Sluta amma?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lissa

Sluta amma?

Inlägg av Lissa »

Hej! Jag är ny här som medlem, men har ofta varit inne o hämtat inspiration i mammavardagen. Har en liten flicka som precis blivit 9 månader. Nu skulle jag vilja börja avsluta ammningen, men vet inte hur det ska gå till. Tyckte att vi var på god väg mot det med ammning bara morgon o kväll o i övrigt stadiga måltider o god aptit, men så slog förkylning o åttamånadersångesten till... Nu har jag en flicka som helst skulle hänga fast vid bröstet hela tiden, ungefär som när hon var två månader. Den övriga maten har inte heller smakat under förkylningen där en dubbelsidig öroninflammation ingick :(! Hon hade slutat äta på nätterna alldeles av sig själv redan vid nyår, men började igen nu under förkylningsveckan. Förkylningen börjar vara över, men separationsångesten består med besked. Har en känsla av att den täta ammningen har ett samband med separationsångesten. Hon är annars en kavat o glad tjej, men just nu är det verkligen bara famn, famn o famn o helst bröst därtill som gäller.
Till saken hör också att hon har en väldigt intensiv mjölkallergi så jag kan inte gå över till vilken ersättning som helst. :( Har prövat Almiron Pepti (vi bor i Finland o där är d AP som man får först för mjölkallergiker, ges enbart på recept, är dessvärre mjölkbaserad, men en del tål den), men flickan blev genast gasig i magen och gnälligare så jag vågade inte fortsätta med den. Dessutom gillade hon den inte alls. Känner mig villrådig vad jag ska ge åt henne istället för bröstmjölken. På rådgivningen säger de att havre- o rismjölk inte är tillräckligt näringsrika o därmed inte passar åt små barn. Det finns en annan specialersättning också, Neocate, men då måste vi igen till läkare o testas o Neocaten är dessutom ohyggligt dyr, trots att den ersätts till en viss del.
Så- hur ska jag göra för att avvänja min flicka o vad kan jag ge istället?
Tacksam för alla goda råd!
Fd Medlem

Re: Sluta amma?

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Lissa!
Mitt råd är att du bestämmer ett schema för måltider, 4 mål per dag plus nattslurk, kan vara anming, välling eller något i flaska som funkar för henne.
Du kan förstås fortsätta amma, men det ska ju vara bestämda mål. Om hon är 9 månader behöver du inte ersätta amning med ersätting, nu kan hon ju äta vanlig mat till alla mål: gröt, grönsaker, kött, fisk, kyckling, ägg, frukt och bär. Skippa saltet bara.
Så schemalägger du dagens måltider bara, och serverar henne mat. Brösten behöver hon inte annat än då det står amning på schema 8)

Lycka till!
Ulrika
Lissa

Inlägg av Lissa »

Tack för svaret Nyamamman! Menar du alltså att bebisen får tillräcklig näring utan mjölkprodukter, utan ammning eller mjölkersättningar, bara via maten o med vatten som dryck? På rådgivningen var de mycket bestämda på denna punkt... Jag MÅSTE ersätta modersmjölken med annan mjölk för att flickan ska få tillräcklig näring.
Hur är det med mellanmål om man ger 4 mål+nattslurk?

Kan ju ännu tillägga att det inte alls har minskat med ammningen här sedan jag skrev mitt inlägg... Hon är väldigt sugen på just den maten just nu.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Min hållning i mjölkfrågan är att varken vi eller någon annan art är beroende av andra arters bröstmjölk. Något arrogant inställning, kanske, men i mitt jobb som kostrådgivare så ser jag enormt mycket elände i komjölkens kölvatten.
Svensk mjölks främsta argument för att vi ska dricka deras medlemmars mjölk är att barn som dricker mjölk växer snabbare än barn som inte dricker mjölk. Vad nu det skulle vara bra för. Det finns inga risker med att inte bli jättelång, tvärtom.
Hon behöver inte dricka komjölk för att klara sig. Och du behöver inte ersätta bröstmjölken med komjölk. Du kan ge henne mat, vanlig mat. Och så kan du använda havremjölk som komplement, inte ersättning, om du vill ge henne något i flaska. Det finns havremjölk som är berikad med både kalcium och d-vitamin (till skillnad från drickmjölk, som innehåller kalcium naturligt, och är berikad med d-vitamin). Kalcium och d-vitamin är de främsta argumenten för att dricka komjölk.
Olika ersättningar råds man ju att ge på grund av kosttillskotten i dem, som proteinpulver och vitaminer och mineraler. Du kan lugnt gå till en hälsokost, köpa ris- eller ärtproteinpulver och röra ner i gröt eller hemkokt välling. Och du kan lugnt ge henne ett vitamintillskott om du vill efterlikna ersättningarna.
Du bör se till att ge henne d-vitamin ordentligt, det bör alla, eftersom inget kalk tas upp i skelettet om det inte får sällskap av d-vitamin OCH fett.
Jag skulle satsa på mat. Och lita på att människor inte är beroende av komjölk. :lol:
Om de säger på rådgivningen att hon BÖR ha komjölk ELLER en ersättnign (som regel baserad på sojaprotein och det bör små barn slippa, det är en häftig påfrestning för hormonsystemet med den höga koncentration växtöstrogener det innebär), så fråga varför. Vad är det i komjölken hon MÅSTE ha (tippar att det säger kalk, d-vitamin och möjligen b-vitamin). Och så ger du henne det på annat sätt. :wink:
Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"