Lillkillen är inte nöjd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
erkan

Re: Lillkillen är inte nöjd

Inlägg av erkan »

Äntligen börjar det bli lite ordning på hans sovande.

Hans gnällighet och skrikande ökade och jag började bli helt slutkörd, då kom vi fram till att problemet var amningstekniken...

"Han har fått i sig för mycket s k förmjölk och för lite eftermjölk. Om så är fallet är det möjligt att han eller hon också har kolik. Detta kan förbättras genom bättre amningsteknik".

När jag fått reda på detta och ändrat teknik så är han nu en helt annan bebis. Min underbara son är tillbaka och jag kan äntligen njuta av att ha en liten bebis igen.
Inget skrik å gnäll längre och han äter numera som en häst :D
vilket i sin tur gör att han sover bättre och bättre för varje dag som går.

Nu kan man äntligen börja leva och njuta igen!
Storasyster 9/11-08
Lillebror 9/2-11
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Så underbart!

Vad var det för tips runt amningstekniken du fick? Kanske användbart för fler här?

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Sâ bra att ni fâtt hjälp med amningstekniken! :D
Clara Cecilia skrev:Vad var det för tips runt amningstekniken du fick? Kanske användbart för fler här?
Instämmer med Clara, vi är nyfikna! :D

erkan

Inlägg av erkan »

Det var riktigt längesen jag var inne och skrev nu.
Det blev bara för mycket att jag har inte orkat eller hunnit skriva igen.
Det har varit en lång berg och dalbana med denna lilla kille. Man hittar nåt som fungerar och sen efter ett par dagar/nätter så är det kaos igen.
Det kändes som det tog lång tid innan vi fick till att han var "nöjd" dygnet runt, dvs glad när han var vaken och sova längre än 15-20 minuter i stöten.

Nu några månader senare är det bättre men inte helt bra.
Daglurarna sitter bättre men nätterna går fortfarande väldigt upp och ner. Vi har kurat honom och han sov bra några nätter, strular några nätter, sover bra några nätter, strular några nätter osv. Nu har han oxå varit jätteförkyld i ca tre veckor, sista veckan har han börjat hosta så att han vaknar väldigt ofta. Ibland låter han bara upprörd över att han inte kan sova pga hostan som väcker honom, men ibland blir han jätteledsen och då är det inget som hjälper honom.

Vi kurade honom i juni och han sover fortfarande inte alltid hela nätterna, känns som vi fortfarande är på uppföljningsveckan. Vad gör vi för fel?
Storasyster 9/11-08
Lillebror 9/2-11
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Tråkigt att det inte känns bra. Jag lämnar dock över dig med varm hand till Kurforum. Eftersom det gäller kur som inte satt sig så tror jag att du får bättre svar därinne :wink:

kram och lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Hur ser schemat ut för er? Hur går det med maten? Lägger ni på mage, MED andningslarm? Sover han i eget kolsvart rum?

Har ni läst sova hela nattenboken ordentligt, även nu efteråt.

Berätta gärna hur era läggningar går till och hur ni sen agerar på natten vid uppvak.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
erkan

Inlägg av erkan »

Vårt schema ser ut som följer:

07.00 Väckning, amning
08.30-10.00 Sova 1,5h
10.00 Gröt
12.00-13.30 Sova 1,5h
13.30 Amning
15.45-16.30 Sova 45 min
16.30 Mat, amning
18.45/19.00 Gröt
19.30 Sova natt 11,5h

Maten går bra generellt, men han är lite svår att få i ny mat. Det är därför jag har kvar så mycket amning. Gröt går bra, men han vill inte ta välling.

Sover på mage med larm, har gjort sen ganska tidigt. Rummet är kolsvart. Tanken är att han och storasyster ska dela rum men eftersom han strular så på nätterna fortfarande har han fått hennes rum och hon fått flytta in i vårt. Hon måste ju få sova.
Han sover bra när han väl somnat.
Han känner direkt att läggning är på g och det gillar han inte. Vi kämpar med skrattet till godnattet, men det är jättesvårt att få honom att skratta ordentligt på kvällen. Det är som att han vet att då väntar sängen.

Vi tycker vi har läst boken många gånger, det är av den man blir peppad att det ändå ska gå. Därför vill man köra vidare och inte bara släppa allt.

Gällande våra läggningar:
Vi badar honom dom flesta kvällar, sätta på nattblöja och pyjamas. Ger honom gröt, han äter nästan två portioner på kvällen. Nu sista dagarna har vi gett honom katrinplommonpuré till gröten då han blivit lite hård av den.
Han är uppe en stund efter avslutat mål och leker/busar lite med mamma, pappa och storasyster. Vi förbereder rummet innan så bara sänglampan lyser. Vi går in med honom, säger god natt till lampan och lägger ner honom. På med täcket och larmet och går ut med ramsan.

Han ligger ofta och pratar en stund och det är ju helt ok, men vissa kvällar är han jättearg och ledsen.

Vid uppvak på natten ramsar vi, men han brukar skrika upp sig och bli jätteledsen. Han vaknar inte samma tid varje natt heller så jag tycker det är så konstigt. Inte alltid på morgontimmarna. Oftast bara en till två gånger. Blir han jätteledsen så går vi in och lägger till rätta, hjälper inte det har vi buffat och då har han lugnat ner sig och tillslut somnat om.

När vi får honom att somna om sover han ofta när vi kommer in vid 7 på morgonen, men det händer även att han vaknar redan vid 6.30-6.45 tiden. Då har vi plocket upp honom.

Blev nog lite rörigt det här men jag hoppas du hänger med :wink:
Storasyster 9/11-08
Lillebror 9/2-11
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

vet du vad? jag tror att ni har lite mycket sömn på schemat :wink: 7 mån är rekommenderat 14,5h. Du skulle alltså lätt kunna kapa ner fm sovet till 45 min typ. Sen hade jag siktat på att glesa ut mella måltiderna. sikta på 3,5-4h så hungern hinner komma ordentligt. Då blir man mätt ordentligt. Sen ut och krama träd och pilla på en sten så liten verkligen får upptäcka världen. man skall vara så där härligt "skidbacketrött". du vet när man varit ute en hel dag och haft underbart skoj, fast lite fysiskt jobbigt. då är kudden underbart skön-.

om du går in på späda barn och små och kollar länkarna under favoriter så hittar du info om 8 mån ångest också+läs i barnaboken så blir det lättare att ha koll på perioden som kommer.

lycka till :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"