Tacksam för goda råd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lovisa L

Tacksam för goda råd!

Inlägg av Lovisa L »

Hej alla kloka, vi skulle om möjligt behöva lite goda råd inför planerat genomförarande av Sova hela natten.

Vår dotter är 10 månader och vi har vaggat henne till sömns i famnen till musik från början. Från 2,5 månader sov hon hela natten på mage med larm. Vid 7,5 månader började hon plötsligt att vakna på nätterna. Det blev oftare och oftare, som värst en gång i timmen, nu oftast 2-5 gånger per natt.

Hon somnar bara om när vi vaggar i famnen till musik, så det gör vi varje gång. Ibland vaknar hon och gråter, ibland låter hon jätteledsen och gråter/skriker nästan som i sömnen. Vi tar alltid upp henne direkt annars blir hon mer ledsen. Vi kan inte få henne att somna eller somna om själv i sängen, när vi lägger henne där från början skriker hon.

På dagen somnar hon om vi är ute med vagnen och sover bra så länge vagnen rullar. Men är vi hemma måste vi vagga till musik då också.

Nu har vi gjort ett schema som vi gärna skulle få era erfarna och kloka synpunkter på:

8 Vakna och grötfrukost.
10 Mellanmål välling.
10.30-11.15 Vila 45 minuter.
12 Lunch
14 Mellanmål fruktsmoothie.
14.15-16 Vila 1,45 h.
16 Middag
19 Välling
20 Sova

Främst funderar vi på om dagsvilorna är bra fördelade över dagen och bra längd? Tidigare har hon somnat på ganska oregelbundna tider när vi väl har gått ut. Och ibland sovit 2 timmar ibland 1. Vi har alltid låtit henne sova tills hon vaknar i vagnen eller av att vi kommer hem.

Tacksam också för råd hur man bäst lyckas i övergången från vaggning i famnen till de nya rutinerna att lugna och förbereda för sömn i sängen.

Stort tack på förhand om någon har tid att svara på detta.

Med vänliga hälsningar Lovisa.
HannaMaria

Re: Tacksam för goda råd!

Inlägg av HannaMaria »

Nu är jag ingen diplomerad kurare, men vågar mig ändå på att svara. Så får dom mera kunniga korrigera mig om jag har fel...

Först rekommenderar jag varmt att ni kurar. Vi har precis kurat vår dotter och alla andra barn också i något skede.

Angående shemat har jag detta förslag. 5 mål räcker, så jag skulle skippa vällingen kl.10, sen skulle jag lägga middagsvilan tidigare och korta av den till 1,5h som är ett naturligt sömnpass. Hur ser detta ut?

8 Vakna och grötfrukost.
10.15-11.00 Vila 45 minuter.
11.30 Lunch
13.30-15.00 Vila 1,5 h.
15.00 Mellanmål
18.00 Middag
19.30 Välling
20 Sova
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Sen ännu en sak, då ni så småningom vill lämna bort förmiddagsvilan, så är det bara att slopa den och tidigarelägga middagsvilan något. Men i övrigt kan ni fortsätta med samma schema"
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Lovisa L

Inlägg av Lovisa L »

Tack för dina svar och ditt engagemang!

Hon äter ganska små portioner och blir snabbt hungrig igen så hon brukar inte klara så lång tid mellan målen, kanske om hon får större mellanmål men då är jag rädd att de inkräktar på den riktiga maten? Kan vara värt att testa innan vi börjar på riktigt. Och att tidigarelägga eftermiddagsvilan kan göra att hon blir övertrött och gnällig på kvällen, så blir det lätt nu men det kan ju bero på att hon vaknar så mycket på nätterna?

Mvh Lovisa.
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag är inte heller någon hjärtebarnskontrollant men jag kan komma med lite tips. Har kurat min dotter och ångrar det inte för en sekund. Livet blir såååå mycket bättre för hela familjen.

Jo, du skrev
Tacksam också för råd hur man bäst lyckas i övergången från vaggning i famnen till de nya rutinerna att lugna och förbereda för sömn i sängen.
Jag rekommenderar dig att läsa, läsa och läsa SHN (Sova hela natten)-boken och träna på att ramsa i olika tonlägen och se är det bara att köra :D

Och så skulle jag göra som HannaMaria sa med schemat. Tror Anna Wahlgren skrev någonstans att man ska ha 3,5-4 timmar mellan måltiderna. Och när din dotter börjar sova kommer hon börja äta mer, jag lovar. Min dotter ammades dygnet runt och när vi kurade henne var hon 8 månader och åt nästan ingen barnmat alls. Hon började äta som en häst på bara någon dag, blev mycket piggare och fick mycket mer energi. Så var lugn när det gäller maten. Din dotter kommer äta mer vid varje måltid när hon väl få lite mer energi av att sova. Gör ett schema med 5 måltider och håll dig till det :D

Lycka till :mrgreen:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Lovisa L

Inlägg av Lovisa L »

Tack! Det var inga problem att ta bort vällingen på förmiddagen. Och tidsschemat ser bra ut så det testar vi nu. Stort tack!
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

hej!
hur går det? ska ni kura? har ni bestämt er för schema?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"