Hjälp med dåliga/korta dagslurar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
finbusen

Hjälp med dåliga/korta dagslurar!

Inlägg av finbusen »

Jag behöver hjälp med våra dagslurar.
Min dotter är 10½ månad och sover MAX 30 min x 2/dag.

Har försökt att få henne sova längre men lyckas inte! Hon kan sova längre om vi är ute och går med vagnen men det är inte alltid man orkar. =/
Hon har sovit såhär sen 6 månader. Nätterna är numera toppen, sover från 19-07! =)

Ska jag låta henne sova såhär eller "tvinga" henne sova längre?
frk Carlsson

Re: Hjälp med dåliga/korta dagslurar!

Inlägg av frk Carlsson »

Hej på dig och välkommen :)

När jag läser din fråga så tolkar jag det som att du inte har kurat din dotter...har jag fel så ber jag om ursäkt och ber dig isåfall vara lite mer tydlig och bifoga ert schema etc så kan vi hjälpa till mer :)

Jag rekommenderar att du läser Anna Wahlgrens bok "Internationella sova hela natten" och tar ställning till om du vill ta dig an den här filosofin. Det blir bara dumt om vi ska ge tips eftersom SHN är ett helhetstänk som bygger på många små delar som fogas samman, det är inte säkert att enstaka "tips" ger ngn verkan, om du förstår vad jag menar?

Mvh Sanna
finbusen

Inlägg av finbusen »

Jag har kurat min dotter men får aldrig till det med dagslurarna då hon vägrar sova mer än 30 minuter, hon sover i sängen (det funkar bäst för oss).

Jag har läst boken men kanske borde läsa om den på nytt.
Såhär ser vårat schema ut iaf;

07.00 vakna + välling
09.00 frukost (gröt)
10.00 vila (30 min)
12.00 lunch
14.00 vila (30 min)
15.00 mellanmål
17.30 middag
18.00 - 19.00 bad,skoj, nattslurk
19.00 sova

Några tips nu?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen!

Ja, ta en sväng, el flera, med boken :thumbsup: . Då kan du oxå läsa om hur man ska dela in dagslurarna, dvs i pass om 20, 45, 60 el 90 min i ert fall, och vilka intervaller det ska vara mellan måltiderna oxå. Kom ihåg att arbetet är långsiktigt oxå.

Din dotter som är 10 månader ska sova 14 tim sammanlagt/dygn. Eftersom ni har en 12-timmars natt =D> så innebär detta att du har 2 timmar till förfogande- en kortare vila på fm och en längre lite senare på dagen ( efter att hon ätit lunch). Det ska gå 2-2.5 tim mellan lurarna, så för er skulle det kunna vara lämpligt att lägga in en 45 minuters lur vid 9.30 och sen en lur på 1.5 tim efter lunchen. Då har vi 2.15 sammanlagt där, men 15 min får man bjuda på :wink: Gör du en sån ändring och kör på den - ge henne 3+7 dgr, precis som ni gjorde när ni kurade, så kommer ni att uppnå förädringar. :!: Förutsatt att hon förstår ramsan.

Tycker ni att hon sover bättre inne i sin säng än i vagnen, så kör på det, börja inte hatta fram och tillbaka. Först efter 3+7 dgr, om hon visar att hon fattat galoppen, så kan ni börja lägga henne i vagnen på dagen om ni nu vill det, men det är ju inget måste! :arrow: Jmfr med hur ni arbetade när ni kurade!

Självklart måste du/ni oxå vara konsekventa och ramsa henne och stötta henne i att klara av att sova. Och det vet ni ju hur ni gör vid detta laget antar jag :?: , eftersom ni klarat av att kura henne.

:arrow: :?: Hur länge sen var det ni körde kuren? Har dagslurarna strulat såhär ända sen ni började eller har det sett annorlunda ut? Har ni haft det här schemat från början el såg det annorlunda ut? För som jag skriver inledningsvis så står det ju väldigt tydligt i SHN-boken om hur schemat ska se ut och just nu saknar ni en väldans massa sömn på dagen. så frågan är om det "bara" är schemat som det är "fel" på eller om det är ni som känner er osäkra i er roll :wink:

Nu fick du en massa frågor tillbaka :lol:

:heart: Mvh Sanna
finbusen

Inlägg av finbusen »

Tack! :D Nu ska jag sitta och "plugga" på. :wink:

Vi kurade henne för ca 1 månad sen och dagslurarna har strulat sen början. Innan vi började med kuren så kunde hon vakna ett 20'tal ggr/natt och dagslurarna har bara varat i 30 min sen hon var 6 månader (bortsett när hon ligger i min famn då hon kan sova upp till 2 timmar).

Vi har har ändrat lite i schemat (em vilan var senare förut) men annars har det sett ut såhär de senaste fyra månaderna.

Om man bortser att dagslurarna är fruktansvärt dåliga, vad tror du om vårat schema? Borde jag ändra på något?

Tänkte att jag ska ge vagnen ett försök nu när vi "kurar om" henne, kanske blir bättre.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej :)
Jag tycker att ert schema ser jättefint ut, förutom att dagslurarna bör ändras då såklart :)
Var beredd på lite kamp nu när ni ska lära henne sova på dagen, och ge er INTE! Läs på om attityden av självklarhet.

Menar du att ni ska låta henne sova i vagnen på dagtid alltså? Bestäm er, inte "prova på", det förvirrar bara :!:
Nu under den här "mini-kuren" el vad man ska kalla det så är det supernoga att ni bestämmer om ni ska ha bägge lurarna el bara en i vagnen och så kör ni på det. Först när det nya är etablerat (vanligtvis efter att kuren + uppföljningsveckan är klar) kan man börja köra lite som man vill, men när man ska "lära" måste man vara konsekvent :!:

:arrow: Vagnen skall stå stilla när hon somnar i den och SEN börjar ni rulla den, om det är meningen att ni ska ut och gå alltså. Annars kan den ju bara stå där den står såklart.

Frågan är ju om ni kanske måste gå in och köra buffning och hela racet nu när ni ska lära henne sova på dagen, dvs enl samma modell som ni körde när ni kurade (buffning och omedelbar påminnelse/bekräftelse 2 första dygnen och sen övergå till att enbart ramsa?) Allt för att få henne att förstå att det är såhär det ska vara fr om nu och att hon sen successivt kan börja känna sig trygg med det. Förstår du hur jag menar :?:

Och ta en till sväng med boken :thumbsup: Jag brukar använda den lite som en uppslagsbok, man hittar hela tiden nya saker i den som man inte hade en aning om.
Jag rek. speciellt kapitlen om "Lugnet" "Säkerheten" och "Njutningen".

Ha det så bra! :thumbsup:
Mvh Sanna
finbusen

Inlägg av finbusen »

Nej, jag ska självklart bestämma mig innan jag börjar! Måste läsa på också så att det inte blir några missförstånd! :)

Men då är tanken att jag lägger in en vila på 45 minuter kl. 09.30 samt en vila på 1,5 tim vid 13.00 ? Måste man lägga in vilan exakt efter 2-2,5 timmar eller kan det gå lite längre? :?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Kanon att du läser på :thumbsup: :heart:

Rekommendationerna är 2-2.5 tim mellan lurarna och som allt annat inom SHN så finns det inga egna små recept el modifieringar, som du vet :wink: .

Många tror inte att barnet har behov av så täta lurar, men belive me, så är det :wink: Dagen är ju fylld av aktiviteter som tröttar ut. Jag har haft den intervallen med bägge mina barn som jag kurat och det har aldrig varit ngr problem med att få dem att sova när det varit dax. De har snarare bett om det. :arrow: Anledningen till att det kan vara svårt att somna är många ggr övertrötthet :!: Att mosa i ordentligt med mat är oxå en avgörande faktor. PLUS! Att när schemat börjar sitta så svarar kroppen som en klocka (Skalman) och vet till slut själv när det är dax att få sova...

:arrow: Ang lunchvilan så skulle jag t om vilja säga att du kan lägga den mkt tidigare än 13. Det kan vara nog så länge att vara vaken från 10.15 -13.
:arrow: Fundera på om långa luren inte ska börja kring 12-12.30 istället :?: När din dotter blir 12 månader så kommer hon ju inte att ha ngn fm-vila, och då är det ju av allra högsta grad viktigt att den vilan hon har inte dröjer :wink:
:arrow: Utgå inte från det som inte fungerar nu, det har inget med saken att göra, för det är det ni ska arbeta bort! Utgå från det som kommer att fungera när ni väl sätter igång med det nya schemat. Och ge det tid som sagt!

Bästa hälsningar,
Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"