TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Låst
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Frågan är vad för schema passar barnet? Hur är hon på lurarna osv...? Natten? Vad passar familjen? Är hon kvällstrött, morgontrött. Måste man ha kvällstid med en arbetandes förälder osv...?

Jag har många frågor. Men som ett exempel på hur vårt schema såg ut för en 9 mån. var så här:

07.00 Morgon - Välling
Ensamlek 50 min
08.15 Frukost (Gröt (Lactiplus) +pure)
09.15-10.00 Sova 45 min
10.15-11.15 utevistelse
11.30 Mat + plockmat
12.30-14.00 Sova 1,5 tim
15.00 mellis ute (grötpure-dryck/varm välling)
17.30 Mat + plockmat
17.40 Bada med Pappa
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk+fruktyoghurt)
18.50 Skratt och God Natt 19.00

Här är en tråd för massa inspiration så du kan få fram ett schema som passar både dig och barnet. Men, om jag vore du skulle jag vänta tills jag införde 9 mån schemat. Då är det lättare att ändra tror jag...

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3&start=45

Tänk och bolla med oss så du verkligen känner att NU passar detta oss.
Ha i åtanke att vi alla svarar lite olika beroende på erfarenhet och egna erfarenheter. Kuren ser ju liksom olika ut för olika människor. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Ok, ska kolla länkarna. Men vi hade inte tänkt ändra nåt inför att hon blir 9 månader, vilket hon blir om ett par veckor. Detta eftersom jag redan kortat ner tvåtimmarsluren till 1 timme och 30 minuter. (fuskade ju lite genom att korta ner till 14 timmar per dygn några veckor tidigare än 9 månadersdagen)

Om hon är morgontrött eller kvällstrött? Vet inte riktigt faktiskt. Hon brukar vakna vid kl 06 men brukar kunna reda sig fram till kl 7 då vi gör godmorgon, dvs att hon somnar och vaknar ömsom varandra. Men man får väl ändå säga att hon sover duktigt fram till kl 07. Men vi vill inte lägga henne för tidigt på kvällen så den som jobbar ska få mer tid, så kl 20 har vart en jättebra tid. Men då vi har 11-timmarsnatt så blir det ju heeeela tr timmar som ska läggas på dagen, vore ju såklart bättre med en längre natt så man inte behövde ha så himla långa lurar, skulle gärna ha en 45 minuters och en 1 timme och 30 minuter. Det innebär att natten måste förlängas med 45 minuter på nåt sätt.....hmmm vad tror du? Ska kolla andras scheman. Men annars såg ditt jättebra ut men då måste vi få till en längre natt.
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det är just detta jag menar.

Vad är viktigast för er och för barnet? kvällstid med pappa, eller en utevistandes mamma? Vissa barn sover faktiskt längre på morgonen med en längre natt dessutom.

MEN, sen kommer det jag anser vara viktigast. Skall man ha barn på dagis från säg 1,5 år, så är 12 timmars natten ett måste i min värld. Det är MYCKET få dagis som erbjuder så många och långa lurar som barnet behöver eller att barnet faktiskt finner ro nog att sova så mycket. Så skall hon på dagis tidigt är 12 timmarsnatten (ibland måste man t.o.m ha 12,5 tim natt) för att orka.

Så tänk lååååångsiktigt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Nu blev det mycket att tänka på :) Nu är det faktiskt jag som börjar arbeta om ett par veckor och pappa som ska vara hemma :) Så jag tycker att kvällstid med mamma och utevistelse med pappa är lika viktigt, men ibland måste man kanske börja prioritera. Hon kommer att börja på dagis när hon är 2 år på 75 procent.

Kan det vara okej att gå en kvart minus på det totala sömnbehovet per dygn? I så fall skulle man kunna göra såhär som jag föreslagit nedan, eller helt enkelt försöka få henne att sova till 07.30 på morgonen, allt går väl!

Rutiner
07.30 GOD MORGON
Morgonslurk
08.30 Gröt
09.30-10.15 Sova lur 45 minuter
11.30 Lunch
13.00 Gröt och frukt (Mellis)
13.00-14.30 Sova lur 1 timme 30 minuter
17.30 Middag
18.00-19.00 bad och skoj
19.00 Gröt
SKRATTET TILL GODNATTET!
19.30–07.30 Sova hela natten!
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Visst kan man ligga 15 min minus om man har en "piggis" det är ju det "piggistankar" är till för. Har man en tröttis kanske långluren kan vara 2 timmar?

Frågan blir nu sist. Schemat passar mamma, pappa. MEN, passar detta dottern också?
Tor 2006

MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Ja det är ju svårt att veta. Det är ju väldigt likt hennes nuvarande schema som funkar rätt bra förutom att den andra luren är lite för lång. Det som blir är ju att hon får en längre natt och kortare lurar. Och jag tror hon mår bättre av att kunna komma ut mer med sin pappa och inte bara vara hemma för att passa på lurarna. Det som kan bli svårt som jag ser det är att få henne att sova till 07.30 på morgonen. Det skulle nog passa henne böttre att få kliva upp liiiiite tiidigare. Kanske kan man köra natt 19.30-07.15?
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Då skulle det se ut såhär.

Rutiner
07.15 GOD MORGON
Morgonslurk
08.00 Grötfrukost
09.30-10.15 Sova lur 45 minuter
11.30 Lunch
13.00-14.30 Sova lur 1 timme 30 minuter
14.30 Gröt och frukt- mellis
17.30 Middag
18.00-19.00 bad och skoj
19.00 Gröt
SKRATTET TILL GODNATTET!
19.30–07.15 Sova hela natten!

Natt: 11 timmar 45 minuter
Lurar: 2 timmar 15 minuter
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Så klart du kan köra på detta. 14 tim är ju det en 9-11 mån behöver, så kan ni ha detta schemat läääänge är det ju inget som hindrar att ni ändrar tycker jag.

Tuta och kör avgasrör! Se inte bakåt bara framåt! 8)
Tor 2006

MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Nu är hon ju inte nio månader riiiiiiiiktigt än men det är bara några veckor så jag bortser från det. Tror ju inget magiskt händer inom ett par veckor så vi kör på detta några veckor i förväg. Ska jag bara ändra då hux flux imorgon, det är väl lika bra eller hur ?

Då tutar och kör vi och hoppas detta blir bättre för alla. En 45 minuterslur är lättare att vara flexibel med i vagn eller bil eller liknande samt att det inte blir så hysteriskt mycket sovtid på dagen.

Tack :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Japp alla förändringar på en och samma gång. Se framåt, ta de 3 jobbiga dagarna och utvärdera INTE förrän om tidigast 2 veckor.

Lycka till i morgon bitti. :heart:
Tor 2006

MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Japp, ska köra på det! Tack och åter tack!
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

2a dagen mett nytt schema. Går lite upp och ner men det är helt okej, hon måste ju få vänja sig. Fortfarande strul med andra luren att hon vaknar efter 40 minuter och sen är svår att lugna. Men jag har börjat anv dammsugare och sitta och läsa i låg samtalston utanför dörren, det har fått henne att somna om några gånger, dock med uppvak när jag slutat läsa, men vi kämpar på :) Det viktigaste för mig är att hon blir lugnad så att hon mår bra och får möjlighet att somna om, för det vet jag ju att hon kan. Jag har nu börjat skära ner på tillrättaläggandet när jag hör att hon hamnat på rygg och märkt att hon faktiskt kan somna om så, så det känns skönt. Jag undrar dock en sak om tidiga uppvak på morgonen. Vår dotter har ända sedan vi kurat vaknat för tidigt. Vi brukar dock låta henne va eftersom hon ömsom gnäller, ömsom jollrar, ömsom somnar om och ömson vaknar. Ja, ni förstår ju hur jag menar. Hon får bara ramsan om jag hör att hon blir ledsen liksom. Nu undrar jag om det är rätt eller om vi ska ramsa mer, det känns dock som att vi bara stör? Man vill ju gärna att hon ska svaa ordentloigt även på morgonen.

/Maria
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker du bemöter morgonen bra. Fortsätt så. Leta inga problem där inga finns, som en klok kvinna säger. :wink:

Du kanske liksom jag har en dotter som gillar "Husljud!". Varför då inte tillgodose detta? Jag hade alltid TVn på så det hördes ordentligt i huset, då kunde jag själv sova en skvätt. Eller vissa kör med Radio P2 på som husljud. Se det inte som ett problem utan en utmärkt lösning. Det kommer att ge med sig när ni har det stabilare. :D

Vissa gillar ju faktiskt att höra "huset" när de sover i bakgrunden. jag gör det. Så för oss är det absolut inget problem. 8)
Tor 2006

MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Vi är noga med att alltid ha husljud, det är en förutsättning för henne att kunna somna på dagen. Men jag har vart lite rädd för att använda just dammsugaren för mycket då hon var beroende av att den var på heeeela lurarna innan vi kurade. Men vi tar till den vid behov.

Då forts vi i samma stil med morgnarna :)
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Jo jag glömde en sak som jag har gått och funderat på. Anna säger ju att halva poängen med kuren är att barnet ska kunna somna vart som helst med vem som helst. Men här är det många som bekräftar ens känsla att det är svårt att få barnet somna nån annanstans än i sängen i kolsvart rum och att det kan man få räkna med. Är det rätt att tänka så då, har vi då inte fastnat i nåt träsk med helt fel inställning? :? Om vi gjort och gör rätt ska då inte barnet kunna somna vartsomhelst?
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "