Nybörjare som behöver hjälp...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
gahmen

Nybörjare som behöver hjälp...

Inlägg av gahmen »

Hejsan!

Har en son som snart blir 10 månader som jag precis har börjat kura. Vi har genomgått 2 nätter och det funkar lite så där men det jag har mest problem med är att han vaknar klockan 6 och vill inte sova mera. I morse höll jag på i 1 timma och 10 minuter innan han somnade om. Och då gjorde jag nått man inte får göra....jag gjorde solfjädern tills han somnat och smög sedan ut. Det var bara 10 minuter kvar tills han skulle gå upp för dagen enligt schemat men jag lät honom ligga i 40 minuter innan jag väckte honom.
Jag vet att man inte ska göra så men jag visste inte vad jag skulle göra.
Man ska ju inte heller ta upp honom ur sängen om han är ledsen och om han då vägrar somna om vad ska man göra?
Det var likadant första natten. Han vaknade klockan 6 men då bestämde jag att vi gick upp för dagen. Jag har egentligen tänkt att han ska gå upp 07.30.

När jag har lagt honom de två första nätterna har han somnat på 30 minuter efter mycket om och men. Han vaknar efter ca. 3 timmar och vi får börja om. Han ställer sig i sägen och skriker efter mig. Vill så gärna att det ska funka och jag tänker inte ge upp.

Är tacksam för snabbt svar då det är dags ikväll igen och jag misstänker att det kommer bli likadant imorgon bitti. :)
Emma80

Re: Nybörjare som behöver hjälp...

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen till forumet!

Som du själv säger så är det inte bra att slira med schemat under kurniningen, det förvirrar mycket i tider där absolut säkerhet är det som behövs. Så om ni kurar är det första ni måste göra att följa schemat, på minuten. Om han vaknar tidigare och inte somnar om får ni rusa in om han så är lugn bara någon sekund när det är tänkt att göra morgon enligt schemat.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
gahmen

Inlägg av gahmen »

Tack så mycket Emma för att du svarade!

Natt 3 och 4 har gått jättebra. Han somnade nästan med en gång när jag la honom. Så fort jag har gått ut med ramsan har han fattat att han ska sova och blivit tyst och somnat.
Natt 3 vaknade han vid tre men somnade om efter en kvart och sedan sov han till halv åtta när jag väckte honom. Han har aldrig sovit så länge utan att vakna massor av gånger så jag är överlycklig.
Natt 4 var också jättebra. Han sov från 20.00 till 04.45 och när han vaknade då så behövde jag bara ramsa en gång + bekräftelsen så sov han igen till 05.45. Då tyckte han att det var dags att gå upp men efter 30 minuter somnade han.

Ser verkligen fram emot natten nu och det ska bli spännande att se vad som händer.
Det är så himla bra med detta forum. Man lär sig så himla mycket. :D

Tack!
gahmen

Inlägg av gahmen »

Vi har nu kört 6 nätter och det funkar ganska bra. Nattningen går jättebra men mornarna är fortfarande jobbiga. Han har alltid varit ganska morgonpigg så jag kanske ska ändra schemat. Kan man ändra en halvtimma i schemat även fast vi precis har börjat kura?
Nu lägger han sig 20.00 och är tänkt att han ska vakna 07.30 men han vaknar alltid runt kl.6 så det är jättejobbigt.
Om han lägger sig 19.30 och går upp 07.00 kanske det blir bättre?

Vårat schema i dagsläget ser ut så här:

07.30 Vakna
07.45 Frukost
09.45 Vila (1,5 timma i vagnen ute)
11.30 Lunch
14.30 Mellis
15.00 Vila (1,5 timma i vagnen ute)
17.15 Middag
19.30 Gröt
20.00 Sova för natten

Ser det bra ut?

//Angelica
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tidiga mornar är ganska vanligt. Jag skulle inte ändra schemat förren det gått två veckor, så att det får en möjlighet att sätta sig. Så jobba på lungt och metodiskt så är ni i mål om ett par veckor ska du se. Vill du ha massa tips om tidiga mornar kan du söka här på forumet. Du kommer få upp hur mycket som helst.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"