8 månaders älskling - inne på 4a natten - men vad händer??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Frejeri

Re: 8 månaders älskling - inne på 4a natten - men vad händer

Inlägg av Frejeri »

Vi kör alltid sista vilan i vagnen, promenerande. Vi skojas, lägger ner, hänger för filt, och ramsar. Står stilla när vi gör detta, men sen börjar vi gå på en gång. (behöver ju ändå en promenad och det är alltid så skönt att ta den på em i solen.) I vagnen brukar hon alltid somna på en gång, men sista dagarna så har hon tagit längre tid på sig. Hon börjar med att protestera men sen ligger hon och babblar och leker..jääääättepigg, tror hon. Till slut somnar hon men då har det varit precis på marginalkvarten och igår fick hon en 5 min eftersom hon somnade efter 20 minuter. och idag ingen sömn alltså..

hmm..
Lilla älsklingen Freja 20100704
Kurstart 20110312
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, men ta bort den då. Väck med den! :lol:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Ja..kanske ska vi våga oss på det, att ta bort den.. Vi kanske provar en dag till för att vara säker. Får se hur vilorna på dagen sitter imorgon, kanske jättebra igen. Hon har ju visat gång på gång att hon kan sova även på dagen!! så det ska ju inte vara några problem.. :D

TACK IGEN FÖR ALLT STÖD!! :heart:
Kurstart 20110312
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Varsågod. :heart:
SM rookie
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Hej igen, nu var det några dagar sen sist! Vi har ännu inte tagit bort sista vilan och idag blir Freja 9 månader. Tror vi ska fortsätta ett tag till..hon har senaste tiden sovit perfekt alla tre vilor, men nu har hon börjat ta tid på sig att somna igen som i början (ej ledsen dock) och vaknar tidigare och det är antingen eller. Tänkte att det kunde vara så att hon inte behöver den sista vilan, men hon är ofta trött på em. Funderar om det kan bero på att de två vilorna innan inte har suttit klockrent sista två dagarna... Hon har börjat vakna lite tidigare på morgonen också.. men bara några minuter innan hon ska upp och hon ligger alltid och leker. tycker det är svårt att veta hur vi ska göra med sista vilan..Om hon är trött på slutet av dagen kanske man kan ta en 5 minuters också. (och hur gör man då? Kan man promenera med vagnen?)Men hur ska man veta hur man ska göra? Tänker att de andra vilorna strular lite för att hon sover för mycket nu?! Tankar kring detta?

Om två dagar flyger vi till England och vi kommer att ta långa vilan på planet. Men sen kommer vi att åka bil i ca 3 timmar för att ta oss dit vi ska. tips för att roa en bebis i bilen där hon inte kan röra sig alls mottages med glädje!! Dessutom har vi bara 20 minuters vilan att låta henne sova under. Hon har ju börjat resa sig upp och vill bara gå mellan möbler. Lite skraj inför just bilresan..

Kram
Kurstart 20110312
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Tror absolut det är dags att ta bort tredje luren, ge det minst tre dagar så kommer du se skillnad :wink:

Trevlig resa!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Hej hej!

Pust och stön, nu är man tillbaka från England. Oj det var en pärs. Ena stunden blev vi peppade i det vi gjorde och andra stunden var det mest jobbigt för alla. (att behöva anpassa sig efter våra tider). Det gick ok, men inte mer. Nä absolut inte mer.,Jag har stressutslag i hela ansiktet, men lilltjejen (som för övrigt har blivit sååå stor nu) sov iaf hela nätter när hon väl somnade. Även om det tog lång tiiiiid nästan varje kväll innan hon somnade. Vi gjorde inget som man skulle när hon inte kunde somna, och det var inte helmörkt i rummet. Orkar inte ens gå in på varför vi inte gjorde som man ska. Men kan väl säga som så, att mycket press och stress. Jag lyfte till och med upp henne två nätter av 7 och fick henne att somna så. Hon kände ju att vi var oroliga och hon var ju jätteorolig. Det märkte man ju.. Hon tänkte vad tusan är det som händer? Inget bad ikväll? Varför är det så ljust? Varför kan jag se mamma inne i rummet? osv osv osv. Trodde att vi hade förstört allt, men nu efter några dagar hemma är det som vanligt igen. phew..

Det vi upptäckte där borta var att hon inte alls sover så bra i vagnen. Vi blev därmed ganska låsta till hemmet. Vad kan man göra för att hon ska sova bättre i vagnen? Vi har ju alltid kört sängen.. Hon vaknar alltid upp efter 30 min ibland kan hon sova 45 min när hon ligger i vagnen (en sittvagn som man kan ligga i). Vi väntar och hon somnar. Sen väntar vi igen och sen går vi. Måste man antingen gå hela tiden eller stå stilla hela tiden?

De två senaste dagarna efter att allt har varit perfekt sedan vi kom hem, har långa vilan strulat lite. Igår vaknade hon 20 min innan hon skulle och idag tog det 30 minuter innan hon somnade och hon har börjjat ställa sig upp och skriker mot dörrens riktning. Är det bara lite strul som man kan bortse från? Tycker det är svårt att veta vad det kan bero på. Vi har verkligen bara varit hemma och kört rutiner rutiner sista veckan. För att hon ska komma in i det igen.. Hon har ju blivit väldigt "mammig" igen efter resan också, Och även där grät hon åt sina släktingar. Vilket de tyckte var lite jobbigt tror jag.. hur ska man förklara? Fan de har ju haft barn själva? att man ens ska behöva ursäkta sig...

Jaa..tror att det var det jag ville säga!
Kurstart 20110312
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Åh, det låter inte som en hit direkt :( , jobbigt när bitarna ännu inte fallit på plats och sen börja försvara inför släkt och vänner. Nå ja, nya tag verkar det som :D !

Vissa perioder har jag också haft svårt att få till det med vagnen. Vi har då hållt oss mer hemma de perioder det varit så. Sen gick det utmärkt igen att sova i vagnen, vet inte varför. Annars finns det ju mer rymliga gamla vagnar på Blocket, kanske kan vara något?

Om ni inte vill skapa en vana att alltid behöva gå när hon ska sova så är det bäst att låta henne somna stilla, sen vänta 10 minuter innan ni rullar vagnen.

Bra att ni är hemma och jobbar med att ta tillbaka deet förutsägbara så här tätt inpå kuren. Har ni provat ett nytt schema med två lurar?

Öva mycket dagtid på att lägga sig när man ställt sig upp och lyssa av noga om hon VERKLIGEN behöver hjälp så kommer det höras.

Kram Emma
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Hej igen! Nu har vi kört på ett tag med vårt schema och har nu justerat tiderna.

7.30 godmorgon
8.00 frukost
9.40-10 vila (20 min)
11.00 lunch
12.30-14 vila (1,5h)
14.00 mellis
17.00 middag
18.45 bad
19.00 nattmål
19.30 godnatt

Vi har fått lite problem. Vi kör alltid vila i vagnen. Första luren tar jag alltid en promenad till öppna förskolan och hon sover 20 min och jag väcker henne alltid. Det är lätt att få henne att vakna, ibland vaknar hon tom själv. Det tar ca 5-10 min promenerande att få henne att somna. Andra vilan tar vi också i vagnen, vi ville vänja henne vid vagnen för att kunna göra saker i sommar. (det har lett till: om hon sover inne nu tar det väldigt lång tid innan hon somnar. Ibland mer än 30 min. Utan gråt dock.)
På andra vilan så måste vi vagna henne till sömns för annars reser hon sig ur vagnen eller sätter sig upp och skriker. Men det funkar med vagning.. ibland vaknar hon efter 45 min och då får man vagna igen annars vaknar hon och ställer sig upp. Vagnar man somnar hon om. Men det blir ju sällan 1,5 timmar i sträck då. Men ofta sover hon hela tiden också.. tror det beror mycket på var man är.

Nu till ett annat problem:
I fredags så vaknade Freja på kvällen vid 23 och hon har inte gjort det en enda gång sen vi startade med kuren, eller hon har vaknat men då har vi ramsat en gång och hon har somnat om. Men i fredags så var man lite ringrostig och visste knappt vad man skulle göra om inte ramsan tog. Så vi fortsatte ramsa men hon blev så jäkla förbannad och till slut såå ledsen. Riktiga ledsna snyftningar, så jag bestämde mig för att gå in och solfjädra. Vilket inte funkade alls. hon somnade om men så fort jag var i nrheten av att släppa vakna hon igen och gallskrek. Så höll det på i 3 timmatr.. sen somna hon på riktigt. :cry: och sov hela natten.

Allt har varit ok och dagarna har gått bra. Igår så hände det igen. Hon vaknade vid 22.00 och höll på på samma sätt som i fredags. Jag blev lika paff när ramsan inte tog utan hon arbetade upp sig och bestämde mig för att den här gången ge besked. Buffa lite snabbt och sen gå ut.. Men hon fortsatte.. och jag ger då konstiga besked och solfjädrar.. Vilket funkade lika dåligt som i fredags eftersom hon somnar men vaknar så fort jag släpper taget.. eller om hon somnar lixom rycker till och huvudet flyger upp för att titta om jag är där.

Hjälp! Vad betyder nu detta? Vad händer? Vad ska vi göra? Vi har inte haft ett endaste problem med natten innan.. Hon somnar alltid så fort man gått utanför dörren och vi väcker alltid henne p åmorgonen.... Varför vaknar hon och är såååå ledsen? Jag blir ju jätteorolig det vet jag och blir också väldigt förvirrad och osäker..

Tack på förhand!
Kurstart 20110312
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Schemat ser jättefint ut!

Jag ser inte riktigt vad problemet är med vagnssovningen, är hon van att somna i rullande vagn så blir det så. Vill ni ha det på något annat sätt får ni köra en minikur och vänja henne vid att somna själv i vagnen. Det kräver kanske en del av er och ni måste fundera på om ni tycker det är värt det eller om ni tycker det är ok att gå ut och gå några gånger om dagen.

Hur har det gått senaste dagarna? Vanligt att det kommer frågor någon gång efter kuren och då gäller det att inte tappa allt, precis som du skriver så är man lite oförberedd när de där gångerna kommer och man kan ha svårt att veta hur uppvaken ska hanteras. Bara man inte börjar ifrågasätta den goda sömnen utan fortsätter att lugnt och fint bekräfta att det är sova hon ska göra så brukar sådana fnurror inte bli så långvariga.

Kram Emma
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Tack för dina svar Emma, det betyder mycket för oss.

Vet inte heller vad jag menade med hennes vilor i vagnen. Vi har ju försatt oss i situationen att vi vagnar henne tills hon somnar eftersom hon annars försöker ta sig ur vagnen. Detta problem har börjat på slutet, för förut la vi bara ner henne och hon somnade av sig själv ganska fort.

Nu undrar jag om något.. man måste ha två vilor till hon blir 1 år va? Senaste veckan har varit nästintill katastrof på dags vilorna. Freja tar superlång tid på sig att somna på första vilan.. oftast mer än en 20-30 min. Hon är ibland arg men ibland ligger hon bara och pratar för sig själv. Dessa gånger får hon sova 5 min. Ibland tar det ca 15 min och då får hon sova i 20 min. (förut somnade hon inom någon minut utan protester.. hon var alltid jättetrött precis innan vilan). De gånger hon får sova 20 min strular alltid nästa vila. De gånger hon inte somnar alls eller efter 5 min får hon alltid sova 2 timmar på långa vilan , iom marginalkvartarna, och självklart är hon supertrött och somnar på en gång utan ett ljud. Vad ska vi göra? Man blir ju supersugen på att bara ta bort första vilan och kanske lägga en 12-14 vila istället bara för att hon ska få sina timmar, men jag vet ju att det ska ha 2 vilor tills de är 1 år. Men som det är nu är det en kamp varje dag och förut var det så perfekt.. Förra gången detta hände kapade vi bara 45 min till 20 min på första vilan och sen gick det perfekt igen.. Man blir lite trött när man vet att det är 1 månad kvar innan man kan ta bort den första.. Eller ska man inte se det så? är det bara något just nu som hon håller på med. Behöver vi vara äånnu mera punktlig och precis? (om det nu går..)

I onsdags vaknade hon upp på natten igen och jag försöker komma på vad det kan bero på, för nu är det 3 gånger på 2 veckor. Och varje gång blir vi lika förbryllad ochnervös. ramsan brukar alltid ta om hon vaknar men inte dessa 3 gånger alltså. I onsdags sa jag ramsan hon blev tyst och började sen igen efter ca 10 sek. Ännu högre skrik. Väntade och väntade sa ramsan igen, men det blev bara v'ärre. Väntade gick in och buffade markerande något varv och sedan ut med ramsan.. men det funkade inte alls. Nu blev hon skogstokig. Gick in efter ett tag och försökte göra solfjäder och hon blir lugn så fort jag kommer in, men sen börjas det med att vrida på sig och ändra sovställning. Ska jag då hålla fast henne i magläge? Det har jag iaf gjort.. hon somnar till men vaknar hela tiden och lyfter huvudet som för att kolla att jag är där. Hon somnar om men sp fort man är i närheten av att släppa taget, fast hon sover, så börjar hon gråta igen.. Vad ska jag göra egentligen? Förstår ju att jag gör något fel. I onsdags slutade det med att en frustrerad pappa som kom hem 1.30 på natten och skulle upp vid 6 igen, som inte tyckte att mitt sätt, efter 2 timmar funkade, tog Freja och la sig i soffan med freja på sig. De somnade så och han la henne i sin säng efter 1 timme. sen sov hon hela natten. Och det vet jag ju var helt tokigt!

Så hur ska rutinen kring när hon vaknar se ut. Ska jag in och buffa på en ågng på natten och inte låta henne vakna eller ska man försöka med ramsan. Solfjädra bara eller kan man använda olika verktyg... jätteförvirrad nu! Men jag hoppas såklart att det inte händer igen! Hon kan ju sova nu ju..

Tack igen för all hjälp! Kram
Kurstart 20110312
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej Frejeri! :D

Hur går det nu? Kvarstår samma frågor som i ditt sista inlägg?

Värme!/Luvisen
SM rookie
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Samma frågor.. känns som att vi håller på att förlora den goda sömnen av någon anledning. Hon vaknar så ofta på natten (ibland på dagen) och är helt otröstlig. Inget man gör funkar. Hon lägger sig fortfarande och somnar inom minuten från att jag är ute ur rummet. Hon sover 2 timmar på dagen nu, helt perfekt men det är bara långa vilan. Den första vilan strejkar hon sig igenom. Vare sig vi lägger henne inne eller promenerar med vagnen (hon är van det senare).

funderar på vad vi gjort de dagar hon vaknar, men kan inte komma på att det skulle vara något annorlunda. Kan det vara mardrömmar eller har 11 månaders inte det?

Kram
Kurstart 20110312
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jadu... det är nog lite svårt att säga exakt vad ni gör "för fel"... men varför kan ni inte ha det så här t ex?

Natt 12 timmar, lägga 30 min tidigare än nu, ha en långlur på 2 timmar mitt på dagen och erbjuda vila/sömn under promenad på förmiddagen, vid den tidpunkt då ni har fm-luren? Om hon sover eller inte spelar kanske ingen roll, men hon får en välbehövlig vila. Funderar högt.

Vi hade också lite "strul" med denna luren tills jag började tänka mer förutsättningar, inte att hon måste sova. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Det är så vi har tänkt de sista dagarna, somnar hon på fm så gör hon annars får hon sina 2 timmar på dan. Men blev lite stressad då någon på forumet sa att barnen skulle ha 2 vilor tills de blev 1 år och vissa hade även längre.. men som du skriver får försöka tänka förutsättningar. Om blir erbjuden på samma sätt varje dag och om inte hon sover så kan man alltid ta marginalkvarter på nästa vila.

Nu är det största problemet natten som aldrig har varit något problem. Igår vaknade hon och bara skrek och inatt igen vaknade hon och skrek i 3 timmar. sen av någon anledning kan hon somna om. Vet inte varför det alltid är 3 timmar dock.. Hon har haft hosta i flera månader och rinnande näsa. Så dessa sista dagar beror det nog mest på att hon bara hostar och snorar och har svårt att andas, Har precis varit på astrid lindgrens och vi fick utskrivet hostmedicin. Men vi har inte behövt det tidiagre och hon har alltid sovit även om hon har hostat. Förstår inte varför hon vaknar upp och varför hon har så svårt att somna om.. känns deppigt eftersom vi inte har haft ett enda problem med natten förut. Allt har sedan vi börjat gått så smidigt. Och det är svårt att tänka hur jag ska göra när man väcks sådär runt 1-3 på natten. Behöver nog en lathund på dörren...=)

tack för ditt svar!
Kurstart 20110312
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"