Han somnar lätt själv pa kvllen men vaknar pa natten...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
cmolin77
Kontakt:

Han somnar lätt själv pa kvllen men vaknar pa natten...

Inlägg av cmolin77 »

Hej
Jag har nu läst hela SHN boken (Intl), och jag vill kura min son som är 17 manader. Han somnar lätt pa kvällen vid ca 19 tiden. Han sover sedan till 1 ca, vaknar och somnar om efter lite knöl med napp hit och dit, oftast inom 20 minuter. Sedan igen vid 4 tiden. Jag vet att jag gör fel som ger han en flaska da, men ibland somnar han om till 6.30-7 tiden (sällan, men ibland...) och ofta somnar han om i ca 20 minuter max.

Är det ett problem att kura när han inte har sa gräsliga nätter som jag tyckte alla exempel i boken är?
Nagra tips? Jag vet att napp och flaska ska bort :) De aker, jag lovar. Jag är redo!

Tacksam för svar!
Vincent 12 Maj 2006
Edgar 10 Oktober 2009

www.christinamolin.wordpress.com
cmolin77
Kontakt:

Re: Han somnar lätt själv pa kvllen men vaknar pa natten...

Inlägg av cmolin77 »

När jag säger att han somnar lätt menar jag lätt. Han dricker en flaska, sedan gar vi och borstar tänderna, sedan tillbaka in i hans rum, busar kort, pussar god natt, jag lägger ner honom och han somnar inom 5 minuter genom att prata med sej själv.
Vincent 12 Maj 2006
Edgar 10 Oktober 2009

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vad skoj att du är peppad! :D

Du måste själv avgöra om du tycker det är värt det. Det kan förmodligen bli en hel del frågor att besvara i början, så det gäller att ha tålamod och jobba målmedvetet.

Hur ser ert påtänkta schema ut?

När börjar första natten?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
cmolin77
Kontakt:

Inlägg av cmolin77 »

Första natten började nu!

Han fick en flaska, vi borstade tänder och busade. Sedan la jag honom i sängen och gav han nallen. Ramsade 4 ggr och gick ut.
Första gangen utan napp, och han är iallafall tyst :)

Papper och penna ligger utanför hans dörr.

Han är 17 manader, sa da räknar jag med 13.5h sömn.

Planen är sova fr 18.30-06.30 (12h) vilket lämnar 1.5h till middagslur. Eftersom han gar pa dagis, sa kör jag efter deras tidschema.

Lätt frukost 07.00 hemma
frukost pa dagis 8.30
lunch dagis 11.30
sova dagis 12-13.30 (tar gärna emot tips om hur man far hjälp fr dagis med väckning vilket jag antar de inte kommer älska... Vi bor i Österrike, sa tänk KONSERVATIVT samhälle)
14.30 snack pa dagis
17 middag hemma
18 bad och förberedelser för sängdags
18.30-19 sängdags

Alla tips mottages tacksamt! JAg behöver dem!
tack
Vincent 12 Maj 2006
Edgar 10 Oktober 2009

cmolin77
Kontakt:

Inlägg av cmolin77 »

Hej Igen
Nu har jag lite fragor efter första natten som gick rätt bra. Nappen försvann och han fick ingen mer flaska än den han fick pa kvällen.

Jag la honom och ramsade honom 18.30, sedan en ramsa 18.40.
0.45 ramsa en gang
2.30 ramsa en gang
3.50 grat och ramsa och buffade
4.00 grat ramsa buffa
4.10 ramsa buff ramsa
4.50 (han sov däremellan, eller va iaf tyst) buff ramsa
5.07 ramsa buff

Väckte honom kl 07.00

Nu blev det ju sommartid i natt, sa enligt vintertid väckte jag honom 06.00, men tänkte att det ordnar ju till sej undernästa dygn med tiden/timmarna.

Här är mina fragor:
1)Jag har buffat honom eller mer solfjädrat, men han gillar det okej och har blivit lugnare/endast gnytt lite. Da har jag ramsat mej ut. När han sedan tystnar ska jag da ramsa igen? Da börjar han ju oftast gny/grata igen, och om jag inte gör det far han ju inte ramsan med sej i sömnen?

2) Ska man ha olika ramsor för bekräftelse och paminnelse eller bara olika tonläge? Far inte det klart för mej riktigt i boken.
Jag har kört samma ord hittills.

3) Ska jag ga in pa varje ljud de första tva nätterna eller bara vid grat? I natt gick jag in när han smagnydde ocksa, sa han inte hann börja grata för mycket liksom?

Tack igen!
Vincent 12 Maj 2006
Edgar 10 Oktober 2009

Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! Bra jobbat! :D

1) Ja du ska ramsa en stund efter att han tystnat. Det är den ramsan som är bekräftelseramsan. Du bekräftar för honom hur skönt det är att somna i sin egen säng.

2)Det är samma ramsa men olika tonläge. man drar ut lite mer på orden i bekräftelsen. Ungefär såhär. Gonatti med sig sooov sååå gott.

När ramsan sitter så bakar man in bekräftelseramsan i den fjärde ramsversen. Då säger man det inte separat.Hoppas du förstår. :roll:

3) Om det bara gnyr lite där inifrån så hade nog jag avvaktat. Men om du ser ett mönster att det alltid eskalerar så kan du ju gå in med en gång. :D

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
cmolin77
Kontakt:

Inlägg av cmolin77 »

Tack!

Ibland gnyr han endast utan att det eskalerar. Sa jag ska försöka avvakta med att ga in och endast ramsa utanför va?

Jag väckte honom imorses, och jag väckte honom eftermiddagsluren sa att han inte skulle sova mer än 1.5h. Bada gangerna sov han riktigt djupt och det tog ett tag för honom att vakna, men han vaknade glad.

Han somnade utan problem idag igen endast med en ramsa, och sedan inte ett knyst.
Självklart är alla nappar borta äve dagtid, och han verkar faktiskt inte bry sej!
Vincent 12 Maj 2006
Edgar 10 Oktober 2009

cmolin77
Kontakt:

Inlägg av cmolin77 »

Hej Igen

Ok, resultat för natt 2 och jag har manga fragor!
18.30 somnade med en ramsa

1.05-1.30 ramsade utan att ga in
1.38 solfjäder, ramsa

1.58 -2.08 ramsa

5.31solfjäder (ärligt talat inte sa lyckad), ramsa
5.45 solfjäder, ramsa

5.58 ramsade till 6.20 da jag tog upp honom. Kändes onödigt att fortsätta da väckning ska ske vid 6.30 och han var inte i närheten av att somna om.

Mina fragor:
1) Ska dörren vara pa glänt alltid? Edgar sover med stängd dörr normalt?

2) Vi har en nattlampa i hans rum, en SPÖKE fr IKEA som lyser upp lite lagt. Han har inte lampsken pa sej i sängen, bör denna tas bort?

3) Kan man övergöra ramsan? När man för en dialog som jag tyckte vi gjorde i natt, ska jag da alltid göra ramsan 4 ggr, eller kan han liksom säga en sak och jag svarar med en repetition av min ramsa? Sedan väntar jag tlls han svarar och jg ramsar ramsan en gang igen (alltsa inte 4 ggr).

4) I natt gick jag endast in da jag tänkte kirssituation, annars höll jag mej utanför. Jag är sker pa att om jag gatt in tidigare och solfjädrat skulle han somnat snabbare. Gjorde jag fel här?

Tack pa förhand igen!

C
Vincent 12 Maj 2006
Edgar 10 Oktober 2009

Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vad bra du jobbar på. =D> Fortsätt så.

1)Du kan ha dörren på glänt innan han somnat sen kan du stänga den. Antar att du hör när han vaknar ändå.

2)Vet inte vad jag ska svara angående lampan. Ser han i rummet av den för i så fall ser han ju dig när du går in? Ställ dig frågan varför du vill ha kvar den? Är den för dig eller honom?

3)Man kan absolut ramsa för mycket men dit har du inte kommit än. Var noga med att bekräftelseramsa honom när han är på väg att somna. En mjuk fin ramsa ggr 4 med in i sömnen.

Du ska alltid svara med minst 4 ramsor. Ofta blir det ju att man talar i mun på varandra. Alltså han låter och du ramsar över hans tonläge. Du behöver alltså inte vänta tills han tystnar, men det begrepp du nog.

4)Jag tycker du kan ta det lite lugnt och kanske köra dag 2 två nätter osv. Med tanke på att han hunnit bli en rätt gammal herre så sitter hans dåliga mönster lite mer fastnaglat än om han varit yngre.
Tänk att det är bättre att gå in och lugna och sedan ramsa än tvärtom. Ramsan förlorar lätt sin magi om man alltid går in och solfjädrar efter att man ramsat. Det är tänkt att ramsan ska ha sista ordet.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
cmolin77
Kontakt:

Inlägg av cmolin77 »

Hej Igen

TACK för all hjälp, jag later säkert helt osammanhängande och väldigt tjatig, men jag är SA TACKSAM för er hjälp!!!

Ang natt 3!

somnade ca 18.50, han lag och pratade för sej själv hörde jag uppifran.
Sedan sov han till 05.28!!!!!!!
Utan ett enda uppvak.

Wow!

Dock sa kunde jag inte fa honom att somna om trots solfjäder eller ramsa. 06.25 gick jag in da han fortfarande grät och gjorde god morgon.

1) Finns det lite mer konkreta tips pa hur man fixar vargtimmen? Jag sitter där pa golvet utanför hans rum pa morgonen och bläddrar fram o tillbaka i boken :)

2)Hur länge ska jag försöka fa honom att somna om när det är väckning 06.30?

3) Jag trodde han var arg och förbannad igar natt, det var inget mot imorses. Da var han verkligen urförbannad. När hn tystnade/tystnat och jag ramsade blev han vansinnig. Jag ramsade vidare, men höll längre uppehall än igar. Hur gör jag här? Fortfarande vilja ha sista ordet med ramsan? Det känns som om det väcker honom istället för söver honom.

Tack igen för er hjälp!
Vincent 12 Maj 2006
Edgar 10 Oktober 2009

cmolin77
Kontakt:

Inlägg av cmolin77 »

Hej Igen

TACK för all hjälp, jag later säkert helt osammanhängande och väldigt tjatig, men jag är SA TACKSAM för er hjälp!!!

Ang natt 3!

somnade ca 18.50, han lag och pratade för sej själv hörde jag uppifran.
Sedan sov han till 05.28!!!!!!!
Utan ett enda uppvak.

Wow!

Dock sa kunde jag inte fa honom att somna om trots solfjäder eller ramsa. 06.25 gick jag in da han fortfarande grät och gjorde god morgon.

1) Finns det lite mer konkreta tips pa hur man fixar vargtimmen? Jag sitter där pa golvet utanför hans rum pa morgonen och bläddrar fram o tillbaka i boken :)

2)Hur länge ska jag försöka fa honom att somna om när det är väckning 06.30?

3) Jag trodde han var arg och förbannad igar natt, det var inget mot imorses. Da var han verkligen urförbannad. När hn tystnade/tystnat och jag ramsade blev han vansinnig. Jag ramsade vidare, men höll längre uppehall än igar. Hur gör jag här? Fortfarande vilja ha sista ordet med ramsan? Det känns som om det väcker honom istället för söver honom.

Tack igen för er hjälp!
Vincent 12 Maj 2006
Edgar 10 Oktober 2009

Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen!

Vad duktiga ni är, du och sonen. :D
Du låter inte alls osammanhängande, allt är glasklart. :lol:

1) De strategier som finns vid tidiga uppvak är:
1 Pangramsa
2 Pangramsa och sedan husljud. Diska dammsuga, pula på med något som gärna låter lite.
3 Klassisk musik.

Alla familjer hitta sin strategi som passar dem. Med vår första så körde vi pangramsa och husljud. Den yngsta standardmodellande vi så henne hör man knappt om hon vaknar innan morgon. Ligger tyst och väntar. :D

Ni är ju bara inne på tredje natten så lite tålamod om jag
får be. [-X Tänk att detta är något helt nytt för honom. Tänk att han sov i 10,5 timme i sträck. Var nöjd med era framsteg. =D>

2) Vi brukar rekommendera att om de vaknar en halvtimme innan morgon så är bara dumt att hålla på att solfjädra och ramsa för mycket. En pangramsa och sen får det vara.

3)Du behöver inte verktyga honom om han bara är arg. Arg får man vara men det är ledsna barn som vi verktygar för att visa och hjälpa. Är han sur så är det inte så mycket att göra åt det.

Om det sen skulle bli att dessa tidiga uppvak håller i sig lääääänge gör vi något åt det då. Än så länge är det för tidigt att säga.

Tänk också att det ska vara KOLsvart i rummet.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
cmolin77
Kontakt:

Inlägg av cmolin77 »

Hej

Vi fortsätter och det gar bra.
Igar natt vaknade han vid 22 kort och sedan var han vaken mellan 4-5. Jag ramsademed mellan 2 -6 min mellanrum, vid 5 gjorde jag en solfjäder da han vägrade tystna. Han somnade da om till slut.
Är det helt fel att solfjädra sa här langt in i kuren?

Tack
Christina
Vincent 12 Maj 2006
Edgar 10 Oktober 2009

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, här finns "en gång ingen gång" regeln att ta till. Samt i beaktande att ni har ett litet äldre barn. Det tar dem lite längre tid på sig att få till allt. Men gör det inte till en "ny vana" eller rutin så skall det nog gå bra. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
cmolin77
Kontakt:

Inlägg av cmolin77 »

Hej
Tack. Det var första gangen pa 4 dagar som han faktiskt somnade om pa morgonen :S När jag fick tipset att ge en pangramsa och sedan köra igang massa andra ljud, menar ni da att lata honom fortsätta gny/grata/prata/skirka? För da far ju han sista ordet?

Tack
Christina
Vincent 12 Maj 2006
Edgar 10 Oktober 2009

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "