Timing vid byte till vanlig säng plus litet syskon?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
carin73

Timing vid byte till vanlig säng plus litet syskon?

Inlägg av carin73 »

Hej!

Sonen har hunnit bli 2,5 år och spjälsängen håller vi kär. (F ö borrade vi nya hål och sänkte botten till max - KAN inte klättra ur. Resesängen försökte och lyckades han med direkt.)

Nåväl. Nu är det syskon på G till sommaren. Bör vi tänka på byte till vanlig säng (växasäng, fortfarande "liten", inte havet) i god tid innan eller precis tvärtom - behålla spjälsängen till... när? Trotsåldern tar väl inte bara slut en viss tidpunkt... eller? (apropå att behålla spjälisen till efter trotsåldern).

Han börjar ju bli rätt stor i den, slår huvudet i spjälorna rätt ofta och så. Och vid 3-års ålder är han knappast mindre...

Tacksam för era tankar och erfarenheter!

Vänliga hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
nilam

Re: Timing vid byte till vanlig säng plus litet syskon?

Inlägg av nilam »

Hej

Vi fick syskon när stora tjejen var 22 månader, då fick vi rådet att inte byta säng i samma veva, vi hade som tur var en vagga som lillasyster kunde ligga i , och vi bytte när stora tjejen var 25 månader.

För oss funkade det inte, vi hade ingen krishantering att ta till, (hade inte hittat detta underbara forum :D ) Hon kunde sen sommaren klättra ur sin spjälsäng men gjorde inte detta särskilt ofta, hon och vi visste att hon kunde.

När vi hade bytt till stor säng var det bra i kanske två veckor, jag kommer ihåg hur jag sa oooo så bra det funkar KRASH så började hon springa.

Och i det läget visste vi inte hur vi skulle göra, det slutade med att vi låg brevid henne och det kunde ta tid innan hon sommnade.
Sakta men säkert tog vi tag i detta men det är först nu 1 år senare som vi kan lägga henne och hon sover gott i sin säng HELA natten.

Din son är äldre så det behöver absolut inte bli några problem, bara ni har en krishantering att ta till OM han testar er.
Så här i efterhand för mig skulle jag nog köpt en spjälsäng till, de kostar inte så mycket på IKEA.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Vi hade spjälsängen kvar på stora tjejen tills hon var nästan 4 år.
I "omlott-perioden" då Ida kom, lånade vi en säng av bekanta så de hade varsin spjälsäng.
När vi bytte till utdragssäng (min gamla) fick hon vara med och välja färg och måla den :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Renee

Inlägg av Renee »

Vi ska göra så här. Otto blir tre år samtidigt som han blir storebror nu i januari. Först tänkte vi ha barnvagn till bebisen de första månaderna och därefter skulle Otto få större säng (typ växa-) och bebisen få hans spjälis. Men vi behåller spjälisen till Otto längre än så och nu har vi hittat en begagnad spjälsäng för 400:- som vi ju själva kan sälja igen när Otto känns mogen för större sovplats :) Och så behöver han inte bli purken över att lillasyster/bror "tar" hans säng (om han nu skulle komma på den tanken :roll: )
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
carin73

Bra tips

Inlägg av carin73 »

Tack för feedback. Det verkar vara en bra tanke att köra 2 spjälisar, åtminstone de första månaderna till dess 2,5 (då 3)-åringen har funnit sin roll lite grann och inte blir avundsjuk. Att ge bort den kära spjälsängen till en ny familjemedlem kanske kan vara känsligt. Han älskar den ju.

Bra också att höra om din 4-åring, anna, som sov i spjälis så pass länge.

Är det någon som känner till några riktigt höga spjälskydd? (orkar inte sy eget. :roll: ) De jag har från IKEA är bara ca 25-30 cm. Behöver typ 50 cm. :wink:

Så vi väntar nog med storsängskolning till efter 3-årsåldern och nytt syskon nu.

HÄlsn. Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Renee

Inlägg av Renee »

Vi är visst behov av samma saker här du och jag Carin :lol: Jag har idag varit och hämtat spjälis nr 2 och jag sitter och funderar på hur jag ska göra med spjälskydd. Otto får ha kvar sitt (som vi lånat och är lite väl lågt och bökigt när man ska bädda osv) och jag vill egentligen - liksom dy - ha ett som är så högt som möjligt. Rätt Start har flera stycken som verkar rejäla och är det högsta jag sett när jag letat. Vet dock inte exakt _hur_ höga, men om du kan komma förbi någon barnvagnsaffär el liknande så har de ofta det märket. Tyvärr kostar de ju en del... mer än både Ikea och hemsytt och det är väl därför vi inte köpt ett redan. Men med tanke på allt som bebis nr 2 kommer att ärva efter brorsan skulle man ju kunna kosta på "henom" ett eget rejält spjälskydd (som om h*n bryr sig - det är nog mest mamma som vill ha :oops: )!

Här kan du hitta deras återförsäljare: http://www.rattstart.se/
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack för tipset! Ska nog kosta på blivande storebror ett rejält spjälskydd så kan vi behålla spjälsängen ett tag till. Rätt Start känner jag till. Kollar upp det!

Hälsn. Carin
tussen

Hej!

Inlägg av tussen »

Vi bytte säng till vår "stora" tjej då hon var 1,5 år och det funkade galant. Den säng vi har är lite högre på sidorna från huvudet ner till låret och lämnar sedan en lägre lucka vid fötterna ca: 40 cm.
Hon ramlar inte ur men klarar av att klättra ur vid vaket tillstånd.
Vår säng är gammal men man kan ju köpa en sån "anti-trilla-ur" bräda som man sågar av och sätter på sidan av sängen.
Alla barn är ju som bekant olika.
Vi har inga problem med att vår tjej smiter från sovstunder eller dyl. så för oss funkar det.

Lycka till /Tussen
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hm - varför spjälskydd för så stora barn :?: De lär knappast fasta med huvudet mellan spjälorna :?:

Små barn tycker om att kunna se ut, medan de ligger ner, tills ljuset släcks. Och spjälorna i sig ger ändå en skön "inbonad" känsla.

Jag skulle presentera livets första, fina lilla kudde i samband med nya barnets födelse :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Renee

Inlägg av Renee »

Varför spjälskydd till en treåring? Tjaa... Tycker det verkar skönare att rulla emot lite vadderat tyg än hårda spjälor de ggr man rullar runt på natten så det dunsar i sängen. Inbillar mig att det är lite mysigare också (?). Ser ut gör han bra ändå tror jag. Men ffa har jag en känsla av att det skulle bli vilda protester om jag plockade bort det och gav till lillebror/syster istället, oavsett hur mkt attityd jag hade haft :lol: Men kudde kan det nog vara läge för, ja. Det får bli nästa sänginvestering här hemma!
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Vår dotter är 2 år och 2 månader när hon vilken dag som helst nu blir storasyster. Alledes nyligen har hon har fått en kudde och lite tjockare täcke (hade bara en gallerfilt tidigare) som hon fullkomligen älskar att ligga och mysa med. Har också fixat ett högre spjällskydd för när vi lägger ner henne och har hon ibland sagt "aj" när hon rullat runt i mörkret. Inbillar mig också att det var skönare.

Till den nya bebisen har vi en "innevagn" från första dottern som vi ska använda första tiden. Efter det får den en spjällis som jag köpt begagnad (ser helt sprillans ny ut) för 350kr inklusive spjällskydd, madrass och täcke.

I sommar ska de få börja dela rum och då räknar jag med att det fortfarande står 2 spjällisar därinne :D

/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ett tag hade jag tre blöjbarn samtidigt. Och tre spjälsängar. Det var ganska underbart, faktiskt (sängarna, alltså...). Jag hade mina barn i spjälsäng tills de var fyra år alla. Inte minst för ensamleken var det bekvämt, lugnt och lagom "inhägnat". (Med avskärmningar mellan barnen så de inte såg varandra när de lekte själva på morgonen :!: )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej svejs
Ett tips bara som min kamrat gjorde om man vill ha högre spjälskydd...
Hon köpte två enkla vita från ikea och sydde ihop.
Fungerar jättebra :lol:

/tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Renee

Inlägg av Renee »

:lol: Smart! Det hade kanske t.o.m jag klarat av som inte är så värst händig i syslöjdens konster! Fast nu "firade" vi ju vårt andra ultraljud härom månaden med att köpa ett alldeles nytt, lyxigt, brett spjälskydd från Rätt Start. Ja, jag vet, jag är lite tramsig, men nu har jag spanat på dom i tre år men varit för snål för att köpa ett. Skyller på att det kan vara trevligt att köpa nåt som är helt nytt till tvåan som annars kommer att få ärva allt annat.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "