2 månaders sov-strul

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lalinda

Re: 2 månaders sov-strul

Inlägg av lalinda »

Halloj! och förlåt för förvirringen av mina trådar är rätt ny på det här :oops:

Bara tuta o köra alltså med maten! Låter bra då hon är en riktig kräkarunge och det är bättre när hon får fast föda.

Hennes sovtider ser ute så här..

Vaknar 06,30
Sover 08,.30-10
Sover 12-14 (13:45)
Sover 16-16:45 Ibland bara till 16:20
Sover natt 19:00

Kram!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hur går det?
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
lalinda

Inlägg av lalinda »

Hej hej! Jo det verkar gå bra, hennes mage tål det så jag lär köra på det, får dock höra tyvärr från omgivningen att hon är för liten för så mycket mat :( men hon verkar nöjd så det är väl huvudsaken!

Idag vaknade hon strax innan sex, det motsvarar 11 Tim nattsömn skulle vilja förlänga den 1h till sju. Några tips? Hon är så pigg när hon vaknar, omöjlig att söva om. Behöver jag köra kuren?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lalinda :D

Strunta i vad omgivningen säger om för mycket mat, mata pâ! Hänger magen med sâ tuta och kör! 8)

Innan du börjar fundera pâ att kura kan du checka följande:

:arrow: mycket (Riktig =P~ ) mat över flera dagar (ni verkar vara pâ god väg :thumbsup: )
:arrow: mycket ordentlig mörkläggning i hennes rum (testa dagtid: stäng in dig själv, mörklägg som du gör pâ kvällen. Är det KOLsvart? Ser du handen framför dig sâ gör hon det ocksâ där pâ morgonkvisten och dâ gâr lilla hjärnan igâng direkt. :lol: )

Hur har ni det med ramsan?

:heart:
lalinda

Inlägg av lalinda »

Tack för tips! Ska avvakta några dagar då. Hon har bäckmörkt i sitt rum :) Ramsa har vi ingen, vi tillrättalägger bara, säger natti natti, buffra lätt som markering och går ut, möjligen går vi in ngn gång och upprepar. Ska jag börja ramsa?
Kram!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)

Visst kan du införa ramsan! Börja med den vid beskedet (tillrättaläggandet) på väg ut. Du skriver att ni säger natti natti? Är det en del av ramsan? Har ni kurat storasyster förut?

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
lalinda

Inlägg av lalinda »

Hallå där! Nej storasyster kurades inte. Natti natti är inte en del av ramsan bara ett sätt jag sagt god natt på. Hur ska jag gå tillväga med ramsan idag vaknade hon 05.30 fick inte henne att somna om, vi tycker det är lite för tidigt för att göra morgon.
Kram kram!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hur går det?

Har du läst här om tidiga morgnar?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
lalinda

Inlägg av lalinda »

Hej! Läste lite nu, men allt verkar handla om ramsan, jag vet inte hur jag ska införa ramsan och när, jag har ju inte behövt kura henne, så jag vore tacksam för tips.

Kram
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lalinda,

Om alla yttre förutsättningar är pâ plats sâ att säga (mycket mat dagtid, helt KOLsvart i hennes rum, ett schema med rätt antal sovtimmar..) sâ kanske det är dags att införa ramsan, med hjälp av en minikur.

Bestäm er för en ramsa (om ni redan kör med "natti natti" kan du bygga vidare pâ den, typ "natti natti sov sâ gotti" eller sâ bestämmer ni er för en ny ramsa (t ex AW's "Gonatti med sig, sov sâ gott"). Denna säger ni vid läggning, men ordentligt, alltsâ fyra verser när ni gâr ut frân rummet, glatt och betryggande. Det är sen ramsan som blir ert huvudverktyg vid eventuella uppvak och dâ fâr ni se till att fâ till en dialog med den, alltsâ anpassa den efter barnets skrik sâ att den "tar" och till sist fâr sista ordet. Glöm inte att träna pâ ramsan innan, i olika tonlägen (högt, lâgt, snällt, smâargt, smekande, betryggande...). Det fâr inte finnas nâgon tveksamhet i rösten när ni använder den som verktyg. Ramsan ska ge BESKED: Pâ Natten Sover Man.

När (om! 8) ) hon vaknar för tidigt, sâ kör ni pâ ett av alternativen i Elles fina sammanfattning som LindaVega länkade till. Som Elle säger där, konsekvens är viktigt sâ bestäm er i förväg för vilket sätt som passar er och kör pâ det sen.

Och alltid, skrattet till go'nattet (vid alla läggningar, dag som natt, dte ska vara kul att gâ och lägga sig :D ).

Man kan aldrig vara nog pâläst, sâ om du inte har tillgâng till Internationella Sova Hela Natten sâ kan du ta hjälp av dessa krönikor som är suveräna attitydbyggare. För det är er attityd som gör att verktygen funkar.

Krönika: Säkerhet är trygget
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Krönika: Safarin
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Krönika: Synd om lilla barnet
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lla-barnet

:heart:
lalinda

Inlägg av lalinda »

Hej igen då!! Nu äntligen införde vi ramsan ikväll samtidigt som vi tog bort nappen! Det gick rätt smidigt, har dock liten fråga ang ramsan, rätta mig gärna om jag har fel. Så här gjorde vi: La till rätta, skrik, buffade tills hon blev lugn, solfjädra och så ut med ramsan 4ggr. Skrik igen, in, la tillrätta, buffade, solfjädra och ut med versen 4ggr (hon började protestera men då höjde jag rösten till ramsan på väg ut) tyst och sen somnade hon. Vaknade dock efter 20min letade efter nappen, gick in la tillrätta, solfjädra och ut med ramsan x4. Somnade och sover ännu. Nu min fråga? När är det man ger bekräftelseramsan som jag läst om? Den som ska följa med till sömnen, ska jag göra det efter jag ramsat 4ggr, vänta en stund och sen ge bekräftelse ramsan i dörröppningen? Även om hon är lugn o tyst eller ger man den bara om hon gnyr där inne? Tacksam för svar.
Kram!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej!

Bra jobbat i natt! :) Det verkar oxå som hon redan lyssnar på ramsan. Jättebra! Men nu i natt ska du jobba in den än mer.
Bekräftelseramsan ger du som en bekräftelse på att hon gjort rätt helt enkelt. Lyssna efter lugnet i hennes skrik (alltså att skriket avtar) eller tystnaden. Den används när du ramsat eller verktygat på annat sätt och ramsat dig ut x 4. Tstnar hon meddetsamma bekräftar du med detsamma. En lugn och fin ramsa (den ramsa som ni har alltså) som säger "just så! Luuuugn och fiiiiin :D .". Om hon då skriker upp sig igen kan du nu andra natten ramsa igen och sedan vänta på lugnare tongångar eller tystnad. Bekräftelseramsa då igen. Kanske får du upprepa detta flera gånger ända tills hon "tar ramsan" eller somnar och då fått med sig denna sista ramsa in i sömnen. Du ska nästan provocera henne i natt så var inte rädd för att ramsa även om hon precis verkar ha somnat till. I morgon ska du backa ännu mer.

Natt 1 /dag 1- du visar att det är du som håller koll och vaktar och motar bort vargar så att hon kan koncentrera sig på att sova i lugn och ro. Det görs genom att gå in och lugna med verktygen (buff om nödvändigt/solfjäder) och ramsa sig ut. När hon tystnar/lugnar sig bekräftelseramsar du så att hon förstår vad du vill.

Natt 2/ dag 2- Här jobbar du med att "sätta ramsan". Backar med de övriga vertygen och jobbar med rösten för att visa när hon gör rätt. Om det behövs går du in och kör "stadigare" verktyg. Här bekräftelseramsar du hela natten och ser verkligen till att den får sista ordet.

Natt 3/ dag 3- Om allt flyter på så kan du börja baka in bekräftelseramsan i den vanliga ramsan. Backa ännu mer och lite på att hon börjat förstå vad det handlar om.

Ha en spännande natt och rapportera gärna!

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"