Snart 1 årig tjej, hur mycket sömn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
svalsta

Snart 1 årig tjej, hur mycket sömn?

Inlägg av svalsta »

Min tjej blev kurad vid 5 månader. Nu fyller hon 1 år om 1 vecka.

Det ja har lite problem med är att hon vaknar 06 på morgonen iställer för 07. Detta har hon gjort en längre tid. Har alltid tänkt att de kommer återgå till det normala efter ett tag (alltså sova till 07) För när hon har haft utvecklingsfaser så brukar hon alltid sova mindre och då ofta vakna runt 06.

Hon sover även inte bra på fm. luren. De är tänkt att hon ska sova 1, 5 h men hon sover oftast inte mer än 40 min.. Em. luren sover hon bra (45 min)
Hon har alltid annars sovit bra på fm. luren men nu helt plötsligt så vill hon absolut inte sova mer.

Hon tror att hon är utvilad efter 40 min sömn men bara drygt 1 h efter vi varit uppe gäspar hon och vill ligga i min famn. Ofta sluter hon också gärna ögonen.

Jag har försökt att avvakta när hon vaknar efter 40 min, men de blir gallskrik efter ett tag och grannarna dunkar då i golvet.. Hon vill absolut inte sova mer. Och ingen pangramsa, mozartmusik funkar. Detta gäller även på morgonen också.

Mina frågor är
* Är detta ett vanligt "beteende" när de närmar sig året?
* Kan de vara så att hon faktiskt inte behöver mer sömn än såhär?
* Ska jag försöka mig på att ändra scemat, om hon lägger sig 20 på kvällen så kanske hon sover till 07 på morgonen?
* De verkar som hon är nöjd med att sova 11 timmar på natten nu..?

Vårt schema
07 välling
09 frukt
9:30-11 sova fm.
11 lunch
13:30 gröt
15-15:45 sova em.
16:30 middag
18:30 välling
19:godnatt
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
frk Carlsson

Re: Snart 1 årig tjej, hur mycket sömn?

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Svalsta - och välkommen hit! :)

Härligt att det funkat så bra för er hittills :D
När jag tittar på ditt schema så reagerar jag spontant på att hon har mer än 1 lur/dag. Vid 12 mån ska man sova 1.5 timme på dagen, dvs endast ett pass.Lämpligen en stund efter att man intagit sin lunch.

Så där har du nog en del av svaret på varför hon vaknar så tidigt på morgonen och varför lurarna på dagen strular :-)

Ändra i schemat, ge det 3+7 dagar (samma antal dagar som när ni kurade du vet :wink: ). 19-07 är en superbra tid som jag inte tycker man ska ändra på i första taget, om det nu inte är så att det inte passar av ngn anledning. Men i ert fall så verkar det ju mest som att det faktum att hon fått sova 2 lurar på dagen är det som spökar...

Ha det gott :thumbsup:
Mvh Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"