Min hållning i mjölkfrågan är att varken vi eller någon annan art är beroende av andra arters bröstmjölk. Något arrogant inställning, kanske, men i mitt jobb som kostrådgivare så ser jag enormt mycket elände i komjölkens kölvatten.
Svensk mjölks främsta argument för att vi ska dricka deras medlemmars mjölk är att barn som dricker mjölk växer snabbare än barn som inte dricker mjölk. Vad nu det skulle vara bra för. Det finns inga risker med att inte bli jättelång, tvärtom.
Hon behöver inte dricka komjölk för att klara sig. Och du behöver inte ersätta bröstmjölken med komjölk. Du kan ge henne mat, vanlig mat. Och så kan du använda havremjölk som komplement, inte ersättning, om du vill ge henne något i flaska. Det finns havremjölk som är berikad med både kalcium och d-vitamin (till skillnad från drickmjölk, som innehåller kalcium naturligt, och är berikad med d-vitamin). Kalcium och d-vitamin är de främsta argumenten för att dricka komjölk.
Olika ersättningar råds man ju att ge på grund av kosttillskotten i dem, som proteinpulver och vitaminer och mineraler. Du kan lugnt gå till en hälsokost, köpa ris- eller ärtproteinpulver och röra ner i gröt eller hemkokt välling. Och du kan lugnt ge henne ett vitamintillskott om du vill efterlikna ersättningarna.
Du bör se till att ge henne d-vitamin ordentligt, det bör alla, eftersom inget kalk tas upp i skelettet om det inte får sällskap av d-vitamin OCH fett.
Jag skulle satsa på mat. Och lita på att människor inte är beroende av komjölk.
Om de säger på rådgivningen att hon BÖR ha komjölk ELLER en ersättnign (som regel baserad på sojaprotein och det bör små barn slippa, det är en häftig påfrestning för hormonsystemet med den höga koncentration växtöstrogener det innebär), så fråga varför. Vad är det i komjölken hon MÅSTE ha (tippar att det säger kalk, d-vitamin och möjligen b-vitamin). Och så ger du henne det på annat sätt.
Lycka till!