Japp nya tider har en tendens att ta en lite med överraskning och det i sin tur leder till att man får hitta nya eller uppdaterade förhållningssätt som är anpassade för åldern.
Innan jag fortsätter så vill jag bara kommentera detta med tvångskissande i "skolan". Av praktiska skäl så är det nog mer regel än undantag att alla kissar ungefär vid samma tid. I alla fall i viss ålder. Min minstings dagis, som är helt fantastiskt, så kissas det innan mat/utgång etc, tvättas händerna etc. Upplever inte att barnen har problem med just det utan det beror snarare på hur just pedagogerna är eller hur man hanterar det hemifrån. För övrigt så kissar alla här hemma innan vi ska iväg. Det är inte förhandlingsbart utan "så gör man i vår familj". Även mamman.
Gällande trots och utbrott så är just knepet att inte komma till utbrottsnivån. När det väl har kommit så finns inte mycket annat än att hjälpa barnet igenom det. Mycket jobbigt för barnen att genomleva. Och hur undviker man det då
Gällande "jag vill - du får inte" så är det inget som funkar på mina barn. Eller jag ska nog säga funkar på mig.
Läs och fundera lite och kom gärna tillbaka med konkreta situationer så kan vi resonera tillsammans.
Kram
Susanne