5-månaders vaknar, ligger o tittar o är NÖJD! Vad göra?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lillaE

5-månaders vaknar, ligger o tittar o är NÖJD! Vad göra?

Inlägg av lillaE »

Hej!
Tack för ett superforum! Jag har fått så mycket hjälp härifrån att jag undrar hur jag skulle gjort om det inte fanns :roll:

Jag har ett litet sovtrassel med min 5-månaders. Under eftermiddagsluren vaknar hon (bland redan efter 30 min!) och ligger sedan och tittar och funderar och verkar allmänt nöjd... Hm, jag kan hantera missnöjd bebis, knök, trassel och gråt, men inte en NÖJD bebis som inte behagar sova. Tyder det här på att jag borde ändra hennes schema, lägga henne senare eller så? Jag kan väl inte ramsa/buffa en nöjd bebis, men om jag inte gör något så tröttnar hon efter en halvtimme och blir missnöjd. Då är hon dock så pass vaken att det är svårt att få henne att somna om igen. Hur ska jag hantera detta? Schemaändring eller annat?

Jag undrar också över natten: Jag tog bort 01-målet för någon månad sedan, men hon vaknar fortfarande då, av gammal vana antar jag. Efter någon buff somnar hon om, men det skulle ju vara trevligt om hon bara sov rakt igenom. P.ga. detta vågar jag inte ta bort 04-målet än, vilket det ju varit dags för ett tag. Hur ska jag göra för att få henne att sova igenom sin gamla mat-tid?

Hon är SM:ad från start och så här ser hennes schema ut:
ca 06.30/7.00 morgon
8 mat
9-11.30 sov
11.30 mat
13.15-15.45 sov (trassel-luren)
18.00 -18.20 sov
20.30-06.30 sov (04.30 mat)

/Maria
/LillaE

Lilla E, född juli 2009, SM från 2 månader.
Lilla S, född oktober 2010, SM från start.
lillaE

Re: 5-månaders vaknar, ligger o tittar o är NÖJD! Vad göra?

Inlägg av lillaE »

Ouups, hon får ju så klart mat 15.45 och 19.15 också :)

/Maria
/LillaE

LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! I väntan på svar från experterna ( :) ), så vill jag bara flika in en schema översikt, som har varit till stor hjälp för mig med min lilla skrutta.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416

Vet tyvärr inte riktigt hur man lägger länken snyggt, men här är den iallafall! :)

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lillaE :D

Ja, visst är forumet ett fantastiskt ställe! :D

TorsMammas SM-översikt som LilloppansMamma (sâ snyggt =D> ) länkar till är verkligen kanon.

Din lilla tjej har bara tvâ lurar dagtid? Det lâter väldigt lite för en femmânaders. När man är sâ stor sâ brukar man uppskatta (lika mycket som mamma 8) ) att fâ sova hela natten lâng (gärna 12 timmar, minst 11). Undrar ocksâ varför hon fâr vänta sâ länge pâ frukost? Mânga ger en första frukost i form av bröst eller flaska (välling om man är sâ stor som 5mânader!) och sen en andrafrukost till bords med mamma och pappa. Dâ kan hon fâ smaka av det ni äter, knapra pâ en brödkant eller nâgot annat trevligt.

Nattmâl behövs inte om dagen fylls med rejäla mâl. Vilket leder mig till (tillbaka :lol: ) maten: vad äter tösen?
Hon skulle säkerligen uppskaffa rejäl skedmat (med mycket smör eller olja för att fetta upp den lite), iaf till lunch och middag.
Smâ (stora :shock: :lol: ) bebisar i 5-6mânadersâldern kan fâ i sig mycket mer än man kan ana och det brukar vara den bästa grunden till god sömn (dag som natt).
Har du Barnaboken? AW beskriver superfint i 3-4mânaderskapitlet hur man börjar med fast föda (om det nu inte redan är gjort :wink: ).

Att hon ligger nöjd under sin sovtid är upp till henne. Privat filosoferande bör man inte störa. Använder ni ramsan? Den "stör" henne mindre än att du gâr in och buffar om du känner att du behöver pâminna henne att det fortfarande är sovtid.

Jag tror att du skulle vinna pâ att se över schemat (igen, TorsMammas SM-översikt är kanon), lägga tidigare pâ kvällen och peta in tre lurar dagtid. Du har väldigt lânga lurar dagtid, en lânglur (oftast den första eftermiddagsluren) är praktiskt och kan hänga kvar länge (flera âr :D ), men jag fâr intrycket att din lilla tjej tar sin lânglur (med djupsömn) pâ förmiddagen, vilket gör att hon känner sig mer utvilad än hon är sen vid andra luren (dâ det gnälls). Ett vanligt mönster är 12-45-2-45 och dâ har man en bas som är lätt att bygga vidare pâ (eller dra ner pâ rättare sagt :lol: ). Först korta sista luren till en 20 minutare som till sist faller bort (ofta efter 8mânadersângesten), samma med morgonluren senare (i allmänhet antingen vid 12 eller 15 mânader). Och lângluren har man kvar till typ treârsâldern.

Fundera och âterkom! :D

:heart:
lillaE

Inlägg av lillaE »

Hej!
Nu har jag studerat och begrundat schemaförslag (tack LilloppansMamma!) och utförligt svar (tack Sarisparis!). Och precis som du säger Sarisparis, så ser jag ju att min tjejs lurar är lååånga och lite väl koncentrerade till första delen av dagen.
Istället för att experimentera och trixa med olika metoder för att få henne att sova enligt det schemat, tänker jag lägga om till något som strävar efter detta från LillloppansMammas länk:

7.00 mat
8.45-9.30 sov
11.30-13.30 sov
13.30 mat
15.30-15.50 sov
18.30 nattslurk
19.00 sov natt
04.00 mat (än så länge, ska bort så snart allt nytt satt sig :D )

Jag passar på nu när tidsomställningen ändå ställer till med trassel, så från och med i morse kör vi detta schema. Hoppas jag inte går för fort fram :? Om jag känner att schemat inte riktigt passar henne, utan behöver justeringar, hur länge borde jag ha kört det då, innan jag kan vara säker på att jag behöver ändra något? Räcker en vecka?

Angående maten så får hon smakisar (frukt och grönsaker) efter amningen, men det är nog dags att dra på lite mer där :) Jag ska nog starta med lite gröt och stadigare saker typ potatismos med smör. Om jag börjar fylla henne med mer stadig mat än bröstmjölk, kan jag ta bort 04-nattmålet då, fastän hon fortfarande vaknar av gammal vana vid 01 (sin gamla nattmålstid)? För jaaaaa, jag vill ocså sova 12 timmar :D Väldigt gärna. Och non med såklart. Men jag har fått för mig att hon måste sova rakt igenom till 04, innan jag kan ta bort det målet också...
/LillaE

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Du lâter laddad! :D :thumbsup:

Schemat ser fint ut, men visst finns det en mâltid nânstans pâ förmiddagen ocksâ? (Klockan elva, kanske? :D )

Ge schemat minst en vecka (en klok dam brukar säga tre dagar för att införa förändringen och sen en vecka för att det hela ska sätta sig). Satsa pâ stadig mat, helt klart! Om du hittills börjat med amningen och vill fortsätta amma sâ kan du nu helt enkelt vända pâ det, alltsâ börja med skedmaten och sen fylla pâ med amning (det blir mer som en mâltidsdryck). Och förstâs ge bröst morgon och kväll, för mysfaktorn om inte annat. :heart:

Jag skulle ha haft lite is i magen för nätterna. Det tar nâgra dagar innan kroppen fattar att den faktiskt blir ordentligt mätt och kan sova ordentligt pâ nätterna. Jag skulle tippa att efter en vecka med mycket (riktig! :D ) mat sâ kommer nätterna bli längre ocksâ.

lillaE

Inlägg av lillaE »

Hej igen,

Nu har det gått två veckor sedan jag införde det nya schemat och lillskruttisen ääälskar det! Det passar henne så mycket bättre än det gamla schemat. Inga långa fighter längre vid insomning (mer än om mamma klantar sig och lägger henne efter marginalkvarten, då får man bannor direkt :oops: )

Jag undrar dock över mattiderna (7, 11, 13.30, 16, 18.30). Finns det något skäl till att det bara är 2 1/2 timme mellan mål nr 2 och 3, samt mellan nr 3 och 4? Hon verkar inte vara speciellet hungrig vid 13.30 så jag har ändrat den till 14.30 och då faller 16-målet bort. Då blir det alltså bara fyra mål (som hon dock äter ordentligt vid): 7, 11, 14.30, 18.30. Är detta dumt, borde det vara fem mål?
/LillaE

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lillaE :D

Underbart att schemat funkar sâ bra!
lillaE skrev:Jag undrar dock över mattiderna (7, 11, 13.30, 16, 18.30). Finns det något skäl till att det bara är 2 1/2 timme mellan mål nr 2 och 3, samt mellan nr 3 och 4? Hon verkar inte vara speciellet hungrig vid 13.30 så jag har ändrat den till 14.30 och då faller 16-målet bort. Då blir det alltså bara fyra mål (som hon dock äter ordentligt vid): 7, 11, 14.30, 18.30. Är detta dumt, borde det vara fem mål?
:oops: Oj, detta hade jag inte sett. Nej, man brukar satsa pâ 3.5 - 4 timmar mellan mâlen (4 riktiga mâl dagtid), och sâ lite kortare (kanske bara en timme eller rentav mindre) innan nattslurken. Sâ ditt nya matschema verkar finfint! Du skulle eventuellt kunna flytta fram middagen lite, sâ att du fâr lite mer plats för nattslurken innan läggning.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"