Jag orkar inte mer!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
mgmsverige

Jag orkar inte mer!

Inlägg av mgmsverige »

Hej!
Är ny här. Har en son på snart 16 månader. Han har haft sömnproblem i drygt ett år. Vi har provat allt och nu är det dags för SHN. Vi har kört kuren till punkt och pricka men så fort jag ramsar mig ut ur rummet så skriker han som en stucken gris och han slutar inte. I natt tex, höll jag på från 02.45-07.30 då vi gick upp för dagen-med gråt. Det går inte ens att få honom tyst i ett par sekunder för att kunna passa på att göra morgon då. Sen fortsätter gnälligheten hela dagen. Gnällig, gråtig, klängig och otrevlig att vara runt skulle man kunna beskriva min son. Jag orkar inte längre, vi orkar inte längre. Ibland får tanken på att gå upp med honom på morgonen, o behöva umgås hela dagen, mig gråtfärdig. Jag vill inte ha det så här, han är ju helt underbar egentligen!
Den enda natten som fungerade helt utomordentligt bra var den andra natten, då vaknade han bara 1 gång och jag behövde inte ens gå in i rummet utan ramsade utanför och hörde hur han la sig i spjälsängen igen och somnade om. Helt fantastiskt!
Sen vaknade han ju förstås redan vid 6 tiden, något som han har gjort till en vana sedan någon månad tillbaka.

Jag ser hur rörigt och ostrukturerat det här inlägget blev men jag vet inte var jag ska börja och dessutom har jag ett barn som hänger runt benen på mig och hysteriskt kastar huvudet bakåt och skriker. Suck.. bäst att försöka göra något åt det.

Snälla någon, kom med uppmuntrande ord!
Tack på förhand!
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Jag orkar inte mer!

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen! :lol:

Hur ser ert schema ut som ni har?

Hur länge har ni kurat, vilken natt är ni på?

Hur går du till väga när han skriker och du skall lugna?

Ja, som du märker har jag lite frågor för att kunna försöka hjälpa just dig med egna råd behöver vi en del information.

Det viktiga att ha i åtanke när det gäller barn över 1 år är att kuren tar oftast inte de där 3+7 dagarna utan kan ganska lätt ta det dubbla innan man får någorlunda ordning på Torpet. Så för vissa är det en fördel att göra natt 1 i 2 nätter och natt 2 i 2 nätter osv... Allt för att det skall bli tydligt och mjukt mot barnet.

Det viktiga är att han får bekräftelseramsan med sig in i sömnen, det är sen den som är nyckeln till fortsatt god sömn. Så var noga med den, även om det är frästande att ge upp.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mgmsverige

Inlägg av mgmsverige »

Hej!
Tack för snabbt svar!

Schema:
07.30: Morgon och frukost
Lek/ute/ensam lek/öppna förskolan/bad/promenad fram till lunch, mellanmål ca 09.30.
12.00: Lunch
12.30: Vila
14.00: Vakna, mellanmål
Lek/ensam lek/öppna förskolan/bad/promenad/träffa vänner, familj fram till 17.00.
17.00: Middag, bus, bad.
19.00: Gröt
19.30: Sova

Kurtid: ca 12 dagar

När han skriker och jag ska lugna (nattetid) så ramsar jag först utanför dörren (hyser fortfarande förhoppningar att ramsan ska ta, den gör den med mycket ojämna mellanrum). Med allra största säkerhet kommer han inte att lugna sig, då väntar jag i x antal minuter innan jag går in, vill inte att han förknippar ramsan med att jag snart ska komma in till honom.
Då jag går in säger jag ingenting utan lägger honom ner i sin spjälsäng, på sidan, och kör solfjädern. Detta gör jag ganska lång stund (läste i forumet att hellre lång, ordentlig stund för både solfjädring och ramsa än massvis med korta) tills han blir sömntung. Då vänder jag mig om och börjar ramsa medan jag går ut ur rummet, sista versen på ramsan kör jag utanför dörren. Då jag läst mycket här i forumet har jag hittat råd som säger att man gärna ska köra ramsan ibland upp till 15 ggr om nödvändigt. Det är alltid nödvändigt här hemma. Jag ramsar på och då han inte tystnar så är jag tyst x antal minuter innan jag går in igen och börjar om från början. Det har hänt att han tystnat en stund efter att jag har tystnat. När jag tycker att hans andetag känns sömniga så ställer jag mig utanför dörren och gör bekräftelseramsa * 4.

Vad som även bör tilläggas är att han både på förmiddagen och eftermiddagen är konstant grinig. Då vi går upp på morgonen är han supertrött och vill helst bara sitta i knäet och snutta. Liknande på eftermiddagen. Vi får kämpa som vildar för att hålla honom vaken och från att gråta från kl 17 ca.

Jag har säkert missat något nu men i så fall kommer jag säkert på det snart eller då jag, förhoppningsvis, får svar!

Tack!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

Ja du jag tycker det hela ser väldans bra ut! :D

Det som jag då har i åtanke är detta:
Vi har provat allt och nu är det dags för SHN.
Du säger att ni har "provat allt", detta kan ibland vara just en nackdel när man då kurar så här stora barn. De har liksom hunnit bli förvirrade och undrar mer än en gång VAD SOM GÄLLER??? Så i ert fall kan jag tänka mig att det kan ta längre tid innan han accepterar det "Nya" läget.

Så här gäller att vi tar fram en strategi för hur du kan gå vidare tycker jag. :wink:

Jag tycker du gör helt rätt som när du väl går in så gör du en LÅÅÅÅNG Ordentligt solfjäder. Ramsa glatt! SUPERGLATT! när du går ut, tänk på något roligt själv. När man solfjädrar så rekommenderar jag att man står och själv andas som när man gör Yoga, HÖGT och LJUDLIGT skall du andas. Din andning kommer att smitta av sig på sonen också. Stå tills han är helt avslappnad och sen räkna till 100 och gå med en MJUK fin bekr. ramsa X4.
Avvakta sen, låt honom reagera om han verkligen behöver. Det är nästan viktigare att du får sista ordet än att ni har en ordväxling. Hur låter det när han skriker? Går det upp och ner, hämtar han andan, stoppar han lite för att höra om ni kommer?
Vissa barn "lär" sig snabbt ett nytt mönster som säger att om jag låter så här, sen lyssnar jag, sen låter jag, sen lyssnar jag så hör jag om mamma kommer.
Låter han så, skulle jag INTE gå in, utan stå utanför och gen en rejäl GLAD och BETRYGGANDE ramsa. HÖGT och TYDLIGT.

Känner du att han har lärt sig ramsans betydelse? Har ni någonsin haft en dialog med den?

Så i säg 2 nätter så går du in och solfjädrar helt lugn +100, kanske in i sömnen så han faktiskt får in i sitt lilla huvud att NU är SKRIKET SLUT. PUNKT! Gå med bekr. ramsan.
Sen börjar åter jobbet med att lugna och ramsa ut. bekr. ramsa.
Det blir lite att ta ett steg bakåt, men ibland kan det vara värt det för att barnet verligen skall få betryggande besked.

Om inte du märker några resultat på dessa 2-3 dagar, så utvärderar vi igen och ser om vi kan göra på annat vis.

Vad tror du om det?
Kan det vara en strategi som kan funka?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mgmsverige

Inlägg av mgmsverige »

I regel så börjar han skrika omedelbart då jag så mycket som lättar på greppet, han blir alldeles stel i kroppen och innan jag ens hunnit räta på ryggen så står han upp i sängen och skriker.
Skriket har, de senaste kvällarna, varit helt hysteriskt. Han hämtar inte andan utan skriker tills han kiknar. Jag känner igen det du säger ang skrika, lyssna, skrika lite mer. Han har gjort så tidigare.
Vi har haft en ordväxling men det händer väldigt sällan. Ofta är det bara hysterisk gråt. Ofta verkar det som att ramsan gör honom mer upprörd, då skriker han för fullt ös. När jag sedan tystnar så kan han också ibland lugna ner sig..

Jag tycker att strategin som du har lagt upp låter mycket bra. Vi provar och så återkommer jag om 2 nätter. Vad skönt med lite vägledning! Jag tycker det är svårt att ramsa superglatt (eller glatt överhuvudtaget för den delen!) eftersom det är så långt ifrån hur jag känner som man bara kan komma. Men jag ska göra mitt allra bästa. Jag kanske återkopplar redan imorgon om han är lika omöjlig som han har varit de senaste dagarna. De går liksom inte att nå honom... Hur länge jag än solfjädrar och hur lugn han än är så blir han helt hysterisk så fort jag lättar på greppet.. Och om han inte blir det utan faktiskt fortsätter vara lugn och låter mig köra bekräftelseramsan så vaknar han, max, 30 min senare och allt börjar om.. Oj, nu upprepar jag mig visst en massa!
Nej, nu kör vi en supernatt med supersömn!
SOFIEN

När ska sluta bekräftelseramsa?

Inlägg av SOFIEN »

Jag känner med dig, mgmsverige. Jag håller på att kura min tjej på 15 månader och hon har också börjar krångla igen och jag undrar två grejer,
1.när man lägger för kvällen, vilket går på 1 minut utan minsta protest så ramsar jag mig ut och den sista av 4 ramsor säger jag mjukt som en bekräftelseramsa. eller ska jag fortfarande säga bekräftelseramsan efter det för sig även om hon är nöjd?

ska jag köra bekräftelse hela natten när hon vaknar?
hittat inte mitt svar någonstansans....
2. jag har egentligen aldrig solfjädrat min dotter, så jag är jätte osäker på om jag gör rätt men jag tror jag behöver göra det på under vargtimmen. jag lägger i princip bara händerna på henne lugnt, ska det vara ett ordentligt tryck?

Vi är på natt 8...

tack!
mgmsverige

Inlägg av mgmsverige »

Hej!
Oj, jag vet inte om frågorna är menade till mig? Känner mig inte helt bekväm att ge råd då jag är helt rådvill själv!

Jag kan i alla fall svara på fråga två. Jag vet inte om det är rätt eller inte, men jag lägger händerna i en solfjäder på min son, lugnt men mycket bestämt. Ett ordentligt tryck med andra ord.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: När ska sluta bekräftelseramsa?

Inlägg av TorsMamma »

SOFIEN skrev:Jag känner med dig, mgmsverige. Jag håller på att kura min tjej på 15 månader och hon har också börjar krångla igen och jag undrar två grejer,
1.när man lägger för kvällen, vilket går på 1 minut utan minsta protest så ramsar jag mig ut och den sista av 4 ramsor säger jag mjukt som en bekräftelseramsa. eller ska jag fortfarande säga bekräftelseramsan efter det för sig även om hon är nöjd?

ska jag köra bekräftelse hela natten när hon vaknar?
hittat inte mitt svar någonstansans....
2. jag har egentligen aldrig solfjädrat min dotter, så jag är jätte osäker på om jag gör rätt men jag tror jag behöver göra det på under vargtimmen. jag lägger i princip bara händerna på henne lugnt, ska det vara ett ordentligt tryck?

Vi är på natt 8...

tack!
Tystnar hon på ramsan, när du går ut, behövs ingen separat bekr. längre. :wink:
Tor 2006

SOFIEN

Inlägg av SOFIEN »

Tack, va härligt med snabbt svar!

Vi håller som sagt på att kura som bäst och är nu på 9 onde natten. När hon vaknar vid 2 och vid ca 5 skriker hon upp sig när jag ramsat. jag går då in efter ett tag och hon blir galen med sen lugn med solfjädern. jag ramsar mig ut och sen bekräftelseramsa. hon skriker och gråter ibland det.ska jag ge bekräftelsen igen?
hon är vaken ca en timme vid båda tillfällena... hon har sovit en hel natt för 3 nätter sedan men nu har det verkligen gått tillbaka.
fråga,

ska jag säga bekräftelseramsa efter påminnelseramsan fortfarande på nätterna?
hon känns otroligt orolig och gnällig på dagarna nu. ska jag köra 2 nätter och gå in efter minsta pip som första natten för att trygga ytterligare? hon vaknar alltid av gråt även på morgonen.

jag känner mig ur gängorna...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Mycket gråt på kvällen när man lägger och gråt när man vaknar på morgonen brukar många gånger vara för lite skratt till go natt.
Man behöver skratta GOTT och LÄNGE på kvällen, Det är skoj att lägga sig. 10 min brukar jag rekommendera.
Sen på morgonen så väcker man som om det vore deras födelsedag! Hur skulle du väcka då? Det är födelsedag, varje dag oavsett humör man vaknar på. :D

Ramsan har man sen "hela tiden" den försvinner liksom aldrig. Så man ramsar vid behov. När man vill gå in, då ramsar man. Och när man vill plocka upp, då går man in, är en ganska bra regel att ha.
sSÅ, jobba med ramsan när den behövs. Är man vaken och somnar om av sig självt är allt lugnt, men behöver hon ditt stöd, ja då ramsar du, Betryggande och GLATT!
Tor 2006

SOFIEN

Inlägg av SOFIEN »

Hej!

mina funderingar va mer riktade mot bekräftelseramsan, om jag ramsat ca 3omgångar *4 och hon skriker upp sig så jag känner att hon behöver lugnas, då går jag in TL och solfjädrar lääänge och ramsar mig ut. hon protesterar alltid då, förutom vid läggning så är det inte en protest men jag undrar hur länge jag ska köra bekräftelseramsen?
jag känner fortfarande inte att hon svarar på mina ramsor och jag har övat upp dom riktigt bra, tycker jag och mina man i alla fall....
jag undrar även om du tycker att jag ska köra natt 1, 2 nätter för att lugna och trygga henne mer...

tack för dina fina svar!!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Jo, det kan finnas en viss poäng med att köra natt 1 i två nätter och natt 2 i två nätter osv... Just för att barn över 1 år har haft sååååå mycket längre tid på sig att dra på sig problemen. då tar det lite längre tid att bli av med dem.

Ramsan har alltid sista ordet, oavett det är vanlig ramsa eller bekr. ramsa. Så är du på natt 1 eller 2 så hade jag fortsatt med bekr. ramsa tills dess att du har en DIALOG med ramsan. Den SKALL ta, man får inte ge sig med mindre. :twisted:

Ps. till er båda. Glöm inte HUSLJUDEN också! Allt från Mozart till slammer i köket, städning utanför rummet, badrummet, dammsugaren osv... Barnet skall ha chansen att höra något annat än sitt eget skrik och jämmer.

Ni går vakt! Visst?

Jag tänker på de där gamla amerikanska krigsfilmerna där en vakt går runt och meddelar "it's 8 o'clock and all is calm". Då vet alla soldater att man kan sova lugnt. Samma gäller för barnet.
Läs safari resan OCH Lugnet och säkerheten igen.

Så, pepping pepping till er nu! Ni kan detta. Det är jag övertygad om! :D :heart:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006
Ds.
Tor 2006

SOFIEN

Inlägg av SOFIEN »

tack åter igen,ska läsa det igen...
men jag vill bara avklara en grej, med risk för att tjata!!
vi är som sagt på natt 9 nu och hon har domsenaste nätterna vaknat länge och skrikigt mycket så jag tcingats gå in.
ska jag även om de är natt nio köra som om det vore natt 1? i så fall i en eller två nätter framöver?
jag förstår det som att man ska alltid ha sista ordet med ramsan, hon får alltså inte skrika efter bekräftelseramsan, då ger jag den igen.korrekt? nu har jag gett den och hon har gråtit lite efter men jag har inte gett den igen dom senaste nätterna....
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Början inte på natt 1 utan natt 2 vore väl en bra kompromiss.

Tricket med dessa "stora" är att man behöver få till dialogen med ramsan och ATT den har sista ordet. Det är det mysigaste man skall ha med sig in i sömnen tills man VET att ramsan tar tycker jag.
Tor 2006

mgmsverige

Inlägg av mgmsverige »

Hej!
Nu har två nätter gått och, peppar peppar, det har gått helt otroligt bra!! Han har sovit hela nätterna utan ett knyst och vaknat framåt 6-tiden.. första morgonen blev han helt vansinnig då jag ramsade utanför dörren, jag var tvungen att gå in till slut och solfjädrade och sedan ramsade glatt ut. Den morgonen somnade han inte om.. Det var gråt och skrik blandat med solfjädring och ramsa fram till dess att han skulle gå upp för dagen.
Imorse gick det bättre, han vaknade 6.30. Jag började med att ramsa utanför dörren men förgäves, han blev galen. Efter ett tag gick jag in och solfjädrade, han blev lugn men sen började han gråta trots att jag solfjädrade, så höll det på i ca 10 min. När han vid tillfälle kändes någorlunda avslappnad ramsade jag mig ut. Han fortsatte att vara tyst och kl 7.30 kunde jag, för första gången sedan vi började, väcka honom!

Jag undrar lite varför han blir så vansinnig då jag ramsar utanför dörren...?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "