Har en fundering kring att sluta med nattblöjan.
Hanna har sedan 10 månader tillbaka varit blöjfri på dagen. Att sluta med blöjan gick hur bra som helst, tack vare att jag följde era råd...
Nu har det blivit dags att även ta bort den på natten, tror jag, och då behöver jag lite råd från er för att det skall bli så bra som möjligt.
Hanna har perioder om 3-4 nätter utan att blöjan är blöt på morgonen, men sedan kan hon kissa igen ett par nätter i rad.
Vi har talat om att vi ska sluta med nattblöjan och hon är helt med på noterna känns det som.
Nu till mina funderingar:
Eftersom Hanna fortfarande sover i sin spjälsäng, och har aldrig visat tendenser på att vilja klättra ur kommer hon ju inte att kunna gå upp på natten OM hon behöver kissa. Hon vaknar aldrig på natten utan sover 19:00-07:00 varje natt, jag tror inte hon kommer att signalera till oss om hon kissar i sängen på natten (Har nämligen hänt nån gång under middagsluren, men då sover hon bara vidare...). Jag har inte för avsika att byta säng än på ett par månader, så hur löser jag detta?
Nästa fundering, hur förbereder jag bäst henne inför att sluta. Skall jag prata med henne om det, ha nån typ av nedräkning à la "nu är det bara 7 blöjor kvar" osv..
Jag har hört att en del föräldrar går in till barnen, vid typ 23-tiden på kvällen, och i tar med dem till toaletten i "sömnen", så de får kissa. Hur smart/bra är det?
Tacksam för svar!
//Cilla