Vi behöver hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
maria77

Vi behöver hjälp!

Inlägg av maria77 »

Hej! Vi har en son, Elton (född 11 november 2010) 4,5 månad, som från början har somnat själv och sovit hyfsat på nätterna. Han har vaknat några gånger på natten, ibland först efter 6-7 timmars sömn och ätit (jag ammar) kanske 2, max 3 gånger. Vi lägger honom vaken, på mage, och han har alltid somnat själv utan protester. Vi tar bad, sjunger, skrattar och säger godnattramsa.
Men nu, de senaste veckorna har detta förändrats. Han vaknar redan efter några timmar och vrider på huvudet fram och tillbaka, låter orolig, ibland tills han skriker. Jag har försökt buffat honom till sömns igen, och det har funkat några gånger. Men oftast blir han först nöjd då jag vänder honom om och stoppar i en napp. Då kan han sova några timmar till. Men vissa nätter vaknar han varje timme nu, han är jätteledsen och skriker. Ibland ligger han bara vaken och pratar och är pigg. Ibland ligger han och sparkar tills han bajsar.
Han har från början sovit i egen säng. I början i vagndelen bredvid vår säng. Sen i spjälsäng i vardagsrummet. Men för ett tag sedan lägger vi honom i en liten säng som vi byggt, bredvid vår i sovrummet, för att vi ska kunna vara uppe utan att störa honom. Problemet är att vi bor rätt litet och spjälsängen går bara in i vardagsrummet. Så vill man vara uppe efter att han somnat (vid 20.00) blir det svårt. Därför har vi byggt sängen i sovrummet.
Jag har försökt skapa rutiner, för mat och sömn. Men det är svårt att få Elton att sova hemma i mer än 40 minuter på dagarna. Han sover bäst när man är ute och går med vagnen. Vilket jag såklart gör varje dag, men dagarna ser ju lite olika ut för vår del.
I natt har Elton knappt sovit alls känns det som. Han har vaknat och varit ledsen och vägrat somna om. Jag är helt slut och blir till slut arg och sen ledsen.
Vi har börjat med gröt för ett tag sedan och lite smakportioner av mat, kan detta påverka sömnen negativt?
Vi orkar inte detta. Min sambo jobbar mycket sena kvällar, och sömnen han får är minimal, detsamma gäller mig och Elton såklart.
Elton har alltid varit glad och stark (förutom under vissa utvecklingsfaser, och kanske är detta bara en låååång sådan?) och verkar gilla att sova annars. Men nu är det helt annorlunda.
Kan någon säga några kloka ord? Vad ska vi göra?
Jag har läst Barnaboken och Sova hela natten-boken. Men eftersom problemen inte har varit så allvarliga har vi liksom plockat det bästa ur detta och det har fungerat rätt bra, trots att han vaknat några få gånger.

Mvh Maria, mamma till Elton, 4,5 månad.
frk Carlsson

Re: Vi behöver hjälp!

Inlägg av frk Carlsson »

Hej hopp :-)

Mitt råd är att ni läser SHN-boken ordentligt ett par varv till och tar ställning till om ni vill köra en kur eller inte. Som du redan märkt så funkar det inte att köra "light" eller enl ngn egen metod. Så, som sagt, ta er en funderare på om ni ska köra fullt ut nu då?

Ha det gott!

Mvh Sanna
frk Carlsson

Re: Vi behöver hjälp!

Inlägg av frk Carlsson »

Jag låser tråden eftersom det finns en fortsättningstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24319
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"