Alldeles för tidiga mornar med bajs och gråt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Celia

Alldeles för tidiga mornar med bajs och gråt!

Inlägg av Celia »

Hej, nu har vi stökat till det och behöver hjälp!
Lillis har sovit fint sedan kurandet, riktigt härligt. För ca en månad sedan blev hon magsjuk och på mornarna hade hon oftast bajsat och det hade läckt i pyjamas och säng. Då jag har lite dålig rygg och storebror sovande i samma rum, fick jag ta upp henne. Det här har liksom hållit i sig. Tänder har varit ett bekymmer, men också 8-9 månaders-ångesten skulle jag tro. Hon vaknar ca en timme för tidigt, och ibland tidigare än så, och har nästan alltid bajsat. Jag brukar lukta i dörren, men tar ofta upp för att få storebror att sova vidare, vilket han gör ibland. Dagslurarna är också lite svåra att hålla i tid och hon gråter ibland riktigt mycket.
Vad gör jag?!
Jag vet ju att det är pga att hon vaknar som hon bajsar, samt att jag har startat en dålig vana. Jag undrar om man inte kan dra fördel att att man ställer fram klockan i natt och åter igen införa väckarklockan hos oss? Jag vill ju få henne på rätt spår igen, men jag är också mån om storebrors sömn.
Några tips?

Tack på förhand!
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Celia

Re: Alldeles för tidiga mornar med bajs och gråt!

Inlägg av Celia »

Nu börjar jag bli smått desperat... Kvällarna och nätterna har hackats upp och lilis kan inte komma till ro. Vi har sett till att mörklägga ännu bättre, men vet inte vad jag ska göra. I morse vaknade hon samma tid (halv sex), men hade inte bajsat, så kanske börjar magen bli bättre, men den dåliga vanan sitter i... Har Barnaboken men skulle behöva mer handfasta tips och råd. Någon? [-o<
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Celia,

ledsen att du inte fått svar innan :oops: Hoppas att ni har klarat er så bra som möjligt dock.

Bra att magen har stabiliserat sig, det kan ju ta ett tag efter magsjuka tänker jag. Så då är den saken ur världen, precis som du säger.

Det övriga, dvs de tidiga uppvaken samt uppvak nattetid hanterar ni ju bäst gnm att ge en pangramsa, följd av husljud el klassisk musik. Dvs en kort upplysning (x4) och sen inte mer än så. Det kan man få nöta på med under en ganska lång period och frågan du hade från början var ju hur man ska klara storebror gnm allt detta?

Jag tänker såhär - antingen så får han hänga med på tåget dvs köpa att ni reder ut lillasysters sömn - dvs ligga kvar i samma sovrum, eller så fixar ni ett eget sovrum åt honom el hur ni nu löser det. Som jag förstått det så är det oron för honom och hans välbefinnande som har fått styra ert hanterande av lillsyster...och då tänker jag att ni måste lösa det på ngt praktiskt sätt innan ni tar er an lillasyster och visar henne vad det är som gäller. Annars fortsätter ju bara stressen över storebror att styra, när det eg är lillasyster som ska stå i fokus här.

Mvh Sanna
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, ja det var då huvudet på spiken! Tack för ditt svar Sanna.
Vi har tänkt i samma banor, men har inte möjlighet att fixa varsitt rum till barnen än. Någon skulle kunna få sova i arbetsrummet en kortare period, men då de rummen ligger vägg i vägg kanske man "stör" genom ramsandet ändå.
Nu har nattningen gått ganska bra, inga uppvak nattetid utan enbart tidig morgon. Som du säger så är det oron över storebrors sömn som har styrt lite. Han kan ofta sova igenom hennes gråt, ibland vaknar han. I morse gav vi en pangramsa, och lät henne vara, men efter 20 minuter hade jag inte hjärta att låta henne gråta mer utan tog upp henne. Storebror sov faktiskt vidare.
Jag tänker att vi pratar med storebror, låter han bestämma var han ska sova. Pangramsar på morgonen, och inte fler gånger som vi gjort, och går inte in och solfjädrar, vilket vi också gjort ibland. Men, hur hanterar jag den ledsna, men också arga naturligtvis, gråten? Ramsan ska väl etablera en kontakt, hur får man till det med bara en omgång?
Egentligen, innerst inne, vet jag att man fixar till det här genom att vara konsekvent och tålmodig, men jag har inte riktigt "vågat" vara det. Samtidigt är det väl att föredra att storebror också vaknar tidigt en kortare period, än att lillis ska göra det för all framtid... Får bara se hur vi gör med storebror om han vaknar, för han brukar inte vara glad då och kan inte lugnas med ramsa. Man vill ju inte gå in och hämta honom heller... Det är svårt det här! :?
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)

Vet du. Det går jättebra att flytta in storebror till ert sovrum ett par eller tre dagar. Längre tid tar det antagligen inte om ni redan kurat en gång. Jag skulle backa lite, kanske till natt två så att du verkligen sätter ramsan igen. Var noga med att bekräftelseramsa en natt så backar du nästa. Det fixar du helt säkert! :thumbsup: Sedan in med storebror igen till tredje/fjärde natten och säg till honom att syster måste lära sig sova hela natten igen så det kan hända att hon skriker lite extra men det är bara att sova vidare så hjälper mamma syster. Allt det hela med en attityd av självklarhet! :D Storebror är stor nu, han fixar det där. Slappna av lite mer och lita på att han fixar det där själv...

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen Celia,

jag, jag förstod att ni själva visste var "problemet" ligger, så jag chansade på lite "rak" kommunikation :wink:

Jättebra svar av Nimrah, det var ung det jag tänkte komma till sen :)

Jag kan berätta hur vi haft det här när vi kurat vår yngsta och jag har varit uppe mellan 3-5 på morgnarna och gjort husljud - diskat, gått i vår extremt knakiga trappa, slagit på micro och vattenkokare...allt i köket som gränsar till båda de stora (2 och 4 )tjejernas rum...hur lugnt som helst, de har sovit som stockar trots allt detta. Jag tror det är som Nimrah säger, de övriga barnen sover vidare - trygga i vetskapen om att de vuxna kirrar biffen därute :-D

Såg ju att din son oxå är kurad - min mellandotter är ju det oxå, och den äldsta är ju van vid att vi har ramsat henne etc. Så de har snarare fallit in i det här med ramsandet till lillebror och tar det som ngt helt naturligt :)

Jag instämmer oxå i det Nimrah säger om att ta en natt el så och bara backa backa backa. Jag fick göra det tidigare i vintras då jag hade misskött mig under en period...det tog två nätter och sen satt det igen.

Ni kommer snart vara på banan igen :thumbsup:

Mvh Sanna :heart:
Celia

Inlägg av Celia »

Tack snälla ni!
Nattningen gick jättebra även i kväll så det var skönt. I morse vaknade hon dock 5.15 (hjälp!) och jag pangramsade. Hon somnade om i kortare perioder, men skrek upp sig igen. Halv sju tog jag upp henne. Storebror sov, crazy, men bra!
Jag tror jag låter honom ligga kvar i sitt rum, det verkar ju funka, om inte annat låta han sova i sin säng inne hos oss.
Så i natt, eller troligen i morgon bitti, ramsar jag så fort hon vaknar till väl? Bekräftar när hon blir tyst, men går inte in? Vad snabbt man glömmer bort!
Husljud har vi aldrig tagit till med henne eller storebror, men en av oss går upp ca 5.45 och då blir det automatiskt lite släng i skåpsluckor och knak i trappan. Kanske räcker?
Funderar över hur länge niomånadersångesten håller i sig. Jag har ju märkt att det går bra när jag nattar, men inte lika bra med pappa. Nu ska dock jag börja jobba på måndag, så för deras del blir det säkert ett bättre och tryggare förhållande, vilket kanske visar sig på kvällen också. Vill bara att hon ska sova tryggt och gott när jag börjar jobba, och att hon får det bra med sin pappa! [-o<
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Celia skrev: I morse vaknade hon dock 5.15 (hjälp!) och jag pangramsade.
Inte hjälp! :D :D :D utan vad bra, nu ska vi nöta in ramsan! :) Slappna av nu du kommer fixa det här alldeles perfekt. :)
Celia skrev:
Så i natt, eller troligen i morgon bitti, ramsar jag så fort hon vaknar till väl? Bekräftar när hon blir tyst, men går inte in? Vad snabbt man glömmer bort!
Precis! Ramsa så fort hon vaknar till. Avvakta, lyssna, vad gör hon? Om hon tar ramsan och bara pratar lite tyst eller tystnar helt så bekräfta. Om hon skriker upp sig (för mycket) påminner du och avvaktar igen. Så fort hon lugnar sig eller tystnar helt bekräftar du igen. Och igen och igen tills du och ramsan sagt sista ordet. :) Det kan vara frestande att inte bekräfta om hon "äntligen blivit tyst" men då gör ni er en björntjänst. Idag ska du nästan provocera :D .

Ha det så kul i natt och du ska se att ni får till ett samtal igen.

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Celia

Inlägg av Celia »

Hej hej, vi kör på, men vet inte om jag har märkt av stora förändringar än. Lillis vaknar mellan 5.15 och 06 fortfarande, låter mest arg när vi ramsar! Har lyckats somna om en gång, då gjorde vi glad morgon för båda, och det kändes kul! I morgon börjar jag jobba och då blir det naturliga husljud så jag hoppas att det kan hjälpa. Tror det kan vara bra för mig att lämna över till sambon, för jag stressar ibland upp mig över sovandet, och han är lite lugnare. 8)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Celia!

Hur har det gått med vargtimmen och bajsandet? Hur har ni det nu?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"