8 månaders älskling - inne på 4a natten - men vad händer??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Frejeri

Re: 8 månaders älskling - inne på 4a natten - men vad händer

Inlägg av Frejeri »

Tack såååå jättemycket för all hjälp jag fått! Vilket stöd man får. Allt känns så bra och jag och min sambo kan inte riktigt fatta ännu att hon sover hela natten. 12 timmar utan att vi behöver göra något. Vi tror fortfarande att hon ska vakna för vi har fått höra det från BVC i 8 månader och från vänner. Att räkna inte med någon sömn de första 2 åren... så är det att vara småbarnsföräldrar. Och det börjar vi ju nu inse är helt fel.. de små kan om vi visar dem hur!! som med allt annat..
Lilla älsklingen Freja 20100704
Kurstart 20110312
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Tack så jättemycket för alla fina svar. Det ångar på.. vissa vilor på dagen går bättre och vissa sämre. Alltså vissa gånger somnar hon snabbt och andra tar det upp till 15 minuter. Sista vilan tar vi i vagnen och det går super. Hon verkar fortfarande trött där på em för hon gäspar alltid massa innan hon får lägga sig. Man märker väl sen om hon inte vill sova antar jag.

Freja får vara med så mycket mera nu och vi är ute mycket mera. Halva dagen känns det som. Och vi längtar till sommar och sol så vi kan vara ute hela tiden. Med mat och sömn..

Vi ska till England i slutet av april och det är jag lite orolig över eftersom det kommer bli sån omställning. Vi kommer måste sova i samma rum som Freja och det är bröllop och grejer hit och dit. Känns viktigt att allt sitter när vi åker dit så att inget förstörs. Har sett hur man gör med tidsomställning osv.. Så det ska säkert gå bra!

Tack så mycket för all hjälp och allt stöd!
Kurstart 20110312
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hon verkar fortfarande trött där på em för hon gäspar alltid massa innan hon får lägga sig. Man märker väl sen om hon inte vill sova antar jag.
:thumbsup:
Vi ska till England i slutet av april och det är jag lite orolig över eftersom det kommer bli sån omställning. Vi kommer måste sova i samma rum som Freja och det är bröllop och grejer hit och dit. Känns viktigt att allt sitter när vi åker dit så att inget förstörs.
Och blir det förstört kan man alltid styra upp allt när man kommit hem. :mrgreen:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Hej igen,

lite mer funderingar.

Vi tänkte om man åker iväg någon dag, och man behöver lägga henne i vagnen att sova ist för sängen. Ska man lägga ner och säga dagramsan och sen låta vagnen stå bara? Hon tar ju fortfarande allt från 5-15 minuter på sig att somna. Ibland gråter hon också innan hon somnar. Och är man då bland folk, hur beter man sig då. Står man och ramsar och gör likadant som man skulle göra vid sängen eller? Det känns lite jobbigt om hon skulle gråta i 15 minuter om man är bland folk. För just nu känns det inte som att sovtiderna på dagen sitter helt, eftersom hon alltid tar tid på sig att somna. Fast så kanske det är för de flesta?

Första vilan går just nu sämst. Hon är antingen väldigt ledsen när vi lägger henne eller så ligger hon och leker för sig själv. Hon vaknar ofta tidigare.
Det känns aldrig som att hon är trött på den vilan. Alltså de andra två innan hon lägger sig gäspar hon jättemycket och gnuggar sig i ögonen. Men aldrig den första. Hon känns alltid väldigt pigg.. Vi funderade på om man kunde, när hon blir 9 månader, ha bara en vila mitt på dagen mellan typ 12-14 istället för som nu 12.30-14.00. Eller bör de ha två vilor?

Vi är alltid ute 1 timme efter lunchen och 1 timme innan em vilan. Men vi är inte ute före den första vilan..Beror det på det?
Vi vet inte riktigt hur vi ska förhålla oss..
Kurstart 20110312
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Man har 2 vilor till MINST 1 år, vi hade två till 15 mån, så den skall inte bort.

Dock kan det vara värt att ibland skjuta på en vila med så lite som 15 min kan räcka. MEN, ni behöver i första hand låta tiderna sätta sig i kroppen.

Lägger du i vagnen så skulle jag låta den stå stilla helst. Sen kan man göra "skak" i handtaget som besked eller så regelrätt vagnar man lugn om de gråter.

Vill du inte ramsa offentligt så gör inte det, det du gör måste du göra med "attityden". Jag kunde ramsa med attityd ute så det gick bra för mig. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Ok, då fortsätter vi som vi gjort sen start. Tiderna sätter sig förmodligen snart.. de andra två vilorna fungerar ju så det ger sig nog med den första också.

jag får fundera över hur jag ska göra när jag är ute, så att jag inte förmedlar fel attityd.

Tack så mycket!
Kurstart 20110312
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Har läst en massa nu igen och för varje gång så stärks jag ännu mer och får bättre attityd. Att det tar 2-15 minuter för henne att somna på dagarna är ju inte så konstigt.. Jag tror att jag har stressat upp mig och tänkt att nu får hon ju inte sova som hon ska och att man hela tiden får använda marginalkvarten. Men man kan ju inte begära att hon ska somna på minuten hon läggs ner heller.

Det är så skönt att det finns så mycket att läsa om hur man kan göra. Men i slutändan så beror ju allt på hur vår attityd till det hela är! Det gäller att göra allt med attityden att sova är sååå skönt och att hon vill och kan!
Kurstart 20110312
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:P /Luvisen
SM rookie
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Hej igen,

igår när vi ändrade tiden blev det inget vidare för oss. Tror att jag gjorde nå fel i mitt sätt att tänka.. Den enda vilan som funkade var den sista och det för att hon var helt slut eftersom de två innan var katastrof. Hon vaknade upp långt innan hon skulle. Tror att jag var nervös över att jag behövde justera tiderna osv osv.Jag förstod nog inte helt hur man skulle göra.

Nu är det så att vi ska till England om en vecka. Och vi stannar där en vecka. Kan vi köra på svensk tid även om vi är där? Alltså vi låtsas som att vi är i Sverige och följer den klockan? Eller blir det fel? Engelsk tid går hon ju då upp som om det vore vintertid..alltså 6.30 ist för 7.30. Fast följer vi svensk klocka borde det inte spela någon roll ?! eller?!

När vi åker dit och hem så är det mitt i hennes middagsvila (den långa). HUr kan vi tänka där? Det kommer ju bli väldigt svårt att få henne att sova. Planet går 12. Och tar 2,5 timme. Hennes vila är ju 12.30. Kan man få henne att sova på oss då eller förstör det allt? Likadant när vi åker tillbaka. Fast då kommer det bli att vi om vi kan köra svensk tid att vi precis klarar vilan, men inte om vi måste ställa om till engelsk. Tankar kring detta?
Kurstart 20110312
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

En fråga till..

sen igår då har Freja börjat vakna tidigare på varje vila förutom den sista. Jag vet inte riktigt hur gången är när de vaknar upp innan de ska. Oftast efter 45 min på långa vilan och efter ca 30 min på fm vilan.

Förut har jag bara ramsat och hon har somnat om, men nu jagar hon upp sig och blir jättearg. Hon lugnar sig inte alls när jag ramsar. Så vad gör jag? Solfjädrar? Har testat det en gång och hon blir såååå förbannad och bara vrider och vänder på sig och försöker ställa sig upp. Och jag känner mig hemsk som står och trycker på ryggen...

Hmm..hur gör jag alltså när hon vaknar upp tidigare på dagen om ramsan inte hjälper (som den har gjort tidigare)?
Kurstart 20110312
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej igen! :D

Då ska vi se...
Nu är det så att vi ska till England om en vecka. Och vi stannar där en vecka. Kan vi köra på svensk tid även om vi är där? Alltså vi låtsas som att vi är i Sverige och följer den klockan? Eller blir det fel? Engelsk tid går hon ju då upp som om det vore vintertid..alltså 6.30 ist för 7.30. Fast följer vi svensk klocka borde det inte spela någon roll ?! eller?!
Forts med svensk tid så slipper ni rodda om. Så tänker jag. Barnet vet ju inte vad klockan är :wink:
När vi åker dit och hem så är det mitt i hennes middagsvila (den långa). HUr kan vi tänka där? Det kommer ju bli väldigt svårt att få henne att sova. Planet går 12. Och tar 2,5 timme. Hennes vila är ju 12.30. Kan man få henne att sova på oss då eller förstör det allt? Likadant när vi åker tillbaka. Fast då kommer det bli att vi om vi kan köra svensk tid att vi precis klarar vilan, men inte om vi måste ställa om till engelsk. Tankar kring detta?
Det är bara bra! :thumbsup: Det kommer inte alls bli svårt. Detta är ngt nytt för henne och hon kommer bli trött av det. Jag åkte med min son på flyget och han somnade prick på sin "vanliga" tid. Är man skalman så är man. 8)

Men en sak kan vara bra att vara beredd på. När lurtiden närmar sig, sätt henne i ditt knä och håll i. Inte hårt men fast, om du förstår hur jag menar. Då kan det hända att hon gormar HÖGT (det är ganska jobbigt, tyckte jag) MEN sen kommer hon somna på stört. Bara slockna liksom. Sedan får man bära omkring på människan tills det är dags att vakna... :roll: :D

Och nej det förstör inget alls att hon somnar på er. Resdagar är undantag. En gång ingen gång. :wink:

När jag reste hem med min gosse inföll vilan precis när vi skulle hämta väskorna fr bandet. :roll: Men lillen somnade som vanligt...fast på väskvagnen. :? :lol:

Ang gormandet på vilor så låter det som din lilla är arg. Då ramsar man inte. Man går heller inte in. Istället så ger man musik, gärna Mozart, instrumental sådan, :mrgreen: . Då måste den överrösta grynet annars hör hon sig själv och det blir man ju bara mer uppjagad av. När hon väl går ned i ton kan du sänka musiken därefter. När du når normal volym kan den stå på även efter att hon somnat. 8)

Värme! /Luvisen
SM rookie
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Tack Luvisen för alla dina råd. JAg försöker läsa och läsa här på forumet och i barnaboken och SHNboken, men ibland känns det lättare att bara fråga för jag vill ju spendera tid med min älskling och inte bara sitta vid datorn när hon sover heller.

Det var det jag tänkte att man kan köra svensk tid hela tiden man är där för hon vet ju som sagt inte vad klockan är. Det är vi som kommer veta att vi går upp 6.30 engelsk tid och det gör ju inget att vi går upp tidigare. Vi kan ju också låtsas att det är svensk tid. Känns onödigt att röra om det 2 gånger till inom 2 veckor.Speciellt inte när det gick så dåligt igår.

Hela tiden jag har kört kuren har jag gått in till henne, förutom första natten, kanske 3 gånger. Jag tänker att går jag in kommer jag att göra mer skada än nytta.. och det har funkat bra. Även att ramsa om hon vaknar, men nu ska jag prova ditt råd ist om det händer igen.

Hon har inte blivit skalman än känner jag. Inte på första vilan iaf, nja inte på någon. Långa vilan och em vilan brukar hon alltid gäspa gärnet innan, men ibland blir hon ändå arg innan hon ska somna och gråter. Men det brukar gå på högst 10 minuter. Idag var hon glad och tyst och det tog 7 min, fast då vaknade hon ju ist. Jag ska prova att sätta på hög musik om det händer igen. Men det ska det väl inte göra. Hon kan ju sova ju... :D

Tanken är väl att det så småningom ska gå att lägga var som och de ska kunna somna ganska snart utan protester? Eller?

Men Framförallt annat så är det helt underbart att hon sover VARENDA NATT hela natten. Vi brukar ibland vakna av att hon gråter till och gnäller lite, men hon somnar om själv. Ibland mellan 23-00 kan hon vakna så att vi måste ramsa en gång och sen somnar hon.
Så skönt att vi i princip alltid får väcka henne också. Men även om hon vaknar så ligger hon bara och pratar de minuter det tar innan vi går in med tjo och tjim. (Fast nu blir jag jätteorolig när jag skriver så att hon kommer att börja strula, för att man är för säker på att hon sover. det känns nervöst att sätta ord på de framsteg hon gjort. På något sätt.. som att det kommer tillbaka till en). :)

Vi har en helt annan vardag här hemma tack vare SHN kuren och livsstilen som det egentligen är. Jag är glad igen och mår bra. Jag umgås med min dotter på ett helt annat sätt än tidigare och jag njuter. Innan när hon var med mig 24 timmar om dygnet och jag aldrig fick kvällar för mig själv eller nätter för den delen kände jag ibland att jag skulle vilja dra någonstans och bara vara för mig själv. Att jag ville ta paus i föräldraskapet. Nu skäms jag över att jag tänkte så, men förstår ju samtidigt att man orkar till en viss gräns och sen säger kropp och hjärna ifrån!

KRAMAR :heart:
Kurstart 20110312
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vi har en helt annan vardag här hemma tack vare SHN kuren och livsstilen som det egentligen är. Jag är glad igen och mår bra. Jag umgås med min dotter på ett helt annat sätt än tidigare och jag njuter. Innan när hon var med mig 24 timmar om dygnet och jag aldrig fick kvällar för mig själv eller nätter för den delen kände jag ibland att jag skulle vilja dra någonstans och bara vara för mig själv. Att jag ville ta paus i föräldraskapet. Nu skäms jag över att jag tänkte så, men förstår ju samtidigt att man orkar till en viss gräns och sen säger kropp och hjärna ifrån!
Vad fint. :heart: :heart:
Tanken är väl att det så småningom ska gå att lägga var som och de ska kunna somna ganska snart utan protester? Eller?

Ja men det kan ta några månader. Varje gg du ska göra ngt annorlunda så ta dig an det som en utmaning så ska du få se på sovning! Din tös kan! :wink:

Vi du läsa mer om en resa kan du läsa min tråd om du vill. Jag startade den när det begav sig för oss.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 22&t=21744

Värme! / Luvisen
SM rookie
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Luvisen, vilken fantastisk läsning! Har streckläst.. jag håller med alla som skrivit till dig i din tråd, att dina inlägg borde verkligen publiceras. Jag känner igen mig i allt. Skrattade och grät igenkännande när jag läste.. Och vilket stöd det där har varit! Jag försöker tänka glädje och vara positiv, ist för oro i magen och stress! Det funkar, men det är nog ganska lång väg kvar innan klumpen i magen försvinner helt!

Freja har nu sovit klockrent de två första vilorna (peppar,peppar), men nu har det tagit längre och längre tid för Freja att somna på sista vilan. Och på kvällen har det tagit längre tid. Idag sov hon inte sista vilan och nu har hon för första gången tokgäspat innan nattning. Hon slocknade också på 2 minuter.
Kan det vara så att den sista vilan snart ska bort? Förut har hon ju sovit den bra, men i några dagar strulade ju de två tidigare och då sov hon jättebra sista vilan. Men då tänkte jag att hon var trött eftersom hon inte sovit som hon ska innan.

När kan vi ta bort den? Hon blir ju 9 månader om 4 dagar. Ska man iaf vänta tills då?

:heart:
Kurstart 20110312
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack rara människa. :oops: :D

Vad roligt att det gav dig lite hjälp på traven, det är min förhoppning när jag skriver. :heart:

Har Freja gnölat flera dgr i streck på sista vilan? Du kan ju köra den sista i rullande vagn, för det är väl bara en 20 minutare eller?

Forts hon att protestera så kan ni ta bort den rakt av om den är en 20-minutare. Stämmer det så kommer Freja svara genom att sova fin fint alla sovpass. :wink:

Värme!/Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"