Sova till 7 igen!
Sova till 7 igen!
Nu är lillkillen ett år och han har varit en säker sovare tills för några veckor sedan. Först fick han magsjuka och sedan öroninflammation. Under tiden han var sjuk matvägrade han och vi hade fullt upp med att få i honom vätska. Han vaknade runt 5 på morgonen, då fick han penicillin och en flaska mjölk och somnade om igen. Nu är vi dock fast, han vaknar runt 5.30 varje morgon och skriker tills han får sin flaska. Han får den i sängen och somnar snabbt om. Ibland vaknar han själv vid 7, ibland får vi väcka honom. Hur får vi honom att sova till 7 igen? Vi har ganska nyligen tagit bort förmiddagsluren, vid behov får han en 5-minutare.
Hans schema ser ut enligt följande;
07.00 morgon (här brukade han få en flaska med mjölk men nu får han den vid 5-6)
07.30 frukost
11.00 lunch
12.30-14.00 lur
14.00 mellanmål
17.00 middag
19.30 gröt och en flaska mjölk
19.00 natt
Vi har försökt följande;
1. Att inte göra något, helt enkelt låta honom skrika.
2. Pangramsa sedan inte göra något.
3. Pangramsa och husljud, samt buffning.
Vid alla försök har han fortsatt skrika utan minsta reaktion på våra försök att lugna. När vi har försökt har han skrikit i 45 min upp till en timma, sedan har vi gett vika och gett honom flaskan.
Hur skall vi göra för att komma tillbaks till de goda vanorna? Eller skall vi acceptera att ge honom en flaska och låta honom somna om. Jag är dock orolig för att uppvaken skall komma tidigare och tidigare.
Vi skulle gärna vilja få honom på rätt spår redan i helgen.
Tack på förhand!
(P.S det är kolsvart i rummet D.S)
Hans schema ser ut enligt följande;
07.00 morgon (här brukade han få en flaska med mjölk men nu får han den vid 5-6)
07.30 frukost
11.00 lunch
12.30-14.00 lur
14.00 mellanmål
17.00 middag
19.30 gröt och en flaska mjölk
19.00 natt
Vi har försökt följande;
1. Att inte göra något, helt enkelt låta honom skrika.
2. Pangramsa sedan inte göra något.
3. Pangramsa och husljud, samt buffning.
Vid alla försök har han fortsatt skrika utan minsta reaktion på våra försök att lugna. När vi har försökt har han skrikit i 45 min upp till en timma, sedan har vi gett vika och gett honom flaskan.
Hur skall vi göra för att komma tillbaks till de goda vanorna? Eller skall vi acceptera att ge honom en flaska och låta honom somna om. Jag är dock orolig för att uppvaken skall komma tidigare och tidigare.
Vi skulle gärna vilja få honom på rätt spår redan i helgen.
Tack på förhand!
(P.S det är kolsvart i rummet D.S)
Storebror (febr 2010) kurstart 101008
Lillebror (aug 2011)
Lillebror (aug 2011)
Re: Sova till 7 igen!
Hej anso!
Jag är lessen att du fått vänta så länge på svar
Månne ni rett upp fnurran själva under helgen?
Du har helt rätt i dina misstankar; uppvaket kommer dock sannolikt inte bara att bli tidigare, utan även fler till antalet. Ni har nu mycket effektivt och metodiskt lärt lillen att man ska äta på natten, och när han vaknar den tid han blivit inlärd att det är matdags så gråter han inte efter mjölken egentligen, utan han ställer frågor. "Ska jag dricka mjölk nu? Var är min mjölk? Varför kommer ni inte? Hallå? Måste jag hålla på och fråga så himla länge innan ni svarar? Måste jag faktiskt dricka, egentligen skulle jag ju vilja sova?" Genom att fortsätta med mjölkflaskan bekräftar ni hans farhågor; JA, du SKA äta på natten fast du egentligen vill sova...
Lika systematiskt som ni lärt honom att dricka nattetid lär ni nu honom av med det. Titta bara hur ni gjorde för att lära honom: KONSEKVENS. Där har ni nyckeln. Ni måste vara konsekventa, och efter fyra nätter kommer ni att se resultatet. Självklart kommer han att bli både arg och sur, kanske ledsen, men då har ni verktygen att jobba med. När han vaknar ger ni genast en glad pangramsa, sedan låter ni honom vara. Endast om han blir riktigt ledsen eller förtvivlad ramsar ni på nytt! Men ni går inte in, och ger definitivt inte vika efter 45 minuter och ger flaska. Då får ni definitivt inget resultat! Första natten blir tuff, men så är det ju alltid då en vana ska brytas. Sedan blir det bara bättre! Det är ju för hans skull ni gör detta, så att han ska få sova skönt igen hela natten lång utan att behöva fundera på flaska. Han är inte nöjd med era svar, det vill säga det att han ska äta, för vore han det skulle han ju inte fortsätta vakna och gråta....
Lycka till!
Jag är lessen att du fått vänta så länge på svar
Du har helt rätt i dina misstankar; uppvaket kommer dock sannolikt inte bara att bli tidigare, utan även fler till antalet. Ni har nu mycket effektivt och metodiskt lärt lillen att man ska äta på natten, och när han vaknar den tid han blivit inlärd att det är matdags så gråter han inte efter mjölken egentligen, utan han ställer frågor. "Ska jag dricka mjölk nu? Var är min mjölk? Varför kommer ni inte? Hallå? Måste jag hålla på och fråga så himla länge innan ni svarar? Måste jag faktiskt dricka, egentligen skulle jag ju vilja sova?" Genom att fortsätta med mjölkflaskan bekräftar ni hans farhågor; JA, du SKA äta på natten fast du egentligen vill sova...
Lika systematiskt som ni lärt honom att dricka nattetid lär ni nu honom av med det. Titta bara hur ni gjorde för att lära honom: KONSEKVENS. Där har ni nyckeln. Ni måste vara konsekventa, och efter fyra nätter kommer ni att se resultatet. Självklart kommer han att bli både arg och sur, kanske ledsen, men då har ni verktygen att jobba med. När han vaknar ger ni genast en glad pangramsa, sedan låter ni honom vara. Endast om han blir riktigt ledsen eller förtvivlad ramsar ni på nytt! Men ni går inte in, och ger definitivt inte vika efter 45 minuter och ger flaska. Då får ni definitivt inget resultat! Första natten blir tuff, men så är det ju alltid då en vana ska brytas. Sedan blir det bara bättre! Det är ju för hans skull ni gör detta, så att han ska få sova skönt igen hela natten lång utan att behöva fundera på flaska. Han är inte nöjd med era svar, det vill säga det att han ska äta, för vore han det skulle han ju inte fortsätta vakna och gråta....
Lycka till!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Tack för svar. Det blev lite fördröjd start eftersom svaret inte kom innan den helgen vi hade tänkt börja.
Vi började denna helgen istället. När han vaknar (runt 5-6) kör vi en pangramsa. Om han somnar om och vaknar igen och blir ledsen får han en ny ramsa. Sedan har han skrikit tills vi tagit upp honom vid 06.30. Tyvärr brukar han vara ordentligt ledsen vid den tiden och det är svårt att hitta en tid som han tyst för att göra en glad morgon. Jag hoppas det vänder snart för det är riktigt jobbigt att höra honom ledsen. Han är även väldigt trött på dagen då han inte sovit ordentligt på morgonen. Vi låter honom sova 5 min extra på förmiddagen men det hjälper inte mycket.
Jag har läst lite om väckarklocka. Kan det vara idé att börja med det eller skall vi vänta och köra en sak i taget?
Flaskan har vi hoppat över. Vi tar upp honom och gör glad morgon. När han har varit uppe en liten stund får han flaskan och sedan frukost vid 07.30.
Ser tacksamt fram emot tips och råd...... och förhoppningsvis en morgon med en gladare kille som sover längre.
Vi började denna helgen istället. När han vaknar (runt 5-6) kör vi en pangramsa. Om han somnar om och vaknar igen och blir ledsen får han en ny ramsa. Sedan har han skrikit tills vi tagit upp honom vid 06.30. Tyvärr brukar han vara ordentligt ledsen vid den tiden och det är svårt att hitta en tid som han tyst för att göra en glad morgon. Jag hoppas det vänder snart för det är riktigt jobbigt att höra honom ledsen. Han är även väldigt trött på dagen då han inte sovit ordentligt på morgonen. Vi låter honom sova 5 min extra på förmiddagen men det hjälper inte mycket.
Jag har läst lite om väckarklocka. Kan det vara idé att börja med det eller skall vi vänta och köra en sak i taget?
Flaskan har vi hoppat över. Vi tar upp honom och gör glad morgon. När han har varit uppe en liten stund får han flaskan och sedan frukost vid 07.30.
Ser tacksamt fram emot tips och råd...... och förhoppningsvis en morgon med en gladare kille som sover längre.
Lillebror (aug 2011)
Lillebror (aug 2011)
Hej hur gàr det nu?
Kram.
Ja! Inför väckarklocka. Det är guld.anso skrev: Jag har läst lite om väckarklocka. Kan det vara idé att börja med det eller skall vi vänta och köra en sak i taget?
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Vill bara hälsa att var envis som synden och förtrösta inte, snart sover er lille gullunge gott igen. (Vi fick hålla på i 1,5 månad med ramsa och pangramsa för att han efter ett antal havererade kruningar sjukdomar diareer etc etc inte ville sova på nätterna och vaknade stup i kvarten och var otrostlig. Men NU sover han. )
3 fina...2005, 2007, 2010
Jag rekommenderar också väckarklocka å det varmaste! Har ni provat klassisk musik på morgonkvisten?
Hej!
Tack för alla tips.
Det går sådär. Han vaknar runt 5 och vi har bestämt att inte ta upp honom förrän klockan 6 (även om drömmer är att komma tillbaks till 7, men det känns långt borta).
Han blir riktigt ledsen varje morgon. Det eskalerar när han ställer sig upp och kastar ut sin nalle från spjälsängen, efter det är det inget som hjälper.
Vi har ersatt mjölken med vatten och det är inte populärt.
Det är omöjligt att hitta en tid att ta upp honom då han är lugnt och tyst. Hur gör ni när ni skall göra glad morgon med en förtvivlad bebis?
Tacksam för alla råd! Vi har inte kommit vidare.
Tack för alla tips.
Det går sådär. Han vaknar runt 5 och vi har bestämt att inte ta upp honom förrän klockan 6 (även om drömmer är att komma tillbaks till 7, men det känns långt borta).
Han blir riktigt ledsen varje morgon. Det eskalerar när han ställer sig upp och kastar ut sin nalle från spjälsängen, efter det är det inget som hjälper.
Vi har ersatt mjölken med vatten och det är inte populärt.
Det är omöjligt att hitta en tid att ta upp honom då han är lugnt och tyst. Hur gör ni när ni skall göra glad morgon med en förtvivlad bebis?
Tacksam för alla råd! Vi har inte kommit vidare.
Lillebror (aug 2011)
Lillebror (aug 2011)
Hej.
Har ni infört väckarklocka eller försökt med musik pà morgonen?
Har ni infört väckarklocka eller försökt med musik pà morgonen?
När fàr han vatten?anso skrev: Vi har ersatt mjölken med vatten och det är inte populärt.
fem älsklingar
Hej kära ni!
Han får en flaska med vatten när vi tar upp honom vid c:a 06.00. Sedan ligger han i vår säng och ibland somnar han om.
Det har blivit lite bättre på morgonen och han är inte så hysteriskt ledsen längre.
Vi har inte börjat med väckarklocka men det skall vi absolut testa. Hur gör ni ned väckarklockan? Ställer ni den i rummet och låter barnet vara med och stänga av den?
Kram och godnatt!
Han får en flaska med vatten när vi tar upp honom vid c:a 06.00. Sedan ligger han i vår säng och ibland somnar han om.
Det har blivit lite bättre på morgonen och han är inte så hysteriskt ledsen längre.
Vi har inte börjat med väckarklocka men det skall vi absolut testa. Hur gör ni ned väckarklockan? Ställer ni den i rummet och låter barnet vara med och stänga av den?
Kram och godnatt!
Lillebror (aug 2011)
Lillebror (aug 2011)
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Anso,
man ställer klockan utanför rummet och när den ringer så tar man in den ringandes till barnet. Antingen stänger man av framför barnet eller så stänger barnet av klockan.
Lycka till nu, ni borde ha fått lite hjälp av sommartiden i natt. 8)
man ställer klockan utanför rummet och när den ringer så tar man in den ringandes till barnet. Antingen stänger man av framför barnet eller så stänger barnet av klockan.
Lycka till nu, ni borde ha fått lite hjälp av sommartiden i natt. 8)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej.
När ni inför väckarklocka sà bestämmer den när det är morgon och dà fàr man vatten eller gröt eller det som stàr pà menyn.
Innan klockan ringer är det natt och dà sover man. Det är beskedet han ska ha. Det kan ni upplysa med ramsan (och attityden).
Om väckarklockan skrev sagalinda sà här i ett annat inlägg.
Kram och lycka till!
När ni inför väckarklocka sà bestämmer den när det är morgon och dà fàr man vatten eller gröt eller det som stàr pà menyn.
Om väckarklockan skrev sagalinda sà här i ett annat inlägg.
Nu sàg jag att TorsMamma redan hunnit svara, men jag skickar ändà.Bra idé att införa väckarklockaStäll den dock inte inne i barnets rum, ha den hellre utanför. Detta dels för att ni då vid krisfall kan ställa om klockan något så att den ringer lite tidigare. Dels för att man ibland kan glömma ställa klockan på kvällen, och då är det så mycket behändigare att ha den utanför rummet
När den sedan ringer in den nya dagen, går du in med hela klockan och låter tösen stänga av själv. Glad som en lärka ska du vara så blir hon det också! Kom bara ihåg; sedan ni en gång introducerat klockan är det ALLTID den som ringer in den nya dagen! Hon kan inte skrika sig till morgon, det är den allsmäktiga klockan som bestämmer
![]()
Kram och lycka till!
fem älsklingar
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
miniz skrev: Nu sàg jag att TorsMamma redan hunnit svara, men jag skickar ändà.
Kram och lycka till!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tack snälla ni för alla tips och råd! Nu blir det väckarklocka.
Lillebror (aug 2011)
Lillebror (aug 2011)
Vi har en säker sovare (tack för alla hjälp). Han sover från 19-07. Lägger sig glatt och pratar själv igenom sin dag i sängen innan han somnar, vaknar och stänger av väckarklockan. Det har varit så i flera månader men nu är jag lite orolig inför dagisstart.
Dagis har i stort sett samma tider som vi men vår lillkille är van vid att sova i vagnen på dagen. När han vaknar till (vilket han oftast gör efter en timma) tittar han sig omkring och somnar om. Nu skall han sova tillsammans med andra barn på dagis.
Vårt schema
07.00 morgon
07.30 frukost
11.00 lunch
12.30-14.00 sova
14.00 mellanmål
17.00 middag
18.30 gröt
19.00 sova
Dagis
08.00 frukost
11.00 lunch
12-14 sova
14.30 mellanmål
Har ni några tips för hur vi får vår lillkille att fortsätta vara en säker sovare?
Lillkillen har fått en lillebror och jag kämpar med standardmetoden för att göra rätt från början. Har dock lite bekymmer, startar en ny tråd för detta.
Tack i förhand!
Dagis har i stort sett samma tider som vi men vår lillkille är van vid att sova i vagnen på dagen. När han vaknar till (vilket han oftast gör efter en timma) tittar han sig omkring och somnar om. Nu skall han sova tillsammans med andra barn på dagis.
Vårt schema
07.00 morgon
07.30 frukost
11.00 lunch
12.30-14.00 sova
14.00 mellanmål
17.00 middag
18.30 gröt
19.00 sova
Dagis
08.00 frukost
11.00 lunch
12-14 sova
14.30 mellanmål
Har ni några tips för hur vi får vår lillkille att fortsätta vara en säker sovare?
Lillkillen har fått en lillebror och jag kämpar med standardmetoden för att göra rätt från början. Har dock lite bekymmer, startar en ny tråd för detta.
Tack i förhand!
Lillebror (aug 2011)
Lillebror (aug 2011)
Hej anso och grattis till lillkillen!
Härligt att storebror sover som Skalman
Nu ska du inte förvänta dig att dagsluren börjar strula på dagis [-X Negativa förväntningar har nämligen en förmåga att infrias
Jag tycker istället att du ska utgå från att det kommer att fungera, och blir det problem så tar du tag i saken då. Småbarn är smartare än vi tror. De förstår att det kan vara lite olika beroende på vem de är hos. Det som är viktigast är klockan och attityden - inte platsen. Även ettåringar brukar acceptera att mormor nattar på ett visst sätt, medan mamma gör på ett annat. För att inte tala om pappa! Dagis blir en helt ny miljö och snabbt fattar han att på dagis sovs det på ett annat sätt. Eventuella problem som kan uppkomma tror jag snarare beror på att han är väldigt liten för att gå på dagis, och det känns säkert stressande för honom att hamna på ett ställe där han inte har några rötter och ingen från sin flock.
Om han på dagis vaknar efter en timme utan att somna om, så kan du alltid natta honom med marginalhalvtimme på kvällen för att ta igen den förlorade sovtiden. Det kan behövas i alla fall eftersom miljön på dagis brukar vara uttröttande. Jag har en väninna vars son hade svårt att sova med alla andra på dagis. Då byggde personalen en koja åt honom av ett par bord och en filt - och vips var det inga problem längre!
Han var så nöjd då han fick sin egen lilla vrå
Detta kan ju vara ett tips ifall problem uppstår.
Har du pratat med personalen om hans sovvanor och att han föredrar vagn? Jag tycker det verkar lite konstigt om de inte kan komma till mötes och låta honom sova i vagn? Ifall de inte kan gå ut kanske det går att låta honom sova i vagn inomhus vid öppet fönster?
Nu ska du inte förvänta dig att dagsluren börjar strula på dagis [-X Negativa förväntningar har nämligen en förmåga att infrias
Om han på dagis vaknar efter en timme utan att somna om, så kan du alltid natta honom med marginalhalvtimme på kvällen för att ta igen den förlorade sovtiden. Det kan behövas i alla fall eftersom miljön på dagis brukar vara uttröttande. Jag har en väninna vars son hade svårt att sova med alla andra på dagis. Då byggde personalen en koja åt honom av ett par bord och en filt - och vips var det inga problem längre!
Har du pratat med personalen om hans sovvanor och att han föredrar vagn? Jag tycker det verkar lite konstigt om de inte kan komma till mötes och låta honom sova i vagn? Ifall de inte kan gå ut kanske det går att låta honom sova i vagn inomhus vid öppet fönster?