Tar tid innan hon somnar på kvällen...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
olivia

Tar tid innan hon somnar på kvällen...

Inlägg av olivia »

Har plötsligt fått ett för mig "ovanligt" problem, eller det var länge sedan det hände i alla fall... Dottern är nu 20 månader och har sovit bra hela hösten i princip. När hon tidigare har haft problem med att somna på kvällen (och även på dagen) så har hon blivit ledsen, men nu ligger hon och pratar och tjoar i 20-40 minuter innan hon somnar... Det började med dagslurarna, men nu händer det nästan varje kväll också :roll: . Vad gör jag? Ingenting? Det blir ju plötsligt väldigt lite sömn, typ max 11,5 timme natt och 1-1,5 timma på dagen istf 12 + 1,5. Kan tillägga att hon tidigare mest haft problem med att hon vaknar tidigt, men morgnarna funkar faktiskt nu... Så det är väl så att hon ofta haft bara 11,5 timme på natten, men då har middagsluren suttit ganska bra. Goda råd och tips önskas!
Sommarbebis -08
Sarika

Inlägg av Sarika »

Det viktiga är att de har möjligheten att sova sin tid inte att de måste sova varenda minut. Låt henne prata och tjoa ta inget extra för det.

Vår dotter är 19 månader och vissa kvällar ligger hon och pratar innan hon ska sova och somnar då först efter 1 timme ibland, och vissa kvällar somnar hon på stört. Vi kan ju inte förbjuda dem att prata innan de ska somna, det kanske har varit en händelserik dag som måste avhandlas innan man kan somna :wink:
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
olivia

Inlägg av olivia »

Tack för svaret! Jo, jag vet ju att jag egentligen inte behöver bekymra mig... Men ändå blir det så till sist :roll: . Lite hopplös är man ju! Men jag struntar i det hela, så får hon somna när hon blivit tillräckligt trött då.
Sommarbebis -08
Lenamari

Inlägg av Lenamari »

Intressant! Min 5åriga flicka har ofta svårt att somna om kvällarna, ropar vanmäktigt -Jag kaaan inte sooovaaa!!! och inget ramsande eller annat hjälper. Så jag säger, de kvällar inget hjälper, att -Då kan du väl läsa en bok! Nöjd och glad plockar hon då fram en bok som hon sitter i sängen och läser i kanske tio minuter, ibland tjugo om det är riktigt intressant. Sen släcker hon själv och somnar. Jag är ibland fundersam om jag gör rätt, borde jag insistera på märker och att hon ligger där tills hon somnar, eller är detta OK? Hon missar ju en bit av sin nattsömn, men kanske det är okej? Nöjd är hon iallafall! Jag vill ju ibland själv läsa lite (eller bläddra in senaste frökatalogen...!) innan jag släcker och somnar.
Lindalou

Inlägg av Lindalou »

Om jag vore du skulle jag avvakta lite, fortsätta med rytmen och förutsättningarna. Men om det håller i sig skulle jag korta dagsluren en smula, och skjuta fram den en aning. Förändrade sömnbehov med ökande ålder kan komma rätt snabbt, har jag märkt.

Lindalou
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Lenamarie!

:idea: De mina läser bok ca 15 minuter och släcker sedan själva. Funkar hur bra som helst - :roll: OM man inte fastnar i "jag vill ha en annan bok- " eller "jag vill ha en till bok-träsket" 8) . Så erbjud ett val mellan två böcker och stå fast vid det och sätt punkt. Då är det hanterbart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "