Dags att sluta med blöja på natten.

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
cecgus

Dags att sluta med blöja på natten.

Inlägg av cecgus »

Hej på er! Det var längesen :D !
Har en fundering kring att sluta med nattblöjan.

Hanna har sedan 10 månader tillbaka varit blöjfri på dagen. Att sluta med blöjan gick hur bra som helst, tack vare att jag följde era råd... :roll:
Nu har det blivit dags att även ta bort den på natten, tror jag, och då behöver jag lite råd från er för att det skall bli så bra som möjligt.

Hanna har perioder om 3-4 nätter utan att blöjan är blöt på morgonen, men sedan kan hon kissa igen ett par nätter i rad. :?
Vi har talat om att vi ska sluta med nattblöjan och hon är helt med på noterna känns det som.

Nu till mina funderingar:
Eftersom Hanna fortfarande sover i sin spjälsäng, och har aldrig visat tendenser på att vilja klättra ur kommer hon ju inte att kunna gå upp på natten OM hon behöver kissa. Hon vaknar aldrig på natten utan sover 19:00-07:00 varje natt, jag tror inte hon kommer att signalera till oss om hon kissar i sängen på natten (Har nämligen hänt nån gång under middagsluren, men då sover hon bara vidare...). Jag har inte för avsika att byta säng än på ett par månader, så hur löser jag detta?

Nästa fundering, hur förbereder jag bäst henne inför att sluta. Skall jag prata med henne om det, ha nån typ av nedräkning à la "nu är det bara 7 blöjor kvar" osv..

Jag har hört att en del föräldrar går in till barnen, vid typ 23-tiden på kvällen, och i tar med dem till toaletten i "sömnen", så de får kissa. Hur smart/bra är det?

Tacksam för svar!

//Cilla
Cilla, mamma till Hanna född 080522
miniz

Re: Dags att sluta med blöja på natten.

Inlägg av miniz »

Hej. :D

Jag har för mig att AW säger att man ska vänta in sju torra blöjor innan man slutar.

När det är sagt, sà kan jag berätta att vi har en treàring här hemma som har en och annan torr nattblöja. Han har varit torr i 1,5 àr dagtid, men natten är en annan femma. Ibland vill han inte ha blöjan, dà tar vi den inte pà, men varje gàng har han fràgat efter blöjan och fàtt den. Det har inte blivit en trotsgrej av hela blöjhistorian och dà spelar det ingen roll. Det känns som att han ligger och tränar sig att sova utan blöja, men sà blir det lite läskigt och han vill ha den.
Vi har inte bràttom med nattblöjan. Jag tycker inte det är värt stressen och blöta sängar om man kan vänta in det till han är klar. Om han en kväll somnar utan blöja och det är blött pà morgonen byter men bara sängkläder värre är det inte, men som sagt jag har det inte bràttom.

Med den första väntade vi till hon var klar. Vi pratade om att hon inte hade blöja och hon kunde kissa pà toaletten pà morgonen när hon steg upp och sà blev det.

Den andra tog av sig blöjan en kväll och sa fääärdig, det fick bli sà, hon hade kanske 10 olyckor sà var det slut.

Nàgon annan som har nàgra tankar?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag säger som ovan! Att bli nattorr är en hormon fråga, inte en viljan fråga. Så även i vårt fall. Sonen var dagtorr tidigt, men är fortfarande lite svajig med natten.

AW säger 7 torra nätter på raken. FIck jag tycka 14 torra nätter på raken. Just för att det är sååå ofta perioder där man är blöt på natten i ett par nätter, sen är man torr några nätter osv...

Sen finns ju vissa barn som slutar i alla fall och vägrar blöjan. Då vet jag en del som tar upp innan de går och lägger sig vid 23 och kissar av. Funkar för vissa, funkade inte för oss.

Vår son kunde vara torr i 5-6 eller 7 nätter. Men sen helt plötsligt kissa 3-4 ggr på en och samma natt. Det skapade spänning för sonen som sov oroligare och inte ville kissa på sig. Till slut somnade han och sov som en stock och kissade igen. Blev ledsen osv... Vi återinförde en "byx blöja" som extra skydd en tid tills han själv släppte det igen men han var gott och väl över 4 innan han slutade kissa 1-2 ggr på 14 dagar. Nu kissar han väl typ 1-2 ggr/ mån. Det är inom ramen för acceptabelt känner vi.

Så skynda inte är mitt råd. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
cecgus

Inlägg av cecgus »

Åhh, jag väntar så gärna ett tag till innan blöjan försvinner, varken Hanna eller jag har bråttom.
Fick för mig att jag läst nånstans (här på forumet :roll:) att det var efter 3-4 torra nätter man "borde" börja fundera på att sluta med blöjan.
Är så nöjd så med era svar. Som vanligt :wink: !

Ha det gott och tack för denna gången!

//Cilla
Cilla, mamma till Hanna född 080522
miniz

Inlägg av miniz »

Perfekt!
:thumbsup: :-D

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"