Kura 8 månaders, lite frågor först

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Emma80

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Emma80 »

Hej Bellan! Ni verkar vara i en skarv där vi befunnit oss många gånger, när man är mittemellan för mycket och för lite sömn. Vad vi har gjort då är att vi bara spikat ett schema efter att ha funderat noga och sen har vi följt det. Så vi har bestämt oss för en lur och är det katastrof kan man förlänga den enda luren till 2 h under en övergångsperiod till och ev lägga en kvart tidigare på kvällen. Men vi har inte hattat fram och tillbaka med en eller två lurar utan bestämt oss. Så fundera vad du tror, ibland är det så att det är några dagar eller så där schemat tjorvar men har man en väl genomtänkt plan så brukar det lösa sig.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack för svaret Emma :mrgreen:
Jag vi är helt klart i en skarv :| Och som du skriver så är det rätta att bestämma oss för vad vi ska göra och hålla på det, inget hattande [-X .

Så efter mycket funderande så kommer vi köra 45 min på morgonen, för då får hon energi för förmiddagen och lunchen (och det är ju då vi går ut och lagar mat och städar och så tillsammans) och sen lägger vi eftermiddagsvilan senare, kl 13, och så får hon sova 1,5h och så använder vi marginal kvarten för att ta upp henne tidigare om vi känner att det behövs. För det mesta tar det ju 10-15 min för henne att somna så det gör att vilan blir ca 60-75 minuter lång. Jag vet att det inte stämmer med sömnrytmen men vi kör på det i alla fall. När hon väl börjar vakna tidigare på morgonvilan, då kan vi ta bort den.

Tack för hjälpen igen :heart:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Vi kör med 2 h mellan 12 och 14 nu, det var jobbigt i början att gå bort från förmiddagsluren, men nu funkar det riktigt bra. I något enstaka fall har han fått sova en 20-minutare på förmiddagen om han är väldigt trött. I stället sover han nu verkligen som en gris på natten, inte ett pip, somnar fort, det brukar vara läggning klockan 19 istället för 19.20 nu, så ofta blir det 12 timmars natt. Under middagsluren får han sova 2 h och lite till om han vill, men ofta vaknar han själv runt 1.45-2 h och då känns det som om han känner sig nöjd med sömnen. Jag tycker att det känns bra, men det behövs mycket frisk luft och aktivitet under dagen för att hålla sig pigg och alert. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack Jenny för ditt svar!
Vi har funderat åt det hållet också. Vi vill ju att hon ska få sova så mycket hon behöver när hon behöver det :sleep:
Det är ju bara lite svårt att veta hur många timmar hon klarar av att vara vaken innan man ändrat schemat #-o .
Hur fungerar det med lunchen innan vilan för din kille? Jag jobbar på förskola och vi har barn som somnat i maten vissa dagar och maten är ju jätte viktig för sömnen #-o
Vi får ta oss en funderare till innan vi ändrar något... :-k
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Nu har jag en till fråga :mrgreen:
När är barnet en "säker sovare" :?:
/Bellan
Liten, nyår -18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bra fråga det där sista! :D

Med lunchen går det oftast bra, han har aldrig somnat i maten..... jag brukar alltid se till att göra något extra den tid han brukar börja "bli trött" vi går ut på promenad, dammsuger, åker och handlar eller så..... då brukar det gå över. Men som sagt ibland är han himla trött på förmiddagen och då brukar jag bjuda på 20 minuter, men då är han inte så pigg på att bli väckt...... :evil:

Jag vet inte hur lång tid det tar för de små godingarna att "vänja sig" vid nya scheman..... han skulle nog kunna fortsätta att sova på förmiddagarna ett tag till egentligen, men det var ju så himla svårt för honom att komma till ro på eftermiddagen med sömnen så det var därför jag drog ihop sömnen till en lur. Eftersom han ofta vaknar själv nu så förmodar jag att han sover tillräckligt, men det kan kännas lite hemskt att spara på luren om han är trött på förmiddagarna.... :roll: Jag gick efter schemainspiration i klistrade favoriter när jag ändrade till 1-åringsschema...

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej Jenny!
Ja, jag tror att jag hade ändrat schemat med till en vila om det inte var så att tjejen fortfarande ser trött ut. Vi får hålla ut någon vecka till tror jag. Men det verkar gå bättre när vi la eftermiddagsvilan lite senare på dagen, alltså mer vakentid mellan 1a och 2a vilan och kortare vakentid på eftermiddagen (fast vi får nog testa några dagar till för att verkligen veta hur det funkar :wink: )

Sen är jag sååå less på att hon äter så dåligt ](*,) . Vi får fixa och trixa och ger vi bara plockmat som hon gillar. Har du något tips? Blir ju lite uppgiven för sömnen och maten går ju hand i hand #-o Hur länge sitter din goding och äter? Vår tjej sitter ca 45 min för att få i sig både mat ch frukt.
/Bellan
Liten, nyår -18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Det är så olika hur länge han sitter och äter, ska jag var helt ärlig så är hans lunch och middagstider inte skrivna i sten.... :oops: Men han brukar sitta runt en halvtimme. Jag tycker att han äter mycket bättre om vi har "gjort något" innan, varit ute eller aktiverat oss på annat sätt. Det är olika dagar här oxå, ibland äter han bättre och ibland sämre, jag har nog slutat oroa mig allt för mycket. Över det stora hela är han nog en bra ätare i alla fall, om man jämför med många andra små. Äter han dåligt så får han ändå vänta tills nästa mål innan han får mat nästa gång... det blir nog mer fel om man försöker stoppa i extra godbitar mellan målen "för att de äter ju så dåligt..." då blir det för mycket småätande.... Om han äter dåligt brukar jag tänka som så, 2 köttbullar för honom som väger 11 kg är ju ungefär som 12 köttbullar för mig som väger 6 gånger så mycket. En halv smörgås med mycket smör och leverpastej är ju heller inte så lite om man tänker efter... Läste några rader om detta resonemang i BB och det har jag tagit till mig. Slutligen tänker jag på dagens vällingranson, det är nog ingen unge som svälter ihjäl av en halv liter välling om dan, och är han riktigt hungrig så kommer han att äta av maten som bjuds! det är inget alternativ att skippa maten, absolut inte, men man kan ju inte göra så mycket mer än att erbjuda mat, plockisar, dryck, smörgås osv. vill de bara ha några få skedar under den halvtimmen så får det väl vara så då. Att ha tillräckligt lång tid mellan målen är ju också viktigt så att det inte blir för nära, för då hinner de ju inte bli hungriga.

Här är smörgås med leverpastej och ostbitar på sidan om säkra kort och nu har han börjat dricka lite mjölk också, och om han skulle behöva leva på det en vecka eller 2 tror jag inte är så farligt, han blir nog sugen på annat så småningom. Min Manfred är framförallt mycket intresserad av vad vi äter, och får han smaka med min gaffel från min (eller pappas) tallrik äter han oftast vad som helst. Så har vi det i alla fall. Har inte er tjej några favoriter? Ge henne av dem i så fall, ett tag men erbjud en del annat också, det lossnar nog. Jag nojade mycket över mat-och-sömn-sammanhanget i början, men jag tror att det är de små liven som äter RIKTIGT dåligt som verkligen har svårt med sömnen oxå. Går tjejen upp i vikt och verkar må bra i övrigt är det nog ingen fara, om du tänker efter vad hon faktiskt får i sig varje dag, är det RIKTIGT dåligt eller rätt ok?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack för peppningen Jenny [-o< , det behövde jag.
Hon äter ok, men mängden mat har minskat sen hon börjat att bara äta plockmat. Fast hon äter mer och mer av det som vi äter. Idag gick tom. kycklingen ner :D , något som hon inte gillat förut. Favoriterna är ärtor, tomat, pastaskruvar med smör, majs och mammas hemmagjorda köttbullar och lax... ja, det är ju en hel del :wink:
Bra att du skrev det där med BB, ska ta fram boken och läsa igen och igen. Så här i efterhand känns det ganska pinsamt :oops: att jag haft den sen jag var gravid och även läst i den men inte fattat att jag hade lösningen på/handboken i hur man tar hand om ett litet barn framför mig hela tiden. Dottern hade ju kunnat blivit ett Standard modell barn från början.
Ja du har ju helt rätt i att det handlar om att sluta oroa sig. Här om dagen var vi iväg till stan med en kompis med ett barn i samma ålder. Barnet hade vaknat för tidigt på morgonen, somnat för tidigt på förmiddags vilan och var väldigt gnällig hela dagen medans min dotter var helnöjd (våra rutiner sitter). Och som du också skriver så serveras mat då det är måltider, skulle inte drömma om annat. Kuren har faktist varit bra även för mig :wink: , mindre småätande och bestämda måltider med bra mat :D
Tack igen för peppningen :heart:
/Bellan
Liten, nyår -18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej å hå!
I morgon är det kalas! :D Tänk att det redan gått ett år!

Nu kan du få peppa mig lite tillbaka om du vill :wink: . Om du orkar läsa mitt lååånga inlägg ser du att vi har haft det trassligt i natt... :( Såg att Luvisen gett dig bra råd i din tråd. Har du några mer "pepp" eller tips att ge mig?

Lycka till i morgon. :D

Kram Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan

Inlägg av Bellan »

:mrgreen:
Ikväll när jag skulle lägga vår tjej och skulle säga god natt vid sängen så sträckte hon sig ner mot sängen innan jag hann ge henne god natt pussen... helt underbart att hon själv vill lägga sig och att hon själv visar det. Hon tycker om att sova och det är ju helt underbart :heart:

Tack Anna för kuren och tack alla som har hjälpt oss att komma hit, ni är underbara :heart:
/Bellan
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Åh vad fint Bellan. :heart: :heart:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Bellan skrev: Ikväll när jag skulle lägga vår tjej och skulle säga god natt vid sängen så sträckte hon sig ner mot sängen innan jag hann ge henne god natt pussen... helt underbart att hon själv vill lägga sig och att hon själv visar det. Hon tycker om att sova och det är ju helt underbart :heart:
:D Alldeles, alldeles underbart :P Och precis som det ska vara =D> Pris och beröm för enastående vackert arbete :-({|=
Bellan skrev:Tack Anna för kuren och tack alla som har hjälpt oss att komma hit, ni är underbara :heart:
Tack själv, kära Bellan :heart: Säger jag också och inte minst å lilla barnets vägnar O:) :heart:

Och tack, Luvisen :heart: Du klippa =D>

* * * * *

I sammanhanget kan jag bara inte låta bli att citera lite ur "Epilog från Gastsjön", sista kapitlet i Internationella Sova hela natten. I Gastsjön kurade jag hundratals små barn personligen:

:arrow: *Under Sova hela natten-kuren genomgår de små barnen en metamorfos. De första två dagarna blir de så trötta som de verkligen är – en trötthet som naturens imperativ tidigare tvingat dem att sätta sig över. Hur mycket oro, stress och sömnbrist små barn än släpar på, måste de likafullt växa och utvecklas och lära och ta emot intryck med sinnena på högvarv, varje vaken minut. De kan inte ta sig någon mental vila. De får ingen ro för sin tvingande bestämning. När de nu äntligen börjar få den sömn de behöver och därmed sin mentala vila, blir tröttheten snart sunt sömnig. De gnuggar sig i ögonen och gäspar. Blekheten viker. De får rosor på kinderna.

:arrow: På tredje dagen brukar matkrånglet ge med sig. Aptiten ökar. Lilla magen kan få en chock och bli hård. Vi laddar med katrinplommonpuré, en burk om dagen. Fasta måltider med tydlig början och tydligt slut – ”Tack för maten!” – underlättar livet. Klängigheten försvinner alltmer. Krafterna tilltar. Motoriken blir säkrare. Barnet ”pratar” med nya, förnöjsamma ljud, också från sängen ibland, och något vackrare finns inte att höra. Människan måtte ursprungligen ha börjat dagen med en sång!

:arrow: Resan hit kunde vara väl så jobbig, medan samma resa åt andra hållet, på fjärde dagen, blir ett glatt och trevligt äventyr. Pappor som varit kvar hemma brukar utbrista, när de återser sitt barn: ”Det är ju en helt ny liten unge!” Snart formligen exploderar all möjlig utveckling. Hela familjen hamnar i en god cirkel, som blir lika självpåfyllande som någonsin den onda var. Och alla berörda förstår vad jag menar, när jag säger: Små barn ska njutas – och njuta själva.

:arrow: Sova hela natten-kuren fortsätter med uppföljningsveckan hemma, som ska vara så lugn och enkel som möjligt. Då befäster sig rutinerna. Spridda rester av oron finns kvar: vargtimmen mellan 4 och 6 brukar vara seg att övervinna, vilket talar sitt tydliga språk. En eller två av dagslurarna söker ännu sin trygga form. Föräldrarna kan vara frestade att ändra på schemat innan det satt sig, men det vore lika förvirrande som att ändra på klockan innan barnet hunnit lära sig den. Barnet sover nu i eget rum, eller avskärmat i sängkammaren med ett mörkläggningsdraperi från golv till tak, eftersom föräldrarnas närvaro annars stör den lilla. Att barnet hör dem gör ingenting, tvärtom. Men att både se och känna av dem gör ungen tydligt orolig. Och/eller nyfiken, för all del!

:arrow: Gammalt skräp kommer i dagen: diverse envisa åkommor, som hängt med i veckor eller månader, blommar ut och försvinner. I samma anda tar sig barnet ett återfall eller två i sin gamla eländiga överlevnadsångest, för att sedan ge den på båten. Ungen kan plötsligt bryta samman vid läggningen - nu är det slut på det roliga, och aldrig kommer det igen! Sedan inser barnet att det kommer mera roligt, i morgon, igen och igen … Tillvaron blir förutsägbar. Barnet somnar förnöjsamt. När ”mina” barn efter inalles en månads kur är så att säga färdiga, och överlevnadsångesten har vikt undan för verklig trygghet - den som barnen bär med sig i sig själva - händer det att de mitt under kvällsshowen kryper eller går till spjälsängen och ställer sig att titta vädjande på sina dagars ömma upphov: Lägg mig, tack! Föräldrarnas självkänsla och säkerhet växer i samma takt som barnets.

:arrow: En månad efter kurens början har polletten ramlat ner över hela linjen. Barnet har blivit sin egen lilla klocka. Schemat ger säkerhet åt alla parter. Folk har ett trevligt liv, som låter sig planeras och njutas. Barnet kan förutse sina dagar och hälsar dem med glädje. Skrikandet är borta. Sova och äta kan man nu göra var som helst, bara schemat med sina fasta tider gäller. Den goda nattsömnen har kommit för att stanna. Självständigheten är massiv. Solstrålen i huset är inte bara en trygg liten människa; han eller hon är också en fri liten människa, och vem som helst kan se det.

:arrow: Och barnet har fått breda marginaler. Nu betyder tandsprickningen inget obehag – bara att det kliar, så det är skönt att gnaga på en sockerfri fullkornsskorpa. Motståndskraften är på plats. Vad som än tar emot, blir det inte oöverstigligt påfrestande som förut, när den lilla ungen var så slut att nästan allting blev för mycket. Barnet tar inget extra för en ny tand, en släng av feber eller, för den delen, den krävande balansakten i att stå. Och gå. Själv. Utan att vingla på trötta, osäkra ben. Utvilad tycker man BARA det är roligt att leva!*

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack Anna för ditt svar :D

Måste få berätta att när vi lägger henne tar hon sin snuttetrasa och gosar in sig på ett så mysigt sätt i sängen och ibland fnissar hon även. Och jag tycker alltid att det är lika härligt att gå in och stoppa om henne 10 minuter efter hon somnat, det luktar så gott i hela hennes rum, det luktar min lilla unge ;) Och när jag väcker henne efter vilan, då sjunger jag min lilla vakna-sång och klappar henne på huvudet och på ryggen. Ibland tror jag att hon ligger kvar bara för att hon tycker att det är mysigt :heart:

Jo, jag har en fråga också :?: . Nu när hon sover så bra så undrar jag om jag kan införa vagning. Vi har hållt oss hemma dom flesta vilor eller så har hon sovit i resesäng hittills. Nu när det blir sommar skulle jag kunna tänka mig att vi vill vara ute hela dagarna men hur ska jag göra då? Frågan är om jag ska träna vagning med henne eller bara lägga henne i vagn när det behövs utan att införa det hemma först? Alltså behöver jag "vagn-kura" henne hemma eller bara använda vagnen som en sovplats som vilken säng som helst när vi är ute? Tack för tips :)
/Bellan
Liten, nyår -18
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Bellan skrev:Måste få berätta att när vi lägger henne tar hon sin snuttetrasa och gosar in sig på ett så mysigt sätt i sängen och ibland fnissar hon även. Och jag tycker alltid att det är lika härligt att gå in och stoppa om henne 10 minuter efter hon somnat, det luktar så gott i hela hennes rum, det luktar min lilla unge ;) Och när jag väcker henne efter vilan, då sjunger jag min lilla vakna-sång och klappar henne på huvudet och på ryggen. Ibland tror jag att hon ligger kvar bara för att hon tycker att det är mysigt :heart:
:D Ljuv musik för mina öron :lol: :heart: :lol:
Bellan skrev: Behöver jag "vagn-kura" henne hemma eller bara använda vagnen som en sovplats som vilken säng som helst när vi är ute?
Ta ut henne bara :P Har du en plan, flat, rymlig vagn, vilket vi får hoppas, så låt henne sitta vaken (med kudde som stöd kanske) och suffletten nerfälld, vänd mot dig med kontakt, och se på världen :lol: Gå sedan efter klockan: när det är sovdags lägger du henne bara fint tillrätta på mage, lyfter suffletten till mellanläge och täcker hela härligheten, hela vagnen, med förslagsvis ett ituklippt svart lakan, som är luftgenomsläppligt och svalt. Och så håller du koll på klockan bara och väcker henne lika vackert som du beskrivit ovan, när det är dags. Hon kommer att sova som en dröm :P

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"