Hej! Det blir ju svårare att ha ett schema att följa när dagen kommer att anpassas så mycket efter andra, om det är flera mål på morgonen så kan man tänka sig att aptiten inte komma vara på topp till lunch. Men det ser ut att vara ett bra schema under omständigheterna.
Kram Emma
9 månaders gråt vid läggning särskilt på dagen
Re: 9 månaders gråt vid läggning särskilt på dagen
Tjena!
Hur skulle jag göra konkret? Forts ha älsklingen hemma.
Där mår lilla livet bäst fram tills det är tre år. DÅ först är dagis ett intressant inslag i vardagen om tiden där förblir kort.
Tycker verkligen det finns all anledning att läsa i Barnaboken vad Anna skrivit om dagis och vad det innebär för barnet. Först efter det tycker jag man kan göra ett välgrundat beslut om ngt så omvälvande som dagis. Just nu har barnet stort behov av sina föräldrar för att utforska världen hemma och utomhus i mängder så man blir en riktig kung över tillvaron!
Därtill har bara de ömma föräldrar tålamod och kärlek till barnet för just detta. Samt rikligt med Social Delaktighet
Dagis är kraftigt begränsande för barnet. Inte heller att förglömma! Sedan är ju er älskling väääldigt liten och kan ingalunda freda sig fr Djungelnslag som råder mellan små barn som "leker fritt".
Nåväl, nu till erat lilla schema.
[-X . Frukost på dagis går bra, iaf 6 mån till. Se då till att dagis är informerat om att eran sötnos ska sitta med vid frukost men inte trugas i mat. Han tar om han vill ha och i övrigt bara är med. Frukten vid 9 tycker jag de kan bemöda sig att INTE ge ert barn. Ge dem bara klara instruktioner. Sedan kommer lilla människa kunna inta lunch utan problem och därmed sova gott! Tycker även att ni kan tala med personalen om att förlänga er älsklings efm lur till 2tim så han får den sömn han behöver och inte den sömn som hinns med.
Resten av schemat ser jättefint ut. Inget konstigt där.
I förhoppningen om att er älskling slipper ekorrhjulet under sina ynka tre år i "uppstart", om man säger. [-o< [-o<
Värme!
/Luvisen
Hur skulle jag göra konkret? Forts ha älsklingen hemma.
Tycker verkligen det finns all anledning att läsa i Barnaboken vad Anna skrivit om dagis och vad det innebär för barnet. Först efter det tycker jag man kan göra ett välgrundat beslut om ngt så omvälvande som dagis. Just nu har barnet stort behov av sina föräldrar för att utforska världen hemma och utomhus i mängder så man blir en riktig kung över tillvaron!
Dagis är kraftigt begränsande för barnet. Inte heller att förglömma! Sedan är ju er älskling väääldigt liten och kan ingalunda freda sig fr Djungelnslag som råder mellan små barn som "leker fritt".
Nåväl, nu till erat lilla schema.
Lillen ska ha flaska omgående på morgonen. Han ska inte behöva vänta7.00 Morgon (Vill ge flaska för han brukar vara jättehungrig, men hur ska han då kunna äta frukost på dagis 1 timme senare?)
8.00 Frukost på dagis
9.00 (Brukar de väl ge barnen frukt på dagis?)
11.00 Lunch
11.30 Sova 1,5 tim
14.00 Mellis
17.30 Middag (Tidigare hinner vi inte äta då vi båda föräldrar kommer att jobba.)
18.45 Kvällsgröt
19.00 Sova
Resten av schemat ser jättefint ut. Inget konstigt där.
I förhoppningen om att er älskling slipper ekorrhjulet under sina ynka tre år i "uppstart", om man säger. [-o< [-o<
Värme!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Tack Luvisen för dina ärliga råd angående dagis. Angåend sovstunden, tänker du att han ska sova 2 tim på dagis för att ha mariginal ifall de lägger honom för sent, han är oroad och somnar sent etc? Eller vore det kanske klokt att överhuvudtaget låta honom sova 2 timmar, även hemma, utan veckning. Vi har gått över till 1 sovstund nu, med den tid jag angav i schemat. Men det har inte satt sig riktig ännu och nu väcker vi honom efter 1,5 timme. Skulle man våga låta honom sova längre utan att det inverkar på natten. Han vaknar fortfarande vid 6 på morgonen, fast vi tagit bort 45 minuter sovtid på förmiddagen, som han verkligen inte behövde längre. Vi vill ju han ska börja sova till 7 men hur lyckas man med det när han fått 6 som en så inbiten vana. Det var ju så länge sedan vi kurade så jag begriper inte hur vi ska kunna få honom att "förstå" när han inte gjort det hittills. Om det nu inte räcker med att vi tagit bort förmiddagsluren, det har ju bara gått några dagar än, så vi avvaktar några dagar till. Långt vimsigt inlägg detta, efter lång vimsig dag på jobbet.
Jag menade att han skulle få 2-tim på efm både hemma och på dagis.
För er älskling kommer bli jättetrött av dagis och sedan kommer annat knussel in i bilden då den lilla älsklingen utvecklas som gör att han kommer ha så mkt med sig själv och då har man behov av massa sömn. Detta går upp och ned under-1 åringar. Har man då 2 tim på schemat så kan man köra 2 nu när han vill tokutforska sin värld och 1,5 om några månader när han är mer \:D/ . Sedan kommer kanske mer frustration in i bilden och då ger man 2 igen. Och sist inför 2 årsdagen kommer förtrotsen
då den lilla människan IGEN behöver mer sömn. Allteftersom kommer ni kunna pejla av honom jättefint och veta när han behöver mer. Min gosse är snart 2 och har vissa dgr då han måste ha 2 tim och han sover 12 tim natt.
Nu till lilla vargtimmen där. Hur gör ni nu när han vaknar och vad gör han?
Mitt svar var kanske också lite rörigt.
Hoppas du förstod hur jag menar.
Värme!/Luvisen
Värme! /Luvisen
Nu till lilla vargtimmen där. Hur gör ni nu när han vaknar och vad gör han?
Mitt svar var kanske också lite rörigt.
Värme!/Luvisen
Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
SM rookie
SM rookie
Vi ramsar inte längre på natten tyvärr, inte ens pangramsa i vargtimmen.
När han vaknar vid 6 så gråter han till och sen är han bara vaken, sitter kanske i sängen, och gör ingeting tills vi hämtar honom kl. 7. Snällt barn, men det vore bättre om han sov längre. Han har också ett konstant uppvak kl. 22.30 nästan varje natt då han gråter och sen somnar om. Aldrig nån lång gråt, max 1 minut. Eftersom vi inte ramsar längre så vet jag inte hur han skulle reagera på det. Vi ramsar dock alltid när vi lägger honom. Nu har han precis börjat protestera vid läggningen också. Vill inte ligga ner. Ska man hålla fast vid att han ska ligga ner även om han blir ledsen eller är det ok att lämna honom sittande i sängen? Han lägger sig ner och somnar sedan jag gått, ingen gråt.
Hej! Hur har läggningarna gått? För oss har det funkat att korta ner läggningarna så mycket det går och när de velat ställa sig upp direkt innan man ens hunnit ut har vi bara fortsatt ramsa och stänga dörren, avvaktat och gjort husljud och sen ingripit med en tipp ramsa om de blivit ledsna. Om man börjar lägga sig i för mycket brukar det bara leda till fler uppvak och mer utdragna läggningar.
Kram Emma
Kram Emma