Köra järnet eller vänta ut?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Maria Hallon

Re: Köra järnet eller vänta ut?

Inlägg av Maria Hallon »

YES där satt den! 12 timmars natt på sjunde kurnatten!! \:D/ :sleep:
Lille S gnölade till vid sexsnåret, och jag suckade (inombords) och gjorde mig beredd att köra ännu ett 'timmen-innan-godmorgon'-race... Men lille kärleksfrukten sa inget mer! En halvtimme senare en hostning och sen fick jag väcka en glad liten kille kl 7!
Min något pessimistiska läggning trogen väntar jag nu på ett rejält återfall... :D
Nu hämtar mamma krafter för att ta tag i storebrors nattvandring till föräldrarnas säng, men den tråden blir i forat för större barn.
:heart: Maria
Mamma till gossen S, född september 2010 (prematur med 7 veckor), Barnaboksbarn sen november 2010, och N, född december 2007.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

BRA jobbat! =D>

Såja... inte räkna med återfall nu, MEN om det kommer så vet du ju att han kan och att ditt framgångsrecept är att servera samma svar som han får nu, samma läggning, samma glada mamma - oavsett fråga!

Inte tveka en sekund - konsekvent svarande är nyckeln.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Lite vändningscirkus här i vargtimmen i natt - just när allt gick så fint #-o
Lille S började gnälla strax efter 04 inatt, och den mycket förvånade modern lyssnade en stund, ramsade så, men såg sig till slut faktiskt nödgad att gå in för en solfjäder. Och upptäcker lilla kärleksfrukten på rygg :shock: i sköna sängen!
Snabbt vända på magen, solfjädra en lite stund och så ut med ramsan. Lite gnäll, mamma larvar trött tillbaka till sin säng och alla somnar om.

:?: Hur hanterar man detta bäst, det ska ju helst inte ramsas och solfjädras i vargtimmen, men lille S kan ju faktiskt inte vända sig tillbaka på maggen än, utan ligger där som en olycklig sköldpadda och viftar... Och jag vet ju inte om han hamnat på rygg och vill tillbaka på magen om jag inte kikar in.
Måste vara många med mig som upplevt detta - hur har ni gjort?

Mamma till gossen S, född september 2010 (prematur med 7 veckor), Barnaboksbarn sen november 2010, och N, född december 2007.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag har gjort så med mina barn att jag gått in lungt och sakligt, vänt till rätta och ramsat ut igen. Det brukar ta en vecka ungefär innan vändningscirkusen är över.

Jag har också övat vändningar dagtid med den lilla. Lagt något mycket spännande vid sidan så att barnet sträcker sig efter det och vips så är de runt.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Tack Ida!
Jo en gång varje kväll/natt har jag fått gå in och vända tillbaka igen. Inatt ramsade jag inte utan låtsades som inget hänt och gick och lade mig igen. Han somnade också om snabbt. Men det är kanske viktigt med ramsan även där?

Ska börja öva ordentligt på vändning från rygg till mage så vi snart slipper detta 'onödiga' avbrott på nattsömnen.

Inatt var sista natten på uppföljningsveckan och lille S, som i några morgnar har tyckt att 06.30 är lagom att gå upp, avslutade kuren med en präktig 12-timmars-natt :-D \:D/ - ja, förutom den korta vändningscirkusen, förstås!

:?: De sista dagarna har lille S varit vääääldig trött på dagarna, jag har fått skjuta till med extrakvartar på varje lur och ändå är han sååååå trött timmen innan läggdags :? Är det nåt vanligt? Han borde ju vara pigg som en liten mört nu när han får sova så gott även på natten?

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Han kommer bli pigg som en mört men det beror på hur mkt hans kropp behöver ta igen. Min son var seg läääänge innan han blommade upp och blev pigg som en ärta. :wink: :heart:

Det är väl olika hur slitna de är. Sedan är det så att periodvis kommer eran sötnos behöva mer sömn än schemat säger. När de små har fullt upp med sig själva ( 8-mån ångest tex) kan de sova 30 min till 1 tim mer än "ordinerat".

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Tack Luvisen!
Jo han har väl lite att ta igen, stackarn... :(
En aktuell fråga här: hur göra när vi ställer om klockan till sommartid i helgen? När vi väcker lille S på söndag morgon har han ju inte sovit sina 12 timmar utan bara 11? :shock:
Ska man bara ta smällen där och då och fylla på med extra sovtid under dagslurarna?
Hur har ni andra gjort?
Jag vill ju inte röra till det för mycket, det var ju bara två veckor sen kurstart...
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Här finns att läsa hur man gör :D :

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... idskillnad

Värme!/Luvisen
SM rookie
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Tackar :heart: ! Jag har fnulat ihop schemat för lördagen så att lille S får en smärtfri övergång till sommartid.

Jag måste fråga om en sak som oroar mig mycket!
Vi är bjudna på 50-årsfest nästnästa lördag. Maken jobbar den kvällen, så jag får sköta detta själv. Hur göra med lille S? Festen börjar kl 18, så jag skulle ju kunna ta med mig båda barnen och natta lille S kl 19 som vanligt, fast i vagnen. Men sen ska han ju upp ur den, när storebror inte tyar mer och vill hem, och sättas i bilbarnstolen, köras hem i ca 30 minuter, upp ur bilbarnstolen, ner i sängen... Ja ni förstår. Tänk om han vaknar och blir otröstlig i bilen... :cry:
När festen går av stapeln har det knappt gått fyra veckor sen kurningen.
Är det bättre att be svärmor passa lille S? Då blir jag iofs orolig att hon inte fixar rutinerna ordentligt... :roll: Ni vet, starka kvinnor som tycker 'jag vet väl hur man lägger barn att sova, jag har själv uppfostrat två ungar och det har minsann gått hur bra som helst' :roll: ...
Aaahhh, detta är jobbigt ](*,) , personen som fyller år är ändå så närstående så det inte känns riktigt OK att tacka nej.
Snälla ge mig råd, hur har ni gjort?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Men sen ska han ju upp ur den, när storebror inte tyar mer och vill hem, och sättas i bilbarnstolen, köras hem i ca 30 minuter, upp ur bilbarnstolen, ner i sängen... Ja ni förstår. Tänk om han vaknar och blir otröstlig i bilen...
Då gör du vad du måste med Attityd av Självklarhet och ser till att inte väcka mer än nödvändigt. Tex kan Storebror kanske :-$ i bilen och så se till att belysningen är släkt hela tiden i bilen även när du ska sätta dit lille och ta ur honom. Sedan när du kommer hem kan du lägga ned den lilla människan först utan att tända i hemmet. Utan ned med honom bara.

Vaknar han och blir ledsen. Ja då ramsar du. Blir det nödvändigt får du solfjädra honom till sömns i sin säng när ni kommer hem. Och vaknar han i bilen och undrar vad tusan står på så kan du ju bara låta honom vara vaken under bilturen och sedan lägga honom som inget hänt när ni kommer hem. :mrgreen:

Detta går under rubriken: En gång- ingen gång. :wink:

Njut av festen!

Värme!/Luvisen

PS. Man måste ju inte byta sommartiden exakt samma dag som resten av landet. De små har ju som tur är ingen aning. Ni kan ju ta förskjutningen ngn dag innan eller efter. :idea:
SM rookie
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Nu har morgnarna börjat spåra ur!
Övergång till sommartid funkade utmärkt, festen likaså (tack för uppmuntran!) och jag har börjat få ordning på dagslurarna, som jag inte jobbade med så intensivt under kuren :oops: Hamnade i lite vagningsträsk där, men det är snart löst!
MEN, vi har börjat få riktigt struliga morgnar :roll:
Vi kurade storebror mycket framgångsrikt med väckarklocka, och nu har de sovit i samma rum i ca 2 veckor. Nätterna funkar utmärkt, de verkar inte störa varandra.
Lille S har under tre morgnars tid vaknat tidigare och tidigare (nu 05.30) - han vänder sig oerhört ofta både vid läggning, dagslurar och nu på morgnarna - och kan inte vända sig tillbaka. Jag tassar snabbt in, vänder en (klarvaken :roll: ) kille tillbaka till magen, ramsar ut och väntar.... Ibland blir han tyst en längre stund, men till slut blir han irriterad och börjar skrika, nån gång runt 06.30-06.45. Storebror har då ofta varit vaken en stund pga tilltagande gnöl från lillebror, men när skriket och mina ramsningar pågått ett tag blir också han irriterad och vill gå upp (inte så konstigt, kan jag tycka).
I tisdags morse sov min mamma över, och när lille S vrålade i högan sky kl 06.45 gick jag in och gjorde morgon :oops: :oops: (i tron att hon skulle tycka att jag var en förfärlig mor)... Och så blev det likadant två morgnar efter detta - och nu vill jag INTE ha det så här mer!
Problemet är ju inte att få ordning på lille S, det vet jag hur det ska gå till, utan hur vi ska få storebror att acceptera att ligga kvar i sin säng tills väckarklockan ringer medans lille S skriker och jag ramsar och ev solfjädrar...
Snälla ge lite råd kring detta, vi var ju så nära så nära att vara i hamn #-o
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Lille S har under tre morgnars tid vaknat tidigare och tidigare (nu 05.30) - han vänder sig oerhört ofta både vid läggning, dagslurar och nu på morgnarna - och kan inte vända sig tillbaka.
Träna vändningar i massor på vakentid! :idea:

Det ni har nu är en klassisk vändningscirkus. :mrgreen: Läs mer om hur man fixar det här!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Värme! /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"