SHN - Verkligen för alla?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Cathra

SHN - Verkligen för alla?

Inlägg av Cathra »

Min älskade dotter närmar nu sig 6 månader och sover sämre än någonsin. Jag är nu mitt i SHN-boken och funderar på om detta är något för oss. Finns det hopp för alla barn och föräldrar?

Lite bakgrund:
Kolik efter 5 levnadsdygn som höll i sig i cirka 8-9 veckor. Det har jag i efterhand förstått varit sömnbrist, vi fick helt enkelt henne inte att sova alls på dagarna de första två månaderna, hon skrek även i vagnen och från 16 och fram till 04 ibland. Amningen har alltid varit jobbig. Hon har rivit, slitit och dragit i brösten och sparkat mig i magen. Jag orkade helamma i tre månader och delamma i fem månader. Vid cirka 4 månader hade vi en "bra" period, hon vaknade, fick bröstet och kunde somna om. Jag halvsov under amningen, ofta cirka 5 gånger varje natt. Trots att jag inte ammar längre vaknar hon fortfarande mellan 5-10 ggr/natt, oftast glad men blir snart ledsen.

Hon sover idag från 19-05, tre sovpass på dagen, cirka 27 minuter långa, ibland 1½ timme. Det tar allt från 5 minuter-1½ timme att få henne att somna på dagen (inomhus) och alltid med skrik eller gnäll. Jag ligger bredvid henne tills hon somnar, annars tar det ännu längre. Nattningen tar 30 minuter -1 timme.

Jag känner så väl igen mig i boken hur både självförtoendet och självkänslan försvinner och jag är ofta tårögd på dagen. Orkar inte hitta på något och lägger mig vid 20 så jag vet att jag får sova några timmar.

Är vår dotter för svår nöt att knäcka eller finns det hopp? Jag är så trött nu så jag förstår inte hur jag ska orka genomföra kuren?

Långt inlägg från ledsen och trött mamma. Tacksam för några svar!

:cry:
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: SHN - Verkligen för alla?

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen :lol:

Jag tror nog att SHN är för de flesta barn, men kanske inte för ALLA föräldrar!

Det finns ett fåtal undantag till barn svåra handikapp osv... (men även här kan en modifierad SHN vers användas)

MEN, den är absolut inte för alla föräldrar. Speciellt för de som inte tror kuren funkar på deras barn, eller inte kan hitta "attityden" i kurandet. Ju sämre attityd, ju sämre kur. Ju bättre attityd, desto bättre kur.

Så nyckeln är att vara ORDENTLIGT påläst. Man måste nog ha läst boken 3-4 gånger minst. Samt läsa runt på forumet. Vi (eller jag) har stöttat många mammor som kurat "omöjliga" barn. Ibland tar det lite längre tid än boken säger, men nästan samtliga har nått ända in i mål.
Så förtroende för barnet och självkänsla till föräldern att de kan genomföra den är nyckeln.

Alla barn vill och kan sova, det är lugnet att nå dit vi som föräldrar skall förmedla. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och välkommen till Forumet Cathra. :)
Cathra skrev: Finns det hopp för alla barn och föräldrar?
Ja det finns hopp för alla barn men det hänger faktiskt på hur påläst man är som förälder. Man måste verkligen ta till sig kurens alla delar, förstå dem och förmedla till barnen. Det gäller att stå stadigt och ha svar på tal när barnet ställer sina frågor mitt i natten. Vacklar man och tvekar då blir frågorna större och till slut reder man inte ut det.

Men det finns hopp och en god sömn mår alla bäst av oavsett storlek så ni har inget att förlora. Tvärtom har ni allt att vinna på att kura.

Läs på lite mer, snickra ihop ett schema med hjälp av boken. Återkom med ett förslag så tittar vi på det och ser om det behövs några ändringar eller inte.
Cathra skrev:Jag känner så väl igen mig i boken hur både självförtoendet och självkänslan försvinner och jag är ofta tårögd på dagen. Orkar inte hitta på något och lägger mig vid 20 så jag vet att jag får sova några timmar.
Du är verkligen inte ensam om att känna så här, det är det många som gör. Därför är det så viktigt att vara ordentligt påläst innan du kurar och om du känner att självförtroendet försvinner så får du fejka det inför barnet byggt på det du läst dig till.
Cathra skrev: Är vår dotter för svår nöt att knäcka eller finns det hopp? Jag är så trött nu så jag förstår inte hur jag ska orka genomföra kuren?
Nej er dotter är inte en för svår nöt att knäcka, hon vill och behöver sova som alla andra så hopp finns det gott om. Det finns en lista över kurare som kan komma hem och hjälpa er men det kostar en slant, vilket kan motivera er till att uppbringa kraft och ork att kura själva. Se till att få avlastning unde rdagen så du får sova ifatt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Cathra

Inlägg av Cathra »

Tack för era svar. Jag förstår att en del av problemet är att jag inte ser något ljus för hennes sömn men heller inte för något annat längre eftersom jag känner mig nedstämd.

Jag ska läsa igenom boken och sedan läsa den några gånger till!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Cathra skrev:Tack för era svar. Jag förstår att en del av problemet är att jag inte ser något ljus för hennes sömn men heller inte för något annat längre eftersom jag känner mig nedstämd.

Jag ska läsa igenom boken och sedan läsa den några gånger till!
Hej, jag tycker det låter som en bra början. Då kan du själv sen ta ställning till hur du vill göra när du är mogen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"