Vår Jack är precis 10 månader.
Under ett par veckor har han vaknat runt 06, fast han ska sova till 07.
Nu har han de senaste tre nätterna vaknat vid 05 och även 04.30
Detta har hänt förut.
Han somnar 19.00 utan problem och sover bra på nätterna.
Eftersom han vaknar så tidigt så blir dagarna "förstörda".
Han behöver ju sova igen strax efter 08....
Jag är säkert tänkt och gjort helt fel, men jag fick för mig att om han är övertrött så sover han sämre på nätterna. Under en period har han alltså sovit närmare 4 timmar under dagarna. Kan det vara därför han sover mindre på nätterna?
Han är i övrigt en glad kille som äter och dricker bra, sällan gnällig eller ledsen. Nyfiken, skrattar mycket och är trygg och lugn bland människor.
Så folk har sagt till mig att han inte behöver mer sömn om han verkar må bra, men jag tror ju inte riktigt på det...
Snälla ge mig lite tips på hur jag kan vända den här dåliga trenden!!
kram!
10-månaders vaknar så tidigt....
10-månaders vaknar så tidigt....
Catti M
Mamma till älskade Jack 6 månader 10 dec.
Tveksamt kurad vid nästan 5 månader.
Re: 10-månaders vaknar så tidigt....
Ja du... att sova 4 timmar på dagen är han på tok för gammal för. En kortare lur på förmiddagen, 20 eller 45 min beroende på hur lång den långa luren mitt på dagen är.
Och så tolv timmar på natten. Totalt skall lille herrn ha 14 timmar på schemat.
Så justera daglurarna. Hur ser ert schema ut? Om du haft en tidigare tråd här på forumet kan du gärna fortsätta i den, det är lättare för oss att hjälpa till då, där finns all info om man säger.
Och så tolv timmar på natten. Totalt skall lille herrn ha 14 timmar på schemat.
Så justera daglurarna. Hur ser ert schema ut? Om du haft en tidigare tråd här på forumet kan du gärna fortsätta i den, det är lättare för oss att hjälpa till då, där finns all info om man säger.
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Jag var osäker på det, om jag skulle fortsätta i samma tråd eller börja på en ny.....
Han har inte sovit 4 timmar på dagen tidigare, utan det gjorde han nu, när han vaknat så tidigt. Ville bara förtydliga det
Han har sovit 45 min 90 min 45 min fördelat under dagen.
Är det också för mycket?
Ska genast korta ner sovtimmarna på dagen!!
Men OM han sover bara 10 timmar på natten (vilket det nu är) är 4 timmar på dagen helt galet då?
tack!
Han har inte sovit 4 timmar på dagen tidigare, utan det gjorde han nu, när han vaknat så tidigt. Ville bara förtydliga det
Han har sovit 45 min 90 min 45 min fördelat under dagen.
Är det också för mycket?
Ska genast korta ner sovtimmarna på dagen!!
Men OM han sover bara 10 timmar på natten (vilket det nu är) är 4 timmar på dagen helt galet då?
tack!
Catti M
Hej,
jag hade gjort så här:
Lurar: 45 - 90 - 20 vila (sova 5 min), Eller 45 - 2 tim
Natt 12 timmar. Du kan gott lägga upp till 30 minuter tidigare på kvällarna tills han "sovit ikapp" sig.
Bestäm, inför (3-7 dagar tills du kan utvärdera). Du behöver införa innan fnurran rättar till sig.
Nu låser jag denna tråden så ses vi i din gamla framöver ifall nya frågor dyker upp. :thumbsup:
jag hade gjort så här:
Lurar: 45 - 90 - 20 vila (sova 5 min), Eller 45 - 2 tim
Natt 12 timmar. Du kan gott lägga upp till 30 minuter tidigare på kvällarna tills han "sovit ikapp" sig.
Bestäm, inför (3-7 dagar tills du kan utvärdera). Du behöver införa innan fnurran rättar till sig.
Nu låser jag denna tråden så ses vi i din gamla framöver ifall nya frågor dyker upp. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -