller schemat (och alla andra som kan tänkas vara invlverade i vardagen)?

Det är ju klart lättast att få ett gott resultat om båda föräldrarna drar åt samma håll, om man säger så ;)

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"