Vi behöver hjälp del 2

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maria77

Vi behöver hjälp del 2

Inlägg av maria77 »

(se tidigare inlägg i dag)
Vill bara lägga till att det jag behöver er hjälp med är egentligen ett bra sov och mat-schema på dagen. För jag antar att det är där vi gör fel.
Elton har ju ammat fram till nu, och gått stadigt upp i vikt, över viktkurvan. Men jag har alltid undrat hur mycket han äter, eftersom han äter så fort. 5 minuter, sen oftast nöjd, mätt och sedan arg om man försöker igen (även om man väntar). Samma med flaska (som pappa ger när jag inte är hemma eller när vi tycker vi behöver få i Elton lite mer). Han har aldrig ätit så mycket där heller. Nu har vi ju börjat med gröt på morgonen, vilket Elton tyckt varit så där. han verkar inte riktigt förstå hur man sväljer. Har även försökt med lite fruktpuréer, och smakportioner av potatis, morot, palsternacka och igår majs, med olika resultat.

Vi lägger Elton klockan åtta, vilket vi alltid tyckt varit en bra tid, även om han är väldigt trött vid den tiden och helst vill sova en stund på kvällen innan. Min tanke är ju att han ska kunna sova till sju eller åtta på morgonen. Och det gör han ju...fast nuförtiden tyvärr med många vakna stunder däremellan...

Tacksam för all hjälp. Mvh Maria, mamma till Elton 4,5 månad.
frk Carlsson

Re: Vi behöver hjälp del 2

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen!

Jag tänker att ni borde kunna göra ett schema för en 5-månaders eftersom er son är 4.5 månader nu, så att ni slipper ändra sen när han blivit kurad.

Då ska han sova 15 tim/dygn. Ni väljer själva om ni vill ha 12 , 11.5 el 11 tim natt, som skall vara obruten - dvs ingen mat då.

Sedan pytsar ni ut resten av sovtiden under dagen - rekommenderad intervall mellan sovlurarna är 2-2.5 tim. Lämpligt är att ha ett långt pass mitt på dagen och ett kortare på fm och likaså på em. Lurarna delas ju upp efter en viss mall - i ert fall rek jag 45 min, 60 min el 1.5 tim.

Läs mer i SHN-boken, det står ganska tydligt där om hur man ska tänka.

Måltiderna intas med 3-3.5 tim mellanrum, och det gör inget om middagen och den sk nattslurken ligger lite tätare än så.

Ang maten så gör ni klokt i att börja introducera mer fast föda, funkar det bra med gröt, så skjut på där bara :wink: Min erfaranhet är att man kan komma upp i riktigt stora kvantiteter mat/dag på bara 2-3 veckor om man inte ger sig. Man ska nog oxå överväga vilken roll amningen ska spela
f rom nu- eftersom barn i 5-6 mån-åldern kräver mer än "bara" bröstmjölk. Vill man fortsätta amma i stor skala kanske amningen ska få vara dessert el liknande och så har man "vanlig" mat som huvudmål. Att blir proppad med mat gör att man sover bättre, och längre :wink:

Läs mer i BB om vilken roll attityden spelar även vid introduktion av fast föda, här gäller självklarhet på samma sätt som när vi talar om att barnet skall sova.

Mvh Sanna
PS. Jag låser din förra tråd eftersom vi vill ha en och samma tråd/barn. OK? :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"