Ljuset väcker barnen!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
pyretochkråkan

Ljuset väcker barnen!

Inlägg av pyretochkråkan »

Hej!

Jag har framgångsrikt kurat mina tvillingar, nyss 11 månader fyllda. Allt har gått jättebra! Vårt problem nu är vårsolen! Det går inte att få helt mörkt i deras rum och nu när de kan ställa sig upp i spjälsängen tycker de att dagen börjar klockan 06, jättepigga och glada!

Det ruckar ju liksom resten av dagens schema då de blir trötta på dagen... Vad gör man? Både för att hindra klättring och att de ska kunna fortsätta sova trots att det är ljust?

Ska man förändra sina andra rutiner för att ta igen den sömn som "går förlorad"

Mvh
Lina
Tvillingflickor födda april-2010
Började kura 14 jan 2011
frk Carlsson

Re: Ljuset väcker barnen!

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och varmt välkommen!

Först - snyggt jobbat! =D>

Vad har ni för mörkläggning? Har ni riktiga mörkläggningsgardiner? Min erfarenhet är att med sådan så är det kolsvart hur ljust det än är utomhus...Jag bor uppe i Norrbotten och här har vi strålande sol nattetid i maj och juni månad och det har aldrig varit ngt problem.Samma sak dagtid, inte en strimma ljus slipper igenom.Kör med samma sak i vårt eget sovrum.

Mörkläggningstyg köper du på metervara på tygaffär el Åhléns.Jag betalade 80 kr/m. Vi har fäst det med både kardborre men även med öljetter (el hur det stavas) eftersom det är så tungt så att inte bara kardborre funkar. Kanon! Man måste liksom fästa det mot fönsterkarmen om du fattar...

Vaknar barnen tidigare än vad schemat säger, då är det ju så det är. Det man KAN göra är ju att ge dem mer tid med hjälp av marginalkvarten och lägga den både innan och efter, då får de iaf 30 min mer sömn. Men inte mer än så. :arrow: Det blir säkert bättre med både uppvak och klättring när ni fått ordning på mörkläggningen :) Annars är det ju pangramsa som gäller den tiden på dygnet vid ett för tidigt uppvak - dvs en glad upplysningsramsa x4 (utanför dörren) och sen lämnar man dem ifred och stöttar utanför med husljud el klassisk musik ifall det blir frågor. Finns det risk att de ska klättra ur sängen tror du? Antar att ni har sänkt ner den på lägsta läget...och jag tänker att det "borde" vara ganska svårt för en 11 mån att klara av en sån manöver? Eller jag kanske har fel? Har inga bra svar på hur man löser ngt sånt? Bara stötta så att de kan somna om helt enkelt och inte "behöver" klättra ur...

Jag läste här på forumet att man även kan spraya vatten på fönsterrutan och sätta fast aluminiumfolie på, det är ju oxå heltäckande.

Hoppas det löser sig!

Ha det bra och njut av ljuset och solen i övrigt :thumbsup: !

Mvh Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"