Kurstart idag 25 Mars

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
kajsa8

Kurstart idag 25 Mars

Inlägg av kajsa8 »

Vi skall ikväll påbörjar kur av vår dotter N, snart 10 månader
Jag behöver massor av peppning tips och idéer.
Det är min man som kör dom 2 första nätterna, då jag är rädd för att jag ej kan vara koncekvent! :oops:

Vi har tänkt följande schema, (tar tacksamt emot tips!)

19.00-07.00 NATT
07.00 Mat
09.15-10.00 Sova
10.00 Lätt mellanmål
11.15 Lunch
12.00-13.30 Sova
14.15 Stadigt mellanmål
15.45-16.05 Sova
17.00 Mat
18.30 Kvällsslurk
18.40-18.55 Lek och stoj
19.00-07.00 NATT

hur gör man med dags vilorna? Skall dom ske i sängen?
frk Carlsson

Re: Kurstart idag 25 Mars

Inlägg av frk Carlsson »

Varmt välkommen hit :heart: Vilket fint beslut ni fattat!Nu har ni 11 dygn framför er av hårt och målmedvetet jobb, men det kommer gå bra, det är jag säker på :)

Schemat ser jättefint ut! Din dotter som är 10 mån behöver dock :!: endast 14 tim sömn/dag! :!: Ni kan m a o stryka em-luren! Då har ni ju 12 tim på natten och 2 tim och 15 min på dagen (15 min är Ok att bjuda på :mrgreen: ) Lägg gärna in ngr pass med egenlek oxå, gärna i barnets säng. Läs mer i Barnaboken om detta för att få tips på olika aktiviteter som man kan locka med. Egenleken är ju för att stärka barnet i att det skall kännas tryggt att vara med sig själv och att man ska kunna få utforska världen i lugn och ro. Men det är såklart lika viktigt med social delaktighet oxå, speciellt för en 10 månaders tänker jag! En lagom mix är det bästa :wink: .

Dagslurarna tar man vart man vill - vagn el säng. Man ska dock vara noga med att om man väljer att kura i vagn så ska det vara samma pass som man har i vagnen varje dag för att inte förvirra. Jag har alltid kurat i sängen eftersom det har kännts mest bekvämt. Sen efter uppföljningsveckan kan man börja använda vagnen om man vill gå ut och promenera etc.

Väljer man att kura i vagnen så gör man likadant med ramsa, buffning och bekräftelse som när barnet ligger i sängen. Vagnen ska stå stilla tills barnet somnat dock. Efter att det sovit 10 min ca, rullar man iväg om man vill det (rullande vagn ska alltså INTE vara ett sätt att somna, om du fattar).
Fr om dygn 3 backar man och låter ramsan ta över, precis på samma sätt som man gör inomhus :-) (Om barnet inte ligger på mage i vagnen kan man vagna istället för att buffa.)

Se till att proppa med mat nu oxå. I takt med att sömnen brer ut sina vingar så ökar aptiten. Första dagarna på kuren kan man uppleva att barnet är väldigt gnälligt och kinkigt - sådär som man själv kan vara efter en period av sömnlöshet när man äntligen får börja sova. Då vill man ju inget annat :wink:

Hör av er om det uppstår frågor. Vi finns här! Kom ihåg att det här är en process, inget som ska funka till 100% redan efter första el andra natten. Nu är det nya bud i er familj och både er dotter och ni vuxna behöver de här 11 dagarna på er att ställa om. :heart:

Mvh Sanna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

PS. Min sambo har oxå tagit 2 första nätterna med våra barn. Det är skönt att veta att det blir ordentligt gjort! Anteckna gärna under nätterna och dagarna ang uppvak, hur mkt ni får rasa etc. Det är bra att ha för att kunna se vilka framsteg man gör och kunna "analysera"...Man tror man minns sen på morgonen, men det gör man inte :wink:
moffsan

Inlägg av moffsan »

Hej!

Tänkte bara skicka över lite pepp, det kommer att gå galant och det kommer att vara värt det!

Är inne i uppföljningsveckan av kurandet av min dotter (5 mån) och det har gått jättebra från natt 1. Det enda som krånglar lite nu är att hon vaknar tidigare än hon ska men med verktygen så löser man även det :) Vår tjej har i 5 månader enbart vaggats eller burits till sömns och har aldrig sovit dagtid i sin säng, utan i sele, just därför var jag jättenervös för hur det skulle gå, men som sagt har det gått jättebra.

Lycka till!!
/Moa
kajsa8

Inlägg av kajsa8 »

Efter som tiden ändras på lördag natt så påbörjades nattning 18.45 så det inte blir för stor ändrig. Jag klarade vara hemma 5 min, så jag gick till affären och handla snacks och redbull till mannen. När jag kommer hem om 10 min så kommer det ha gått 35 min! Tror dock att hon skriker fort. Hon är lika envis som sin mor och far!

Tack för peppning!
Tycker så synd om min älskling som skriker så att halsen blöder! :(
kajsa8

Inlägg av kajsa8 »

OTROLIGT! :D

Vilken underbar människa Anna wahlgren är!
Vi har inte ens gjort detta i ett dygn och jag är helt lyrisk!
Vi ändrade scheemat till senare lång lur, så att det bara blir 2 per dag.

Natten gick bra, nattningen gick på PRECIS 45 min, (somnade 19.40 ca!) Och sov sedan till fantastiska 02.33 då tog det cirka 40 mintuer för henne att somna riktigt, och sedan ville hon iofs ha morgon redan 05.50 men hennes pappa försökte få henne att somna om, men lilla damen satt fint i sin säng och lekte tyst tills vi gjorde morgon 06.45
Och nu undrar vi hur vi skall göra, skall vi lägga henne tillrätta, fast hon sitter tyst och leker själv med sin snutte?

dags lurarna har vi bestämt oss för att ta båda i vagnen då vi har hund som behöver gå ut och det kan vara smidigt att ha henne i vagnen då.
Förmiddags tog det 17 minuter för henne att somna, nu när hon skulle sova 13.30 tog det OTROLIGA 6 minuter, med vagning en gång! 3 ramsor..

OTROLIGT!
Ingen kan vara gladare än jag, nu ligger min älksling på sitt rum i sin vagn och sover, hon har somnat SJÄLV! :P :P :P :P :P
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tro mig.Jag vet vad du/ni känner i detta nu!

Härligt jobbat! Fortsätt så! :thumbsup:

Så länge er dotter är nöjd så är det bra med det :) Spelar ingen roll om hon sitter upp el står upp el ligger nere i fotändan. Samma sak vid bök och gnöl etc. Verktygar gör man endast när barnet frågar och vill ha svar :)

Många kramar :heart:
kajsa8

Inlägg av kajsa8 »

Natten gick super!

Somnade efter 15 min vaknade dock 21.30 men min man ramsade x4
Och sedan pang! Hon somnade!
Vaknade 06.06 ( ny tid ) med en ramsa somnade hon om. Tills vi rusade in som 2 dårar kl 07.00 :)
Wihooo! :lol:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Man ber att få gratulera :mrgreen: \:D/
Håll fast vid detta nu, och jobba med ramsan och låt den sätta sig under uppföljningsveckan.

STRÅLANDE! :thumbsup: :heart:
Många kramar Sanna
kajsa8

Inlägg av kajsa8 »

Eftermiddags luren krånglade idag :(
Hon sov 40 min bara, skall vara 1 och en halv timme.
Vi tog upp henne 15 min innan.
Hoppas natten blir bra, nu är det min tur
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Kämpa på! Det går upp och det går ner.Men ni står vid hennes sida, och det är huvudsaken :heart: Man får jobba länge efter att man kurat klart - det tar upp mot en månad innan det sitter. Så skit i den där dagsluren som var nu och sikta in dig på natten istället!

:heart: :thumbsup: :sleep:
kajsa8

Inlägg av kajsa8 »

Det gick okej! Hon bajsade när jag började natta henne så det blev ju lite katastroff .
Hon har redan vaknat en gång! :(

Såg nu att våra är ju födda på samma dag den 9 juni <3
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Men så fint att din lilla oxå är född den 9/6 :heart: ! Vilken tid på dygnet? Sigge föddes kl 10.27 efter en natt med skumt värkarbete.Vi kom in på förlossningen strax efter 8, och sen gick det ganska snabbt. Han var 8 dgr "försenad". Var din tjej beräknad till den 9e eller? Häftigt att veta att vi bägge fick träffa våra småttisar samma dag :heart:

Lite svajjig start ikväll...det kan bara bli bättre! :thumbsup: Det finns fler här inne som är på G med kuren, typ 3e natten.Du är inte ensammen i mörkret :heart: :thumbsup: Jag skickar en kram, åker iväg nu med jobbet i 2 dgr,tittar in igen på tisdag kväll el onsdag.
kajsa8

Re: Kurstart idag 25 Mars - men hjälp!

Inlägg av kajsa8 »

Frk carlsson,
hon är född 21.10, efter måååånga timmar på förlossningen ...

__

Det har funkat helt okej, inte helt fel fritt, läggning har inneburit gnäll och lite skrik, det tar mellan 10-20 min.
2 nätter har hon vaknat 1-2 ggr och förrigår natt tog hon hand om uppvaken själv, inatt fick jag ramsa och tillrätta lägga så sov hon som en stock till 07.00 då jag gick in och hon log stort mot mig =D>

Schema är följande:
19.00-07.00 Natt
07.05 Välling o blöjbyte
09.15-10.00 somna i vagnen för att efter 10 min sovande ta en promenad och sova klart.
10.00 litet mellanmål
11.30 Lunch
13.30-15.00 sova ute i vagn.
15.00 mellanmål
17.00 middag
18.30 kvällsslurk
19.00 Natt

idag sov hon inte hela eftermiddags luren, utan vaknade 14.30 när jag började prata med en granne när vi var ute och gick.
( hon vaknar utav ljud flera ggr!!! )
Sen har hon varit jätte trött hela eftermiddagen, jag försökte få henne att sova 5 minuter vid 16.15 men det gick inte..
Så efter 15 minuters försök så gav jag upp, och fick henne att skratta innan jag tog upp henne ur vagnen.

Nu på kvällen var hon SUUUPER TRÖTT :evil: så vi tog kvarten och skulle lägga henne 18.45, välling och skrattade lite grann ( hon var så trött så det var svårt!) och sen somnade hon antagligen av utmattning 19.17 ..
Hon var helt hysterisk ett tag och vi fick buffa och lugna henne för att hon inte skulle kräkas så mycket hon skrek.

Vad händer?
jag skall läsa kapitelet säkerheten igen nu ikväll..
Men suck, vad väntar nu? Blir det katastroff natt eller vad är det frågan ?
Detta är natt 6, kanske det vara "återfallet" redan?
allting har ju inte satt sig ännu, eftersom nattningarna fortfarande tar så pass långt tid med frågor och gnäll och skrik.

Både dag tid och kvälls tid.

Vi behöver råd och hjälP!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej,

alltså...jag tror helt enkelt att det är som du själv säger - det har inte satt sig än! Och det ska man inte räkna med...men ni har ju kommit en lååååång bit på vägen!

Underskatta INTE uppföljningsveckan - man behöver den verkligen. Och sen tar det 1 mån innan kuren faktiskt satt sig. Så putsa på attityden, fokusera på det som faktiskt funkar och kör på som vanligt, det är mina bästa råd :) Oavsett kur/uppföljningsvecka eller om ett halvår :wink:

Jag kollar på schemat och ser att sovstunden mitt på dagen ligger ganska så sent. Tänk på fr o m 12 månader sover barnet endast 1 pass (det långa mitt på dan) och då är det ju schysst om det kan komma relativt tidigt, t ex strax efter lunchen. Rekommenderat intervall mellan lurarna är ju 2-2.5 tim :wink:

Nu ska man ju inte ändra schema under uppföljningsveckan, så ni får köra på det ni bestämt så länge. Men överväg att låta henne gå och sova lunch lite tidigare än 13.30.

Annars: :thumbsup:

Mvh Sanna :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"