Kura 6 månaders flicka
-
HannaMaria
Re: Kura 6 månaders flicka
resten av natten gick bra, men hon vaknade 3 ggr mellan 6-7 tiden,men hon tystnade genast på ramsan =D> =D> sen väckte jag henne halv 8!
nu undrar jag angående dagen. måste jag verkligen bekräfta med ramsan då hon är tyst? första luren då jag lade ut henne, grät/knorrade hon bara max 30 sek sen va hon tyst. men hon va ännu vaken en stund, men då jag inte hörde mera ljud från henne bekräftade jag och då tror jag att jag väckte henne för sen tog det en halv timme innan hon somnade i vagnen. jag fick ramsa flere ggr och vagna 2 ggr. sen vågade jag inte bekräfta mera då hon sist och slutligen blev tyst...
nu undrar jag angående dagen. måste jag verkligen bekräfta med ramsan då hon är tyst? första luren då jag lade ut henne, grät/knorrade hon bara max 30 sek sen va hon tyst. men hon va ännu vaken en stund, men då jag inte hörde mera ljud från henne bekräftade jag och då tror jag att jag väckte henne för sen tog det en halv timme innan hon somnade i vagnen. jag fick ramsa flere ggr och vagna 2 ggr. sen vågade jag inte bekräfta mera då hon sist och slutligen blev tyst...
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
-
HannaMaria
Idag har dagslurerna inte alls gått bra. Nu andra luren så ramsade jag bara och lämnade henne. Hon somnade ungefär inom 10 min men jag gjorde inget mer. Hon bara knorrade och beklagade sig emellan åt, men ledsen var hon inte. Någon bekräftelseramsa gav jag inte heller, va det fel? (andra dagen idag på kuren). Sen vaknade hon i skarvet, en halv timme för tidigt (hon hade sovit ungefär 40min) och somnade aldrig om. Hon var ibland lugnare, ibland skrek hon både argt/ledset. Jag ramsade flere ggr och vagnade henne 2 grr, men mest lät jag henne vara. När kl var 5 min innan väckning tog jag upp henne i en tyst stund. Borde jag ha använt marginalkvarten i andra ändan för att ännu få henne att somna om?
Hoppas någon svarar på frågan i förra inlägget, angående bekräftelse ramsan!
tack
Hoppas någon svarar på frågan i förra inlägget, angående bekräftelse ramsan!
tack
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
-
HannaMaria
läggningen ikväll var ganska dålig... hon var riktigt arg/ledsen och det räckte en kvart för henne att somna. hon skrek nästan i ett. min man ramsade flere ggr och buffade en gång. det här är ju helt annorlunda än hon varit hittills i kuren. hon har ju knappt gråtit alls hittills. vad är detta? kan det bero på att han inte buffade/solfjädrade som markering vid läggningen? nu hoppas jag tredje natten går bra i alla fall även om läggningen inte gick så bra!
Din natt i natt?
Det är min också he he, lite nervös men nu jääklar ska det sovas
Kanske skriver något i natt för att hålla mig vaken mellan alla uppvaknanden.
Tina
Det är min också he he, lite nervös men nu jääklar ska det sovas
Kanske skriver något i natt för att hålla mig vaken mellan alla uppvaknanden.
Tina
-
HannaMaria
nä,min underbara man låter mig sova ännu inatt.jag ska snart ta mitt pick och pack och gå och lägga mig i andra ändan av huset.
-
HannaMaria
3:e natten gick strålande!!! Hon grät till 3 ggr under natten men tystnade snabbt av sig själv. Min man behövde inte ens ramsa! Jag matade henne 3.30 och sen sov hon utan ett pip tills jag väckte vid 7.30!!!
Nu har jag inte fått något svar ang bekräftelseramsan,men jag har struntat i den idag med. 15 min tog det för henne att somna nu första luren, men jag ramsade bara då jag lade henne och sen lät jag henne vara. Hon gnällde /var tyst från och till. Rätt?
Hoppas att hon börjar somna snabbare dagtid, annars blir ju luren så kort.
Nu har jag inte fått något svar ang bekräftelseramsan,men jag har struntat i den idag med. 15 min tog det för henne att somna nu första luren, men jag ramsade bara då jag lade henne och sen lät jag henne vara. Hon gnällde /var tyst från och till. Rätt?
Hoppas att hon börjar somna snabbare dagtid, annars blir ju luren så kort.
Hej och bra jobbat! =D>
Kom ihåg att alltid ha en vers i bekräftande tonfall som avslutning när du ramsar dig ut från rummet vid läggningarna. Det har vi fortfarande här, trots att Ester är över 2 år.
Du jobbar jättebra med att lämna över till henne själv att klara av, gnäll och gnöl fixar man på egen hand.
Kom ihåg att alltid ha en vers i bekräftande tonfall som avslutning när du ramsar dig ut från rummet vid läggningarna. Det har vi fortfarande här, trots att Ester är över 2 år.
Du jobbar jättebra med att lämna över till henne själv att klara av, gnäll och gnöl fixar man på egen hand.
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
HannaMaria
Jag har en ny unge
Hon har blivit betydligt nöjdare och hon har fått matlust!!! Hon som tidigare knappt öppnat munnen slukade idag 1 dl grönsakspure
Så visst hade du rätt Luvisen:)
Idag vaknade hon igen i skarvet på långluren, men hon somnade om efter c.10 min gnöl! Härligt. Ännu räcker det länge för henne att somna dagtid, c. 15-20 minuter, men det är ju så skönt att bara lägga ut henne och inte behöva stå där och dra vagnen fram och tillbaka.
Läggningen ikväll var inte heller så bra och hon grät ordentligt. Jag gick faktiskt in en gång och buffade riktigt kort. Men nog ska väl läggningarna snart också bli bra. Ska se till att få henne riktigt glad och skratta mycket.
Idag vaknade hon igen i skarvet på långluren, men hon somnade om efter c.10 min gnöl! Härligt. Ännu räcker det länge för henne att somna dagtid, c. 15-20 minuter, men det är ju så skönt att bara lägga ut henne och inte behöva stå där och dra vagnen fram och tillbaka.
Läggningen ikväll var inte heller så bra och hon grät ordentligt. Jag gick faktiskt in en gång och buffade riktigt kort. Men nog ska väl läggningarna snart också bli bra. Ska se till att få henne riktigt glad och skratta mycket.
Åh vad härligt att lilla aptiten kom!
=D> Bravo!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
-
HannaMaria
Här går nätterna bra. Vi behöver sällan ramsa alls på natten, kanske en gång dom senaste tre nätterna! Läggningarna på kvällarna har blivit bättre och bättre och i går så var hon tyst efter 3 sekunder.
Den sista 20 min luren har strulat ordentligt de senaste 4 dagarna. Det har räckt 25-30 min för henne att somna, så jag har tolkat det som om hon inte är tillräckligt trött. idag bestämde jag mig att det får bli 2 lurar nu för henne. Jag vill inte att hon ska behöva ligga och gnälla så länge bara för en 20 min lur. Så idag hade jag ett sånt här schema:
7.30 morgon +amning
8.00 gröt med familjen (men hon äter ingen gröt,tycker tydligen inte om det, men hon får sin lilla grötportion varje dag som storebror sen äter med god aptit.... har inte berättat åt honom att det finns bröstmjölk medblandat
)
9.45-10.30 sova
11.00 lunch
13-15 sova 2h
15 mellanmål
18 middag
19.15 kvällsamning
19.30 sova natt
Hur verkar schemat? Är det för länge att hon är vaken 4,5h det sista passet? Hon verkade lite trött och gnällig där en halv sex tiden, men efter maten piggnade hon till och det var inga sura miner resten av kvällen, så kanske hon bara var hungrig? men sen var hon nog rätt trött vid kvällsslurken, för hon låg och ammade med ögonen fast. Sen då jag skulle lägga henne grät hon från och till i kanske 10 min, vilket hon inte gjort dom tidigare 2-3 läggningarna. var hon kanske för trött?
nu är jag så rådvill ang schemat...kan jag ha ett sånt här schema. hon är 7 månader om 1 1/2 vecka!
Den sista 20 min luren har strulat ordentligt de senaste 4 dagarna. Det har räckt 25-30 min för henne att somna, så jag har tolkat det som om hon inte är tillräckligt trött. idag bestämde jag mig att det får bli 2 lurar nu för henne. Jag vill inte att hon ska behöva ligga och gnälla så länge bara för en 20 min lur. Så idag hade jag ett sånt här schema:
7.30 morgon +amning
8.00 gröt med familjen (men hon äter ingen gröt,tycker tydligen inte om det, men hon får sin lilla grötportion varje dag som storebror sen äter med god aptit.... har inte berättat åt honom att det finns bröstmjölk medblandat
9.45-10.30 sova
11.00 lunch
13-15 sova 2h
15 mellanmål
18 middag
19.15 kvällsamning
19.30 sova natt
Hur verkar schemat? Är det för länge att hon är vaken 4,5h det sista passet? Hon verkade lite trött och gnällig där en halv sex tiden, men efter maten piggnade hon till och det var inga sura miner resten av kvällen, så kanske hon bara var hungrig? men sen var hon nog rätt trött vid kvällsslurken, för hon låg och ammade med ögonen fast. Sen då jag skulle lägga henne grät hon från och till i kanske 10 min, vilket hon inte gjort dom tidigare 2-3 läggningarna. var hon kanske för trött?
nu är jag så rådvill ang schemat...kan jag ha ett sånt här schema. hon är 7 månader om 1 1/2 vecka!
-
HannaMaria
Nu vet jag inte vad som händer!!
Idag då jag lade ut henne för att sova första dagsluren så somnade hon inte. I början är hon rätt tyst, skriker/gråter/hojtar till bara nu som då, efter 20 min så gav jag en påminnelseramsa, men ju längre tiden gick blev hon mer arg/ledsen och tillsist var hon ganska "vrålig". Efter 45 min då luren var slut tog jag in henne och hon hade inte alls sovit!
Vad är detta? Är hon inte trött? Hon verkade nog ändå trött då jag lade henne.
Och snälla läs mitt förra inlägg! Kanske det är jag nu som strulat till allt, för senaste natt så grät hon till (men tystnade genast) flere ggr under natten, vilket hon inte gjort tidigare. Så jag tänkte att det ändå var fel att ha henne vaken så länge på kvällen, kanske hon var övertrött och därför sov sämre. (Även om den totala sovtiden Per dygn inte ändå är mindre)
Åhhh, vad ska jag göra nu?
Vad är detta? Är hon inte trött? Hon verkade nog ändå trött då jag lade henne.
Och snälla läs mitt förra inlägg! Kanske det är jag nu som strulat till allt, för senaste natt så grät hon till (men tystnade genast) flere ggr under natten, vilket hon inte gjort tidigare. Så jag tänkte att det ändå var fel att ha henne vaken så länge på kvällen, kanske hon var övertrött och därför sov sämre. (Även om den totala sovtiden Per dygn inte ändå är mindre)
Åhhh, vad ska jag göra nu?
Tja!
Tror inte du ska jiddra med schemat innan uppföljningsveckan;)
Men jag tror det konstrar lite nu, det stod i boken att det brukar bli lite bakslag. Jag har haft lite strul med dagslurarna.
I natt för första gången tog det 15 min att somna om efter ett vak;)
Så lite test är det nu he he, men det kom en tand igår, så det bidrar väl med sitt.
Nu ska vi inte oroa oss utan fortsätta som det regnar hejja hejja hejja:)
Tina
Tror inte du ska jiddra med schemat innan uppföljningsveckan;)
Men jag tror det konstrar lite nu, det stod i boken att det brukar bli lite bakslag. Jag har haft lite strul med dagslurarna.
I natt för första gången tog det 15 min att somna om efter ett vak;)
Så lite test är det nu he he, men det kom en tand igår, så det bidrar väl med sitt.
Nu ska vi inte oroa oss utan fortsätta som det regnar hejja hejja hejja:)
Tina
-
HannaMaria
Nu kör jag med 2 lurar. Det räckte så länge för henne att somna och det blev bara mer och mer gråt vid läggningarna dagtid. Idag och igår hade hon bara 2 lurar. Lite trött och gnällig blev hon nog där en 45 min innan läggning, men annars fungerade det bra. hon somnade inom 5 minuter och det var nästan inget gråt alls. sen sov hon båda lurarna utan att vakna!
Schemat är följande:
7.30 morgon
9.45-11.15 sova 1,5
11.30 lunch
13.45-15.15 sova 1,5
15.15 mellanmål
17.30 middag
19.15 kvällslurk
19.30 godnatt
3.30 nattamning
nu har hon 2 dagar i rad under vargtimmen vaknat upp och skrikit. inte alls tystnat på ramsan. igår vaknade hon kl 7 och grät från och till de 15 första minutrarna. sen grät hon iprincip i ett fram till 7.30
i morse var det samma sak. vaknade 5.40 och var vrålarg i en timme. som tur var somnade hon 6.45 och sov tills jag väckte 7.30. men det här var något helt nytt. så här grät hon inte ens under kuren! det verkade som om hon inte alls ville lyssna på ramsan. i morse gick min man in en gång och buffade henne lugn. men inte verkade ramsan ta alls. undrar vad detta kan bero på?
undrade om hon hade knip i magen eller var hungrig, men jag får inte mera mat i henne än vad hon äter. nåja, nu hoppas jag att det här var bakslaget och att det genast går över! för det var inte roligt att ligga och lyssna på hennes skrik!
Schemat är följande:
7.30 morgon
9.45-11.15 sova 1,5
11.30 lunch
13.45-15.15 sova 1,5
15.15 mellanmål
17.30 middag
19.15 kvällslurk
19.30 godnatt
3.30 nattamning
nu har hon 2 dagar i rad under vargtimmen vaknat upp och skrikit. inte alls tystnat på ramsan. igår vaknade hon kl 7 och grät från och till de 15 första minutrarna. sen grät hon iprincip i ett fram till 7.30
i morse var det samma sak. vaknade 5.40 och var vrålarg i en timme. som tur var somnade hon 6.45 och sov tills jag väckte 7.30. men det här var något helt nytt. så här grät hon inte ens under kuren! det verkade som om hon inte alls ville lyssna på ramsan. i morse gick min man in en gång och buffade henne lugn. men inte verkade ramsan ta alls. undrar vad detta kan bero på?
undrade om hon hade knip i magen eller var hungrig, men jag får inte mera mat i henne än vad hon äter. nåja, nu hoppas jag att det här var bakslaget och att det genast går över! för det var inte roligt att ligga och lyssna på hennes skrik!
Hej!
Det går både bra och dåligt.
Jag öppnade en ny tråd som de tog bort för att jag inte fick svar på min gamla.
Vi va helt förstörda här för några nätter sen.
Hon va tokledsen och storböla i 1 timme och det värsta va att hon lyssna ej på ramsan, jag fick panik för den har hon så fint lyssnat på.
Det slutade faktiskt m ed att vi gav henne välling i sängen, vi tog ej upp henne och sen somna hon.
Dagen efter hade tänderna kommit och nu är det jätte snorigt, tänder och ganska hög feber så hon har fått sova så mycket hon vill på dagarna, och nätterna har faktiskt varit helt ok, hon vaknar då och då men har lyssnat på ramsan, men som sagt svårt att ha koll på allt nu när det är hostigt och dant.
Är det bättre med vargtimmen för er nu?
Tina
Det går både bra och dåligt.
Jag öppnade en ny tråd som de tog bort för att jag inte fick svar på min gamla.
Vi va helt förstörda här för några nätter sen.
Hon va tokledsen och storböla i 1 timme och det värsta va att hon lyssna ej på ramsan, jag fick panik för den har hon så fint lyssnat på.
Det slutade faktiskt m ed att vi gav henne välling i sängen, vi tog ej upp henne och sen somna hon.
Dagen efter hade tänderna kommit och nu är det jätte snorigt, tänder och ganska hög feber så hon har fått sova så mycket hon vill på dagarna, och nätterna har faktiskt varit helt ok, hon vaknar då och då men har lyssnat på ramsan, men som sagt svårt att ha koll på allt nu när det är hostigt och dant.
Är det bättre med vargtimmen för er nu?
Tina
-
HannaMaria
Tack Tina att du frågar! Senaste natt vaknade hon en 23 tiden och somnade om inom 20-30 min, men ganska arg var hon då också. Sen sov hon nog resten av natten och det var inget uppvak under vargtimmen. Men jag ammar ju henne fortfarande på morgonnatten och i morse vaknade jag och såg att jag hade försovit mig. jag brukar amma henne halv fyra, men då jag tittade på klockan var den tio i fem. men jag ammade henne då i alla fall och sen sov hon till morgon.
men idag har det inte gått lika bra som i går. Första luren sov hon bara 35 min då hon skulle sova 1,5 h. andra luren sov hon 1h 15 min och det var också en kvart för lite. så jag gav henne en 5 min powernap på e.m. annars skulle hon inte ha orkat till kvällen. idag har hon inte ätit så bra, hon verkar vara lite hård i magen, så kanske hon inte har sån bra aptit om det inte kommer ut?!
Tråkigt att er baby blivit sjuk. Ja inte är det lätt då dom skriker så där och inte lyssnar på ramsan. Hoppas det reder upp sig snabbt.
Hanna
men idag har det inte gått lika bra som i går. Första luren sov hon bara 35 min då hon skulle sova 1,5 h. andra luren sov hon 1h 15 min och det var också en kvart för lite. så jag gav henne en 5 min powernap på e.m. annars skulle hon inte ha orkat till kvällen. idag har hon inte ätit så bra, hon verkar vara lite hård i magen, så kanske hon inte har sån bra aptit om det inte kommer ut?!
Tråkigt att er baby blivit sjuk. Ja inte är det lätt då dom skriker så där och inte lyssnar på ramsan. Hoppas det reder upp sig snabbt.
Hanna