SM för dottern, några frågor på vägen!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
finskaflickan

Re: SM för dottern, några frågor på vägen!

Inlägg av finskaflickan »

Hej!

Natten gick fint.

Hon vaknade bara en gång till och då nöjde hon sig med en 5 sekunders buff och sedan ramsa+bekräftelse direkt. Skönt!

Hon hittade sin hand som nappsubstitut och verkade trivas rätt bra med det.

06.20 vaknade hon igen och då antagligen för att storebror beslöt sig för att ställa till en liten scen på morgonkvisten. Jag buffade kort och sedan ramsade jag. kl 06.45 tog jag upp henne och gjorde glad morgon. Hon skrattade så jag tror att hon har förlåtit mig för nattens märkligheter. ;)

Det jag undrar nu är dagslurarna. Är det att föredra att ha dom i en annan säng än nattsängen? Dagens första lur avverkades på mage inne i vagn. Och det gick rätt så bra. Lite vagning och så ramsa som hon bara klagade lite grann på, men accepterade och somnade. Hon vaknade aningen för tidigt men jag tog upp henne då man ändå inte skall använda sig av marginalkvartar, vad jag förstått.

Är glad över att ha kommit igång, snart sover vi hela nätter hela familjen. Fantastiskt!

/Emma
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
och Lilla J född i September 2010
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Åh vad bra det går för er! :D

Det går alldeles utmärkt att ha dagslurar i sängen också. Eller i vagnen. Jag skulle ta en av lurarna i vagnen så att den känns bekant fortfarande. Ta gärna samma lur i vagn under ett par dagar så att hon blir lite inkörd på rutinerna.

Om hon precis somnat och det tagit väldigt mycket av lurtiden skulle jag låta sova i tjugo minuter i alla fall och använda mig av marginalkvarten.

Hoppas storebror har bättre morgonhumör i morgon bitti :D !

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja men det här är ju jättespännande! :)

Tänk så bra köket blev som sovplats. Att hon vaknar mer än hon någonsin gjort tidigare nattetid är ju egentligen inte konstigt alls. När sov hon i köket senast, när buffade du så intensivt tidigare, när gav du dig in i ramsdiskussioner med henne senast? Du fattar va? :wink:

Hon kommer att fatta snart, poletten kommer trilla ner så jobba på i samma goda anda.

Det är helt ok att buffa mycket första natten, hon ska veta att du kommer till undsättning så fort hon behöver dig. Viktigast av allt är att hon blir lugn så fortsätt som du börjat.

Mm, jag tror att det är fler som bor så många på så få kvadratmeter som vi gör så vi är nog inte så unika i det stora hela. De tre stora barnen delar rum, Linus sover i vagnen tills han sover tolvtimmarsnatt då ska även han in i barnrummet och sova. 8)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
finskaflickan

Hej på er!

Det ÄR verkligen väldigt spännande. Och jag sitter här och är helt lyrisk över hur BRA den här "metoden" är. Kanske har det att göra med att jag gjort det förr och att attityden var där från början, men i kväll somnade hon på 20 minuter, klagade gjorde hon i ca 10 minuter, men tystnade hela tiden när jag ramsade. De följande 10 minuterna höll hon på att somna men kollade bara läget, att allt är okej då och då. Och hade fina sköna insomningsljud som "svar" på bekräftelsen. Hon verkade njuta (vilken skillnad från att vagna henne i 45 minuter, man undrar ju varför jag inte gjort denna minikur tidigare...).

Hon har vaknat till en gång och skrikit ganska högt, men hon lugnade sig själv genast.
Jag sover på en madrass utanför köket i natt och är standby för frågor. Om hon sover en hel natt i natt så blir det spännande att se hur morgonen blir, får se om vi slipper vargtimmestrassel eller inte.

Långa dagsluren blev lite vagnande, men jag tänker att det nog ordnar sig, skall minimera vagningen och satsa på att ramsa mer även dagtid när nätterna blivit bra. Det är mycket nytt för henne. (Jamenvisst Susan, det är verkligen inte märkligt att hon frågar om allt verkligen är ok. Vem skulle inte vara lite frågande om man plötsligt blev förpassad till köket och någon stod och buffade en i rumpan i 45 minuter, ha ha)
Absolut Nimrah, det är en bra idé att ha en "vagnlur". Det kör vi på.

Känslan av att kunna kommunicera med sitt barn och hjälpa henne till sömn är fantastisk och storslagen. Jag blir alldeles varm i hjärtat när hon lyssnar och litar på mig. Det gör att jag växer i föräldrarollen också. Så upplevde jag det även förra gången och det är en ynnest att få göra det igen.

/Emma
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

:D Jag tycker det är lika vackert varje gång! Jag blir tårögd av vacker kommunikation... :D

=D> :heart: Nimrah
finskaflickan

Godmorgon!

Kan rapportera att natten gick strålande. Hon vaknade klockan 03.00 och ställde några frågor då och då fram tills klockan 03.30. Sedan sov hon till 06.20. Tog upp henne 06.45. Ingen buffning på hela natten, hipp hurra!

Jag fick några timmars sömn också där på min madrass. Välbehövligt.

Misstänker att även hon kan vara en 11 timmars sovare som sin bror. Han sover väldigt sällan mer än 11 timmar, sover istället en lite längre middagslur.

Kommer ihåg att han vaknade runt klockan 06.00 när vi lade honom 19.00.

Naturligtvis tänker jag ge henne en ärlig chans att sova 12 timmar (några veckor), men om det inte verkar fungera så justerar jag schemat och så får även hon gå och sova klockan 20.00 som sin bror.

Fm-luren blev en hel del vagning, men sen somnade hon och hann med en 20 minuters lur. Blir en del finslipning av dagslurarna när nätterna fungerar märker jag.

Ha en bra dag!

/Emma
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
finskaflickan

Godafton!

En till liten rapport. Läggningen gick på 7 minuter. Bara några små frågor och så knoppade hon av. Underbart. Magi!

Det jag undrar är om jag nu samtidigt borde satsa på att ramsa henne på dagen i vagnen. Jag upplever att dagslurarna är lite väl krångliga. Insomnandet alltså. Lite vagning blir det och så ramsning på det, det går åt rätt mycket sovtid till detta. Har inte möjlighet att mörklägga riktigt heller så jag vet inte hur jag skall göra. Är mörkläggningen viktig för dagslurarna tycker ni?

/Emma
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D> =D> Sâ roligt att det gâr sâ bra!

Ja, sätt ramsan dagtid ocksâ, nu när du ändâ är igâng! :wink:

Vad gäller mörkläggningen sâ brukar dunkel räcka fint för dagslurarna. Det är ju inte natt, sâ det vore ju att luras att mörklägga totalt, tycker jag. Men andra föredrar att mörklägga helt, det är upp till var och en.

Däremot sâ fâr man inte glömma skrattet til go'nattet, även dagtid! :D Jätteviktigt!
Och sâ skak i handtaget som avslutning pâ vagningen, men det kör du kanske med redan?
Sen har du ju alltid marginalkvartarna att ta till om du upplever att för mycket sömntid gâr ât till insomning. Du skulle ju kunna lägga henne tex tio minuter innan schematiden sâ slipper du använda marginalkvarten i slutet pâ luren.

:heart:
finskaflickan

Hej!

Förra natten, natt tre, vaknade hon klockan 03.30 och 05.30, båda gångerna endast några få frågor. Vaknar själv senare av att hon skriker till och rusar yrvaket till dörren för att ramsa, i samma stund som väckarklockan ringer. Hon vaknade alltså prick 07.00 som hon skulle. :) Spännande att se när första 11,5 timmars natten kommer :)

Men dagslurarna alltså.... grr.

Jag känner mig lite villrådig. Hon sover inne i sin vagn, i vardagsrummet. Rummet är dunkelt. Idag på långluren vagnade jag och ramsade. Hon somnade med bekräftelseramsa efter 20 minuter. Det kändes ju bra. Sedan vaknade hon efter en halvtimme och var riktigt arg. Jag fick lugna henne med vagning och ramsa ut. Hon blev arg och sedan ledsen, jag ramsade och vagnade igen. Allt slutade med att jag, nu precis, vagnade henne till sömns. Det kändes fel, men samtidigt vet jag ju att hon är trött och behöver sömnen för att inte bli övertrött.

Hur skall jag riktigt tänka med dagslurarna. Själva insomningen börjar jag ha grepp om. Då är hon ju dessutom trött och vill sova. Men när hon vaknar? Är det bättre att jag vagnar och ramsar hela tiden ut, och hon eventuellt inte sover alls, eller skall jag försöka vagna över alla uppvak. Dvs vagna henne vidare i sömnen? Eller ramsa direkt och bara vagna vid behov?

Knepigt det här.... Men: Natten är jag mäkta stolt över och jobbar nu på säkerheten så att hon får njuta riktigt ordentligt av att sova resten av livet! :)
(precis som hennes bror, som sov 12 timmar i natt och passar som bäst på att ta sig en ordenlig 2 timmars tupplur, han har verkligen fattat det där med sovandet och traskar oftast själv till sängen och slänger i sitt gosedjur som tecken på att han vill sova. Han som vid 5 månaders ålder vaknade en gång i timmen.)

/Emma
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nu har jag inte läst hela tråden, men kan hon inte sova ute i vagn? Frisk luft är fin-fint för sömn och besvärliga skarvar.

Ramsan är ju överflyttad buff/vagning, så det är den du ska använda i första hand. Är det KRIS vagnar/buffar du och ramsar sedan igen.

Jag ska ändå villigt erkänna att jag lätt vagnar över ev skarvar om han sover ute. Det händer så sällan att jag bjuder på det. Ofta är vi ändå på rullande fot eftersom jag hämtar de stora under långluren. Jag vägrar ramsa ute bland folk, utan skakar till vagnen, och om inte det räcker vagnar eller går en stund. Men för oss händer detta kanske en gång varannan vecka, så det är ju inte dagligen.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
finskaflickan

Hej Linda!

Tack för tipsen! Jag skulle mer än gärna ha henne ute och sova i vagn, men vi bor i en stor stad, vid en stor väg och ingen balkong :( Så det går tyvärr inte.

Idag har det ändå gått riktigt bra med sovandet. Jag vagnade och ramsade glatt. När hon sedan var arg bjöd jag på en Mozartkonsert (jag sjöng inte själv alltså utan spotify levererade). Då somnade hon på 2 sekunder. Jag kunde inte tro mina ögon. När hon vaknade i skarven ramsade jag och det fungerade också fint. Sista luren fick hon ute i vagn då jag var ute med storebror i parken. Visst kunde hon sova långluren ute på promenad, men storebror sover samtidigt som hon och då infaller även min dagliga ensamlek. ;)

Jag skall försöka att inte förvänta mig strul på daglurarna. Det är ju högst troligt därför det blir så.

Idag har jag haft en helt ofantligt glad unge som ätit sig mätt och bara njutit av livet.
Det är så det skall vara!

I morse vaknade hon 05.30 men somnade om sedan jag ramsat och lämnade henne ifred.
I kväll somnade hon på några minuter.
Tänk att det kan gå så här smidigt!

Heja heja Anna Wahlgren! Kan inte hurra nog för dig!

/Emma
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D> =D> =D>

Vilken härlig rapport!

finskaflickan

Här går det fortsättningsvis bara bra.

Lades av pappan första gången igår. Ganska arg var hon men vi körde mozart på hög volym och så somnade hon lätt och sov hela natten, som hon gjort de senaste nätterna nu. Underbart!

Dagarna är fortsättningsvis lite ilskna vid läggningarna men jag ramsar glatt en gång och försöker hålla mig borta från henne så att jag inte börjar gräla med henne. Hon somnar oftast utan att jag hinner ge bekräftelseramsa och jag upplever att det är okej, vad tycker ni? Hon vet ju att hon skall sova och jag tolkar det bara som att hon är arg när hon inte får fatt i sömnen genast. Somnat har hon gjort på ca 10 minuter.

Långa dagsluren har hon vaknat på efter en timme ungefär, alla gånger. Igår vagnade jag faktiskt över skarven. Vet inte om det var säkert klokt. Kanske man kan vänta ut hennes ilska också. Får se hur jag lägger upp detta framöver.

Planerar att flytta hennes dagslur till sängen i köket då den är rymligare. Skall vänta tills uppföljningsveckan är slut.

En fråga till: flyttningen till storabrors rum. När är det riktigt läge för det?
Hon sover till kvart i 7 och storabror oftast lite längre. Borde jag lägga dom samtidigt på kvällarna? Är det klokt att ha ett skynke för lillasysters säng?

och så en liten lustig sak:

igår när hon skulle sova middag, så funderade jag på om jag skulle ge henne en bekräftelse eller inte. Jag beslöt mig för att låta bli då hon ändå fattat grejen med sovandet, då jag hör storabror, snart 2 år, öppna dörren på glänt och säga på sitt alldeles egna språk en egen ramsa som avslutas med "hejdå hejdå". Så somnade lillasyster så sött och storabror var mäkta stolt. :)

Ha en fin dag!
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Men så fint ni jobbat! Jag blir alldelles glad i hjärtat!

Kort svar:
finskaflickan skrev: Dagarna är fortsättningsvis lite ilskna vid läggningarna men jag ramsar glatt en gång och försöker hålla mig borta från henne så att jag inte börjar gräla med henne. Hon somnar oftast utan att jag hinner ge bekräftelseramsa och jag upplever att det är okej, vad tycker ni? Hon vet ju att hon skall sova och jag tolkar det bara som att hon är arg när hon inte får fatt i sömnen genast. Somnat har hon gjort på ca 10 minuter.
Min Lilla L (och en av Nancys som du hittar bland favoriterna) har hela sitt liv fram tills 1 års ålder skrikit ungefär: "helvete vad trött jag är och jävla armen ligger fel och Nu jävlar somnar jag" - tyst. mellan 3-7 minuter (ja jag tog tid till sist :D )

Alltså - lite ilska vid lur Kan vara ett karaktärsdrag.
finskaflickan skrev: En fråga till: flyttningen till storabrors rum. När är det riktigt läge för det?
Hon sover till kvart i 7 och storabror oftast lite längre. Borde jag lägga dom samtidigt på kvällarna? Är det klokt att ha ett skynke för lillasysters säng?
Vi flyttade ihop dom när Lilla L var 5 månader och nätterna satt. På storebrors begäran :D . Flytta ihopkalas, en syskonpresent (två likadana orangutanger) en tårta och ett litet tal från mamman om syskonskapet - dvs ni är viktiga tillsammans och för varandra Hela Livet. Vi har lagt lillan 30 minuter innan så storbror får en stund själva med oss och läsa stora böcker. Sen smyger man in som en indian i sovrummet - man kan gärna lyssna lite tillsammans på litens snarkningar (hör du, där ligger hon och sover Så Gott :D :sleep: ) sen ramsa ut, då hör lillasyskonet det i sömnen och känner sig trygg :D
finskaflickan skrev: igår när hon skulle sova middag, så funderade jag på om jag skulle ge henne en bekräftelse eller inte. Jag beslöt mig för att låta bli då hon ändå fattat grejen med sovandet, då jag hör storabror, snart 2 år, öppna dörren på glänt och säga på sitt alldeles egna språk en egen ramsa som avslutas med "hejdå hejdå". Så somnade lillasyster så sött och storabror var mäkta stolt. :)
Så fint! Det är precis i det där lilla (stora) som man får ihop syskon! Låt honom säga god natt och god morgon, gärna med en liten puss på valfritt ställe (här gärna handen :roll: )

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Va fint det går! :D Vilken rolig läsning! Och vilken söt liten stor storebror som fick hjälpa till och vara betryggande :D .

Jag skulle ju skriva mer men nu ser jag att Clara skrivit ett alldeles utmärkt svar till dig medan jag tog emot maken som jobbat kväll så det struntar jag i :D

:heart: Nimrah
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"