Fundera att börja SNH kuren snart...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Fundera att börja SNH kuren snart...

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

Lite svar på dina funderingar:
1. Jag brukar plocka upp sovandes bebis ur bilen (eller om hon är vaken ibland) och sen bär jag in, klär av henne ytterkläderna (ha sett till att hon har pyjamas och nattblöja sen tidigare), om hon är vaken pratar jag lite tyst och lugnt "snart får du sova igen lilla gumman, mamma ska hjälpa dig", sen tar jag den lilla och lägger ner henne i sängen där hon ska sova. Säger inget om att det är en "ny plats". Är hon vaken ramsar jag lite tyst, sover hon gör jag inget alls. Om ni kan so försäk att ha älsklingens täcke eller nåt annat som luktar "hemma" till nya sovplatsen.

2. Ang. tidsskillnanden så hade nog jag låtit tiden vara "svensk" om det fungerarfår er med mat och att lägga älsklingen så sent som 22:30. Det spelar ju ingen roll om lunchen blir frukost eller så, men jag tror att eftersom ni bara är borta en vecka så strular det nog mest till det att ställa om än det underlättar. Det är mina tankar iaf :-k

3. Det går ju att hänga upp svarta tyger i taket med hjälp av små krokar (elelr tejp kanske :-k ) Jag vet inte hur man mörklägger bara sängen, för om du bara hänger ett skynke över sängen så kommer älsklingen säkert att dra ner det. Luft får ju älsklingen om det är ett luftgenomsläppligt (är det ett ord det??) tyg. Annars kanske ni kan skärma av eller nåt? Fast man kanske inte har den möjligheten på hotell ifs. :-k Klurigt det där. Jag hade nog försökt med svart tyg som hänger från tak. Men någon annan kanske har bättre tips där??

4. Älsklingen kanske är för trött för att skratta just nu? Ibland har de sådana "faser" Försök med lite mindre skratt och se hur hon reagerar på det. Det kanske räcker om ni busar lite och hon "bara" småler?
Annars kan det vara så att hon bara är upprörd för att hon inte kan somna med en gång och att det är därför hon bökar.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Flora

Inlägg av Flora »

Hej bianca,
Tack för tippsar och funderingar. Så jätteglad att där finns änglar som dig som hjälper. :D
Kommer att berätta hur det var på semester.
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

:thumbsup:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Flora

Inlägg av Flora »

Hej igen,
Nu har det blivit ngr månader sen jag skrev sista gången. Visar igen hur snabbt man njuter av sitt ny liv när älsklingen sover bättre.
På semester hade vi tur och vi fick en suite eftersom princessan var så charmigt - så vi hade två rum - tur :-)

Allt gick bra, lite sov problem här o där när tänderna kom, men ingeting stort.
Men nu ligger jag här o liten princessan skriker sen 4.30 så nästan en timme. Mycket gråt, hon är jätte ledsen. Mitt hjärtat säger ta henne och krama henne, men jag vet det är bara ett kort effect nu och förstöra allt. Jag har varit inne två gånger eftersom det låtade så ledsen. Ingeting fel o nu gråter hon även mer :-(
Jag tror hon hade en mardröm/ drömmer mycket just nu. Ibland varknar hon en, två gånger om natten,skriker lite men sova om ganska snart. Men idag är inte allsbra :-( har redan mozart på.

Hur gör ni med drömmer/mardrömmer? Behöver lite pepp även efter 4 månader helt bra SHN

Hur
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Skönt att ni haft det bra senaste tiden! Den här fnurran kommer ni snabbt ur, ibland är det så bara. Det bästa receptet mot ledsna nätter är ett rejält skrattet till godnattet, att lägga sig alldeles bubblig i magen och lyckligt lägga huvudet på kudden. Så satsa stenhårt på det är mitt tips!

Sen får ni lyssna av, känna av att ni inte skapar nya vanor genom att gå in mycket, självklart ska hon inte vara ledsen men använd ramsan lugnt och betryggande. Ni håller vakt utanför dörren, eller hur? Finns inget att vara ledsen för, lugnt och sakligt.

Man gör olika med Mozart men jag hade inte haft musik på på natten, för på natten händer ju.... ingenting.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"