Tips för liten Olof

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge

Tips för liten Olof

Inlägg av videunge »

Hej på er

Har för två veckor sedan fått min andra älskling. Försöker nu följa sm. märker otrolig skillnad mot storasyster som aldrig sov mer än 20 min i sträck om hon inte använde mig som napp. Har efter införandet av tillägg och sm en mycket mer avslappnad och välmående liten grabb. Har tidigare kurat storasyster med gott resultat men på sm är jag nybörjare och behöver lite stöttning.

han är ju r'tt så liten fortfarande förståss, men jag funderar även på det där med tider. vissa av målen verkar det stört omöjligt att få honom vaken, han bara somnar igen efter maten. sen ett par pass om dagen verkar han kunna vara vaken Jättelänge. Just nu har han varit vaken i 3 snart 3,5h. när han är vaken är han oftast nöjd men så rätt var det är verkar han vilja ha mat (och får det) vilket gör att han kan få 1 och 2 "extramål" i målet liksom. (rejält stora ibland och ibland lite mindre) han verka trött men somnar INTE.
försöker verkligen truga och när jag slutar mata är det för att han spottar ut bröst eller flaska. har liksom tänkt mat, mat och mat...om han verkar vilja ha. tänker jag rätt eller?

han kör även ett sånt pass mitt i vargtimmen.

skall vi köra som vi gör och försöka eller har ni tips på hur vi strukturerar upp det hela?

nu var han ledsen, ville inte ha mat bara sova. la i säng, lite buff och nu sover lilla vännen.

kram på er!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Nimrah

Re: Tips för liten Olof

Inlägg av Nimrah »

Hej och välkommen till Späda barn och små! :)

Visst är det skönt att slippa vara napp :D ! Jag tror att liten blir övertrött där på de långa vakenpassen och får svårt att komma till ro. Du kan prova att lägga honom på golvet på en filt bredvid dig och övriga familjen, på mage förstås och buffa lugnt och fint tills han somnar lite skönt. Det får gärna vara lite ljud och liv runt omkring. Prova att lägga efter ca två timmar i stället eller en och en halv till och med. AW beskriver detta bra i BB, har du den? Och visst gör du rätt som tänker mat vid minsta pip och ännu mer mat. Kör som ni gör och strukturera bara upp det så som AW beskriver de tre första veckorna. Smekmånaden! Han är ju bara en liten plutt den där. :D

Om du inte läst den innan så är detta en fantastisk sammanfattning av SM:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
videunge

Inlägg av videunge »

hej

jo vist är lilla älsklingen en liten plutt. :D men en gosig plutt! håller med om att en del övertrötthet finns med, fast min tanke nu är också att det blir för lite vakentid resten av dygnet också eftersom han kör nattmål" så många gånger. skall försöka att dagmålen blir jämnare. testade att lägga honom på filt på golvet igår när han verkade vilja somna och han blev klarvaken och kunde äta. förut har han bara legat på rygg i mitt knä eller rapats och det har inte varit effektivt att vakna med.

natten gick för övrigt strålande! =D> la sig kl21.15 vaknade EXAKT 2,5 h senare. åt en timme (ja det tar så lång tid för honom) lite svårt att komma till ro men till slut la jag ner hoom i sängen med täcket till öronen. det verkade som att det var det han väntade på :oops: somnade och sov EXAKT 2,5 h. sen 45 min ätande, sov 2h och 15 min. nu är älsklingen vaken.

har också införskaffat en jättebekväm fåtölj till sovrummet för att jag inte skall frestas att lägga mig ner och amma (han blir aldrig färdig och jag blir napp) gosig filt att svepa om oss båda och fårskinn under fötterna så vi inte fryser. här skall ätas ordentligt och sen sova. :D skall späcka dagen med mat och umgänge och återkommer.

men sen en fråga till. bvc tyckte att jag borde skippa tillägget för att aan nu ökade i vikt så snabbt. fick inte i sig ordentligt i början och gick ner massor och gick sen inte upp. tålde inte tilläget heller så det var överlevnadsångest utan dess like innan vi äntligen fick en annan sort och så klart han åt när han äntligen fick mat! vill han ha mat skall han väll få? och det vil han ju!

kram på er :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

videunge skrev:testade att lägga honom på filt på golvet igår när han verkade vilja somna och han blev klarvaken och kunde äta. förut har han bara legat på rygg i mitt knä eller rapats och det har inte varit effektivt att vakna med.
Ser du! :) Så kan man också använda golvet. :D . Har du barnaboken? Det står så bra beskrivet där om att hålla sådana här alldeles nya vakna genom att lägga de på ngt hårt underlag. Jag tror han tycker du är alldeles för varm och gosig för att piggna till vid när han är dåsig. :)

Angående bvc, vad fick du byta till för ersättning? Var det en mjölkfri? Klart han ska övertygas ett tag till tycker jag om att det finns så det räcker och blir över. Så att han blir övertygad. Men styr samtidigt mot SM-tiderna. Fortsätt med filt på dagarna beroende på vad du vill uppnå, magläge vid övertrötthet eller övrig vakentid, eller rygg om du vill väcka. Du såg vilken fin natt du fick till där. Kanske för att du fick i en liten extra slatt =D> .

videunge

Inlägg av videunge »

Hej igen :D

i går natt gick ju bra och det är vi stolta över! :D men dagen får vi inte ordning på. jÄTTEpigg unge på morgonen som jag till slut fick att sova efter 2,5 h (fast det kändes för tidigt så att säga) bara för att vakna efter en ,5 och sen sova med bara matuppehåll till kl 15 (från 10 ungefär) försökte och försökte men det enda som blev var förtvivlan så han fick til slut sova.

jo jag har barnaboken men ibland trillar ju poletten ner lite sent så att säga :oops:

på kvällen fick jag honom att sova efter 2 h men då vaknade han efter en timme och ville ha mat. fick detta och somnade om och vi fortsatte så att säga där vi var. gick skapligt i natt. åtvid 12 och 3. första gången somnade han om efter bara amning i 30 min. andra gången strulade vi i 1,5 h innan han kom till ro för att vakna redan vid 05.40, då bestämde jag att det var morgon
nu efter 2h sover han enl planen, men som sagt med småätande i bagaget som är vår last på vakentiden.

frågor

hur gör jag när mina försök att hålla vaken bara blir förtvivlan från hans sida?
hur gör jag när han vaknar efter kanske bara en timme? skall vi göra som vi gjort och mata och fortsätta programmet där vi var elller nästa programpunkt även om sömnen blev kort?

hur gör jag när han är så där vrålpigg? kan tillägga att jag känner mig skeptisk till att buffa i det läget både för att han verkar så klarvaken och för att jag inte riktigt kände att jag och buffningen fungerade på storasyster. behöver råd känner jag.

hur undviker vi småätande? ibland när han vaknar så slöäter han mest och vägrar sen mer för att efter en liten stund vilja ha mer och sen stopp och så mer ja ni förstår... :oops: skäms för att jag inte får till det bättre ](*,) , tänker vä fel eller nått. tips?

kramar från oss :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej videunge och välkommen hit! :D Grattis till lillebror :heart:

Fâr jag börja med att be dig om en sak? Kan du gâ in via kontrollpanelen (högst upp till vänster) och lägga in Olofs födelsedatum i din profil? Det blir sâ mycket lättare att hâlla koll pâ âldern för oss som svarar. Tack pâ förhand!

Som Nimrah säger sâ är ni fortfarande i smekmânaden, ge honom all mat han ber om! :D
videunge skrev:hur gör jag när mina försök att hålla vaken bara blir förtvivlan från hans sida?
Förtvivlan vill vi inte ha, särskilt inte under smekmânaden. Lägg tycker jag! Vissa smâ tycker att en timme och en kvart är alldeles lagom att vara vaken. Känn ingen press med tider än pâ ett tag. För mig var SM mer i vilken ordning allt hände: vakna, äta, rapa, äta, byta blöja, Mötas, äta, rapa, sova.
videunge skrev:hur gör jag när han vaknar efter kanske bara en timme? skall vi göra som vi gjort och mata och fortsätta programmet där vi var elller nästa programpunkt även om sömnen blev kort?
Om han vaknar för tidigt pâ daglurarna, sâ är det mânga som ser det ungefär sâ här:
:arrow: bebis vaknar efter mindre än 1.5 timme = ta upp och mata diskret och lägg igen (ingenting har hänt)
:arrow: bebis vaknar efter mer än 1.5 timme = ta upp och börja ett nytt sm-mâl
videunge skrev:hur gör jag när han är så där vrålpigg? kan tillägga att jag känner mig skeptisk till att buffa i det läget både för att han verkar så klarvaken och för att jag inte riktigt kände att jag och buffningen fungerade på storasyster. behöver råd känner jag.
Hmm... Hur är han när han är "vrâlpigg"? Ibland är gränsen till övertrötthet hârfin.
videunge skrev:hur undviker vi småätande? ibland när han vaknar så slöäter han mest och vägrar sen mer för att efter en liten stund vilja ha mer och sen stopp och så mer ja ni förstår... skäms för att jag inte får till det bättre , tänker vä fel eller nått. tips?
När han vägrar äta mer kan man bryta med en väldigt viktig rap eller kanske en demonstration av hur kökslampan fungerar och sâ vips, tillbaka till bröstet. Han är sâ liten än, känn ingen press pâ att fâ till superprydliga mâltider nu pâ stört, det kommer!
Och skäms inte :D Prestationsângest har aldrig hjälpt :wink:

En annan frâga, sover lillkillen i säng eller vagn? (med larm hoppas jag?)

:heart:
videunge

Inlägg av videunge »

Hej och tack för svar! :D

det där med att ha en "gräns på 1,5h låter bra tycker jag.

men ang att lägga näär han bara blir förtvivlad, det innebär att han inte är vaken alls på väldigt många timmar. det blir liksom som en natt på dagen om ni förstår.

idag har det fatiskt gått över förväntan annars. vaken lite drygt 2h i morse, sov 1,45 (stördes av storbajsning) vaken i dryga 2h igen och somnade efter buffning (titta vad vi kunde! =D> ) men då var det lättare att bestämma sig för att buffa när han gäspade och var kinkig men inte ville ha mer mat.

det jag finderar på är ju när han verkar KLARVAKEN. tror ni att det går att få honom att sova ändå?

han sover förövrigt i säng. tänkt att införa vagnen sen när det är dags att slopa lite nattamat.

kram på er :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

videunge skrev:idag har det fatiskt gått över förväntan annars. vaken lite drygt 2h i morse, sov 1,45 (stördes av storbajsning) vaken i dryga 2h igen och somnade efter buffning (titta vad vi kunde!
=D> :thumbsup:
videunge skrev:det jag finderar på är ju när han verkar KLARVAKEN. tror ni att det går att få honom att sova ändå?
Jag är lite trög, förlât :oops: Men menar du att han är klarvaken efter hela tvâ timmars vakentid, med ett helt sm-mâl i bagaget? Jag skulle nog tänka sâ att om jag vet med mig att han fâtt i sig massor med mat, att han fâtt vara "med" (sâ mycket det nu gâr med en sân liten :wink: ) och att han inte legat och dâsat, dâ skulle jag nog lägga efter tvâ timmar och hjälpa till ro. Risken är annars att han blir övertrött och dâ blir det svârare att lägga sen.
videunge skrev:men ang att lägga näär han bara blir förtvivlad, det innebär att han inte är vaken alls på väldigt många timmar. det blir liksom som en natt på dagen om ni förstår.
Nej, jag förstâr inte riktigt :oops: Om han är "förtvivlad" i slutet av ett vakenpass, dâ behöver han hjälp att komma till ro (och det kan ni ju nu :D ). Skulle han dâ sova "väldigt mânga timmar" sâ är det ju inget som hindrar att du väcker honom efter t ex 2.5 el 3 timmar och drar igâng ett nytt sm-mâl.

Ledsen om jag svarar "bredvid", men jag förstâr inte riktigt hur du menar... :roll:

videunge

Inlägg av videunge »

Hej

nej då du svarar inte brevid. faktum är att det var jag som var otydlig :oops:

det jag menade med förtvivlan var inte att han var det i slutet av ett vakenpass utan när han vaknat och ätit och jag försökte få honom vaken. han fick alltså fortsätta sova i stället och det blev ingen vakentid.

det jag menade med vaken var att han efter att ha ätit igen verkade nöjd och inte gäspade eller så, då vågade jag inte försöka lägga och jag kände mig osäker på buffningen också då jag inte riktigt litade på den vid kurning av storasysten,

MEN jag fick en ahaupplevelse när jag läste en helt annan tråd för övrigt \:D/ .
apropå övertrötthet (ja, ni har rätt som vanligt! :D ) jag har inte vågat lägga och försöka få att sova om han inte visat trötthetstecken. nu har jag gjort det med strålande resultat kan tilläggas =D> (visst får vi applådera oss själva lite?)

2 nattmål i natt, 2,5-3 h sömn däremellan. 1,5h vakentid ca och 2,5 sömn hela dagen :D jag har tagit till buffningen för att visa vad jag ville och hjälpa honom när det har behövts. gradvis backat på den och i kväll buffade jag bara några gånger som markering och sen solfjäder och lilla älsklingen somnade sött alldeldes själv!!! jag är så otroligt glad!!! han verkar må så gott :heart: :heart:

Kramar till er :heart: :heart:
hur gör ni andra vid läggning? buffa eller lägga bara eller?
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D> =D> Jag applâderar jag ocksâ! (klart man ska applâdera sig själv :lol: )

Kanonbra jobbat, vilken härlig rapport! Här har du en annan trâd (frân vâra favoriter, där finns mycket intressant) som kanske ocksâ kan ge en liten aha-upplevelse, läs och njut!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
videunge skrev:hur gör ni andra vid läggning? buffa eller lägga bara eller?
Säkert olika allihopa :roll: :lol: Jag har (eftersom jag inte haft tillgâng till vagn) lagt tillrätta pâ mage, buffat LITE (typ 4 buff) och lagt bâda händerna över hela kroppen (det AW kallar solfjäder) och avslutat med ett lugnt mjukt tryck, sen lämnat rummet ramsandes lite mjukt och bekräftande. Sen när det hela blev rutin (lillebror fattade att det var SKÖNT att fâ sova) sâ drog jag ner pâ buffandet och sen även pâ solfjädern. Nu (stora killen är snart femton mânader :shock: ) räcker det med att han ser sin säng och sin lilla kanin för att hela han börjar krumbukta sig och ska ner i sängen bums. Det är sâ härligt att se! Han kryper ihop, antingen pâ mage eller pâ sidan, och väntar pâ att jag lägger pâ täcket. Ett litet leende och sen gâr jag med ramsan.

videunge

Inlägg av videunge »

Hej
lika underbart i natt även om ett av sömnpassen bara blev 1,5 då vi inte var tillräckligt vakna för att äta.

"Säkert olika allihopa :roll: :lol: Jag har (eftersom jag inte haft tillgâng till vagn) lagt tillrätta pâ mage, buffat LITE (typ 4 buff) och lagt bâda händerna över hela kroppen (det AW kallar solfjäder) och avslutat med ett lugnt mjukt tryck, sen lämnat rummet ramsandes lite mjukt och bekräftande."

åh det är ju precis så jag gör! :-D

men ett par frågor.

när kan man använda ramsa? har läst någonstans att de små blir förvirrade av det? :?:

när behöver det vara riktigt mörkt i rummet? än så länge är det ju dunkelt för att hag skall se vad jag gör vid amningen.

kram på er!!! :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ramsan bör inte användas som "verktyg" innan cirka fyra mânader eftersom de söker ansiktet till rösten. Men man kan smyga in den frân början genom att säga den just vid läggning, dâ lär sig barnet att associera den till skön sömn (och sâ blir det lättare att "sätta den" sen när barnet blir lite större).

Mörkläggningen är en av de första sakerna att se över om du märker att lillen börjar vakna för ofta eller för tidigt, men än sâ länge sâ vaknar han nog mest av att han är hungrig sâ jag tror inte att dunkel är nâgon fara än (men se upp om det kommer in direkt ljus pâ morgnarna, vâren är pâ väg :D ). Annars, är ett tips att ha en liten ficklampa till sig själv som man använder för att skapa ledljus (inte lysa direkt pâ barnet).

videunge

Inlägg av videunge »

Hjälp!
vi har en den funderingar. Har en liten kille som på nätterna nu sover först ca 3h sen bara ammar( äter rejält med tillägg på dagen med) sover ca 2-2,5 h ammar men sover sen ca1 h sen morgon. ädr är problem då han äter äter och äter...missar umgänge och delaktighet då han endast äter. om jag får honom att somna är han verkar mätt och trött i rimlig tid vaknar han efter bara 1h och äter i typ 3. sen blir det 2 sovpass på varandra så att säga med endast mat emellan och sen i dag åt han KONSTANt i 4 h innan jag fick honom i säng...

eftersom han förutom amningen även får tillägg så ät det ju inte amningskris direkt. har försökt lägga honom men fått ta upp när han vaknat till och är mer hungrig vilket förmodligen gör det hela än mer förvirrat. sen tar ju maten längre tid eftersom han först ammar innan han får tillägg..men jag vill inte släppa det heller. drömmer när ju att få igång amningen helt. eller ialla fall bibehålla den när fast mat kommer in i bilden.

blir ju en ledsen liten kille som inte orkar vara med och som undrar om mamma går att lita på när jag lägger och upptäcker att han vill ha mer fast det verkade tvärfullt och han inte tog emot flaskan mer.

tips på hur vi kommer ur det här?

kram på er
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)

Några frågor först bara...

Jag förstår inte riktigt? Sover han bara natt ca 7 timmar?
Och när han vaknar där efter en timme bara, äter han mycket då också?

PS Olof och jag har samma födelsedag, fast han är ju väsentligt yngre förstås :D .
videunge

Inlägg av videunge »

hej!
det blev så i natt. men jo ca 8 kanske. eller 9 med 3 nattmål. eller 4.... ngn gång kan han sova 3 h i sträck men oftast 2-2,5
hur mycket ska vi få ihop på en natt?
efter 1 h äter han inte jättemkt. sen när han sovit igen äter han desto mer. då har han max sovit 1 h.

kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"