5-månaders kille som vägrar öppna munnen!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mariaulfsdotter

5-månaders kille som vägrar öppna munnen!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Hej!

Har en 5-månaders kille som har haft jobbigt att äta sen han föddes.
Han får ersättning och nu har vi lyckats komma upp i ca 200 ml per mål utan en massa skrik, riktigt skönt!
Nu är det dock nästa steg som krånglar, smakportionerna!
Han får alltid ersättnig direkt efter varje lur annars blir han helt förstörd och börjar gråta. Idag försökte jag ge gröt istället och han blev så ledsen :(

Har även provat att han får äta ersättningen först och sen väntar jag ett tag och erbjuder sen gröt men han kniper igen munnen. När jag väl lyckas få in något i munnen så får han kväljningar eller spottar ut maten igen. På sista tiden har han fått en egen sked och fått gegga så mycket han vill med gröten men det funkar inte heller.
Har även försökt med välling men det tycker han inte heller om.

Jag känner mig lite stressad då vi snart ska åka till Thailand och vara borta i 2,5 månad. Kommer att packa med mig ersättning och hade även tänkt ta med mig gröt och välling, men det är svårt att veta vad jag ska ta med mig eftersom han inte vill ha ngt?

Är det ngn som har erfarenhet av ersättningen NAN 3? Kan den användas som välling? Tänker att den är mer mättande då den är från 10 månader.

Någon som har lite tips?
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Vad har du gett honom för smakportioner? Är det bara gröt eller har du provat söta, lena saker, banan, kokt sötpotatis, päron osv?
Eller lite katrinplommon längst ut på skeden för att väcka intresset för mat?
Ofta får man rådet på BVC att man ska börja med icke-söta saker, men jag tycker att det är att göra saker krångligt. De har levt på sött från start och när de ska lära sig äta fast mat för det plötsligt inte vara sött längre...
Ologiskt, tycker jag.
När han fått kläm på munmotoriken kan man gå vidare med mer matig mat.

Lycka till!
Ulrika
mariaulfsdotter

Hej!

Jag har prövat mosad banan, katrinplommon och päron, allt åker ut direkt :(
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Nu förstår jag att du är stressad inför resan, det är ju rätt viktigt att ni har en plan för maten då. Men jag skulle prova att backa helt och hållet ett par dagar. Lägga detta med mat på hyllan ett par dagar, men se till att han har en skorpa, äppleskrutt eller en bananstump i handen, som han kan suga, mosa och smaka på.
Sen skulle jag se till att han har något i handen när jag matar. Det åker in i munnen och jag skulle helt brutalt och ömt dra ut lilla handen, peta in en sked och låta skorpan eller vad det nu är, åka in i munnen igen.
Och ta ny sats, ladda en sked, dra ut vad han nu håller i handen, och så peta in.
Osv.
Ett annat knep är att byta matare. Jag har själv suttit i situationer där jag med illa dold stress misslyckats att övertyga mina små om att mat är en bra idé, eftersom det ju är så viktgit att de äter om de ska kunna sova, och de ska ju sova... VARGAR!
Har du någon helt annan som kan mata? Gärna någon som inte vet att han "vägrar", som då alltså inte förväntar sig att det ska krångla?
Det har varit lösningen här hemma vid ett par tillfällen.
Hoppas att du får några uppslag!

Ulrika
extradarkchocolate

Re: 5-månaders kille som vägrar öppna munnen!

Inlägg av extradarkchocolate »

Jag hoppar in..

Just nu blandar jag i puré i ersättning så han får i sig via flaskan.. Kanske kan vara något att prova?
mariaulfsdotter

Hej!

Vi har nu varit i Thailand i snart 2,5 månad och snart dags att åka hem :-(
Lukas har nu hunnit bli 8 månader och är världens gladaste kille!
Vi har haft samma schema nu sen han var ca 5 mån och undrar om det är dags att byta.

Schemat ser ut så här:
7.00 - Välling 240 ml
8.45 - sova 45 min
10.30 - gröt
12.00 - sova 1,5 tim
14.00 - välling el gröt
16.00 - sova 20 min
17.15 - gröt el barnmat ( inte så goda barnmatsburkar här i Thailand, så det går lite trögt)
19.00 - sova för natten

Schemat fungerar bra men skulle vilja ha lite längre mellan måltiderna. Men får inte riktigt ihop det framåt kvällen då middagsmaten och kvällslurken hamnar för tätt in på varandra.
Ngr tips?
mariaulfsdotter

Hej igen!

Har ytterligare en fråga!
Hur många timmar ska de sova när de är 8-månader?
Vilka sovpass kortar man ner el tar bort helt?
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"