Hur ska man få till vilan?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Monfors

Hur ska man få till vilan?

Inlägg av Monfors »

Nu har jag kurat min son på 8 månader i snart 2 veckor och han har äntligen börjat sova nätter 19-7 och det är helt underbart.

Det enda som inte funkar är vilostunderna då jag inte vet hur jag ska få till dem,hittills har jag legat bredvid honom i vår säng och han har då legat bredvid mig och varit tyst men inte somnat ,det tar väl ca 10-20 min sen somnar han.

Mitg problem är att jag inte vågar gå ut ur rummet medan han är vaken om han ligger i vår säng eftersom han då kryper ur vår säng,och jag kan inte lägga honom på golvet för då kryper han bara runt och skriker/leker/stoppar in saker i munnen/ställer sig mot saker och trillar och jag vill inte lägga honom i hans säng för där vill jag att han bara ska vara när han ska sova för natten och jag kan inte lägga honom i vagnen för den kryper han också ur så jag vågar inte lämna honom vaken i den heller så hur ska jag göra?hur han ni andra gjort?
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Hur ska man få till vilan?

Inlägg av SusanD »

Du skriver att du kurat sonen och då har du ju en helt bunt med bra verktyg som hjälper honom till sömns.

Lägg honom i hans säng på bestämda tider. Är man nio månader brukar det behövas en 45 min lur på fm och en lång lur på 1,5-2 tim mitt på dagen. Och på det en 12-tim natt förstås.

Använd dig av verktygen och ta ansvar för att han även får sina dagslurar som han så väl behöver.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Monfors

Inlägg av Monfors »

Problemet är att jag vill att han även ska kunna vila i vagnen och på andra platser men han kommer ju inte till ro tillräckligt fort för att jag ska våga lämna honom,vilan har ju aldrig löst sig även fast jag kurat honom.

Hans vila mitt på dagen kan jag heller inte få till längre än 1 timme,hur jag än gör så vägrar han somna om.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det enda som inte funkar är vilostunderna då jag inte vet hur jag ska få till dem,hittills har jag legat bredvid honom i vår säng och han har då legat bredvid mig och varit tyst men inte somnat ,det tar väl ca 10-20 min sen somnar han.

Mitg problem är att jag inte vågar gå ut ur rummet medan han är vaken om han ligger i vår säng eftersom han då kryper ur vår säng,och jag kan inte lägga honom på golvet för då kryper han bara runt och skriker/leker/stoppar in saker i munnen/ställer sig mot saker och trillar och jag vill inte lägga honom i hans säng för där vill jag att han bara ska vara när han ska sova för natten och jag kan inte lägga honom i vagnen för den kryper han också ur så jag vågar inte lämna honom vaken i den heller så hur ska jag göra?hur han ni andra gjort?
Lägg honom i sin egen säng vid rätt tid och gör rummet dunkelt. Buffa och solfjädra tills sömntung och sedan ramsar du ut. Inget annat. Och mixtra inte med vagn. Ta sängen och se till att vilorna sitter innan du tänker "vagnkura" honom.

Att låta en liten vara är ytterst viktigt för sömnen!

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"