Trassliga måltider, vill inte ha plockmat, 10 månader

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lobilina

Trassliga måltider, vill inte ha plockmat, 10 månader

Inlägg av Lobilina »

Lillskruttan är nu 10 månader och förutom att hon det senaste halvåret har besvärats av återkommande förkylningar med väldiga luftrörsbesvär (som var astma, vet vi nu :( ) så har vi det riktigt bra :D . Hon sover bra både natt och dag (vaknar lite för tidigt på morgonen, men det kan vi stå ut med, ett tag till :? ) och är för det mesta pigg och glad på dagarna. En del åttamånadersångest har vi haft, och har lite fortfarande, men det är inget större besvär. Men maten... ja maten, jösses vad trassligt det är nu :( .

När storasyster ville börja äta själv kring åtta månader tror jag, så var lösningen enkel - plockmat, det funkade hur bra som helst. Inget mer kladd och alla nöjda. Men lillasyster är inte intresserad av plockmat, hon vill inte alls plocka bitar utan vill bara ha skeden och försöka äta själv. Jag försöker visa och lära, men det går inget vidare bra, tycker inte att vi gör några framsteg alls. Måltiderna bli så himla kladdiga, det är mat överallt och jag sanerar köket i ca en halvtimme. Jag drar mig också för att äta lunch någon annanstans än hemma, eftersom jag inte orkar med kladdet. Igår och idag testade jag att ge henne en egen tallrik med lite mat och en egen sked, och så försökte jag sleva in från en annan tallrik med en annan sked när hon var upptagen med att försöka äta själv från sin tallrik. Det gick lite bättre, ett tag, men slutade ändå som vanligt, att hon tar den sked som jag matar med och viftar med den eller hackar den i bordet eller drar den i håret eller - i bästa fall - kommer i närheten av munnen och lyckas få lite av maten att fastna på hakan eller kinden. Vad tusan ska jag göra??????
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Fd Medlem

Re: Trassliga måltider, vill inte ha plockmat, 10 månader

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Loblina!
Antingen får man acceptera att hon är 1o månader och - vill och bör få - upptäcka maten på alla tänkbara vis. Lägg något under stolen bara, så spar du golvet lite. Om du vill kontrollera hennes slabbande och slamrande lite mer, så är det handen om handen som gäller. Och att ge förutsättningarna. Hon kommer att haja detta med plockmat. För egen del tycker jag att det har varit stor hjälp att byta matplats när det blivit för körigt vid bordet. Då har de små fått sitta på golvet, på diskbänken eller PÅ bordet och utforskat maten i lugn och ro.
Hoppas att hon smakar förr eller senare, när hon är hungrig!
Köp bra skurtrasor :wink:
Lycka till!
Ulrika
Rosine

Inlägg av Rosine »

Hej Lobilina,
vår dotter (precis blivit 11 månader) vill också äta själv nu. Det som funkar är: Jag fyller hennes sked (med lite kladdig mat så det sticker, men inte för mycket) och lägger det framför henne. Sedan tar hon skedet, vrider det och stoppar det i munnen, slickar alltså maten med tungan. Det går bäst med en vanlig tesked. Men kanske har ni redan försökt detta? Eller så kan du försöka att sitta bakom henne och köra hand om handen
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Ja jag borde väl acceptera att hon är stor nog att få slabba, men det ÄR svårt att acceptera kladdet. Faktum är att jag har blivit mer nojjig med kladd sen lillasyster kom till världen, kanske för att det känns mer stressande nu att hela tiden sanera, man har liksom inte lika mycket tid :? . Å andra sidan, varför ens lägga ner tid på att skriva en sån här fråga när jag kort efter mitt eget inlägg läste här på formet om det fruktansvärda och helt obegripliga som Jannika och hennes familj går igenom. Jösses vad dum jag kände mig :oops: :oops: :oops: , huvudsaken är ju att de små är friska och i livet. Ärligt talat så har jag inte brytt mig lika mycket om kladdet sen dess, även om jag fortfarande tycker det är lite bök. Hå hå ja ja.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"