nälla läs och tipsa snabbt för ikväll kör vi:)
Re: nälla läs och tipsa snabbt för ikväll kör vi:)
Lök koket gick super:) tack för tipset. Hon började hosta vid 1 igen då kokade jag upp det igen och sen va det bra:)
Hoppas jag får lite svar på mina frågor om uppföljningsveckan och det säkra etablemanget.
Sen har jag en fråga till.
Kan vi så småningom tex ta en lur tillsmmans? om vi är hos farmor tex som har trångt kan vi vila ihop brevid varandra? Lite mysfaktor också;)
Tina
Hoppas jag får lite svar på mina frågor om uppföljningsveckan och det säkra etablemanget.
Sen har jag en fråga till.
Kan vi så småningom tex ta en lur tillsmmans? om vi är hos farmor tex som har trångt kan vi vila ihop brevid varandra? Lite mysfaktor också;)
Tina
Hej!
Snälla ni fortsätt svara fast kuren är färdig (de 4 första)
se mina frågor tidigare 3 inlägg som ej är besvarade och här kommer en ny:
Långluren har strulat i 3 dar nu. Hon vaknar varje gång 20 minuter för tidigt och är ledsen men tystnar när jag ramsar i några minuter och så håller det på tills det är dags att vakna.
Alla lurar funkade klockrent under de 4 första dagarna sen har det knasat, mest på långluren (1,5 tim)
Nätterna är super hon vaknar en gång vid ca 5.30 oftast när hennes pappa gått upp så hon kanske vaknar av att han stökar men då ramsar jag från min säng och hon blir tyst och somnar om.
Tina
Snälla ni fortsätt svara fast kuren är färdig (de 4 första)
se mina frågor tidigare 3 inlägg som ej är besvarade och här kommer en ny:
Långluren har strulat i 3 dar nu. Hon vaknar varje gång 20 minuter för tidigt och är ledsen men tystnar när jag ramsar i några minuter och så håller det på tills det är dags att vakna.
Alla lurar funkade klockrent under de 4 första dagarna sen har det knasat, mest på långluren (1,5 tim)
Nätterna är super hon vaknar en gång vid ca 5.30 oftast när hennes pappa gått upp så hon kanske vaknar av att han stökar men då ramsar jag från min säng och hon blir tyst och somnar om.
Tina
-
HannaMaria
hej!
jag svarar på en av dina frågor på den här tråden, så får någon annan svara på den andra tråden.
nu vet jag inte om jag har rätt svar, ang att vila med henne då du är borta. spontant så skulle jag lägga henne först och sen då hon sover skulle jag gå in i rummet och vila med henne då. hon tycker säkert att det är så spännande och roligt ifall hon ser dig i samma rum så hon har svårt att somna.
hoppas du får svar på dom andra frågorna. vi ska åka till fjällen om 2 veckor,så då får vi se hur det går med resa och att sova på nytt ställe. jag har märkt med dom andra barnen som vi kurat att resa och nytt ställe kan orsaka en eller två oroligare nätter på det nya stället, men då är det bara att ramsa som vanligt så går det nog bra. huvudsaken är bara att du får det tillräckligt mörkt i rummet.
jag svarar på en av dina frågor på den här tråden, så får någon annan svara på den andra tråden.
nu vet jag inte om jag har rätt svar, ang att vila med henne då du är borta. spontant så skulle jag lägga henne först och sen då hon sover skulle jag gå in i rummet och vila med henne då. hon tycker säkert att det är så spännande och roligt ifall hon ser dig i samma rum så hon har svårt att somna.
hoppas du får svar på dom andra frågorna. vi ska åka till fjällen om 2 veckor,så då får vi se hur det går med resa och att sova på nytt ställe. jag har märkt med dom andra barnen som vi kurat att resa och nytt ställe kan orsaka en eller två oroligare nätter på det nya stället, men då är det bara att ramsa som vanligt så går det nog bra. huvudsaken är bara att du får det tillräckligt mörkt i rummet.
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
-
HannaMaria
Hur går det för er?
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Hej Mangol!
Vet inte om jag fått med alla dina frågor. Fattas det ngt så hojta till!
Rent generellt kan sägas att de flesta sover bäst i sängen på lång luren. Min gosse sov jättebra i vagn på långluren ända tills han blev 1 år, sedan dess har det bara funkat undantagsvis.
Men är det en person som tror på SHN och verkligen känner sig trygg med tillvägagångssättet borde det ju funka.
Jag skulle nog satsa på när det gått ngn månad.
Värme!/Luvisen
Vet inte om jag fått med alla dina frågor. Fattas det ngt så hojta till!
Det är enklast för barnet om man har en "standard plats". Då blir det minst förvirring för en liten som försöker lära sig hur det ska vara. Om liten sover gött i sängen så kan man ta det som standard plats. Att man vanligtvis sover där på sin långlur men att ngn enstaka gg då och då sover i vagn. Eller tvärtom. Att byta från och till har iaf jag inte haft ngn bra erfarenhet av. Då blev det genast struligare.Efter uppföljningsveckan kan jag då börja lägga henne ute vid långluren också och byta lite som det passar bara tiderna hålls?
Rent generellt kan sägas att de flesta sover bäst i sängen på lång luren. Min gosse sov jättebra i vagn på långluren ända tills han blev 1 år, sedan dess har det bara funkat undantagsvis.
Det där är nog individuellt. Min gosse har ingen annan kunnat lägga. Inte ens nu när han är snart 2 år och vi levat med SHN över ett år.Och en sak till. När kan andra börja lägga henne? Först efter det säkara etablerandet 3 veckor efter uppföljningsveckan?
Men är det en person som tror på SHN och verkligen känner sig trygg med tillvägagångssättet borde det ju funka.
Jag skulle nog satsa på när det gått ngn månad.
Nej, jag tror tyvärr inte det kommer att gå. Brukar man ha sin egen säng så diggar man det bäst. 8) Det finns en och annan som lyckats med samsovning antingen en kort period eller helt men det är ytterst få. Min son kan inte samsova alls. Han kan undantagsvis sova i samma rum om det är BECKMÖRKT.Kan vi så småningom tex ta en lur tillsmmans? om vi är hos farmor tex som har trångt kan vi vila ihop brevid varandra? Lite mysfaktor också;)
Satsa på husljud istället. Mkt ramsande kan bli tjatigt för det lilla livet.Långluren har strulat i 3 dar nu. Hon vaknar varje gång 20 minuter för tidigt och är ledsen men tystnar när jag ramsar i några minuter och så håller det på tills det är dags att vakna.
Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
-
HannaMaria
Hur går det nu då? Börjar schemat sätta sig? Mindre skrik? Hos oss skriks det nog rätt mycket alltid nu som då:( Nästan alltid 10-20 min inför varje läggning. Senaste natt hade hon två långa pass då hon var vaken och bölade... idag märkte jag att snoren börjat rinna, så det är väl en förkylning som bråkar. Inte mycket aptit idag, få se nu hur natten går 
Tack för svar:) nu har det gått en tid och vi har hunnit va sjuka och stula med det mesta he he men nätterna är fantastiska hon sover 20-8, ibland vaknar hon vid halv 8 men leker och snackar med sig själv.
Daglurarna funkar sämre iallafall långluren. Inge kul att ha en ledsen tjej när allt det andra funkar så bra.
Hur gör jag nu när hon blir 8 månader och ska sova mindre?
Sanna hjälpte mig att göra första schemat som är super, hur minskar jag ner det nu?
så här ser det ut:
8.00 vakna och frukost ca 8.15-8.30
10 sova 45
11.00 Lunch
12.30 sova 1,5
14.30 gröt
16.30 sova 20 min
17.30 middag
19.30 gröt eller välling
20.00 sova natt
Tacksam för svar. Tror inte hon fixar kvällen om jag skulle ta bort 20 minutaren, den är behövlig och jag får alltid väcka henne när den är slut.
Tina
Daglurarna funkar sämre iallafall långluren. Inge kul att ha en ledsen tjej när allt det andra funkar så bra.
Hur gör jag nu när hon blir 8 månader och ska sova mindre?
Sanna hjälpte mig att göra första schemat som är super, hur minskar jag ner det nu?
så här ser det ut:
8.00 vakna och frukost ca 8.15-8.30
10 sova 45
11.00 Lunch
12.30 sova 1,5
14.30 gröt
16.30 sova 20 min
17.30 middag
19.30 gröt eller välling
20.00 sova natt
Tacksam för svar. Tror inte hon fixar kvällen om jag skulle ta bort 20 minutaren, den är behövlig och jag får alltid väcka henne när den är slut.
Tina
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, 7+8 mån har samma sömntid 14,5 tim. så ni behöver inte ändra på något alls.
Ang. dagslurarna är det nog 8-mån ångesten som är på besök, så håll fast i rutinerna och börja inte krångla med dem. Tänk lung och trygg. 8)
Ang. dagslurarna är det nog 8-mån ångesten som är på besök, så håll fast i rutinerna och börja inte krångla med dem. Tänk lung och trygg. 8)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej!
Nu har vi kört i snart 3 månader och nätterna funkar super:) även lur 1 och 3 men långluren har aldrig funkat helt.
Hur som helst, nu börjar hon närma sig 9 månader med stormsteg och det är väl dags att korta ner sovtiden då.
Hur ska jag ändra om tycker ni?
Idag är schemat
Vakna 8 frukost
sova 10-1045
lunch 1130
sova långlur 1230-1400
mellis (gröt) 1430
sova 20 min 16.30-1650
Middag 1730
kvällsslurk 1930
sova 20
Hon kommer inte fixa att va vaken från 14-20. ska man korta långluren eller ska man ta bort 10 luren?
Kom gärna med tips. Som sagt långluren krånglar ALLTID
Tina
Nu har vi kört i snart 3 månader och nätterna funkar super:) även lur 1 och 3 men långluren har aldrig funkat helt.
Hur som helst, nu börjar hon närma sig 9 månader med stormsteg och det är väl dags att korta ner sovtiden då.
Hur ska jag ändra om tycker ni?
Idag är schemat
Vakna 8 frukost
sova 10-1045
lunch 1130
sova långlur 1230-1400
mellis (gröt) 1430
sova 20 min 16.30-1650
Middag 1730
kvällsslurk 1930
sova 20
Hon kommer inte fixa att va vaken från 14-20. ska man korta långluren eller ska man ta bort 10 luren?
Kom gärna med tips. Som sagt långluren krånglar ALLTID
Tina
Hmm... :-k
Kan du inte korta fm-luren till 20 min? Kanske kan vara ngt?
Fast det klart när man plockar bort en lur så vet man ju inte hur de små kommer svara. Just nu fixar hon inte efm men hon kanske börjar sova hela långluren när du tar bort lilla efm-luren...
Värme! /Luvisen
Kan du inte korta fm-luren till 20 min? Kanske kan vara ngt?
Fast det klart när man plockar bort en lur så vet man ju inte hur de små kommer svara. Just nu fixar hon inte efm men hon kanske börjar sova hela långluren när du tar bort lilla efm-luren...
Värme! /Luvisen
SM rookie
SM rookie
Är det inte att rekomndera att bara ha 2 lurar vid 9 månader?
Hon sover som sagt 12 timmar natt.
Tina
Hon sover som sagt 12 timmar natt.
Tina
Jo, det är det./Luvisen
SM rookie
SM rookie