Startar kuren nu på fredag!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Limhamn

Startar kuren nu på fredag!

Inlägg av Limhamn »

Hej,
jag ska kura min 13-månaders kille nu på fredag. Har läst boken (som jag fått rekomenderad av en kollega). Jag har 2 vänninor som det har fungerat toppen på, men har även en vännina vars som skrek tills han kräktes och detta har såklart gjort mig lite osäker. Jag är rädd att denna osäkerhet ska skina igenom när vi nu börjar kura på fredag. Vår tröst har ju varit nappen och nu ska ju den bort...

Mitt nya schema är:
Vakna 07.30
Frukost 08.00
Lunch 11.30
Vila 12.30-14.00
Fika 15.00
Middag 08.00
Sova 19.30

Min enda osäkerhet med schemat är hur jag ska hålla honom vaken tills kl 12.30. Han vaknar normalt vid 06.30 och blir därför trött igen efter ca 3 timmar. Hans brukar då sova 45 minuter och tar sen en 45min-1h vila igen på eftermiddagen. De första nätterna kommer han väl knappast att var utsövd och säkerligen trött, hur gör jag då? Kan jag ge honom en 5-minuters paus och hoppas att det räcker?

Mycket spänd på hur detta kommer att fungera. Det känns som enda vägen ut att få en god nattsömn. Och vi är trötta, alla 3; mamma, pappa och barn....
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Startar kuren nu på fredag!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

Först vill jag rekommendera dig att läsa i SHN boken så ögonen blöder. Du behöver verkligen veta VAD du gör och framför allt VARFÖR! Så läs i boken och du, läs i alla trådarna här också. De senaste är några som är ganska bra exempel på hur kuren kan gå.

Om du har ett barn som alltid vaknar 6.30 måste jag få fråga varför du väljer 19.30-07.30 istället för typ 18.30-06.30? Schemat är till för att passa alla i familjen inkl. barnet tycker jag. Så tänk igenom det. Har du natt en timme tidigare har du långlur 1 timme tidigare. Skall han gå på dagis? När kommer ni behöva gå upp då? Tänk långsikigt är mitt råd.

När man kör SHN kuren så följer man sitt schema på minuten anser jag, speciellt de första 3 veckorna tills tiderna sitter i kroppen. Märker du efter 3 veckor att tiderna inte passar, ja då kan du ändra så det funkar bättre. OK?

Min son hade ett 2 lurars schema tills han var typ 15 mån, med en liten lur på fm (typ 20 min) och sen en lång lur på 1,5 timme mitt på dagen. Så man gör ett schema som passar familjen och barnet.

Läs tills du hittar attityden av självklarhet, det får inte finnas några tvivel hos dig för då kommer barnet känna detta direkt och ställa fler frågor än nödvändigt och kanske så du inte kan svara dem.

Kom hit och fråga så du har allt solklart för dig när kuren startar. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Limhamn

Inlägg av Limhamn »

Hej igen,
ok, jag tackar för dina råd och har därför tänkt om lite. Det kan nog vara en god ide att låta honom gå upp lite tidigare (hade gärna sett att han sov till kl 7) och istället ta en kort förmiddagsvila på 20 min. Dock hade jag velat behålla sovtiden 19.30, för det är då han somnar nu (också hinner han busa med pappa lite på kvällen). Men då blir det 11,5 nattsömn - det borde väl vara ok? Så;

Morgon 07.00
Frukost 07.30
Vila 09.30 (20min)
Lunch 11.30
Vila 12.30-14.00
Fika 15.00
Middag 18.00
Godnatt 19.30

Totalt; 13,5h sömn

Ska läsa lite till här på forumet.
Tack för tipsen!
Limhamn

Inlägg av Limhamn »

Har läst lite nu igen på forumet och har några frågor;
1. Som jag förstår det så ska jag endast solfjädra honom (Eftersom han är så pass stor) och inte buffra?
2. Om han vaknar på natten och endast "hör av sig", gnäller och stökar runt, ska jag då bara ramsa utanför dörren tills han somnar?
3. Om han skriker och riktigt kallar på mig och är helt uppgiven, är det då bäst att gå in, solfjädra och sen ramsa och gå ut och fortsätta ramsa utanför dörren lite till om det behövs? Eller ska jag då börja med att ramsa och se om han lugnar ner sig?
3. Hur länge ska man fortsätta solfjädra? Är det de första 3-4 veckorna tills det har satt sig, eller ska man ta till det framöver också om han blir väldigt uppgiven, eller ska det då räcka med att ramsa utanför dörren?
Får läsa lite till i boken känner jag...
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tycker som Torsmamma att du skall läsa på mycket mer innan du startar.

De frågor du ställer visar att du behöver plugga på mer. Man behöver veta exakt vad man ska göra INNan man startar. Finns ingen som kan hjälpa dig klockan 3 på natten. :lol: Skämt åsido.

Hoppas du inte tar illa upp att jag skriver så men det är bättre att du kommer med dina frågor när du är mer påläst.

Ha det fint/Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Limhamn

Inlägg av Limhamn »

Hej,
jag har läst boken 2 ggr, läst inne på forumet och frågat ut de jag känner som gjort kuren, jag vet inte hur mycket mer jag ska läsa på innan jag ska börja. Vill heller inte dra ut på det för länge, för nu är jag peppad att börja -även om jag har några frågor.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen! :D

Jag ska svara på dina frågor så gott jag kan.

1)Det går bra att buffa ett så stort barn. Det väljer ni själva. Vissa barn gillar att bli buffade och då är det ett utmärkt sätt att lugna.

2) Om han bara låter lite och bökar runt behöver du inte göra något. Annars är det minsta pip som gäller första natten.

3)Första natten ska du absolut gå in vid minsta pip. Han vet inte vad ramsan är än så den kan du inte använda som enda verktyg direkt.
Gå in och när han är lugn går du med ramsan. Tänk på att bekräftelseraman när han tystnar är viktig.

4)Solfjädra gör man i början av kuren. Sedan används den som ett krisverktyg.

Hoppas du känner dig mer säker nu. Läs på om säkerheten igen.
Det är viktigt att man är övertygad om kuren innan man börjar. Många barn börjar sova bättre redan när föräldrarna bestämt sig för att kura. Det är det som kallas attityden. 8)

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Limhamn

Inlägg av Limhamn »

Är inne på 3:e natten nu och är helt förstummad över hur bra det har gått (ta i trä...).
Första natten tog det 40 min innan jag gick ut ur rummet med ramsan och gick inte in igen förren många timmar senare. Han snydde till lite ett par gånger och då ramsade jag bara utanför och det hjälpte faktist.
Kl 04.00 har han vaknat båda nätterna hitintills och då har jag solfjädrat i ca 15-20 min, sen ramsat mig ut och gett en sista bekr. ramsa när han tystnat.
Vi väckte honom 07.00 efter första natten och han var hur glad som helst.
Samma på vilan (ändrade den till 12-14). Han vaknade kl 14.00 och jag gick in och hämtade honom.
Tyvärr så vaknade han kl 06.30 idag. Jag försökte solfjädra och ramsa, men kl 06.45 gick vi in och gjorde god morgon för då hade han varit klarvaken i 15 min och det lilla snackandet hade övergått till att skaka hela spjälsängen...
Och sen vaknade han 20 min för tidigt på vilan, samma sak där, efter 15 min fick vi ge upp. Jag antar att det kan ta några dagar innan han har kommit in i tiderna helt. Han har vaknat allt från 06.00-07.30 (beroende på när han somnat) innan. Samma med vilan, det har varit allt från 1,5-3h per dag....

Ska jag bara jobba på med soljfäder och ramsa när han vaknar tidigare på morgon/efter vila och låta kuren ha sin lilla gång? Det är så svårt när han är klarvaken.

Nytt schema är;
Vakna 07.00
Frukost 07.30
Lunch 11.30
Vila 12.00-14.00
Fika 15.00
Middag 18.00
God natt 19.30

(nattningen tog idag ca 5 min och när han varit tyst i ca 1 min tog jag sista ramsan, sen var det tyst och han somnade)
Limhamn

Inlägg av Limhamn »

Hjälp! Bakslag så in i norden...
Igår på vilan tog det 30 min för honom att somna. Jag fick gå in 3 gånger och solfjädra innan han lugnade sig och somnade.
I natt var han vaken i princip från kl 00-03. Jag var inne ca var 20:e minut och gjorde solfjäder, då han skrek och stod och skakade i sängen. Vad gör jag fel? Det har gått så bra de andra nätterna. Då har jag gått in och solfjädrat tills han lugnade sig. Ramsat mig ut och gjort bekräftelsen när han har tystnat. (Har bara behövt gå in 1 gång natt 2&3.)
Inatt gick jag in och solfjädrade tills han lugnat sig, ramsade mig ut. Sen har jag ramsat några gånger innan jag gått in igen, för att försöka få honom att lugna sig. Ibland hörde jag hur han satt och pratade för sig själv, då gjorde jag inget, men till slut började han skrika.
Det var inatt 4:e natten på kuren, så nu borde det inte vara en överraskning vad det är jag gör. Därför undrar jag om det är något jag gör fel? Det stod ju i boken att när de är så pass gamla som över året kan man behöva köra natt 1 2ggr etc, så det har jag gjort.
Funderar över skrattet-till-gonatten. Han kan vara jätteglad när vi är i sovrummet, men blir sur när jag lägger ner honom i sängen. Ska jag busa mer med honom då?
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

som jag förstår det är du på kurnatt 4 och då ska ramsan ha tagit över så du bara ska gå in om det är KRIS. Det gäller att lägga krut på ramsan, träna själv ordentligt för det är det verktyg som är det effektivaste när man får till det. Tanken är att du ska skapa en kommunikation med barnen med hjälp av ramsan. Om du ramsar och sen störtar in och solfjädrar så har du underminerat ramsan och han kommer inte lyssna på den framöver.

Så jobba på med ramsan, backa men kommunicera med hjälp av ramsan.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Limhamn

Inlägg av Limhamn »

Tack så jättemycket för snabbt svar.

Jag ska försöka trycka på mer med ramsan. Men hur gör man när barnet är totalvaket mitt i natten och man har provat att ramsa flera gånger och det inte blir tyst och lugnt utan skriker? Är det det som menas med kris? Eller ska jag då gå in en gång och bestämt lägga tillrätta och sen ramsa och efter det bara ramsa? Eller ska jag alltid prova att ramsa först?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Limhamn!

Vad fint ni jobbar på med kuren! Det kan ta lite längre tid att kura en 13-månaders än en 6-månaders just därför att de haft längre tid på sig att befästa de "dåliga vanorna". Så fortsätt, var lugn och fokusera på målet; att sonen ska somna själv, sova gott hela natten lång i sin trygga säng.

Om han är vaken mitt i natten och ligger och snackar, låt honom vara. Om han fastar i sitt klagande eller blir ledsen så ramsar du högt så du når fram. En betryggande ramsa, avvakta hur han frågar igen, dags att ge en påminnelseramsa eller tystar han och du ska bekräfta? Bara du som är där och hör sonen kan avgöra vilket verktyg som behövs. Det är detta som är kärnan i kuren, att lyssna av sitt barn och lära sig deras olika läten och kunna ge betryggande svar. Om du känner att det blir krisläge, gå in en gång, lägg tillrätta och håll solfjädern så länge det behövs för att han ska bli sömntung i kroppen. Då trycker du till lätt över ryggen och går ut medans du säger ramsan.

Fokus på det positiva som ni uppnått, behåll lugnet och håll fokus. Vi finns här :D .

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nu kommer jag nog låta lite jobbig men det handlar inte om att "försöka" eller " prova". Du måste veta exakt vad du ska göra och handla därefter så lilla barnet litar på att du vet vad du gör.

Förstår du? Det går inte att säga att du ska gå in då och då utan det måste du avgöra själv.

Om barnet är vaken mitt i natten men är tyst eller bara pratar så gör man ingenting.
Blir barnet ledsen så är det ramsan som ska jobba och då får man ramsa, lyssna sen på barnet och se vad du får för reaktion och utefter den bestämmer du hur du går vidare. Men det tarvas en del ramsning för att nå fram, för att nå igenom, för att uppnå kommunikation.

Kris är när ingenting når fram, då får man gå in, lägga tillrätta och buffa lugn vilket kan ta ganska lång tid och sen ramsa ut.

Så jobba på nu.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Där var vi ute samtidigt Elle men budskapet var detsamma. :)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Limhamn

Inlägg av Limhamn »

Hej!
tack för uppmuntran. Jag var lite mer tuff nu ikväll. Han var sur när jag gick ut, men jag sade ifrån med ramsan och han somnade fint. Var lite mer tuff på vilan i eftermiddags också och såklart går min beslutsamhet igenom.
Så tusen tack igen för uppmuntran, den behövs när man misströstar. Jag har tålamod med detta och det SKA bli bra, så är det bara. Så jag jobbar på, läser när jag är osäker och tackar för hjälpen här på forumet.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "