Frågor runt kuren av 5mån bebis med feber

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
frk Carlsson

Re: Frågor runt kuren av 5mån bebis med feber

Inlägg av frk Carlsson »

äsch då... :wink:

Jag kan säga som så - jag gör det här av den enkla anledningen att jag själv kurat 2 barn och gått igenom samma processer som alla här och jag vet hur fantastiskt livet blir efteråt och vill att ALLA ska få uppleva samma sak :heart:

Härligt att ni är framme nu :-) Förvalta det ni skapat och ta hand om er!

Många kramar :heart:
mli74

Inlägg av mli74 »

Hej igen!

Nu är vi inne på dag 17 (2 1/2) vecka. Det mesta rullar på väldig bra och familjen är friska och krya och vi har fått tillbaka engergin, känns fantastiskt skönt.

Det enda vi fortfarande kämpar med är vargtimmen. Sonen somnar gott kl sju på kvällen och vaknar i princip varje morgon mellan sex och kvart över sex. Sen är det omöjligt att få honom att somna om. Vi har försökt med pangramsa med efterföljande skrammel i köket. Vi låter honom skrika kortare och längre stunder, inget hjälper. Känns jätetufft att låta honom ligga i sin säng och vara upprörd vid den tiden när det verkar som han faktiskt är utsövd. Ska vi ändra på schemat och ta upp honom vid sex (då han ändå har fått elva timmars sömn)? Imorse fick vi ta upp en ledsen son, var omöjligt att få honom glad, och det känns inte bra. Vi går inte in och gör solfjädern på morgonen, ska vi göra det? Kan det hjälpa?

I måndags ändrade vi på dagsschemat som nu ser ut så här:

7.00 Vakna
07.10 Gröt
8.45 Amning
09.00-10.00 Sova
11.00 Lunch
12.00-13.00 Sova
14.00 Gröt
15.00-16.00 Sova
17.00 Middag
18.30 Välling + nattslurk (amning)
19.00 Sova för natten

Ser schemat ok ut? Ska vi ändra vakna för dagen till kl 6? Behöver han en extra timme sömn på dagen då?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hejhej,

låter som att ni kämpar på bra =D> .

Man får ju välja om man vill ha 11 tim, 11.5 el 12 tim natt. Ibland så behövs det ngn/ngr v efter kuren innan man kan utvärdera och se vad som passar och då gå in och ändra i schemat. Dessutom tar det 1 mån innan kuren satt sig helt och hållet.

Jag går inte in och ger solfjädern på morgonen, det brukar bara ställa till med mer oreda än det gör nytta, om du förstår hur jag menar.

Jag tror att med rätt schema och övriga förutsättningar så kan alla barn sova 12 tim på natten. :arrow: Med andra ord: visst kan ni ändra till 11 tim sömn...men bestäm er för av vilken anledning ni gör det. Om du förstår hur jag menar ...

Du skrev i ett inlägg för bara en vecka sedan att du vet att han "kan somna om". Vad är det som fått dig att ändra dig på den punkten under den förhållandevis korta tiden? tänker jag. OBS! Jag försöker inte tvinga er till att ha kvar 07 som uppstigningstid, jag vill mer bara väcka tankar och reflektioner hos dig.Hoppas du inte tar illa upp. :wink: Jag vill inte ge ngr svar avseende om ni ska ändra schemat el ej utan tycker bara att ni ska rannsaka er och fundera över varför ni i såna fall bestämmer er att plocka upp honom 1 timme tidigare för.

Det stämmer att er son ska ha 60 min mer sömn på dagen om ni kortar natten med 1 tim :arrow: Att isåfall låta honom sova 2 tim över lunch är ett spontant förslag från min sida eftersom dagen ska vara fördelad så att man har det längsta passet mitt på, eftersom det är det man sparar till sist (man plockar ju bort sovtid iom att barnet blir äldre).

Det nuvarande schemat ser bara fint ut, men luren mitt på dan ska vara längre än de övriga. Så om ni har kvar 07 som uppstigningstid så får ni plocka tid från de andra lurarna.De blir då 45 min fm + em och 1.5 tim mitt på dagen.Men annars löser det där sig ju automatiskt som jag föreslog ovanför :)

Hur äter han? Äter han fulla portioner med puré och frukt till dessert? Om inte - se till att öka på :mrgreen:

Hoppas ni kommer fram till det som passar ER allra bäst :heart:
mli74

Inlägg av mli74 »

Tack för kanonsnabbt svar! :)

Du har helt rätt! För någon vecka sen när han vakande under vargtimmen så visste jag att han kunde somna om för han alltid gjorde det till slut och man kunde höra på skriket att han mest var arg. Nu tycker jag att låter mer ledsen och när vi till slut tar upp honom är han alldeles svullen och snorig i ansiktet av allt skrik och gråt, det känns otroligt tufft! :(

Skulle naturligtvis vara toppen om vi kunde få honom att sova till sju och med tanke på att du säger att det brukar ta upp till en månad innan det sitter så ska vi nog kämpa på lite till. Nu när vi har kommit så långt så vore det trist att ge upp sista timmen.

Tack för input angående schemat! Vi lägger ett längre pass vid lunch, det låter bra.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:) Va bra! Jag vet hur det är, har oxå svajjat en del. Men rätt va det är så sitter det. Och som du skriver - gråt behöver inte alltid betyda ledsamheter utan kan stå för annat.

Varför jag skrev sådär om att man ska täka efter varför man fattar sina beslut är för att när det kändes darrigt här så berodde det på att det hände saker i MITT liv som gjorde att jag inte var så stark just då, och jag blev väl bara mindre motståndskraftig helt enkelt.

Jag hoppas, och tror, att ni kommer lösa detta. Och se tiden an, som sagt :heart: :thumbsup:
Kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"