Nybörjare, problem med tidigt uppvaknande (bland annat)
Re: Nybörjare, problem med tidigt uppvaknande (bland annat)
TACK! Nu efteråt känns det så självklart men det förstod jag ju inte då, klart det är min oro som smittar av sig! Och tack för rådet att lugna innan jag tar upp, var så fokuserad på att "jag får inte ta upp" så jag tog upp henne när hon var riktigt upprörd och sprang iväg och bytte blöjan #-o . Inte bra! Ska komma ihåg ditt citat "alla kan lugna en liten" när det händer igen. Och jobba vidare med attityden av självklarhet 
:thumbsup:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Och nu somnade Sally på två minuter! Ja hon var väl trött MEN jag hade läst Luvisens betraktelser (mycket inspirerande! =D> ) och jag fastnade just för ditt inlägg om bitter och skrattet. Jag har ju haft lite svårt att få Sally att skratta sen jag började med kuren men nu jädrar tänkte jag och kunde sedan lägga ner en peppad bebis i vagnen, det kanske hjälpte!
Klart det hjälpte! Skrattet är så himla viktigt.
/Luvisen
SM rookie
SM rookie
Jag måste bara berätta, tänkte mycket på det där med min panik som smittade av sig och igår kväll använde jag ett helt annat tonläge i ramsan, lite mer lugnt och tryggt kanske (igår på dagen tänkte jag mest på AW:s "bukstöd", att jag skulle överrösta skriken, funkade ej) och det kändes som Sally svarade! Och samma idag, hon somnade gott på bara några minuter!!! 
-
ilindstrom
Bra jobbat!
hälsningar
Ida
hälsningar
Ida
=D> =D> /Luvisen
SM rookie
SM rookie
Gårdagen var en dröm, Sally somnade så fint varje gång jag lade henne, så även igår kväll, Men med två steg fram är det väl dags för ett steg bak, så natten blev inte bra. Jag gjorde en hel massa fel.
02.50 vaknar Sally. Jag avvaktar eftersom jag upplever att jag mest stör om jag börjar ramsa och hon "brukar" somna om själv. Men inte denna gång, när hon börjar varva upp ramsar jag igen, lugnt och tryggt ingen stress. Men hon ger sig inte, det går några minuter och jag får ramsa igen. Fortfarande lugn. Det fortsätter så i 40 minuter, då börjar bli lite orolig för grannarna eftersom Sally skriker högre och högre. Och jag går in (försökte undvika det in i det längsta för jag vet att det inte brukar hjälpa), lägger till rätta och upptäcker att det luktar bajs. Vill inte buffa bajsrumpa så jag byter blöjan i sängen (falskt alarm). Nu är Sally arg, jag buffar, solfjädrar och går ut. Mer ilska (här har jag väl betett mig som kyparen på restaurangen med alla frågor). Jag nu stressad för grannar och av skrik som låter förtvivlat. Hunden dessutom orolig av alla skrik (och antagligen av mitt stressade mentala tillstånd) så jag får säga till henne på skarpen (hunden lyssnar faktiskt, hurra
). Till slut tar jag upp och vagnar (fel igen!). Hjälper inte och jag tar upp Sally i sängen
Får amma för att lugna. Men sen tänker jag att här kan vi inte ligga (och hon visar inga tecken på att vilja somna där heller) så jag lägger tillbaka i sängen, ramsar och går ut. Protester så klart men sen somnar hon
.
Det är så svårt! Kämpar på idag, allt känns bättre i dagsljus.
02.50 vaknar Sally. Jag avvaktar eftersom jag upplever att jag mest stör om jag börjar ramsa och hon "brukar" somna om själv. Men inte denna gång, när hon börjar varva upp ramsar jag igen, lugnt och tryggt ingen stress. Men hon ger sig inte, det går några minuter och jag får ramsa igen. Fortfarande lugn. Det fortsätter så i 40 minuter, då börjar bli lite orolig för grannarna eftersom Sally skriker högre och högre. Och jag går in (försökte undvika det in i det längsta för jag vet att det inte brukar hjälpa), lägger till rätta och upptäcker att det luktar bajs. Vill inte buffa bajsrumpa så jag byter blöjan i sängen (falskt alarm). Nu är Sally arg, jag buffar, solfjädrar och går ut. Mer ilska (här har jag väl betett mig som kyparen på restaurangen med alla frågor). Jag nu stressad för grannar och av skrik som låter förtvivlat. Hunden dessutom orolig av alla skrik (och antagligen av mitt stressade mentala tillstånd) så jag får säga till henne på skarpen (hunden lyssnar faktiskt, hurra
Det är så svårt! Kämpar på idag, allt känns bättre i dagsljus.
Även felsteg ger insikt. 8) En gång ingen gång.
Fortsätt nu utan att darra på manschetten.
/Luvisen
/Luvisen
SM rookie
SM rookie
Idag har jag och lilla Sally varit på dop. Sally hann sova sin långa lur på vägen dit, fick äta när hon skulle och jag lade ner henne i vagninsatsen under ett skynke när det var dags för eftermiddagsluren. Och hon somnade inom ett par minuter! Trots buller och fest och en massa barnskrik (inte Sallys). Helt otroligt. Och hon var glad hela dagen. Folk tyckte jag hade ett så "snällt barn". Jojo... Och i kväll när jag skulle lägga sa hon inte ett pip. Nu har Sally börjat bli pigg och glad igen och jag är så lycklig!
=D> =D> =D> =D>
/Luvisen
SM rookie
SM rookie
Jag har ett sovpass som strular varje dag Igår var det tex morgonluren, då Sally vakande efter 20 minuter och vägrade somna om (hon ska sova 75 minuter). Och idag är det middagsluren. Det tog 45 minuter och en bajsblöja innan hon somnade och då efter att jag solfjädrat en lång stund (den kändes lång men det var nog inte mer än 3-4 min). Sedan sov hon i 20 minuter och nu ligger hon och frågar igen. Jag tycker hon låter arg så jag försöker låta henne vara ifred. Men det blir ju så lite sömn på detta vis! På morgonen idag sov hon inte heller hela tiden, trots att hon fick chansen (låg nöjd sin vagn tiden ut). Har verkligen alla barn lika stort sömnbehov? Och hur ska jag göra? Jag har beställt en Mozartskiva, ska börja spela den när den kommer.
Jag tror att jag kanske har svaret på min egen fråga ("har alla barn samma sömnbehov?"). Sally, sex månader ska sova 11 timmar på natten (vilket hon gör) och 4 timmar på dagen, vilket hon INTE gör. Hon får chansen att sova så mycket men det blir max 2,5 timmar sömn på dagen. Och resultatet? Hon är glad HELA TIDEN, gråter aldrig (förutom när hon ska sova) och äter som en häst. Nöjd helt enkelt, kan sitta och pyssla med någon spännande sak i en timme och bara vara glad (så var det inte innan SHN). Hon verkar må hur bra som helst!
På torsdag åker vi till Kina, jag får väl återkomma och berätta hur det gått med tidsomställning och röra i samband med resa. Jag är lite nervös men känner mig trygg eftersom Sally vet hur man gör när man ska somna själv och jag vet hur jag kan lugna henne. 8)
På torsdag åker vi till Kina, jag får väl återkomma och berätta hur det gått med tidsomställning och röra i samband med resa. Jag är lite nervös men känner mig trygg eftersom Sally vet hur man gör när man ska somna själv och jag vet hur jag kan lugna henne. 8)
:thumbsup:
SM rookie
SM rookie
Hemma igen. Jag är SÅ glad att jag genomförde kuren innan resan för jag tror inte vi hade haft så mysigt annars. Planet gick kl 19 (Sallys läggtid) så Sally sov nästan hela resan dit. Väl framme så hoppade jag direkt på schemat och struntade i att vi var flera timmar före och det var inga problem (hon var ju trött efter en för kort natt). Första kvällen kunde jag lägga henne och sova i vagnen på restaurang och sen lyfta över henne till sängen när vi kom hem. Så häftigt! Men visst har jag haft vissa problem med daglurarna (som vanligt). Och i Kina verkar inte barn få skrika alls, folk har kommit och berättat för mig att min "baby is crying" och att "baby is not sleeping", de har öpnnat skynket och tittat in och vinkat och många har erbjudit sig att bära och vagga henne. Rätt jobbigt och vad ska man svara? "No she´s only asking if the wolf´s around" eller?
Hemresan var också jobbig av samma anledning, en kvinna tog till och med Sally och började vagga och skulle hjälpa till och byta blöja, en annan kom fram och klämde på Sallys blöja när hon skrek (övertrött).
Och nu kämpar vi med jetlag (igår skrek Sally i 70 minuter på dagen, jag tog upp henne till slut
men kunde lägga henne igen sen), passar på att göra om schemat lite nu när alla tider ändå är fel. Och i natt fick jag sätta på Mozartskivan jag köpt, det hjälpte faktiskt när Sally ville upp klockan ett. Fast jag somnade inte, jag ville också upp klockan ett... 
Hemresan var också jobbig av samma anledning, en kvinna tog till och med Sally och började vagga och skulle hjälpa till och byta blöja, en annan kom fram och klämde på Sallys blöja när hon skrek (övertrött).
Och nu kämpar vi med jetlag (igår skrek Sally i 70 minuter på dagen, jag tog upp henne till slut