Tack för ett superforum! Jag har fått så mycket hjälp härifrån att jag undrar hur jag skulle gjort om det inte fanns
Jag har ett litet sovtrassel med min 5-månaders. Under eftermiddagsluren vaknar hon (bland redan efter 30 min!) och ligger sedan och tittar och funderar och verkar allmänt nöjd... Hm, jag kan hantera missnöjd bebis, knök, trassel och gråt, men inte en NÖJD bebis som inte behagar sova. Tyder det här på att jag borde ändra hennes schema, lägga henne senare eller så? Jag kan väl inte ramsa/buffa en nöjd bebis, men om jag inte gör något så tröttnar hon efter en halvtimme och blir missnöjd. Då är hon dock så pass vaken att det är svårt att få henne att somna om igen. Hur ska jag hantera detta? Schemaändring eller annat?
Jag undrar också över natten: Jag tog bort 01-målet för någon månad sedan, men hon vaknar fortfarande då, av gammal vana antar jag. Efter någon buff somnar hon om, men det skulle ju vara trevligt om hon bara sov rakt igenom. P.ga. detta vågar jag inte ta bort 04-målet än, vilket det ju varit dags för ett tag. Hur ska jag göra för att få henne att sova igenom sin gamla mat-tid?
Hon är SM:ad från start och så här ser hennes schema ut:
ca 06.30/7.00 morgon
8 mat
9-11.30 sov
11.30 mat
13.15-15.45 sov (trassel-luren)
18.00 -18.20 sov
20.30-06.30 sov (04.30 mat)
/Maria