Tips för liten Olof

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge

Re: Tips för liten Olof

Inlägg av videunge »

Hej

Tack!

7h i natt i sträck =D> =D> =D> :D

kram :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

:D Heja lilla Olof! :D

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

jo han väcker avundsjuka blickar i bekantskapskretsen 8)
tyvärr är vi inne i nya allergisvängar, tydligen ägg också... :( kräks,kräks kräks stackars liten. Så han får ju inte riktigt må så bra som han kan men jag vet ju ATT han kan bara vi får ordning på maten.

men en liten fundering

vi går i schematankar. tänkte så här

natt 19.30-07.00 (som storasyster)

8.30-10.30 sova 2h

12.30-14.30 sova 2 h

16.30- 17.15 sova 45 min

och så massa mat och skoj därimellan förståss. :D vad tror ni om det? vet att sista vakenpasset är lite längre men vi behöver den tiden för att hinna bada också.

Han blir numera nattad av syster också som också hon ramsar för honom och han somnar så gott efter bus i badet och kramkalas :heart: . Dom är så mysiga.

KRAm på er :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
det låter som ni har det så bra man kan, särskilt med allergier i ryggsäcken.
Trösten är ju att förståelsen är så mycket större nu och många alternativ finns i affären.

Schemat tycker jag ser bra ut, med spelbarhet eftersom han ännu är liten och har lite trassel med kroppen som helhet :(

Fint att det går så bra trots allt - sömn läker också!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
videunge

Inlägg av videunge »

Hjälp!

Vi har det svårt just nu. Har fortfarande inte helt spikat schemat då han inte är så stor än men vi liksom "siktar" på det. Har också avvaktat ed tanke på lillens allergistrul som fortfarnde inte är helt löst. håller ju på att utreda alla allergier och vi hittar ju fler saker tyvärr. rätt som det är blir han prickig och dålig i magen eller kaskadkräks.

nätterna går rätt så bra. Oftast sover han 7 h i sträck första passet =D> äter och somnar om. så långt så bra. men sen sover han kanske max 3h till och sen är han så tät i näsan att han vaknar för att han inte kan andas...stackars liten. Det är ju ändå rätt nära morgon och han hinner bli helt klarvaken av försöken att få fria luftvägar med näsdroppar osv. mycket svårt att somna om och i så fall lagom till att det är dags att gå upp. Detta gär att morgonen blir lite tidigare och alltså blir våra nätter för korta. Har ju siktat på morgon vid 07 som det är tänkt sen.

:?: borde jag försäka lägga så snabbt som möjligt i stället för att göra morgon kanske? och ta att allt blir förskjutet och låta honom sova färdigt eller ta upp vid 7 ändå? Ibland hinner han ju somna om.

Vi tar idag som exempel. Försökte fixa näsan vid 05, sen trasselsovning när han vaknade till i ett fram till 06 när det fick bli morgon för att det helt enkelt inte funkade. han var tvungen att komma upp för andningen. åt ändå skaplig frukost men ville i princip inte ha påfyllning. blev bara ledsen. men blev lugn när han fick komma till sängen och sova efter vaken knappa 1,5. sov sen 2h även om han fick buffas lite efter 45 min. men var sen väldigt trött ändå. orkade bara 1,5 igen. samma sak. ville inte ha påfyllning. men vaknade efter 45 min. buffades och sov sen 45 min till.

tredje luren fungerade inte alls. jättetrött men ville inte äta innan. vaknade efter 45 min och var helt förtvivlad. Tog upp och matade tills det var stopp vilket inte var så mycket. försökte söva och buffa men dels började ledsenheten om mitt i buffningen flera gånger och när han blev lugn och jag gick så började det om på 2 min. Till slut efter en 5 minutare fick han komma upp.

trassligt på kvällen sen. Han orkade inte riktigt ha roligt :( svårt att få att äta men till slut gick det ner och han somnade efter del trassel lugnt :D

Vi har ju som ni vet en del magproblem och det verkar ibland som om han inte vill äta mer än nödvändigt när han fått i sig något dumt. Han kan bli ledsen mitt i maten. och mamma blir ledsen för jag vet ju hur bra han kan må :( jag vet inte hur jag skall göra för att få i honom mer heller när han blir så ledsen. kan när det är jobbigt bli knappt hälvten av vad han brukar få i sig ( med lite variation då det är svårt att veta hur mycket han ammar men jag räknar på tillägget)

vakenpassen blir struligare och struligare allt längre fram på dagen, det blir kort i mellan dem och trassel med maten. det är ju svårt att komma till ro när inte magen är mätt men jag vet inte hur jag skall göra när han blir ledsen när han skall äta.

snälla några ideer...? de dagar han mår bra vill han ju alltid ha mat när han är ledsen. Sen har han ibland nästan somnat med maten i mun men han är ju en liten skrutt men när det är såna här dagar så blir han bara ännu mer ledsen när han får mat men kan heller inte komma till ro.

kan vi få en styrkekram? vi behöver den...

Dom dagar han mår bra verkar annars ett schema som jag hittade i en annan tråd funka skapligt, dvs morgon kl 07 sova kl 8.30-10 sova 12-14 sova 16-17.30 kl 20 sova natt...dock ändå tendens till att han är tröttare än så och igentligen skulle behöva 2 h på morgonen också. vad tror ni om att övertrackasera sömnkontot och lägga in en extra halvtimme? tröttis verkar behöva den... :sleep:

kram på er :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Här får du en ordentlig styrkekram :heart:

Har snabbt läst igenom tråden och det verkar ju himla trassligt med allergier och annat :( Kanon att ni har så fina nätter ändå. I alla fall första delen.

Tät näsa är besvärligt och det är inte enkelt med trassel i vargtimmen. Just efter fem vill man INTE störa mer än nödvändigt, men måste man så måste man. Är det en tillfällig förkylning hade jag nog varit lite flexibel. Är inte helt säker på att jag hänger med när du skriver förskjutet. Menar du att han sover längre än sju om/när han somnar om? Du kan alltid använda marginalkvartar, dvs om det har varit lite vaket runt femtiden, men han somnar om så kan du låta honom sova längre än sju. Jag hade glatt använt marginalhalvtimme om jag visste att det var en tröttis jag hade att göra med.

Det låter ju som liten blir lite övertrött när det trasslas. För trött för att äta och inte tillräckligt mätt för att sova gott. Inte roligt för någon, vilket leder till nästa fundering om mer sömn.

Behöver killen 2 timmar på morgonen så ska du naturligtvis låta honom sova det. Sömnrekommendationer är just rek, det kan variera mellan barn. Min äldsta och yngsta är båda tröttisar som har varit aningen sena att dra ner på sömnen. Mellanbarnet däremot är en piggis och har alltid legat steget före med alla förändringar.

Hoppas att förkylningen släpper snart.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
videunge

Inlägg av videunge »

11.5h natt med bara 25 min matpaus!!! \:D/ :heart: :sleep:

så glad att jag glömde säga hej. så nu
Hej! :heart:

TACK för kram. den värmde.

jo visst blir kotten trött. Problemet på morgonen är att om han sen somnar om igen kan natten bli typ 14 h lång med småsnuttningar och det blir för lite tid på dagen att få i honom att äta och nästa natt blir strulig. Problemet på eftermiddagen är att han liksom inte kommer ur övertröttheten. lägger man in en 20 min så tar det lång tid innan han kommer till ro och han håller sig skaplig bara 5 min innan ledsenheten börjar igen. Samtidigt har vi haft svårt att få till långlur på fm då han vaknar efter 45 min och vill ha mat. men om han inte får det så blir eftermiddagarna inte roliga så vi försöker!

nu lade jag lilla kotten 20 min "för sent" så får vi se. Det tog helt enkelt så lång tid innan han kunde äta lugnt. När magen strular är det ju svårt att äta. nu siktar vi på minst 1.5 men gärna 2.

tyvärr Linda är det inte tillfällig förkylning som ställer till det utan han är trång i näsan tillsammans med allergibesvär. skall på läkarbesök i morgon får vi se.

kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Härligt :thumbsup:

Hoppas att ni får svar och lindring för både allergi och näsa. Just förkylning är så knepigt tycker jag. Det är svårt att sova om det blir för tätt- det vet man ju själv.

På förmiddagen hade jag nog satsat på att få till den där långluren, alltså inte ge mat efter 45 min. Men då gäller det ju att han är mätt inför den. Min erfarenhet är att första mat- och sovpasset är viktigt, då kommer man in på banan och det flyter på. Visst går det att styra upp senare under dagen, men som du beskriver så blir det lätt struligt på eftermiddagen om det har blivit för lite sömn/mat tidigare. För oss funkade aldrig 20 min powernap på kvällskvisten- han blev bara olycklig när man väckte och ville bara sova vidare. Men det är olika, för vissa funkar det kanon.
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

jo vi skall verkligen försöka få till morgonluren för han behöver den så väl. buffade honom ett par gånger idag tills vi kom upp i 2h.

fast nu har han "ätit" eller rättare sagt mamma, något dumt igen. har en matvägrande liten prickig kotte som både vil äta och sova men han kan inte... :( visar att han vill äta först men börjar storgråta när maten kommer. har fått lite panodil nu så skall vi se om det lättar lite. bara gått i ca 45ml och det med mycket trassel...

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Usch, hoppas att ni snart får ordning på vad det är som ställer till det för honom. Låter inte roligt alls med prickar och magont.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Nej det är verkligen inte roligt med allt matstrul :( men nu börjar jag lära mig att direkt när jag märker att han får i sig något dumt så får han tillägg ett par mål och jag får pumpa ur. minskar skadan i alla fall. fast i går hade han så ont i magen att han bara skrek. och prickig som en salami...stackarn.

men glada nyheten är att marginalhalvtimmen är införd i hushållet. vi älskar den. :D Kotten är en trött liten älskling och när det strular behöver han sova länge. tänker lägga tidigt och sova länge och det blir bätter och bättre :D han blir jättelätt övertrött :sleep:

efter 11h natt med bara ett matavbrott har tänket blivit att marginalkvart till kortare lur inte gives. det skall sovas minst 2h de första två lurarna och gärna 1,5 den sista beroende på vad klockan är. jag har fått buffa honom flera gånge i mitten på lurarna men han har tacksamt tagit emot det, mat vet jag inte HUR mycket han har ätit. marginalhalvtimmen var bästa tipset hittills.

kram på er och tack för all stöttning :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Åh lilla lilla skrutten :( Salami. Faktiskt stackars. Krama och pussa honom en gång extra från mig är du snäll. Vad får ni för hjälp med att luska ut vad det kan vara förresten?

Men vilken tur att han har er som föräldrar! :heart: Det verkar, tycker jag, alldeles utmärkt tänkt som ni kör nu med marginalerna på rätt ställen.

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
videunge

Inlägg av videunge »

Tack snälla! Det där värmde gott!

kramar och pussar är levererade med storasyster till hjälp. :heart:

jo vi har kontakt med barnmottagningen på sjukhuset. men man kan ju bara testa för en sak i taget så det tar tid tyvärr... :(
men vi jobbar på det.

idag har varit en tuff dag för lilla skrutten. Normalt sett så behöver han i 9 fall av tio hjälp förbi skarven vid 45 min. men idag har han inte somnat om ordentligt någon gång :( buffas eller vagnas, lugnar sig efter en stund. bara för att vakna efter max 5 min. sen är det svårare och svårare att lugna. (fast en av lurarna vaknade han och låg nöjd i 20 min innan ledsenheten kom.

som ni förstår hade jag en väldigt övertrött kille nu i kväll ( sover dock nu :sleep: )

hur 17 kan en lite kille som gladeligen sover minst 6h i sträck och även dryga 8 :shock: på natten ha så fruktansvärt svårt att komma över 45 min?

ätit har han gjort i alla fall skapligt. han får tills han inte tar mer. vi försöker ha spännande vakenpass. när han läger sig verkar han trött. MEN som en liten klocka vaknar han efter 45 min. det känns som om jag bara får svårare och svårare att få honom att somna om och idag funkade det som sagt inte alls. Han kan också bli jätteledsenav försöken att lugna. kan tilläggas att han i princip inte är svår att lägga. han brukar somna själv, ev efter lite buffning. det är när han vakar som problemen kommer.

kan tilläggas att natten i natt blev 13 timmar lång pga allergistrul och andningsproblem så han var trött och fick sova längre på morgonen och lade sig tidigt i går kväll. kan förståss ha påverkat också. det verkar bli stökigare dagar när han äter nattmål sent på morgonen typ 5 tiden. men det blir så ibland. han blir ju klarvaken när han inte kan andas och då får han mat för att han är hungrig och är då inte lika hungrig på morgonen...vi kommer ur fas. har funderat på att alltid ta upp precis vid 07 men om det strulat så kan han vara så trött att det knappt inte går att få honom vaken så jag vet inte. samtidigt känns det som om det skulle vara lättare för honom om det var tider som han kunde "känna in"

dumma allergi! :evil:

fast en sak är jag glad för. nej 2. det ena är att skrutten mitt i allt kan ligga och skratta åt mig. skönt när man har en kille som inte mår så bra ibland. och vem smälter inte av ett tandlöst leende? :heart: men vi har också hittat lösning på när han antingen har ont och svårt att äta eller blir övertrött. han får sitta i sjalen och då lungar han sig så han kan äta i den. sen lägger jag honom vaken men mätt och lugn och han somnar själv.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

ok mamma har backat :shock:
så till vida att jag gör på dagen som jag gjort på nättrena, nämligen att mata om lillen vaknar och sedan lägga. och sikta stenhårt på att få väcka så han skall få in tryggheten i att jag har koll. för ju hårdare jag försökt få bort skarvarna desto svårare har han fått stackarn. dessutom är det ju ibland svårt med maten när lilla magen krånglar. och han behöver ju så väl sova. tror det är lättare m attityd då för mamma. 8) :D

kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

ok lägesrapport...

första sovpasset var helstruligt. det blev 20+20+20 min med mat emellan (dock gick det ner 120 ml så mat behövdes...) magkrångel på morgonen så han kunde inte äta ordentligt.

efter mycket spännande pass med tvätthantering och kurragömma med storasyster så sov han nu 45 min. mat somnade om och sover nu. börjar också bli lugnare, dvs mer rent trött. skönt. Blir lugn av buffning. förut började det lukta överlevnadsångest.

tänker att nattmålen ju föll bort av sig själva så plutten skall få lite tid på sig att känna in sig. så hoppas jag att "dagmålen" i sovandet också gör det när vi blir säkrare. däremot styr jag mot de tänkte tiderna. mat om han piper men annars skall det sovas. och man skall bli väckt sen och då mat pronto!.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"