TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Låst
MammaMary

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Tack för uppmuntran, det bygger upp och stärker massor :heart:

Man tror att man bara kurar sitt barn under denna process, men jag undrar om det inte är vi föräldrar som kuras av våra barn...ibland känns det så! Vår lilla dotter lär oss massor om hur vi ska göra just nu, för när det blir rätt så får man ju så fina och tydliga gensvar, och tur är väl det :wink:

Jag skulle önska att BVC kunde utbilda sig i SHN-filosofin! Hur många är vi inte som vänt oss dit i desperation för att våra barn inte sover, men vi kunde ha fått minst lika bra råd hos Ellos postorder, jag garanterar :roll: Jag är tacksam att jag har vänner som kurat annars hade kanske denna räddning gått oss förbi, åh hemska tanke! Så tack än en gång Anna, tusen tusen tack!

Nu är det dags att sova gott heeeeela natten :)
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

MammaMary skrev: Jag skulle önska att BVC kunde utbilda sig i SHN-filosofin! Hur många är vi inte som vänt oss dit i desperation för att våra barn inte sover, men vi kunde ha fått minst lika bra råd hos Ellos postorder
:D Tack för morgonens goda skratt :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Då var det fredag igen, oj va tiden rusar! Nu är det exakt en vecka sen vi började kura vårt lilla yrväder. Även om man stöter på "hinder" och vargar längs vägen så har det gått över förväntan måste jag säga. De senaste läggningarna har tagit ca två-tre minuter både dag och kväll och inte enda enda solfjäder har vi använt sen vi pratade sist :) Däremot har hon börjat vakna på nätterna ganska många gånger, det startar runt halv fyra fram tills kl sju då det är Godmorgon. (ibland även nån gåg innan, runt kl ett eller två på natten) Men vi har aldrig ramsat eller gått in utan hon har alltid somnat om själv. Det har bara vart kortare gnäll så vi har absolut inte tyckt att vi har behövt göra nåt, det skulle bara förvärra det hela, mycket bättre att lämna henne ifredmoch inom en halv minut-en minut så har hon somnat om. Tänker vi fel nu?? För det innebär ju att hon inte lugnas av ramsan utan att hon tar hand om det själv (vilket hon dock klarat utmärkt hittills) Dock betyder det ju att ramsan fortfarande inte har nån slående effekt på henne vid uppvak då vi inte behövt anv den så mycket. Tänker vi knas eller vad tror ni?

Kram och kärlek :heart:
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Verkar som ni tänker helt rätt! :thumbsup:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Kikar bara in och =D>

Vi har gjort exakt likadant med Sigge när han vaknat för tidigt på morgonen, bara låtit honom vara eftersom han inte hörts av, han har bara varit vaken och legat och sparkat och gnällt. Efter 2-3 v la han av och började sova över det passet istället.

Trevlig helg! Kram.
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Skönt att höra, då kör vi vidare på det :)

Andra luren idag slutade i nåt slags utbrott som jag inte vet vad det kom ifrån. Det var under den längsta luren som hon vaknade efter 45 min och gallskrek, men jag lyckades att få henne att somna om med ramsan endast. Sen sov hon vidare i 30 min och därefter var hon otrösterlig. Fick göra solfjädern så ramsa inte alls gick fram. Föröfrsta gången så lugnade hon sig inte av den. Eller ja, hon lugnade sig något men bara kortare studner då hon absolut inte ville somna om. Så så fort hon gjorde en liten paus så släppte jag solfjädern och gick ut för att gå in i nästa paus och göra glad väckning (det var då en kvart innan lurens avslut) Vet inte om detta var rätt men det kändes svårta tt stå fär luren ut då jag kände att det började få motsatt effekt. Nattningen nu blev också svår. Hon skrek en hel del men jag ramsade, ömsom dammsög och pratade, ömsom pratade och efter mycket om och men somnade hon. Nu har hon vaknat och gallskriker igen. och vi vet inte riktigt vad som hänt eller hur vi ska hantera detta för just nu går inget fram. HJälp någon?? Solfjädra eller inte??
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Jo, och sen så undrar jag en sak angående bekräftelseramsan. Jag ska tydligen inte ge den separat längre utan den ska bakas uiop med påminnelsen. Men påminnelsen är ju det man ger utanför dörren efter att man har gett beskedet och ramsat ut om inte det räckte, inte sant? Så ibland ger man ju ingen påminnelse utan barnet börjar somna direkt man ger beskedet, bakar man då ihop bekräftelsen med den första ramsan x 4 eler räcker det med ramsan x4? :?: Förlåtom det lät krångligt, hoppas ni förstår hur jag menar :?
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)

En vecka sedan ni började kura? Ett litet klassiskt bakslag kanske? Solfjädra du lugnt. Oavsett vad det beror på så behöver hon ju lugnas som du gjorde så bra tidigare idag. Ingen skada skedd. Se till att vara mycket tydlig bara så löser sig det här ska du se.

Hur gammal är skruttan förresten?

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Du bakar ihop den den med din första ramsa. Eller den ramsa som du ger helt enkelt... Du säger till henne redan i din första ramsa "precis så ska du göra alt./ du gör helt rätt älskling!" typ. :D
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Tack Nimrah för ditt snabba svar :heart:

Jag har verkligen känt att jag haft rätt attityd senaste dagarna vilket säkert bidragit till så goda resultat. Men nu har nåt börja hända med den lilla damen. Hon har konstiga utslag på hela krpppen, hon gråter hjärtskärande bara jag börja förflytta mig här hemma (får absolut inte lämna hennes synfält) och hon är verlar allmänt känslíg. Detta gör att jag blir mer orolig än annars så jag är säkert riktigt dålig på att skjuta "vargar" nu, men jag jobbar på det. Kanske kan det vara åttamånadersångesten?? Hon blir åtta månader imorgon. Husromhelst så blir man rädd att förstöra det som börjat så bra och jag märker att jag går lite på nålar. Och alla vet vi ju att oro inte går ihop med barnavård. Så nya tag nu, detta är ju en process och Rom byggdes inte på en dag, man lär ju hela tiden! Kram och tack för sitt svar!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

MammaMary skrev:Tack Nimrah för ditt snabba svar :heart:

Jag har verkligen känt att jag haft rätt attityd senaste dagarna vilket säkert bidragit till så goda resultat. Men nu har nåt börja hända med den lilla damen. Hon har konstiga utslag på hela krpppen, hon gråter hjärtskärande bara jag börja förflytta mig här hemma (får absolut inte lämna hennes synfält) och hon är verlar allmänt känslíg. Detta gör att jag blir mer orolig än annars så jag är säkert riktigt dålig på att skjuta "vargar" nu, men jag jobbar på det. Kanske kan det vara åttamånadersångesten?? Hon blir åtta månader imorgon. Husromhelst så blir man rädd att förstöra det som börjat så bra och jag märker att jag går lite på nålar. Och alla vet vi ju att oro inte går ihop med barnavård. Så nya tag nu, detta är ju en process och Rom byggdes inte på en dag, man lär ju hela tiden! Kram och tack för sitt svar!

Det var precis det jag misstänkte och det var därför jag frågade hur gammal hon är. Åttamånadersångest! :) Här gäller det ju såklart att vara extra tydlig precis som jag skrev. Inte trösta utan lugna du vet! :) Det kommer att passera helt klart. Min dotter är också åtta månader (född 17 juli) och har aldrig blivit kurad utan fått Annas utomordentliga standardmodell med sig från början. Hur lugn och trygg som helst och älskar sin säng. :heart: :sleep: . Men det var som att vända på en hand. Storebror som är kurad var inte alls lika tydlig med sin åttamånadersperiod. Längst ner i denna favoritlista hittar du info om 8-månadersångesten. Nu är det dags att vara den lugna kloka stora trygga mamman. Läs på och njut av kloka råd. :)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070

Utslagen däremot? Själv har jag mjölkallergibarn så jag tänker automatiskt på ddetta. Men det kan ju så klart vara ngt annat. Har du pratat med BVC?

:heart:
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Roligt att se dig här igen Sanna, har saknat dig :)

Natten gick finfint :D Vi gick in och solfjädrade en liten kort stund precis som du sa Nimrah och hon somnade på studs. Hon sov som en liten prinsessa heeeela natten och vaknade glad som en sol! Och hon somnade även nu på luren så fort vi la ner henne. Det är härligt att se att hon börjar njuta av sin egen säng och att sova, till skillnad från innan kuren då sova bara var pest och pina i hennes värld! Hon har börjar hitta njutningen nu tror jag även om hon ibland får må utbrott, som igår då jag är rätt säker på att hon var övertrött. Innan kuren så njöt hon ju aldrig av att sova...inte ens i famnen eller vid bröstet utan hon vaknade och var missnöjd hela tiden. Det var nog så fint som Anna sa...hon skriker oss ifrån sig, inte till sig...hon vill ju vara ifred och få sova lugnt och tryggt och veta att vi vakar över henne varje sekund :heart:

Sen undrar jag om nån ansvarig här på forumet möjligen kan blockera användare som den som kommenterat här tidigare, känns onödigt, otrevligt och oseriöst med såna kommentarer här, det är ingen som vill ha sånt riktat mot sig.

Kram och kärlek till er :heart:
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

När det gäller åttamånadersåmgesten så tror jag att det kan vara ett släng av den, och då behöver hon mer än någonsin känna sig lugn och säker. Så vi lyssnar till henne och ger betryggande svar och går in och lugnar när det är det hon behöver. Det är planen! Ingen oro, inga vargar så långt ögat kan nå :) Kram :heart:
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Ja hon är mjölkallergiker faktiskt så vi är supernoga med att hon inte får i sig nåt mjölkprotein! Däremot så tänker jag att det kan vara nån ny krydda nu när man utökar maten mer´så det gäller att hålla koll. Men de kan ju få utslag på kroppen under åttamånadersångesten. Men jag ska kolla med Bvc till veckan och höra. Det är väldigt lite utslag och har redan börjat ge med sig. Vi får smörjer mycket då hon har lite känslig hud och det kan vara att hon regaerat på att bada ofta. Det blir olivolja i vattnet från och med nu! Men vi får höra vad BVC säger! Kram
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Finfint! Vilken vacker attityd och fantastiska föräldrar hon har!

Vackert! :D

:heart: Nimrah
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "