dagslur inne i spjälsäng, hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Haleno

dagslur inne i spjälsäng, hjälp!

Inlägg av Haleno »

Hej!
Vi är inne på 7:e dagen. Nätterna funkar jättebra.
Men vi försöker söva vår dotter inne i spjälsäng på em. 45min luren (hon har tidigare somnat bra ute i vagnen på promenad) Hon skriker ledsen & arg genom i hela 45minuter & sen går vi in & tar upp henne när hon har en liten kort paus. Ramsar utanför dörren ca 10-15ggr, i olika tonlägen. Men kan inte lugna henne alls : (
Vad ska vi göra?
ps. vår dotter är 9 ½ månad.
frk Carlsson

Re: dagslur inne i spjälsäng, hjälp!

Inlägg av frk Carlsson »

Hejhej,

härligt jobbat so far :thumbsup: Man kan få jobba med en hel del "knixar" under uppföljningsveckan samt en tid efteråt, så är det...

Svårt att säga i ert fall- skulle man kunna få kika på schemat :wink: ?

:!: Är hon 9.5 mån ska hon inte ha ngn 45 min-lur på em. En kortis (45 min) på fm samt en lång mitt på dagen är det enda som behövs.

Finns många troliga anledningar - hur schemat ser ut, hur väl etablerad ramsan är, att ni nu gått över från att sova i vagn till att ligga i säng :arrow: det rekommenderas inte att man byter sovplats förrän uppföljningsveckan är över eftersom man lätt förvirrar i ett känsligt skede. Så det kan bero på en hel del. Plus att det är en lång process detta - det tar upp till 1 mån innan kuren satt sig.

Våga backa - ramsa inte "ihjäl" henne. Ibland blir det underhållning. Bestäm när det är OK för er att göra så, och låt henne vara och kör med lugnande husljud istället.

Men som sagt - kunde man få slänga ett getöga på schemat kanske jag skulle kunna vara mer detaljerad :)

Mvh Sanna
Haleno

Inlägg av Haleno »

Hej & tack för snabbt svar!

Schema:

7:30 vakna + gröt
(dålig på mat- gröt funkar ibland. Vällingen går jättebra ca 250-290ml per gång. Slutade amma henne för 3 dagar sedan- hon verkar inte sakna det.)
9:30 välling
10-11:30 förmiddagslur
12:30 mat (äter oftast inte mycket, varken lunch eller middag- kräsen. gillar allt sött som jag dock inte vill ge henne)
15:00 välling
15:30-16:15 eftermiddagslur
18:00 mat
19:00 välling
19:30 sova

Vi testar att söva henne i vagn på em. luren. Några andra förslag? Vi har nu pga sommartid flyttat tillbaka 15min x2 idag. Dumt? Ska vi vänta med nästa 15minx2?

Ska resa bort nästa helg till farföräldrar, 3h bilresa som hon hatar... Kommer åka vid ca 15:00 på fredag & hem vid ca 17:00. Är det för nära inpå? Ska vi låta henne sova em. lur på fredag i bilen & även natta henne i bilen på söndag?

Jättetacksam för svar!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej :-)

Vi kollar lite på schemat, du får ta det för vad det är, jag ger bara ngr förslag för "bättre" rytm samt rätt antal timmar/dygn.Jag har satt :!: och :?: där jag har kommentarer.

7:30 vakna + gröt
(dålig på mat- gröt funkar ibland. Vällingen går jättebra ca 250-290ml per gång. Slutade amma henne för 3 dagar sedan- hon verkar inte sakna det.)
9:30 välling :!: "Behöver" hon denna? Jag tänker att det blir ganska så mkt mättande grejer här på fm ...bättre att kanske satsa på en lite tidigare lunch? Om hon vill ha ngt kanske lite fruktpuré el en macka kan vara ett alternativ, så att hon är ritkigt hungrig till lunchen sen?

10-11:30 förmiddagslur :!: Jag skulle vilja lägga in en 45 min-lur (endast) här! Vänta med den långa luren tills hon ätit lunch. Den långa luren är den ni sparar sen när hon blivit 12 mån

:!: 12:30/kanske redan kl 11 :?: mat (äter oftast inte mycket, varken lunch eller middag- kräsen. gillar allt sött som jag dock inte vill ge henne)
:!: 12/12.30 2 tim-lur!

15:00 välling :!: (kanske mellis redan kl 14?)

15:30-16:15 eftermiddagslur :!: (den stryker ni nu...låt henne ta igen de 30 min hon ej sover på natten på lunchvilan istället!)

18:00 mat :!: (och då bör middagen komma tidigare...senast 17)
19:00 välling

Jag föreslår att ni ändrar schemat efter sommartiden först imorgon. Tänk på det som att hon får kliva upp 60 min för tidigt och ge henne sen den förlorade tiden i form av marginalkvartar under dagen imorgon (både före och efter passen med andra ord). Sen f rom måndag är allt som vanligt igen, då är hon ikapp.

Eftersom em-luren ska väck nu så behöver jag kanske inte svara på frågan om att sova i vagn? Hursomhelst så "prövar" man inte, man bestämmer sig om man ska göra det el ej. Bestämmer man sig för det så lägger man barnet i stillastående vagn, ramsar sig bort och väntar tills barnet sovit i 10 min. Sen börjar man gå, om man nu vill det.

Är ni fortfarande under uppföljningsveckan så rekommenderar jag att ni gör allt lika varje dag samt att ni väntar med att ändra ngt i schemat tills de 11 dygnen gått. Efter det får ni vara beredd på att det tar upp till en månad innan saker och ting sitter.

Ang bilresan - hade jag varit er hade jag sett till att åka så vi kom hem innan det var dax för henne att gå och lägga sig, men det är jag det... Ni kan ju få lite problems sen när ni kommer hem och hon ska ner i sin säng om hon redan nattats i bilen tänker jag. Det KAN ju gå bra, men det är oxå förvirrande tänker jag... Jag tänker alltid som att jag respekterar mina barns sömnbehov och sätter dem framför allt annat. OK, ibland kan man inte välja, men har man bil så är man ju ganska flexibel ...om det nu inte rör sig om ngt jättespeciellt...I ert fall rör det sig om nån timme hit el dit. Ta er en funderare. En gång är ingen gårng, men du vet... :wink: Hur gör ni nästa ggn ni åker?

När ni ska dit, på fredagen, så hinner ni ju fram i tid innan läggning. Är det så att ni inte ändrat schemat innan dess (em-luren) så får hon ju försöka ta den i bilen så gott det går...

Hoppas du blev ngt klokare...Du får ju ta schemaförslaget med en nypa salt om du vill, jag tänker mest högt. Men som sagt - inga ändringar om ni fortf är på uppföljningsveckan!

Ha det gott!

Mvh Sanna
Haleno

Inlägg av Haleno »

Hej & tack!

Hon sov i vagnen båda lurarna idag, gick bra. Dock lite svårare att somna. Kan bero på att hon sov längre på dagen?
När vi ändrar schemat efter uppföljningsveckan, ändrar vi allt direkt. Blir det inte för kort vakentid mellan fm. lur & lunch lur? (10:45-12:00) Hon sover 19:30-7:30 dvs 12h. Ingen ½h förlorad : )

Är det ok för henne att träffa lite kompisar & vara iväg mm. Bara hon äter hemma & sover som hon ska, under uppföljningsveckan?

Vi åker hem tidigare på söndagen, så hon får somna hemma : )

Mvh

Tina
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att höra att det gått bra idag! :thumbsup:

Ni kan ju lägga fm-luren (45 min) lite tidigare såklart...du har helt rätt i att det blir tight emellan den och lunch-luren annars. Alt lägga lunchluren lite senare. 2-2.5 tim är rek emellan lurarna.

Det är helt OK att träffa andra under sin vakna tid när man är i uppföljningsveckan, det har vi oxå gjort, men som du säger - att man gör det väsentliga hemmavid :)

Bra att ni bestämt er ang bilresan :D

Ha det så bra!

Mvh Sanna
Haleno

Inlägg av Haleno »

Tack för de supersnabba svaren, en enorm hjälp för oss!

Skulle vi ändra hela schemat direkt? Vi tänkte vänta till efter vår resa nästa helg.

Trevlig kväll, Tina
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ni ändrar när det passar er :heart:
Haleno

Inlägg av Haleno »

Tack!
Nu har vi stött på ett nytt problem. Hon har alltid somnat väldigt snabbt, men de 2 sista dagarna skriker hon hysteriskt (igår 40min & idag 20min) innan hon somnar. Vi busar ganska mycket med henne & hon känns glad men oxå pigg när hon ska sova. Direkt när hon förstår att hon ska sova börjar hon gråta. Vad ska vi göra? Ska vi ta det lite lugnare på kvällen. Nu har hon varit vaken 3:15h innan läggdags, är det för kort? Ska ändra i schemat om någon vecka, till det som du föreslog. Hon sover sedan oftast hela natten, det är läggningen som är tuff.

Tacksam för svar

Tina
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Haleno skrev:Tack!
Nu har vi stött på ett nytt problem. Hon har alltid somnat väldigt snabbt, men de 2 sista dagarna skriker hon hysteriskt (igår 40min & idag 20min) innan hon somnar. Vi busar ganska mycket med henne & hon känns glad men oxå pigg när hon ska sova. Direkt när hon förstår att hon ska sova börjar hon gråta. Vad ska vi göra? Ska vi ta det lite lugnare på kvällen. Nu har hon varit vaken 3:15h innan läggdags, är det för kort? Ska ändra i schemat om någon vecka, till det som du föreslog. Hon sover sedan oftast hela natten, det är läggningen som är tuff.

Tacksam för svar

Tina
Hej,

svårt att säga exakt vad det beror på... Enl min erfarenhet blir det sådär när de haft lite FÖR roligt tätt inpå sänggåendet, dvs de blir förbannade för att man bryter :wink: Att varva ner (man kan köra skrattet till gonatten ändå) i god tid, bryta ev lekaktivitet kan ju vara ett förslag (?). Det är ju rekommenderat med minst 3 tim vakentid innan barnet lägger sig för natten, så no har ni en OK intervall där tänker jag... Risken blir ju annars att hon är för TRÖTT istället när hon läggs (enl min erfaranhet kan det svänga på 1 minut ibland) och då blir det tårar för det.

Sen är det väl så att ni inte har ändrat schemat heller än, och det kan ju påverka henne oxå, dvs att hon skulle behöva en annan rytm på dagtid.Inte med det sagt att ni måste ändra schemat NU utan gör som ni hade planerat, bara ni klarar av att stötta henne igenom detta.

Eller så är det bara något tillfälligt :wink: Ibland får dom ju för sig saker som passerar lika snabbt som de uppstod. Jag tänker alltid att det är ingen idé att säga att ngt är ett mönster förrän det skett på liknande sätt i minst en veckas tid :wink:
Bemöt bara som vanligt och stötta igenom, men kolla över hur ni gör innan läggdax (avs det där med att bryta aktivitet i god tid innan etc).

mvh Sanna :heart:
Haleno

Inlägg av Haleno »

Hej & tack för svar! Håller nog med dig att hon har lite för roligt precis innan läggdags : ) Resan gick över förväntan. Hon somnade i bilen på sin vanliga sovtid, men vi la henne sedan i sängen & där somna hon om direkt & sov hela natten.
Vi tänkte byta schema snart, vore guld med lite feedback på det?
7:30 Vakna + gröt
9:30-10:15 fm lur (ev. mellis innan fm. lur?)
11:00 lunch
13-14:30 em. lur (eftersom hon inte äter jättemycket mat så är jag orolig att hon är hungrig här redan innan em. luren..?)
14:30 mellis alt. välling beroende på hur hon äter
17:30 mat
19:00 välling (nattslurk)

Brukar det ta många dagar innan nya schemat sätter sig, när man redan kurat henne. Vi startade kuren den 19/3.

Tacksam för svar

Tina
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Vad skönt att det gick bra med bilresan :)

Man får ge dem lika många dagar som kuren+uppföljningsveckan , dvs 11 dgr, innan man kan säga att ett schema sitter. Det kan ju absolut börja funka innan det, men innan man gör ngn utvärdering så ska man vänta så länge :-)

Jag tänker såhär - skulle hon kunna gå och lägga sig lite tidigare efter lunch? Dels för att hon , som du säger, kan tänkas vilja ha mellis lite tidigare...men oxå för att vid 12 mån plockar ni ju bort fm-luren och då kanske det blir väl länge att vara vaken från 7.30-13?

Om ni inte ger ngt mellis innan fm-luren så ökar ju chansen att hon är riktigt hungrig till lunch :wink:

Ha det så bra!
Mvh Sanna
Haleno

Inlägg av Haleno »

Tack!
Somna vid 12:30, är det bättre? Blir det för länge att vara vaken mellan 14:00- 19:30?

Ha en bra dag

Tina
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! Jag ber om ursäkt att du har fått vänta på svar :oops:

Hur gick det för er, fick ni till schemat?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"