Lilla My & ramsan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
hannisen

Lilla My & ramsan

Inlägg av hannisen »

Hej!
Vår dotter är knappt 6 mån & vi startade kuren för en vecka sedan.
Hon sover hela natten, ibland lite gnöl men somnar snabbt om av sig själv (ibland med ibland utan ramsa).Hon är strålande glad! Så härligt!

Men, hon är så arg när vi lägger ner henne. Är som "lilla my"!
Igår tog det 30 min innan hon blev tyst. Hur förhåller man sig till detta.
Hon är ju arg, inte ledsen, men skriker upp sig. Nu har vi gjort så att vi ramsar kanske var 5e min. Känner dock inte att vi får nån respons när vi ramsar vid läggningen. Tror vi nyanserar ramsan för lite & tar den lugnande varianten. Ska vi svara barskare & ta i mer? Ska man låta henna vara & strunta i att ramsa när hon är arg? Blir det inte som 5-min metoden då? Många frågor...

Läggningen på dagarna är inte mer populära, hon känns riktigt förbannad, men det har jag försått att det får man ju vara!

Helt underbart med detta forum! Så tacksam för hjälp!
M&Ms mamma

Re: Lilla My & ramsan

Inlägg av M&Ms mamma »

Hej!

Jag är ingen expert, men jag kan berätta hur vi gjorde när det var samma problem med vår son. Vi hade försummat skrattet-till-gonattet, men när vi började sätta mycket focus på det började det gå lättare och lättare. Så vi fjamsade och tramsade och höll på tills Melker gapskrattade varje kväll före sovdax. Helst skulle han skratta än när vi satte ner honom i sängen.

Nu har vi ännu alltid skrattstund före gonatt och läggningarna funkar fint.

Hopps det ska lyckas för er!

:heart: M&M:s mamma
:heart: Stora M (27.6 2009) sover hela nätter
:heart: Lilla M (26.7 2010) kurstart 23.11 2010
hannisen

Inlägg av hannisen »

Nu har vi verkligen försökt att förstärka "skrattet till gonatt".

Läggningen på kvällarna går nu lite snabbare. Men dagslurarna...skrik, skrik, skrik. Blir lite uppgiven & undrar om vi gör ngt fel. Samtidigt är det ju underbart att hon sover hela nätterna!!!!

Fler tips någon?
Tack tack!
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej och välkommen hit hannisen! :P

Kör ni skratt till varje lur? Det ska den lilla människan ha och HUSLJUD big time! Ramsa inte sönder barnet. Ramsa x 8 om ni tycker det behövs med sedan måste ni gå väck och slamra! På med alltihop!

Hur är det med teknikaliteter i övrigt?

Hur ser schemat ut?
Hur sover den lilla människan på dagen- sängen/vagnen? Dunkelt eller tom mörkt i rummet/ eller med skynke för vagnen?
Hur går det med maten?
Får barnet gott om social delaktighet?

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
hannisen

Inlägg av hannisen »

Tack!
Eftersom vi skulle börja på babysim (kl 13.00 & 30 min resa dit & hem) gjorde vi schemat efter det.

7 God morgon
7.15-7.45 frukost (fortfarande amning)
9-11 fm lur (efter insomnade ca 1h promenad sedan fortsätta sova i vagn ute) denna lur är den som funkar bäst sällan mer än ngn min skrik.
11.15-11.45 lunch & frukt
13 ev lite banan
14-15 sova inne i spjälsäng. Inga gardiner för, inget täcke. Brukar skrika ca 15 min. sen vakna efter 20 min. Oftast arg igen.
15.15-15.45 amning
17.20-17.40 sova inne spjälsäng (hade henne inne i vagn men känns trångt nu)
Skriker ofta iaf halva tiden.
18 gröt & amning
19.10 nattslurk
19.30 God natt. Mörkläggning. Täcke, litet mjukdjur & snuttetrasa.

Tycker nog jag är ganska "iskall", har tagit fasta på att arg är ok.
Låter henne vara mycket nu & tänker att jag inte ska "lägga mig i" så länge hon inte är ledsen. Låter musik vara igång & försöker låta som om ingen sov...
På vakentiden är hon jätteglad & van att leka ensam & att vara med & greja på social delaktighet. Försöker åtminstone ha 2 pass per dag, tex matlagning & hundkamning:) Läser barnaboken för fullt & suger åt mig kunskap!:)

Hon har börjat äta ordentligt nu, är skönt! Försöker trappa ner på amningen.
Hon är överkänslig mot komjölksprotein så varit lite trassligt (innan vi visste vad det var) & därför väntade vi med smakportioner.
Vi är nog dåliga med "skrattet" till dagslurarna!
Hon är väldigt lättroad på kvällarna (innan vi går till sovrummet), oftast är hon så trött & gnuggar sig mest i ögonen när vi är i hennes rum.
Försöker skoja även efter att vi lagt henne i sin säng. Men så fort hon förstår att det är sovdags blir hon arg. Skriker allt mellan 5-20 min.
Sover sedan gott. Någon enstaka gång har hon vaknat men somnar om av sig själv eller efter ramsning. Vaknar oftast en kvart för tidigt men grejar då med gossedjuret.

Tack för ditt snabba svar Luvisen!!!
hannisen

Inlägg av hannisen »

Nu har vi börjat lägga henne ute i vagnen vid 2-luren & det funkar mycket bättre. Men den luren vid 17-tiden...puh.
Hon skriker sig igenom den varje dag & har nu börjat ligga & riva sig blodig i ansiktet.
Ska jag ändra något i schemat?
Så tacksam för tips & hjälp!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

hur ser ert schema ut nu? Det kanske är dags att dra ner på em-luren, justera något. Barnen brukar "tala om" det för en på ett eller annat sätt. Vilka tider gäller för er?

River hon sig blodig? Det skall man ju inte göra - har hon något som irriterar på huden? :?

Skriv gärna i din signatur när juvelen är född samt när ni började kura - då slipper vi gå tillbaka hela vägen varje gång för att hjälpa lättare. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
hannisen

Inlägg av hannisen »

Schemat finns i ett tidigare inlägg:) Kolla gärna på det!

Tror inte det är nåt med huden, hon är nog bara så j-a arg så hon ligger & klöser sig...
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej igen!

Får jag vara jobbig? Ja, det får jag. :mrgreen:
Om jag vore ni skulle jag strunta i Babysim. Det är inte lika viktigt som sömnen och jag tror er tös är övertrött när det är dags för 2:a luren. Den kommer försent helt enkelt. Detsamma med 17-luren- kommer försent. Bättre vid 16 snåret.

Dessutom ska hon ha gardinerna fördragna när hon sover i spjällsängen på dagen. Det ska vara dunkelt och för en del barn tom mörkt. :shock:

Klipp ner naglarna- hon ska icke riva sig. [-X
Hon är överkänslig mot komjölksprotein så varit lite trassligt (innan vi visste vad det var) & därför väntade vi med smakportioner.
Nyamamman är vår matguru. Hennes barn har samma problem så hon har skolat om sig till kostrådgivare och kommit ut med en bok. Kolla i den! Massa bra och GOD mat.
http://rasmart.se/
Hennes bok heter Råsmart familj.

6-mån behöver nämligen MASSA mat! :idea:

Du kör med Barnabokens fin fina tips! =D> =D> :thumbsup:
Det hjälper ju till i längden för en riktigt god sömn.

Värme!/Luvisen
SM rookie
hannisen

Inlägg av hannisen »

Tack för tipsen!!!

Men om jag justerar schemat, vad tror ni om detta?

9-11 fm lur
13-14 lur
16.20-16.40 em lur

Men då blir det lång tid till natten (19.30). Skulle ni börja natten tidigare & korta ner tex fmluren?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Japp! :D /Luvisen
SM rookie
hannisen

Inlägg av hannisen »

Hej igen!:)

Å Luvisen så bra du är! Nya schemat funkar toppen! Inte alls lika skrikigt. Några min går det oftast över på.

För en vecka sedan började detta:
Somnar vid läggning på ett par min. När jag bekräftar vaknar & skriker igen. När jag tittar till efter 10 min, vaknar (sover oroligare än vanligt).
Men sover fram till 11-12 då riktiga skrik börjar. Skriker i ca 10 min, tystnar & börjar igen. Håller på ett tag (oftast en timme från & till) men sover sen till 7. Innan har ramsan hjälpt direkt & hon har tystnat. Men inte nu. Hon bara fortsätter skrika! ](*,)

Första gången trodde jag det var en baj men icke. Skriken är som om hon hade ont! Tänkte att det kanske är bissingar på g men ser inget.
Hon är också pipigare på dagarna & äter inte lika mycket som innan.
Man får truga mer.

Men ni erfarna kurare! Vad är nu detta? Hur tänker jag? Har ju låtit henne vara eftersom ramsan inte "tar".

Tacktack! :D
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Halloj igen!
Somnar vid läggning på ett par min. När jag bekräftar vaknar & skriker igen. När jag tittar till efter 10 min, vaknar (sover oroligare än vanligt).
Bekräftar du separat alltså? För det skulle du slutat med för länge sen... :idea:
Du lägger barnet. Ramsar ut med bekräftelsen inbakad och sedan säger du INGET mer. Titta in har jag personligen aldrig haft ngn framgång med. Vad ska du göra där inne?

Jag lät min lilla människa vara. Jag låter dörren stå på glänt till kl 21. Det magiska klockslaget som barnet sover i djuuuup sömn. Då drar jag igen dörren. Gör jag inte det så skriker han så där som du beskriver.

Ramsa inte sönder henne heller. De kan skrika HÖGT och riktigt argt mitt i sömnen. Jag vet, för jag har sett det live. 10 min hållar han i regel på. Jag blev jätteskraj men sonen bara sova vidare... :shock:

Ramsar man när de gör så, så väcker man den lilla människan. Ryckt ur drömmen i förtid blir de verkligen chockade och skriker hemskt.

Är det bissingar på g så ge fullkornsskorpa på dagen för det kliar massor. Då kan man bli sne och man inte får utlopp för det! :evil:

Lycka till och forts ditt fina arbete! :heart: :heart:

/Luvisen
SM rookie
hannisen

Inlägg av hannisen »

Men tack för snabbt svar! :heart:

Jo slutade ju bekräfta för länge sen men sen häromkvällen fick jag för mig att det var tänkt så :roll:

Men då är det alltså ok att ignorera henne!
Bra för det är ju så vi gjort! Då fortsätter vi med säker attityd igen! :)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup: :thumbsup: /Luvisen
SM rookie
Skriv svar