Jag undrar om någon har erfarenhet av bebisar med för kort tungband? Det verkar som att dottern (6,5 mån) har det. Det syns att den "krullar sig" när hon "pratar" och hon kan inte sticka ut den. Jag har inte tänkt på det tidigare utan det är nu när hon pratar/ljudar som det märks.
Min mamma säger att jag hade det och att hon fick tjata för att få det åtgärdat (det är dock många år sedan nu!!). Jag kunde tydligen inte slicka på en glass ex. Min Bvc sköterska sa när jag tog upp det att man inget gör om inte barnet verkar ha problem med det. Dvs inte äter som det ska alt. inte kan prata rent pga det.
Jag vet inte om det hänger ihop men hon har börjat äta sämre de senaste 3 veckorna - jag trodde hon skulle börja äta mer vid 6 mån! Hon har också verkat irriterad i ca en vecka och jag funderade på om det innebar att en tredje tand var på väg men jag ser inget (ännu i alla fall). Nu är hon mer nöjd igen men äter inte så mycket som jag förväntar mig. Kan detta hänga ihop? (På 6-månaders kontrollen låg hon lite under sin kurva.)
Har någon en idé kring om jag bör "ställa på" vården eller avvakta som de föreslår?
/Anette