Hej,
grattis till fint jobb i kuren!
Vi hade också såna läggningar - länggeee. Vår dam behövde - och behöver - ibland ställa frågor när vi lägger henne. Nu i allt mindre omfattning så klart.
MEN, du har helt rätt - frågor som är ledsna, oroliga eller på annat sätt frågor, skall ha svar. Arga frågor kan man hantera på egen hand med ett hörbart husljud som dammsugare eller hårfön i annat rum, gärna med en visslande mamma som bekräftar med sitt glada humör att allt är som det skall. Man kan avbryta sitt husljud för att bjuda på en uppmuntrande påminnelseramsa emellanåt och sedan återgå till sitt. När juvelen lugnat sig kan du vara där, utanför dörren, snabbt med en bekräftelseramsa med tonfalet att "allt är som det skall, såja, helt riktigt, nu sover vi så gott".
Öva din ramsa i olika volymer, tonfall och säkerhet när hon inte kan höra dig.
Så är gör vi när vi har stora frågor vid läggning: Se till att dagen som helhet är trevlig, massor av skratt före gonatt, snabb och SUPERSÄKER läggning (du kan gott föreställa dig att du skall lura kungen om du känner sig osäker, men just då KAN du inte visa det på minsta sätt, det klarar du

) och GLAD, SUPERGLAD ramsa ut från rummet, 4 verser. Sedan går jag raskt till ett mysigt husljud, fönen i vårt fall, i badrummet intill. Där fönar jag håret i olika volymer efter hur hon frågar, visslar och har mig. Då frågorna varit lite långvariga har jag bjudit på en påminnelse, sedan åter till fönen igen. Bekräftat när hon tystnat. Första gången tog det längst tid, nu räcker det med några sekunders fön, de få gånger hon frågar, så hajar hon direkt att det inte är nån fara å färde.
:thumbsup: